 |
Draga
Garašanin - Milutin Garašanin
Supska
"Stubline" - praistorijsko naselje vinčanske grupe
Iz knjige: Draga Garašanin, Milutin Garašanin, "SUPSKA, Stubline - praistorijsko
naselje vinčanske grupe", Narodni muzej, Beograd, 1979.
(Draga Garasanin, Milutin Garasanin, "SUPSKA, Stubline - vorgeschichiliche
Ansiedlung der Vinca-grupe"), Narodni muzej, Beograd, 1979
I Uvod
Avgusta 1956. godine rukovodili su potpisani iskopavanjima na naselju
vinčanske grupe u selu Supska kod Ćuprije, na lokalitetu Stublina. Ovi
radovi vršeni su u okviru tadašnjeg plana rada za istraživanje praistorije
Pomoravlja, koji je bio postavljen u okviru Arheološkog instituta, tada
Arheološkog instituta Srpske akademije nauka, a u saradnji sa Narodnim
muzejom u Beogradu. Finansijska sredstva za ova iskopavanja stavio je
na raspolaganje Narodni muzej u kojem se nalazi deponovan i sav materijal
sa ovih iskopavanja.
Stručnu ekipu sačinjavali su, pored potpisanih, Dušan Krstić i Radoslav
Galović, tada kustosi Narodnog muzeja u Beogradu, Igor Parfjonov, profesor
i tada direktor Muzeja u Ćupriji, pok. Vasil Lahtov, tada direktor Narodnog
muzeja u Ohridu i stud. arheologije Ilija Vukićević. Kao geometar radio
je na iskopavanjima pok. Jovan Budžaroski, viši građevinski tehničar iz
Niša, koji je vršio i sva merenja i izradio situacioni plan terena.
Rezultati ovih iskopavanja dosada su objavljeni samo u jednom kratkom
preliminarnom izveštaju[1].
Lokalitet Stublina u Supskoj poznat je još pre Drugog svetskog rata.
Otkriven je u okviru rada tadašnjeg muzeja u Nišu, koji je preduzeo za
ono vreme široku aktivnost evidentiranja arheoloških lokaliteta na području
tadašnje Moravske banovine. U muzej u Nišu dospelo je tada i dosta materijala
iz Supske, koji je, međutim, delom stradao u bombardovanju Niša 1944.
godine. Ipak je i po završetku drugog svetskog rata u Narodnom muzeju
U Nišu bilo nešto materijala sa ovog nalazišta na koji se odnose i prvi
podaci u arheološkoj literaturi[2]. Već na osnovu tog materijala
bilo je utvrđeno da lokalitet pripada vinčanskoj grupi.
Na značaj lokaliteta u Supskoj posebnu pažnju skrenuo je profesor Igor
Parfjonov koji je u godinama posle Drugog svetskog rata, kao direktor
Muzeja u Ćupriji, često obilazio teren i sakupio veći broj arheoloških
objekata, delom veće naučne i estetske vrednosti. Ovaj materijal pokazivao
je da su na lokalitetu zastupljene nekolike faze vinčanske grupe i da
se nesumnjivo radi o bogatom nalazištu. S obzirom na geografski položaj
Supske (u dolini Velike Morave) bilo je jasno da istraživanja na ovom
nalazištu mogu pružiti i presek evolucije i stratigrafije vinčanske grupe
u Pomoravlju, tačnije u dolini Velike Morave, u kojoj o karakteru vinčanske
grupe u to vreme nije bilo gotovo ništa poznati. Otuda je bilo opravdano
da se na tom mestu preduzmu iskopavanja koja su, iako srazmerno manjeg
obima, pružila kompletnu sliku o evoluciji vinčanske grupe u ovom delu
Srbije. Za pojedine faze vinčanske grupe ova slika dopunjena je kasnijim
istraživanjima na Crnokalačkoj Bari i u Vitoševcu kod Ražnja[3].
U svakom slučaju može se reći da je Supska, među nalazištima u Srbiji,
pružila posle Vinče dosada najpotpuniju sliku stratigrafije i interne
evolucije vinčanske grupe.
Napomene
1 M. Garašanin — D. Garašanin, Starinar n.s. IX—X,
1958—59, 368.
2 Isti, Arheološka nalazišta y Srbiji, 1951, 55; V.
Milojcic, Chronologie der jungeren Steinzeit Mittel — und Sudosteuropas,
1949, 70, gde ce nalazište pominje pod imenom "Župska".
3 R. Galović, Arheološki pregled, 2, 1960, 29 i dalje,
T. III, 4—6, IV; N. Tasić — E. Tomić, Crnokalačka bara, Dissertationes,
VIII, 1969; D. Krstić, Zbornik radova Narodnog muzeja, IV, 1964,
51, i d. (Vitoševac). Rezultati iskopavanja u Drenovcu i na lokalitetu
kod motela u Paraćinu nisu dosada objavljeni.
VI Zaključak
Iako su iskopavanja u Supskoj bila srazmerno malog obima ona su pružila
dovoljno podataka koji ilustruju kako značaj ovoga lokaliteta, tako i
njegov položaj u okviru vinčanske evolucije.
Treba ponovo istaći da je pored Vinče, Supska jedini lokalitet u Srbiji
na kojoj je zastupljena kompletna stratigrafija vinčanske grupe, od Vinče—Tordoš
I do Vinče—Pločnik II v. Ova činjenica:, kao i izvanredno bogatstvo materijala
ukazuju na to da se naselje u Supskoj svakako može smatrati jednim od
najvećih, ako ne i najznačajnijem na gornjem toku Velike Morave, južno
od Bagrdanskog klanca. Materijal sa dosad publikovanih lokaliteta iste
oblasti pokazuje uglavnom kratkotrajniji život u okviru vinčanske grupe.
Tako je naselje u Vitoševcu jednoslojno i odgovara po svojim nalazima
sloju 5 u Supskoj, tj. periodu gradačke faze u južnomoravskoj i kosovskoj
varijanti. Nalazište na Crnokalačkoj Bari, koje leži nešto južnije od
Vitoševca, pokazuje postojanje dve etape vinčanske grupe, od kojih je
jasnije zastupljena druga koja se, takođe, više vezuje za Vinču—Pločnik
II. Ni nalazi sa susedne Ivankovačke reke ne pokazuju kompletnu vinčansku
stratigrafiju[1].
U izvesnom smislu može se čak reći da je stratigrafija Supske kompletnija
od vinčanske. Ovo utoliko pre što je u Vinči na osnovu podataka koje o
dubini nalaza daje M. Vasić, teško bolje uočiti karakteristike samog prelaza
iz faze Vinča—Tordoš II u Vinča—Pločnik I, koji je okvirno datiran oko
6,5 m, ili tačnije: 6,5—6,2 m. u Vinči. Naprotiv, sloj 5 u Supskoj, sa
elementima usko vezanim za gradačku fazu s jedne i stratigrafski fiksirane
pojave u Vinči s druge strane, pruža jasnu sliku o ovom periodu i izvan
područja uže južnomoravske varijante. Takođe je stratigrafija Supske potvrdila
izdvajanje dve etape u okviru faza Vinča—Pločnik II, koje su dosad bile
bolje uhvatljive samo u Vinči, na osnovu zatvorenih celina iz kuća na
dubini G 33—2,3 (4,1 m) i 33—2,98 (3,48 m)[2]. Pojava zdele
sa zaobljenim uvučenim obodom iz sloja 1 u Supskoj kao vodeće, potvrdila
je vezivanje ovog sloja za fazu Vinča—Pločnik II v. Pri tom je faza Vinča—Pločnik
II a u Supskoj zastupljena u dva uzastopna sloja 2 i 3. U ovim slojevima
nije bilo moguće izvršiti finija razgraničenja te se, za sada, ne može
konstatovati neka interna evolucija u fazi Vinča—Pločnik II a.
Poznato je da se danas na osnovu srazmerno dobre istraženosti vinčanske
grupe mogu u njoj izdvojiti više lokalnih varijanata[3]. Svojim
geografskim položajem na Velikoj Moravi, nedaleko od sastava dveju Morava,
Supska se okvirno može staviti u područje blisko granici klasične vinčanske
varijante na severu i južnomoravske na jugu. Naravno da se granica ovih
dveju varijanata ne može strogo povući, a to dobrim delom potvrđuje i
materijal iz Supske. Velikim delom svog pokretnog inventara Supska se
uže vezuje za klasičnu varijantu vinčanske grupe. Da pomenemo samo karakterističnu
evoluciju vinčanskih zdela, počev od faze Vinča—Tordoš I u sloju 9, gubljenje
šupljih, visokih koničnih nogu posle ove faze, srazmerno bogatu urezanu
ornamentiku, čija je evolucija tokom faze Vinča—Tordoš identična sa onom
u Vinči, zatim sivu keramiku karakterističnu za sloj 6, i pojavu amforica
sa visokim ramenom koje odgovaraju onima u Vinči na dubini okvirno 7,2
(7,7)—6,6 m., dakle bliže kraju vinčansko-tordoške faze[4].
S druge strane, postoje i izvesne karakteristike kojima se Supska bliže
vezuje za južnomoravsku, odnosno kosovsku varijantu vinčanske grupe. Takva
je, pre svega, pojava drški sa dugmastim ispupčenjem, koje se javljaju
već. od sloja 8 u Supskoj, koji se može vezati za sam kraj faze Vinča—Tordoš
I, ili početak Vinče—Tordoš II. Na Kosovu se ovaj oblik javlja počev od
faze Fafos I a, koja se okvirno datira u isti period[5], dok
je i u južnomoravskoj varijanti poznata u okviru vinčansko-tordoške faze
(Pavlovac). Isti je slučaj i sa dugotrajnom evolucijom tanjira sa zadebljanim
obodom, koja se u Supskoj prati od faze Vinča— Tordoš I. Tako se ovde
može ustanoviti razvoj ovog oblika koji dovodi, na prelazu iz faze Vinča—Tordoš
u Vinča—Pločnik, do tipičnih gradačkih tanjira. U istom smislu ukazuju
i urezani ornamenti od snopova paralelnih linija, koji su tipični za gradačku
fazu, a dobro zastupljeni i u kosovskoj varijanti (up. poglavlje V, nap.
8.) Ipak, treba istaći da u Supskoj nedostaje izvestan broj karakterističnih
pojava južnomoravske i kosovske varijante. To su npr. niske šuplje konične
noge pehara koje u ovim varijantama produžuju posle faze Venča—Tordoš
I, zatim predimenzionirane gradačke drške sa dugmastim ispupčenjem i osobito
izvesne karakteristične forme plastike, kao što su statuete sa reljefnom
frizurom, statuete sa koničnim, zvonastim donjim delom tela i, konačno,
one sa bočnim volutama na glavi koje, možda, predstavljaju ovnujske rogove[6].
Svojim odlikama Supska se ipak jasnije izdvaja od južnomoravske varijante
u klasičnom smislu. U tom pogledu veoma su joj bliski i nalazi sa naselja
u Vitoševcu, koje leži nešto južnije. Naprotiv, na Crnokalačkoj Bari već
su jasnije izraženi elementi južnomoravske varijante. Oni se manifestuju
npr. u oblicima glava jednog dela statueta, koje se bliže vezuju za pojave
u Pločniku ili na Kosovu, zatim u karakterističnim poklopcima pločničkog
tipa, sa drškama na unutrašnjoj strani i, konačno, u pojavi tzv. "kentaura"[7].
Treba pomenuti da se u Supskoj, u slojevima vinčansko-pločničke faze II
a (sloj 3 i 2), nalaze fragmenti sudova sa trakastim drškama koje polaze
od oboda, kao i sudova sa razgrnutim obodom, za šta se, takođe, mogu naći:
analogije u Crnokalačkoj Bari. Ovde, međutim, nedostaje tipičan krčag
sa jednom drškom pločničkog tipa, čiji je jedan izvanredan primerak poznat
iz Crnokalačke Bare[8]. S druge strane, sudovi sa jednom ili
dve trakaste drške koje polaze od oboda, poznati su i iz Divostina u području
klasične vinčanske varijante, a među materijalom faze Vinča—Pločnik II.
Otuda se ovi oblici u Supskoj ne moraju smatrati kao direktno vezani za
južnomoravsku varijantu.
Sigurno je da se pored ovih karakteristika kojima se Supska vezuje za
klasičnu varijantu vinčanske grupe, uz izvesne elemente južnomoravske
varijante, na ovom lokalitetu mogu zapaziti izvesne posebne, možda uže
lokalne specifičnosti. U tom smislu manje je značajna ređa pojava keramike
sa žigosanim ubodima koja bi, međutim, prema nalazima iz Supske, mogla
počinjati već tokom faze Vinča—Tordoš II. U Supskoj je ova keramika lošijeg
kvaliteta. No, treba pomenuti da je ova vrsta keramike posebno karakteristična
za klasičnu varijantu vinčanske grupe u njenom užem području (okolina
Beograda, Šumadija, Vojvodina), te je njena retkost i lošiji kvalitet
u Supskoj možda u vezi sa perifernim položajem naselja prema užem centru
vinčanske klasične varijante[9]. Daleko je značajnije srazmerno
siromaštvo plastike u odnosu na bogatstvo klasične varijante. Pri tome
se pojavljuju i neke lokalne odlike na plastici Supske. Njih naročito
dobro ilustruju dva primerka nažalost, otkriveni kao slučajni nalazi[10].
U jednom slučaju radi se o ženskoj figuri koja na leđima ima torbu (sl.
1), a u drugom o stojećoj ženskoj figuri (sl. 2). Obe statuete okarakterisane
su jako naglašenim, izduženim nosom. Po ostalim odlikama (stubaste statuete
sa višim trupom, predstava odela, ruke savijene u laktovima i spuštene
na kukove), statuete se sigurno vezuju za razvijenu plastiku faze Vinča—Pločnik
I i pripadaju krugu statueta tipa "Lady of Vinca". Najzad, uzeto u celini,
keramika iz Supske pokazuje lošiji kvalitet od one u Vinči što se, verovatno,
treba tumačiti lokalnom proizvodnjom. Već je pomenut potpun nedostatak
pastozno ("crusted") slikane keramike.
U pogledu ekonomskih veza sa širim područjem neolita, treba istaći da
Supska, iako uže vezana za klasičnu varijantu vinčanske grupe, ne spoznaje
obsidijan, sem jednog jedinog komada.
Posebno pitanje predstavlja završetak života u Supskoj. Sama činjenica
da je na ovom naselju život trajao do faze Vinča—Pločnik IIb, stoji u
suprotnosti sa zbivanjima na području južnomoravske varijante gde život
prestaje krajem faze Vinča—Pločnik I, sa prodorom nosilaca Bubanjsko-humske
grupe. Tako izgleda da ovaj prodor nije obuhvatio dolinu Velike Morave
i da je evolucija ovde tekla na način sličan onom u klasičnoj varijanti
i izvesnim perifernim zonama vinčanske grupe (oltenska varijanta, severnobosanska
varijanta, Valač na Kosovu, Radoinja kod Nove Varoši). Takođe je karakteristično
da je poslednje naselje u Supskoj stradalo u požaru, što je inače tipična
pojava za najveći broj lokaliteta vinčanske, pa i sopotsko-lenđelske grupe,
koji su doživeli ovaj kasni period[12].
Teško je, međutim, utvrditi ko su rušiocu naselja u Supskoj. U klasičnoj
vinčanskoj varijanti na kasne slojeve vinčanske grupe na pojedinim nalazištima
sleduju nosioci badenske, odnosno badensko-kostolačke grupe[13].
U Supskoj nema nikakvih nalaza koji bi indicirali poreklo onih koji su
naselje uništili. Nesumnjivo je da ne dolaze u obzir nosioci grupe Bubanj—Hum
I a, pošto ova počinje završetkom faze Vinča—Pločnik I. Sa puno rezervi
moglo bi se možda pomisliti na nosioce grupe Bubanj—Hum II, koja je dobro
zastupljena na Jelencu kod Aleksinca[14], ali se ne mogu isključiti
ni drugi elementi koji su ovamo mogli prodreti sa severa. U nedostatku
nalaza neposredno postvinčanskog perioda u oblasti Velike Morave, na njenom
gornjem toku, za sada se u tom smislu ne mogu izvesti nikakvi sigurni
zaključci.
Napomene
1 Krstić, op. cit., 51 i d. Up. tanjire sa zadebljalim
obodom, T. IV, 4—5; T. V, l i ornamente urezanih snopova linija T. XI,
1, 6; Tasić-Tomić, op. cit., 37 i d.
2 Srbija, 93 i d.; P. V. IV, sl. 99—112 (G 3372,3)
(4,1); sl. 168—184, (33•2,98) (3,48).
3 Srbija, 97 i d.
4 Srbija, 83 i d. Up. P. V. IV, sl. 80, 82 (dub.
7,2) (7,7) i 7,1 (7,6) t; druga varijanta sl. 49 (dub. 6,6m.)
5 Srbija, 106. J. Glišić, Glasnik muzeja Kosova u Metohije
IV—V, 1962—63, 11 i d. T. IV V, IX (Predionica); Isti, Kosovsko-južnomoravska
varijanta starčevačke i vinčanske grupe (neštampana disertacija) 1965,
85.
6 Srbija, 103 i d., 106 i d. (sa navedenom literaturom).
7 Tasić-Tomić, op. cit. napr. T. II, 4; T. V, l, 2; T. X,
1; T. XII, 5, 8, (glave statueta); T. VI, 7 (pločnički poklopac); ibid,
60 i d. (kentaur). Istom krugu pripadaju i nalazi iz Zelenikova II. Up.
M. Garašanin — G. Spasovska, Macedoniae acta archaeologica II, 1976, 85
i d.; T. V; VII—VIII.
8 Tasić-Tomić, 42, sl. 20, 22 (razgrnuti obodi); Neolit centralnog
Balkana, 1968, Katalog br. 122 (krčag sa jednom drškom).
9 H. V. G. 58 i d.; Srbija, 90 i d.; P. V. II,
116 i d. (sa ilustracijama). Od značaja su i novi nalazi iz Oltenije koje
M. Nica pripisuje grupi Dudešti. Up. Dacia N. S. XX, 1976, 71 i d. sl.
10, 2; sl. 11, 2, 3, 5, 6, 9, 10.
10 D. Garašanin u Neolit centralnog Balkana, 1968,
250, sl. 20; Ibid. katalog, br. 128, 129.
11 P. B. I, XXVI; D. Srejović u: Neolit centralnog
Balkana, 210 i d., sl. 34.
12 Srbija, 98 i d. (klasična varijanta i Radoinja);
105—106 (Valač); 108 (istočnobosanska varijanta); 111—112 (oltenijska
varijanta)
13 Ibid., 100.
14 P. Galović, Zbornik radova Narodnog muzeja I, 1958—59,
329 i d.
// Projekat Rastko /
Arheologija //
[ Promena pisma |
Pretraga | Mapa Projekta | Kontakt | Pomoć ]
|