Radoslav Lazić: Estetika TV režijeUvodna razmatranjaESTETIKA TV REŽIJE - ESTETIKA TELEVIZIJE
Pogled u istoriju televizije SrbijeIstoriju Televizije Beograd obeležio je estetski doprinos TV režije u njenoj gotovo četiri decenije razuđenoj delatnosti. U seriji Vreme televizije autora Miroslava Savićevića i reditelja Nikole Lorencina postoji podatak da je u improvizovanom TV studiju Visoke tehničke škole u Beogradu od 7. do 17. jula 1956. emitovan prvi domaći TV program. Beograđani su mogli da gledaju: vesti, intervjue i dokumentarne filmove na malim ekranima koji su bili izloženi na javnim mestima. Program su pripremali Aleksandar Saša Marković i Milan Kovačević. Spiker je bila Ljiljana Marković. 23. avgusta 1958. godine posle TV dnevnika, u 20 časova i 50 minuta, iz televizijskog studija na Sajmištu počelo je emitovanje probnog programa Radio-televizije Beograd. Tada je ostvaren direktan prenos sa otvaranja Međunarodnog sajma tehnike i tehničkih dostignuća. Reditelj je bio Miroslav Dedić, video mikser Magdalena Deljević, ton mikser Jovan Radić, kamermani Vuko Karanović, Boža Miletić i Tibor Zvezdanić. Najavu sa galerije hale 3 Beogradskog sajma snimao je kamerman Nikola Đonović. Otvaranje TV Beograd najavila je spikerka Radio Beograda Olivera Živković. Potom je Olga Nađ najavila emisije koje će biti ujutro i uveče: "Dozvolite da vas sada prenesemo na Beogradski sajam, gde ćete prisustvovati otvaranju Međunarodnog sajma tehnike i tehničkih dostignuća". Treba dodati da je još pre početka probnog programa 17. avgusta 1958. obavljen prvi direktan sportski prenos utakmice mladog i starog tima Crvene zvezde. Pored TV dnevnika, pomenutog sportskog prenosa kao i prenosa važnog društvenog događaja otvaranja sajma, zatim TV drame Slučaj u tramvaju Miodraga Đurđevića, može se reći da su avgusta 1958. isprobani svi TV žanrovi u eksperimentalnom radu, utemeljujući buduću produkciju TV Beograd u informativnom, umetničkom, igranom, dokumentarnom i prenosnom polju televizijskog stvaralaštva, što će uskoro postati osnova svekolike profesionalne standardne i visoko produkcione Televizije Beograd. Informativni program prvog dana naše televizije, emitovao je uživo emisiju urednika Svetolika Mitića. U nekoj vrsti zabavno-kolažnog programa, koji je režirala Mirjana Samardžić, pod naslovom Otvorena vrata, voditelji su bili Mića Tomić i Predrag Laković. Slavko Simić govorio je pesmu Bogdana Čiplića Lubenica, u banatskoj narodnoj nošnji, a Coka Perić-Nešić parodirala je predratne estradne pevače. Nastupali su još Lola Novaković i Petar Cvejić. Slavko Simić se seća prvog televizijskog dana i TV programa uživo: - Moja trema bila je veća od straha čitave armije pred bitku. Osećao sam veliku profesionalnu odgovornost, bilo je potrebno prilagoditi pokret i izraz novom mediju. Radili smo u novoj, nepoznatoj sredini s kamerama, mikrofonima-pecaljkama, svetlima, novim ljudima. Vremenom smo se navikli na studio i uklopili u novi izraz, koji krije mnoge mogućnosti. Danas u televiziju dolazim kao u svoju kuću i to mi predstavlja zadovoljstvo - rekao je Slavko Simić, koji je svoje uspomene na prvi nastup zabeležio još 1964. godine u članku Iz beležnice glumca, objavljenom u publikaciji povodom pet godina TV drame. Naša televizija otvorila je vrata i postala prozor u svet. Prvi pokušaj profesionalnog prenošenja slika na daljinu u nas dogodio se još 1938. Tad na Starom sajmištu, organizovana je projekcija za izabrane zvanice i TV slika se emitovala sa daljine oko 30 metara. Televizija u svom etimološkom značenju predstavlja sintezu dva pojma: grčki tele i latinski visio, što označava gledanje na daljiinu. Televizija se ostvaruje kao elektronsko sredstvo i medij masovnog komuniciranja. Svoje elektronske slike emituje kroz eter pomoću elektromagnetnih talasa i direktnim provodnicima, putem kablova, tzv. kablovska televizija. Praktična primena televizije, kako piše u Leksikonu filmskih i televizijskih pojmova (Beograd, 1993), javlja se polovinom tridesetih godina. Posle Drugog svetskog rata televizija u SAD, Evropi, pa i celom svetu doživela je pravu eksploziju. Verovatno je 1938. prvo TV emitovanje u nas odblesak tih međuratnih godina i fascinacije televizijom: U našem Leksikonu stoji, danas već opšteprihvatljivo, mišljenje da "televizija predstavlja najjače propagandno, političko, zabavno i obrazovno sredstvo". Nažalost, ovde, kao i u razuđenoj teoriji o televiziji, veoma se retko govori o umetničkim i estetskim svojstvima televizije. U naučnom diskursu najčešće se primenjuje sociološki, fenomenološki, komunikacijski ili informatološki pristup fenomenu televizije. Različiti tipovi i vrste televizije, kao što su državna televizija, dečja televizija, interna televizija, kablovska televizija, komercijalna televizija, televizija male snage, nezavisna televizija, televizija otvorenog kruga, satelitska televizija, televizija visoke definicije, televizija zatvorenog kruga - samo su neki od oblika egzistencije i delovanja najmoćnijeg pronalaska naše epohe. Prva televizijska drama, u trajanju od 10 minuta, pod nazivom Podzemno misteriozno ubistvo, Dž. B. Tomasa (J. B. Thomas) emitovana je uživo na BBC-ju, u Londonu, 21. januara 1937. godine. Pedesetih godina TV drama u SAD doživljava svoje "zlatno doba". Prednost u Evropi zadržaće engleska TV drama. Sve do pojave magnetoskopa TV drame se izvode uživo. Često su TV drame snimane filmskom tehnikom, ponekad kombinovano, ali pravu renesansu ovaj ekskluzivni TV žanr u nas i u svetu doživeće početkom šezdesetih i sedamdesetih, primenom novih tehnika, posebno pronalaskom magnetoskopa, kao što danas pravu tehnološku revoluciju na televiziji predstavlja digitalna elektronska montaža i uvodi nas u novu epohu televizije. U hronologiji Beogradske televizije, posebno u istoriji TV drame, prva naša originalna TV drama autora Miodraga Đurđevića Slučaj u tramvaju u režiji Janeza Šenka otvorila je prostor bogatom i razuđenom dramskom stvaralaštvu i igranim programima na Beogradskoj televiziji u vremenu od 1958. do 1997. Uloge su igrali: Raša Plaović, Dara Milošević, Milena Dapčević, Miodrag Lazarević, Miroslav Radivojević. Beogradsko premijerno izvođenje TV drame Slučaj u tramvaju bilo je 28. avgusta 1958. uživo iz studija na Sajmu. Dakle pet dana kasnije, od dana kada su prikazana pomenuta Otvorena vrata, kao svojevrsna televizijska uvertira u igrani program Televizije Beograd. Od 23. avgusta do 2. septembra 1958. traje probni program TVB, nazvan i prema mestu pripremanja Sajamski program. Od 28. novembra 1958. do 15. maja 1966. deluje Eksperimentalni program TVB. Početak rada magnetoskopa od jula 1961. predstavlja značajan datum u razvoju tehnologije televizije. Iako je nabavljen povodom proslave dvadesetogodišnjice Ustanka i Prve konferencije nesvrstanih zemalja, magnetoskop će omogućiti snimljenu televiziju i biti značajan faktor u razvoju TV drame i igranog programa za odloženo emitovanje. 1966. počinje rad i studio u Aberdarevoj. U tom prostoru će tokom plodnog razvoja TV drama i igrani program dobiti puni zamah. Najbolje studijske realizacije u oblasti TV režije VTR doživeće svoju punu afirmaciju upravo u ovom slobodno možemo reći autentičnom i profesionalnom TV studiju. 1971. počinje era kolor televizije. 31. XII 1971. godine u režiji Jovana Ristića započeo je prenos svečanog otvaranja Drugog programa emitovanog u boji. 1976. u novogodišnjem programu, a potom u drami Kuhinja Arnolda Veskera u režiji Bore Draškovića, prvi put je korišćena oprema za elektronsku montažu s vremenskim kodom. 1980. počinje rad studio u Košutnjaku, s visokotehnološkom VTR studijskom opremom. 1986. Prva drama snimljena ENG (Beta SP) tehnikom Vrenje Svete Lukića u režiji Miljenka Derete. Treba reći da je razvoj tehnike i tehnologije na Televiziji Beograd pratio svetske trendove kroz protekle četiri decenije i da je uspevao da uhvati korak sa svetom. Nažalost, devedesete godine izolacije i sankcija dovele su Televiziju Srbije u tehnološko zaostajanje. Pa, ipak, istorijski gledano razvoj televizijske tehnike i tehnologije Televizije Beograd snažno je uticao na nezadrživ razvoj ukupnog TV stvaralaštva i njegovu umetnost i estetiku. Na primeru ovog fascinantnog razvoja vidi se, u to sam uveren, da tehnika i tehnologija uslovljavaju estetsku evoluciju televizijskog stvaralaštva i TV umetnosti. Uspeh dramskog stvaralaštva i igranog programa, posebno nezadrživi razvoj dokumentarnog programa, kao i visokog umeća, prenosne televizije, zabavnog, obrazovnog, naučnog, školskog programa, posebno stvaralaštva televizije za decu predstavljali su Televiziju Beograd svojim najboljim postignućima na sva tri programa, u mnogobrojnim redakcijama i programima, u svakidašnjim emitovanjima, ali i na domaćim i svetskim festivalima. Ovo televizijsko stvaralaštvo, upravo zahvaljujući kolektivnom duhu produkcije, predvođeno plejadom vrhunskih TV reditelja, pokazuje kako je TV režija conditio sine qua non - uslov bez kojeg se ne može - ostvarivati monumentalno svakidašnje televizijsko stvaralaštvo. I kao što je reditelj Primus inter pares - prvi među jednakima - u dramskom stvaralaštvu na pozorišnoj sceni, u drami, operi, naročito u filmskom autorskom stvaralaštvu, u pozorištu za decu, dramskom i lutkarskom, u estradnom i revijalnom teatru, naročito u oblasti radiofonskog stvaralaštva i njegovih eksperimentalnih istraživačkih i studijskih aspekata, kao i u drugim oblicima režije i svekolikog režiranja - TV reditelj i TV režija je medijsko stvaralaštvo par excellence, u visokonapetoj i složenoj TV produkciji. Često je uloga TV reditelja i TV režije precenjena, ali isto tako u lavirintima televizije i potcenjena kao puka realizacija ili primenjena umetnost. TV režija se pokazuje kao nezamenljiva oblast dramskog stvaranja u ostvarivanju celine televizijskog umetničkog dela. Reditelj je istinski tvorac TV umetničke celine, televizijskog autentičnog dela. Nezaobilaznu građu za istorijske TV činjenice, ljude, pojave i događanja predstavljaju Prilozi za istoriju televizije Srbije: knjiga 1, 1984; Zbornik radova autora Vasilija Popovića, Slobodana Novakovića, Srđana Barića, Slobodana Habića, Vlade Miloševića, Ive Pustišaka, i Bojane Andrić; Pre početka Igora Leandrova knjiga 2, 1986; Kroz ekran svet Rodoljuba Žižića, knjiga 3, 1986; Karavan Milana Kovačevića, knjiga 4, 1990. Sve knjige uredio je Miroslav Savićević. Objavljene su u izdanju Televizije Beograd. Fenomen televizijaGovoreći o fenomenu televizije, istovremeno distancirajući se od pretenzija da postavlja originalne teorije o televiziji, ali ukazujući na značaj teorije televizijskog stvaralaštva, estetičar dramskih umetnosti Vladimir Petrić ističe: "Kako se ova najmodernija komunikativna tehnika nalazi u samom početku razvitka, a još se uvek obilno koristi principima drugih tehnika, veoma je teško, skoro nemogućno, donositi konačne zaključke i celovite teorije o njenim estetičkim principima ili sociološkim vidovima toga delovanja". Petrić je ovakvim stavom označio predmet i primarni zadatak jedne moguće estetike i sociologije televizije. Iako ističe poteškoće oko jedne "celovite teorije o njenim (televizijskim) estetičkim principima ili sociološkim vidovima toga delovanja", Vladimir Petrić nam ukazuje na stvaralačko jedinstvo teorije i prakse, ali istovremeno i na potrebu izvođenja jedne estetike televizije. Televizija - homo videns - jeste prevashodno audiovizuelni medij. Slika i zvuk, jesu predmet jedne multimedijalne estetike dramskih umetnosti našega doba. Televizija, kao medij umetnosti nas suočava s realnošću elektronske slike sastavljene od miliona elektronskih tačaka, objektivan je prenosilac slika sveta. Prenošenje slika sveta na daljinu podrazumeva i istovremeno prenošenje "slika zvuka". Naše oko uz pomoć elektronske transmisije, složenog sistema televizije, ulazi u svet događaja, radnji i zbivanja. Mi smo, zahvaljujući ovom fantastičnom prenosu, svedoci, saučesnici ili pak posmatrači. Taj potpuno novi utisak televizijskog posmatranja i promatranja sveta otvara novo poglavlje televizijske estetike. Valja reći da je gledalac u toj začaranoj igri povratne sprege hendikepiran jednosmernošću komunikacije. Njegov položaj je pasivan, on je objektivan promatrač sveta, ali najčešće izopšten iz mogućnosti kulturne, duhovne i društvene akcije. Čini se da je televizijski medij uz sva obilja svoje dinamične informativnosti, produhovljene edukativnosti ili žive, ali često i profane zabave, otuđio svoga odanog gledaoca. Slično umetnosti prevođenja i televizija kao medij umetnosti predstavlja svojevrsnu televizičnu umetnost posredovanja realnosti. Televizija je proširila svet naše percepcije, ali je umanjila koeficijenat naših istinskih ljudskih interakcija. Upotreba medija televizije morala bi svoje informacijsko, obrazovno i zabavno dejstvo još više da zasniva na istraživanju estetskih mogućnosti. Napredak savremene estetičke misli o estetici televizije ravan je složenom rađanju osme umetnosti. Taj razvoj još predstavlja traganje za jednom mogućom estetikom medija, televizije. Opterećeni utilitarizmom svakodnevlja, političkim posredovanjem, pragmatizmom dnevnog života i stvarnosti, informatikom, edukacijom, medij televizije, reklo bi se, još uvek nedovoljno postiže u ostvarivanju sopstvene estetike umetnosti televizije. S gledišta jedne moguće estetike televizije polje ove potencijalne umetnosti nije uvek istraženo. Nije li u pravu nemački estetičar Maks Benze kada nam ukazuje na sažetu osnovu moderne estetike: "Postoji, dakle, ne samo moderna umetnost, nego i moderna estetika, i izraz 'moderno' znači da je reč o stručno-naučnoj, a ne samo filozofski fundiranoj estetici; da ona označuje metodički pristupačno otvoreno područje istraživanja u kojem racionalni i empirijski postupci istraživanja imaju prednost pred spekulativnim i metafizičkim interpretacijama. Imamo li na umu da ta moderna estetika ima razgranato istraživanje osnova, koje se oslanja na pojmove, predodžbe i rezultate matematike, fizike, komunikacijskog istraživanja i teorije informacije opravdano je govoriti o egzaktnoj (podvukao R. L.) i tehnologijskoj estetici, koja u odnosu prema istoriji dosadašnjih estetika i teorija umetnosti, razvijanih većinom sa filozofskog gledišta, znači zaista novum". Ne ukazuje li nam Maks Benze na mogućnost rađanja jedne nove istinski revolucionisane umetnosti XXI veka, ili je to nagoveštaj rađanja jedne sinkretičke intermedijalne umetnosti, u kojoj radio i televizija treba da pronađu sopstvenu umetničku ulogu i zadatak? Bliska mi je misao Umberta Eka koji priznaje televiziji estetsku potencijalnost. Upravo na takvom gledištu televizija će sada kao i u budućnosti sve više razvijati svoje estetske mogućnosti. Nasuprot ovom gledištu sumorna je premisa Gintera Andersa o televiziji kao proizvodu ekoloških surogata; mislim da će ipak, u traganju za sopstvenom estetikom, televizija otkriti neslućene mogućnosti umetničkog stvaralaštva. U to nas uverava pojava digitalne montaže, koja fenomen televizije upućuje na sopstvenu sintaksu i neslućeno stvaralaštvo. Još bliže mi je mišljenje Ive Ruđerija i Marija Fanelija koji u svojoj knjizi o televiziji jednom odeljku daju naslov: "Nastaje nova umetnost u kojoj dela mašte i spektakla nemaju razloga postojanja i ne žive bez neposrednih korena u životu". Upravo na sprezi života i stvaralaštva, tehnike i estetike, etike i morala, rađaće se nova umetnost televizije. Estetika televizijeTehnička i tehnološka revolucija medija televizije kao da još nije dovoljno podstakla razvoj sistematske nauke o televiziji, ali treba priznati da smo svedoci rađanja teorijske misli o "umetnosti miliona". Naglašena komunikacijska funkcija ovih medija kao da je bacila u zasenak njenu umetničku ulogu. Nije li i edukativna osobenost prevladala umetničke mogućnosti ovih medija moderne civilizacije? Dakako da bismo bili "kratkovidi" i "nagluvi" ako bi estetska svojstva ovog medija zanemarivali. Nije li nam televizija - "slika koja govori svojim jezikom" - otvorila nove prostore estetike televizije. Svedoci smo često osporavanih mišljenja o tome da li je televizija umetnost. Italijanski estetičar Gilo Dorfles u ogledu Radio, televizija i opasnosti mehanizacije umetnosti (1956) navodi svoje sumnje u sledećim stavovima: "Ali, ostavljajući sada po strani veći ili manji izbor programa, koji bi se s vremenom takođe mogli mnogo poboljšati, pokušao bih da produbim pitanje koji je to stvarno pogubni elemenat s estetske i etičke tačke gledišta. Verujem da se prava opasnost sastoji iz dva različita faktora: 1. nehotičnost estetskog užitka; 2. lažnost umetničke reprodukcije tih mehanizama." Središnja estetska pitanja šta, kako, kad i koliko kao da nas ne ostavljaju ravnodušnim ni u umetnostima radija i televizije. Postavlja se i drugo pitanje: šta je predmet i zadatak, funkcija i cilj jedne estetike radija i televizije? Da li je moguće izvesti posebnu estetiku izvan estetike dramskih umetnosti? Ako su radio i televizija "najkraća razdaljina između gledalaca i događaja, postavlja se i treće pitanje odgonetanja prirode tog kontakta. I ne završavajući pitanja, već se nalazimo pred novim zagonetkama televizijskog umetničkog dela. Da li će nam pomoći interdisciplinarna metoda u postavkama ove specifične ili, bolje reći, posebne estetike "audiovizuelne književnosti" ili "vizuelnog romana", kako kaže istaknuti poljski reditelj Ježi Kavalerovič? U već napisanim teorijskim spisima ističe se misao o istini kao najvišem kriteriju televizije. Složeni estetski procesi pripremanja, realizovanja, prenošenja, delovanja i ostvarivanja estetskog dejstva, mogli bi biti predmet ovako postavljene estetike televizijske umetnosti. Istraživanje estetskih procesa u dramaturgiji, režiji, glumi, gledalištu, svakako je jedna od osnovnih metoda kojima bi trebalo sistematski zasnivati jednu estetičku nauku o umetnosti radija i televizije. Treba uzeti kao tačnu misao Žana Vilara da "televizija može da bude sredstvo prosvećivanja i izvor prave nauke... Ako je teatar, kao što kažu, ogledalo društva, onda je televizija prikazivanje vlade, njene doktrine ili doktrina, kraće rečeno njenog poštenja." Vilar zaključuje svoju misao da je "televizija - umetnost dana ili aktuelna umetnost". Pisanje savremene istorije elektronskim kamerama, i još pre toga mikrofonima radija, kao da po sebi, imanentno, nosi, fantastičnu elektronsku estetiku. Moć tih prenosnih medija ne iscrpljuje se u elektronskoj, idejnoj ili ideološkoj osnovi, već se u svemu tome nahodi estetska suština stvaranja, prenošenja i primanja. Zar slušanje radija ili gledanje televizije nije i po sebi već jedan estetski fenomen? Dakle, medij radija i televizije ne možemo zanemariti ni kao važne činioce estetske recepcije. Ove najmlađe umetnosti, često u funkciji prenosnika drugih umetnosti, traže sopstveni put izražavanja i stvaranja, pa u tome treba tražiti duh njihove umetnosti, ali i predmet njihove estetike. Filozof moderne umetnosti Teodor V. Adorno u svom Prilogu za televiziju ističe misao: "Društveni, tehnički i umetnički aspekti televizije ne mogu biti posmatrani izolovano. Oni u velikoj meri zavise jedan od drugoga - tako umetnička ostvarenost zavisi od sputavajućeg obzira prema masama publike, a jedino nemoćna nevinost ima smelosti da se ne osvrne na nju; društveni efekat zavisi od tehničke strukture, a i od novosti pronalaska kao takvog (što je u Americi u početnoj fazi sigurno bilo odlučujuće), ali i od otvorenih i skrivenih poruka koje prenose televizijske produkcije. Ipak, sam medij spada u obuhvatnu shemu kulturne industrije, i produžava, kao spoj filma i radija, njenu tendenciju da svest publike opkoli i zatvori sa svih strana. Putem televizije čovek se približava cilju da sav čulni svet još jednom poseduje u odrazu koji dopire do svih čula, snu bez sna, a istovremeno se u duplikat sveta neprimetno može prokrijumčariti sve ono što se smatra korisnim za realni svet." Poteškoće u ostvarivanju estetike televizije se otvaraju zatvorenošću ovog medija i jednosmernom komunikacijom u kojoj je homo videns - slušalac - gledalac - objekat. Razvitkom tehnike i tehnologije sigurno će doći do promene uloga ili u najboljem slučaju izjednačenih funkcija. Tako će gledaoci razmenjivati svoje emocije dvosmerno i uticati bitno na prenos misli, estetiku i etiku televizije. Eksperimentalna televizija otvaraće i ostvarivaće nove prostore estetike tih medijskih umetnosti moderne epohe. Sve veće prisustvo tih medija u našem životu menjaće društvene odnose, ali će izvesno doći i do uticaja društva na osmu umetnost. Uostalom, svedoci smo multimedijske umetnosti, njeni učesnici i stvaraoci. Snaga novog medija televizije moć je novih društvenih asocijacija. Umberto Eko, poznati italijanski estetičar i teoretičar moderne umetnosti, zalaže se za misao: "Televizijsko iskustvo je od samih početaka sugerisalo jedan niz teoretskih refleksija, tako da ono čoveka navodi, kao što se to dešava u svim slučajevima, da neoprezno govori o televizijskoj estetici" Ostaje nam da se zalažemo za estetiku televizije kao snažnog podsticaja razvoju ovog medija, bogaćenju teorije i prakse televizijske umetnosti, njenog duha, smisla i značenja u prevlađivanju društvene otuđenosti i manipulacije u traganju za estetikom televizije. Televizičnost - jezik televizijeTragajući za estetikom televizije i njenog jezika, slovenački autor Boris Grabnar piše o Problemima televizijske estetike i televizijskog jezika. U prvom ogledu Grabnar ukazuje na činjenicu da još nije izvedena celovita estetika televizije, koja bi se zasnivala na nekom čvrstom naučnom sistemu. "Tradicionalna evropska estetika i filozofija - u novom mediju je bez moći... Istraživači su već sakupili i nagomilali ogromnu količinu podataka i sistematizovali ogroman broj činjenica, koje sve definišu nastanak i egzistenciju umetničkog dela na televiziji." U drugom ogledu Grabnar ukazuje na uslovne mogućnosti televizijskog jezika, odnosno odsustvo sopstvenog jezika medija: "Istraživač koji pokuša da opiše televizijski jezik, već se na samom početku nađe pred iznenađujućom činjenicom da televizija neverovatnom lakoćom u svoj program uključuje druge medije, njihove sadržaje i oblike. Pošto televizija može da prikaže film, pošto spiker može da izgovara isti tekst kao i na radiju, čini se da televizija uopšte nema svoj jezik, ili pak, da je on konglomerat njenih 'roditelja' filma, pozorišta i radija." Pa ipak, televizija jeste medij umetnosti koja tako uporno traži svoj autohtoni i autentični jezik, koji se u dosadašnjem iskustvu osvedočio u televiziji kao saučesnik u životu. Gi Deson raspravlja o interdisciplinarnoj estetici filma i televizije. Njegova teza da "televizija - (nije) film kod kuće" govori o odnosu filma i televizije ili bolje reći o položaju filma na televiziji. Deson misli da je televizija rođena iz duha radija. "Kod nje (televizije) uho ide u korak s okom." Pa ipak, ovo uprošćeno Desonovo gledište treba uzeti s izvesnim rezervama, jer jezik televizije ima složeniju i obuhvatniju sintaksu. Ali treba se složiti s Desonom da je film namenjen velikom ekranu, ipak, umanjeni film na malom ekranu. U tome bi se sve komparativne estetike filma i televizije saglasile bez posebne rasprave. Jezik televizije i njegove oblike, u stvari, treba tražiti u televiziji kao saučesniku života, u događaju prenetom uživo na daljinu. Zato se s pravom o televizijskom jeziku mora govoriti kao o transferalnom jeziku medija. Jedan od najznačajnijih poljskih režisera u XX veku jeste, bez sumnje, Ervin Akser (Erwin Axer). U dva kratka eseja Pozorište televizije on izlaže tezu o specifičnostima pozorišta na televiziji, u masovnom mediju, ukazujući na izvesne oblike simplifikacije ove drevne umetnosti na malom ekranu. "Pozorište ne može da ponudi izvesne vrednosti kamere i televizijskog ekrana, televizor neće preuzeti funkcije scene." Jedna umetnost ne može da zameni drugu, autonomija jezika jedne umetnosti je celovita i nedeljiva, pa ipak, savremene tendencije i postignuća moderne umetnosti svedoče o sinkretičkoj prirodi televizije. U prirodi jezika televizije jeste medij krupnog plana, pejzaž ljudskog lica, približavanje stvarnosti u prvom planu. Tu osobenost francuski estetičari nazivaju télévisuelle - televizičnost, što predstavlja suštinu TV režije u oblikovanju televizijske umetnosti i televizijske estetike. Televizija i druge umetnostiU traganju za estetikom televizije stižemo do teme koja problematizuje odnos televizije i drugih umetnosti ili položaj drugih umetnosti u mediju televizije. Ne upuštajući se u složenu problematiku komparativne televizijske estetike, ukazujemo na zbornik 40 mišljenja o televiziji (Svetski stvaraoci o kulturi televizije), Moskva, 1978. Brajen O'Doerti u tekstu Umetnost na televiziji razmatra položaj likovnih umetnosti na malom ekranu i problem estetske recepcije umetničkog likovnog dela. Hans Hajnc Štukenšmit u tekstu Klasična i laka muzika na televizijskom ekranu, ukazuje na auditivno-akustičke mogućnosti televizijskog medija, koje se još nedovoljno ostvaruju. Čini nam se da će masovna primena stereofonije i kvadrofonije otvoriti neslućene mogućnosti slušanja televizije. Vilijam Harp se osvrće na mogućnosti baleta na televiziji u Engleskoj. Njegovi ciljevi su pre svega popularizatorski i on ukazuje na mogućnosti stvaranja tipično televizijskog mjuzikla, kao i demokratizacije elitne baletske umetnosti posredovanjem televizijskog medija. Kšištof Teodor Teplic u metaforički naslovljenom tekstu govori o vizuelnoj bujici, ukazujući na plastične mogućnosti televizije. Prenošenje pokretnih slika na daljinu - ta vizuelna bujica - je "faktor koji formira estetsku percepciju televizijskih gledalaca stvarajući mnoštvo protivrečnih mišljenja, pro et contra televizije kao umetnosti". Teplic navodi važan element estetskog posmatranja televizije, koja svog gledaoca podstiče na nove sposobnosti "da brzo shvata, ocenjuje i trenutno procenjuje". Nace Simončič, slovenački lutkarski umetnik, govori o fenomenu lutke na televizijskom programu. On ističe sugestivnost sveta lutaka u svetu televizijskog gledališta. Estetska i vaspitna funkcija lutkarstva na televiziji odavno je dokazala svoju vrednost. Na forumu o elektronskoj sintezi filmskih i televizijskih slika održanom u Monte Karlu 70-ih godina ostao je zaključak: Glumci će nestati - ostaće samo režiseri i elektronika. Da li će se obistiniti ta futuristička vizija, pitanje je za raspravu. Nama ostaje da zaključimo: i u kompjuterskoj televiziji uloga i zadatak reditelja biće odista nezamenljivi. Govoreći o angažovanom teatru Erik Bentli upoređuje pozorište i televiziju. Navodimo zaključak njegovog ogleda umesto dokaza o povratnoj sprezi televizije i gledaoca u ostvarivanju estetske recepcije: "Nema, naravno, ničeg lošeg u televiziji. Kad njome budu upravljala ljudska bića za druga ljudska bića, taj izum će pokazati svoje mogućnosti". On ipak ne poistovećuje funkciju teatra. "Teatar su prisutni ljudi: glumci su prisutni na pozornici, gledaoci prisutni ispred njih, živi kontakt između dve grupe. Sve što zovemo teatar nalazi se u tom električki-ljudskom krugu koji ni televizija ni film nikada neće moći stvoriti. Čak kada se poboljša, televizija će biti novi mehanizovani svet s velikom skalom. Sigurno, teatar je staromodan, ako pripada starom intimnom svetu s malom skalom. Nema zamene za živi ljudski kontakt!" Ostalo je pitanje humanog aktiviteta televizije kao umetnosti u dvostrukoj sprezi povratnih dejstava. Stoga druge umetnosti ne mogu biti zamena televiziji. Osnovni zadatak televizije je, ostvarivanje sopstvenog jezika umetnosti. Pred nama se rađa jedna nova umetnost. O tome već imamo uverljiva svedočanstva. Televizija nije skretnica, ni stanica, ni raskrsnica drugim iskustvima - njen duh biće ostvarivan kada njene elektronske mašine dobiju osećanja slična našima. Onda masteri neće biti mastodonska strašila, već će televizija i homo videns biti jedinstvena celina čekajući povratnu spregu - feed-back. Neslućene mogućnosti stvaralačkog prožimanja televizije i drugih umetnosti, otvara kreativne prostore mediju televizije, ne samo u prenosnim aspektima, što i jeste samo biće medija televizije, već i u komparativnim mogućnostima, povratnim spregama koje će otvarati nove prostore jezika televizije, u sferi televizičnog, i bogaćenju estetike televizije, upravo kreativnim stvaralaštvom TV reditelja i mnogih stvaralaca televizijskog umetničkog dela. Semiološki pristup televizijiU mnogobrojnim pristupima fenomenu televizijskog medija, poslednjih godina smo svedoci i semiološkog razmatranja televizije. Posle književne, likovne, filmske, pozorišne semiologije, sada nam britanski teoretičari Džon Fiske i Džon Hartli ukazuju na svojevrsno semiološko tumačenje televizije. Izvodeći svoju semiološku metodologiju iz traganja za značenjskom teorijom televizije kao semiologijom medija, autori ukazuju na to da se smisao televizije i razumevanje njenog znakovlja ne bi mogli dosegnuti sredstvima književne kritike. "Kodovi koji stvaraju strukturu televizijskog jezika" znatno su sličniji kodovima govora nego pisanja. Stoga je na neuspeh osuđen svaki pokušaj da se televizijski tekst dekodira kao da je reč o književnom tekstu. Priroda televizije se može pre razumeti iz oralne komunikacije i njenih vizuelnih elemenata, dok je fenomen štampanog teksta neprimeren suštini ovog medija. "Televizija je, s druge strane, kratkotrajna, epizodna, određena, konkretna, dramatična. Svoja značenja oblikuje uz pomoć protivrečnosti, te poređenjem naizgled kontradiktornih znakova, dok je njena logika oralna i vizuelna". Svi znaju šta je to gledati televiziju, ali se postavlja pitanje razumevanja njenog značenja. Otuda Tumačenje televizije ukazuje na mogućnost boljeg razumevanja prirode televizije i njene estetske uslovljenosti, kao i njenog ukupnog društvenog i komunikativnog značenja. U knjizi posvećenoj uvođenju u semiologiju televizije, Fiske i Hartli ističu još i činjenicu da je jezik televizije, iako veoma sličan govornome jeziku, ipak "složen i neophodan za razumevanje načina na koji ljudska bića stvaraju svoj svet. Sličnost televizijskog govora i govornog jezika upravo i objašnjava naše zanimanje za komunikacijsku ulogu televizije u društvu. I odista, izvan svake teorije, praksa televizije najbolje se može razumeti u njenoj informacijskoj i nadasve komunikacijskoj funkciji. Pitanja televizije kao umetnosti otvorena su i predstavljaju predmet sistematskog traganja za jednom opštom naukom o televiziji. Umetničko na televiziji će, uprkos omalovažavanju "čistih i tradicionalnih" estetičara, tragati za sopstvenim identitetom. U tome pomaže i Uvod u tumačenje medija Fiskea i Hartlija, čiju vrednu studiju treba konačno u celosti da imamo u našim televizijskim bibliotekama. "Nikako se ne može reći da je način na koji televizija predstavlja stvarnost prirodan, kao što se to ne može reći ni za jezik. Jezik i televizija posreduju stvarnost: nema tog elementarnog iskustva koje bi društveni čovek bio u stanju da shvati bez pomoći kulturno uslovljenih struktura, obreda i pojmova koji su mu jezikom preneti". Semiologiju televizije - znači, razumevanje televizijskih poruka, televizijskih znakova i kodova, televizijskog označenog i označitelja - treba razumevati kao televizijske poruke. Upravo to televizijsko kodiranje i dekodiranje i jeste put razumevanja jezika televizije. Polje semiologije televizije otvara nove prostore za estetička istraživanja znaka, označenog i označavajućeg, kao i sistema označavanja, u estetskim procesima TV režije, čiji je tvorac TV reditelj. Jezik filma - jezik televizijeTelevizija stvara neophodnost za nalaženjem sopstvenog jezika izražavanja, dok je to filmu kao umetnosti pošlo za rukom da ostvari već u samom rađanju kinematografske umetnosti. Felini skeptično i gotovo sa cinizmom govori o onima koji "veruju u izražajnost, a ne informativnost televizije, koja izgleda vrlo ograničena". Za Roberta Roselinija se postavlja pitanje filma i njegove budućnosti: "Kakav film? Filma nema. On ne postoji. Film je danas - leš. U celom svetu film umire." Ovaj značajan autor vrednih umetničkih ostvarenja u filmskoj režiji je skeptičan i kada je reč o jeziku filma: "Strukturalizam, traženje novog jezika, ekspresionistička priča, blagorodni gest. Budimo ozbiljni. Sve to ništa ne vredi. Glavno je ono o čemu filmovi pričaju". Ostavimo Felinijev cinizam kada je u pitanju televizijska izražajnost i Roselinijevu skepsu kada govori o mogućnosti filmskog jezika i prihvatimo za trenutak misao da se zaista radi o dva autentična oblika izražavanja, jednog starijeg i zrelijeg, razvijenijeg i smislenijeg: jezika filma - i jednog, još u razvoju i traganju za sopstvenim izražajnim identitetom, mogućnostima elektronske kombinatorike, masovnim medijem naše epohe, što još teži da artikuliše jedan mogući jezik televizije. Odista je u pravu velikan poljske filmske umetnosti Ježi Kavalerovič kada kaže: "Ne može se danas raditi na filmu, a ignorisati televizija". Koliko do danas često ignorisana od svog starijeg brata filma, televizija filmu široko otvara vrata i usmerava ga u svoj "prozor u svet". Film na televiziji otvara široku estetsku, društvenu, psihološku problematiku. Da se radi o istinskom susretu jedne umetnosti u jednom mediju, koji još umetnost nije, ali čije izražajne umetničke mogućnosti već otkriva "budućnost koja je počela", ukazuje nam i činjenica da je na Festu 1981. bio priređen specijalni program "Film i televizija", u kojem su autori televizijskih filmova poznati reditelji iz sveta filmske umetnosti. Za tu priliku bio je pripreman i okrugli sto s temom: Film i TV u svetu danas. Reditelj Mikelanđelo Antonioni trebalo je da govori o razlikama između elektronske slike i filmske slike. Poznati nemački reditelj Verner Fasbinder najavio je raspravu o dramaturškim razlikama u dva medija, a poljski teoretičar filma Ježi Plaževski o razlikama između filmskog i televizijskog jezika. Od pozvanih niko se posebno nije odazvao do našeg zemljaka Vladimira Petrića, profesora na Harvardovom univerzitetu, koji je govorio o temi "Odnos između filma i televizije u SAD". Istom prilikom Petrić je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu održao predavanje o eksperimentalnoj televiziji u SAD i prikazao primere toga istraživanja. U svojoj besedi o odnosu filma i televizije Petrić ističe: "Stanje u Americi je upravo obrnuto nego u Evropi, gde su veliki reditelji Felini, Fasbinder, Antonioni, Roselini, Renoar, braća Tavijani, često dolazili na TV i pravili svoje filmove, specijalno za taj medij... Nije teško primetiti da su imena reditelja koji režiraju na televiziji gotovo nepoznata u SAD, gde se sedmično na svim kanalima emituje preko 70 filmova, što iznosi godišnje oko 3500!" Estetička svedočanstva bacaju svetlost na uzajamnost filma i televizije, njihovu sličnost i razliku. Tekstovi Rene Klera Televizija i film i 1970. godina, Mišela Mitranija Dva ekrana, jedan autor, Federika Felinija Smatrajmo da ja to nisam rekao..., Roberta Roselinija Sa filmom je gotovo! i Ježi Kavaleroviča Treći element, su prilog otvorenoj raspravi o odnosu jezika filma i jezika televizije u traganju za koegzistencijom, recepcijom jedne umetnosti i jednog medija u jezik interdisciplinarne izražajnosti čiju moć stvaranja naslućujemo iz mogućnosti prožimanja filma i televizije. Među mnogim srodnostima koje povezuju film i televiziju, i njihovo interaktivno povezivanje, evidentan je danas uticaj jezika televizije i njegove gramatike na stvaralaštvo novih filmskih prosedea o čemu svedoče moji mnogobrojni sagovornici u ovoj knjizi. TV režija kao montažni postupakJoš je Pudovkin govorio da se život sastoji od izvesnih povezanosti, često duboko sakrivenih, koje upravljaju sudbinom ljudi. Film je po Pudovkinu otkrio tajnu montaže kao sredstva za pokazivanje tih povezanosti, čineći ih razumljivim. Ejzenštejnova montaža atrakcija i njena teorija otkrivaju suštinu filma kao umetnosti: u sudaru dva elementa nastaje treći, nizom uzbudljivih eksplozija privlači se pažnja gledaoca, na vreme se proračunava željena reakcija gledališta. Istorija vizuelne montaže biće okončana pronalaskom zvučnog filma tridesetih godina XX veka, u kojem će se paralelno otkriti mogućnost auditivne montaže i njenog dvostrukog života k audiovizuelnom kontrapunktu. Estetičke teorije tehničke montaže (neprekidnost, orijentacija, ritam) preko dramaturške montažne teorije i njenih linearnih, paralelnih, sinhronih i retrospektivnih mogućnosti, osnova su kreativne režije. Šta danas novo reći posle klasičnih, avangardnih i savremenih teorija o montaži koja u filmskoj umetnosti predstavlja suštinski čin režije kao ucelovljenja, "kao poslednjeg uobličavanja filma, tj. međusobnog logičkog raspoređivanja i povezivanja snimljenih kadrova prema izvesnim uslovima njihovog reda i trajanja" u kojima će reditelj filma stvoriti utisak o kretanju, ritmu, vremenu i prostoru? Montaža režijom ostvaruje život filma kao umetničkog dela. O montaži danas vredi govoriti kao o režiji u multimedijima (film, drama, opera, radio, televizija, video, mas-art, cirkus, šou, lutka, crtani i animirani film, performans, hepening). O režiji kao montaži ili o montaži kao režiji danas vredi govoriti i samom činjenicom da naše postmoderno doba pruža neslućene primere režije kao montaže, ili obrnuto, montaže kao režije u svakidašnjem životu, društvu, privredi, politici, ekonomici, naukama i posebno umetnostima našeg vremena. I odista, nema te umetničke discipline koja ne bi poznavala zakone montaže i principe režije. Nije reč o "gvozdenim metodama", već naprotiv, o otvorenim procesima interdisciplinarnog pristupa fenomenu montažnog mišljenja i osećanja, montažnih postupaka u umetničkom, estetskom i, najzad, tehničkom aspektu montažnog stvaranja egzistencije umetničkog dela. U ovom ogledu pokušaćemo da shvatimo režiju kao umetnost celine, kao intencionalni, procesualni estetski čin i montažu kao njeno praktično umetničko i estetsko ostvarivanje. Prihvatajući načela fenomenološke estetike mogli bismo postaviti predmet režije kao montaže u suštini kreativno umetničke genetike, kao sine qua non, da bez kreativne montaže nema umetničkog dela, ali ni jednog ni drugog nema, niti može biti, bez stvaralaštva reditelja - estetskog tvorca celine. O režiji kao montaži vredi govoriti i s obzirom na činjenicu da su pronalasci filmske montaže neslućeno uticali na montažnu estetiku umetnosti u našem vremenu, a naročito na nove tendencije intermedijalne režije u mnogobrojnim dramskim disciplinama. Još jednom se pokazuje kako je režija kao fenomenološki postupak ostvarivanja scenskog ili filmskog umetničkog dela, umetnost s mnogim differentia specifica, a da ima onoliko montažnih postupaka koliko ima medija. Zapravo, ima onoliko režija koliko umetničkih ucelovljenih dela. Pomoću strukturalne estetike, teorije konstrukcije i dekonstrukcije najbolje ćemo teorijski postaviti probleme razumevanja montaže u novom sinkretizmu i totalnoj umetnosti kojoj smera naše savremeno dramsko stvaralaštvo u svojim najsmelijim vidovima ostvarivanja umetnosti režije kao umetnosti montaže. Od embriona estetskog iskustva do najsloženije polifone integralne strukture umetničko delo danas ostvaruje složene procese režije, u beskonačnom broju montažnih postupaka, sui generis umetničkog, filmskog, dramskog ili muzičko-scenskog dela. Danas između režije kao integralne umetnosti našega doba i umetnosti montaže kao stvaralačkog postupka možemo staviti znak jednakosti kada je reč o rađanju filmskog, dramskog, muzičko-scenskog umetničkog dela. Upravo zahvaljujući filmskoj gramatici film je i stvoren kao umetnost XX veka. Neslućene mogućnosti digitalne elektronske montaže otvaraju TV rediteljima estetske horizonte nove televizije. Na iskustvima kombinatorike digitalne montaže u vremenskim kodovima, kao i neslućenim mogućnostima kompjuterske kombinatorike, tu pred našim očima stvara se nova televizijska umetnost. Eksperimentalne istraživačke i studijske performanse digitalne montaže postale su elektronska klavijatura u stvaranju nove elektronske ikonografije u kojoj TV režija igra odlučujuću ulogu komponovanja novih umetničkih celina u traganju za estetikom TV reditelja. Estetika multimedijalne režijeTV reditelj je tvorac celine televizijskog umetničkog dela. Sa svim uredničkim, dramaturškim, glumačkim, muzičkim, likovnim, tehničkim, organizacionim saradnicima on ostvaruje TV produkciju. Među najbližim saradnicima su kamermani, majstori tona, video mikseri, majstori rasvete i ostali saradnici TV ekipe. Danas preuzimamo odgovornost da promišljamo temu multimedijalne režije kao novu mogućnost egzistencije teatra rediteljskog filmskog, televizijskog, radio stvaranja i ukupnog dramskog izražavanja. Na kraju postindustrijskog vremena, na kraju krizne civilizacije opterećene potrošnjom, košmarom, čak katastrofičnom situacijom, otvara se uzbudljiva rasprava o budućnosti dramske umetnosti i mogućnosti zasnivanja multimedijske estetike. Mislim da treba govoriti o multimedijskoj umetnosti. Pre multimedijske umetnosti mi ne možemo izvesti interdisciplinarnu estetiku kakva će sigurno nastati na umetničkim delima u našem vremenu. Estetika se ne može apriorno promišljati kada je reč o živoj umetnosti. Estetika dolazi uvek posle dela. Multimedijska režija o kojoj govorimo otvara niz problema koji su vezani pre svega za pojavu nove elektronske tehnologije. U samoj suštini, u prirodi dramske umetnosti, jeste sinkretičnost, sintetičnost, multimedijalnost. Doveo bih u relaciju dva pojma: sinkretizam i multimedijalnost. Problem multimedijalne režije vezan je za strukturu izražajnih sredstava. Nismo ni svesni koliko je film uticao na pozorište, a teatar i film na televiziju i obrnuto. Mislim da su odnosi među umetnostima danas veoma živi i da umetnosti međusobno utiču jedna na drugu. Upravo novi mediji imaju najveću eksplozivnu funkciju u našem vremenu. Makluan govori o mediju kao o poruci. Mediji propuštaju kroz svoje filtere i poeziju, i balet, i glumčevo telo, i literaturu, i filozofiju, i estetiku. Znači, mediji su prostori za novu umetnost. Neslućene su mogućnosti tehnike u našoj elektronskoj civilizaciji štampanih čipova i kompjuterskih programera. Danas imamo video-telefon, a sutra ćemo sigurno imati trodimenzionalne elektronske slike. Znači, već imamo virtuelnu, paralelnu stvarnost. Imaćemo plastičnog hologramskog glumca i nećemo morati više da se mučimo s onim "živim čovekom", sa problematičnim glumcem koga je Edvard Gordon Kreg nazvao "kugom". Znači, režija će biti u situaciji da smišlja "superglumca". Dovodeći u vezu sinkretizam i multimedijalnost čini se da je režija imanentna samom dramskom stvaranju. Šta još treba reći o multimedijalnoj režiji? Svedoci smo i učesnici nove politehničke umetnosti, upravo zahvaljujući multimedijalnosti. Mislim da multimedijalno krije i svoje zamke. Ona bi mogla biti "hibridno", "surogat", "sintetičko", "veštačko pozorište", virtuelna stvarnost. Mislim da je zloupotreba multimedijskih režijskih sredstava jedna od velikih opasnosti i pitanje formalne estetike. Kad razmišljamo o ovoj temi čini mi se da je ovo problem koji će se promišljati kada je reč o budućnosti dramske umetnosti. Ta tema će sigurno biti na razne načine otvorena problematika s kojom ćemo se susretati u različitim estetskim raspravama o televiziji ili ma kog drugog medija. Osnovni je problem, po mom mišljenju, problem odnosa organskog dramskog stvaranja prema problemu mehaničkog stvaranja. Mislim da je umetnost danas veoma manipulisana, mislim da su mediji veoma mehanizovani i manipulisani od politike, od ekonomike, od tih različitih upotreba, sve do masovne kulture i pop-kulture. Nasuprot su mogućnosti izražavanja ovih sredstava u generičkoj dramskoj estetici, znači u organskom stvaranju, kakvo je, na primer, rediteljsko stvaranje. Verodostojne odgovore o multimedijalnoj režiji verovatno će moći da nam pruži buduća istorija i estetika režije. Rediteljsko mišljenje putem medijaPostavlja se pitanje mišljenja putem medija. Zapravo, radi se o tome da se novi mediji, pronalasci nove tehnološke revolucije, neslućenih izražajnih mogućnosti, stave u kontekst mišljenja. Svako izražajno oruđe biće funkcionalno i plodotvorno upotrebljeno na onaj način na koji bude mišljeno. Naravno, pošto je reč o umetnosti, sferi osećanja, pitanje je kako ove medije da pretvaramo u umetničke poruke. Kod Makluana postoji podela na hladna i topla opštila. Mikrofoni, kamere, različiti elektronski posrednici, iako zrače određenu energiju i nastaju na temperaturi, imaju često hladan učinak. Moram da kažem da i ova nova "tehno-estetika" ili "pop-estetika" da ovaj ritam, ova "estetika buke" stvara lažnu svest, neku lažnu ideologiju. To je zaluđivanje bukom i besom, ukidanjem, zapravo, harmonijske percepcije, ukidanjem ljudskog suptiliteta, ukidanjem kontrasta, gradijensa... Znači, sve što je pretvoreno u fizički atak i mehanički zvuk postaje udar na čula; ukidanje harmonskih sfera. U stvari, to je prostor alijenacije putem ritma, putem mehaničkog zvuka i veštačke slike. Govorim o mogućnostima mehaničkog izražavanja. Danas je gotovo nemoguća harmonična, ljudska komunikacija. Susreti su postali mehanički. Zapravo, emocionalni svet čoveka od njegovog intimnog sveta, preko ishrane, preko počinka, spavanja, i sam današnji čovek je u programu punom mehaničkih kompresija koje ga navijaju kao oprugu. Život sve manje liči na život prirodnog bića. Zapravo, čovek je sve više funkcija, a manje suština ljudske prirode. Čovek je prirodno ljudsko kosmičko biće i naš se odnos s prirodom, s ljubavlju, svodi na znake i medijske posrednike. Mi više ne udišemo miris poljskog cveća. Mi kupujemo parfeme, pa onda udišemo te parfimisane surogate. Znači, ulazimo u medije koji se na neki način i postvaruju i dolazimo u katastrofičnu situaciju da se putem medija ostvaruje naš svakidašnji život. Naš život postao je simulakrum, a naša stvarnost simulacija realnosti. Mi živimo civilizaciju potrošnje. Uprkos manipulaciji, mislim da je osnovni problem mišljenja i osećanja, problem tehničke, umetničke i estetske funkcije novih medija. Čini se da su pozorište, film, radio i televizija kao i žive umetnosti u tome nezamenljive i da će multimedijska sredstva i nova multimedijska tehnika biti u onoj meri potrebni režiji samo koliko joj šire izražajni dijapazon, a nikad neće postati svrha sama sebi dovoljna i samosvrha dramske umetnosti. Multimedijsko je u samom čoveku imanentno njegovoj društvenoj egzistenciji, multimedijalnost je posledica tehničke revolucije, posledica političkih manipulacija, mediji su u stvari već negde u našim čulima, multimedijalnost je odista imanentna našim čulima i našoj ljudskoj i društvenoj egzistenciji. Mislim da je estetski um nešto što bi moglo da nas svakako zaokuplja uz dramsko osećanje. Multimedijalnost nas, ipak, na neki način distancira i stavlja, rekao bih, u situaciju otuđenja, V-efekta, i mi ostajemo uz sve savršenstvo medija, uz svu izražajnu lepotu i savršenstvo forme, na distanci od estetskog doživljaja. Formalna izražajna sredstva, za razliku od živog čoveka, ne mogu nas doticati. Nijedan medij neće zameniti suštinu čovekove drame. Čovek je tvorac medija i oni treba da mu služe, a ne on njima. Mediji neće izmeniti bitno strukturu života kao ni našu sudbinu. Ne smemo se odreći stvaralačke upotrebe medija u multimedijalnoj režiji bez koje nema nove umetnosti. Kada je reč o novoj umetnosti televizije, ne može se zaobići umetničko, tehničko i estetsko postignuće TV reditelja i multimedijalne režije, koja je upravo jedno od osnovnih svojstava TV režije kao poliestetskog televizijskog stvaralaštva. Estetska definicija TV režijePojam TV režije treba razumeti u sistemu rediteljskih umetnosti - pozorište (drama, opera, balet), film, radio, lutkarstvo, društveni, religiozni, sportski rituali - kao posebnu umetničku, tehničku i estetsku praksu stvaranja televizijskih produkcija igranih, prenosnih, obrazovnih, zabavnih, informativnih tvorevina. Svi pomenuti oblici su mogućni upravo zahvaljujući mogućnostima TV režije u različitim televizijskim žanrovima. Bez TV režije medij televizije bi se pretvorio u amorfnu masu elektronskih slika i zvukova, bez početka, sredine i kraja. Uostalom, kao što nijedan oblik dramskog stvaralaštva nije moguć bez sopstvene dramaturgije i režije događanja, postupaka i akcije, sukoba i radnje, tako ni bez TV rediteljskog umeća nije mogućno oblikovanje televizijskih celina u primerene forme različitih žanrova. Dakle, TV reditelj je, kao što je to rečeno, primus inter pares - prvi među jednakima - tvorac celine TV umetničkog, prenosnog, obrazovnog, zabavnog, informativnog TV dela, emisije i bilo kakvog formativnog oblika u TV produkciji. Bez TV režije nezamislivi su umetnički, tehnički i estetski aspekti TV stvaralaštva. Pojam režija i režirati ima svoje drevno etimološko poreklo u novolatinskom rego, regere, što znači upravljam, upravljati. TV reditelj zaista upravlja realizacijom svoga televizijskog projekta, što podrazumeva, zavisno od žanra i vrste produkcije, stvaralačke procese i rad sa urednicima i rad na dramaturgiji, rad s glumcima i mnogim umetničkim, organizacionim, i tehničkim saradnicima i napokon rad s elektronskim mašinama u procesima pripremanja, snimanja slike i zvuka, rad na elektronskoj i filmskoj montaži, kao ukupnoj postprodukciji. Na svim elektronskim mašinama, kojima upravljaju tehničari, inženjeri i druga tehnička i umetnička lica TV reditelj je prisutan svojim kreativnim umetničkim tehničkim i estetskim intencijama. Najmlađa u sistemu rediteljske umetnosti kao opšte integralne režije XX veka TV režija je kompleksna umetnička, tehnička i estetska pojava bez presedana u svetu dramske umetnosti. Zato TV reditelj nužno je čovek mnogih znanja i umenja, brzine i umešnosti, hitrine i okretnosti, odnosno, čovek TV režije koji donosi estetske odluke u trenu. Svako definisanje umetnosti i životnih pojava nam izmiče konačnim odrednicama. Kao ni bilo koji oblik režije i režiranja, tako TV režiju i TV reditelja teško možemo estetički definisati, a da ne iskažemo njenu celinu, umetnički zadatak i funkciju i najzad estetski predmet TV režije kao posebne umetničke prakse u razuđenom sistemu rediteljske umetnosti naše epohe. Ugledni Rečnik televizije (Larousse, Pariz, 1967) definisaće TV režiju kao realizaciju (réalisation) - "zbir postupaka koje je ostvario realizator, što podrazumeva upravljanje glumcima, snimanje slika i zvuka i konačnu montažu". Ova pojednostavljena definicija bi se mogla odnositi pre na filmsku režiju, mada su procesi TV režije s filmskom režijom analogni i u mnogo čemu podudarni. Pa, ipak, elektronska TV režija sadrži u svojim procesima in statu nascendi - polivizuelnost - koja se događa istovremeno u realnosti i procesima TV režije i snimanja televizijskog dramskog prostora. Obuhvatniju estetsku definiciju TV režije i njene tehničko-tehnološke aspekte, kao produkcionu uslovljenost temeljnije objašnjava naš Leksikon filmskih i televizijskih pojmova (Beograd, 1993); odrednicu Režija, televizijska potpisuje Živojin Lalić, redovni profesor Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu: "Složen kreativno-umetnički postupak prevođenja literarnog dela (dramskog), muzičkog ili bilo kod drugog zbivanja pred TV kamerama, u osmišljen oblik audiovizuelnog sadržaja - televizijsku emisiju. Režijskim postupkom vrši se strukturiranje događaja pred TV kamerama preko kadrova (slika) koji svojom višeznačnošću, povezani u celini, čine celovito umetničko delo. Pri tom je značajna i zvučna komponenta, kao nedeljiva od vizuelne sadržine. Stvaralački postupak veoma blizak filmskoj režiji, ali je prilagođena svojstvima TV medijuma i elektronskoj tehnologiji." Autor ove sistematične odrednice ne pominje estetska svojstva i ne ukazuje na osobenosti TV medija, posebno kada je jezik televizije u pitanju i njegova sintaksa kao osnovna karakteristika u stvaralaštvu TV reditelja i TV režije koju Englezi nazivaju television direction, a Francuzi réalisation télevisée, a Nemci Fernsehregie. Problemi literature o TV režijiMože li se režija naučiti? To je pitanje na koje odgovara K. S. Stanislavski (1864-1938), utemeljivač moderne teorije glume i režije, i kaže: "Režija se ne može naučiti, ali se može učiti". Prirodno, režija se uči iz režije, a reditelj se postaje režiranjem, kao što se kovač postaje kovanjem - Fit fabricado faber. Sve to podrazumeva dar, rad, stvaralaštvo, poznavanje tehnike i estetike. Praksa i teorija režije su organski povezane i isprepletene nitima života i umetnosti. Rediteljsko oblikovanje je stoga jedan od najsuptilnijih umetničkih procesa, i samim tim što reditelj, bez obzira na vrstu dramske umetnosti ili dramske žanrove uvek stvara u kolektivu, za kolektiv. Neposredan umetnički rad sa ljudima i stvaranje umetničkih dela za druge ljude jeste suština rediteljskog umetničkog, tehničkog i estetskog stvaralaštva. O tome postoji u svetu i u nas razuđena literatura. Nažalost, stručna, tehnička, umetnička i estetička literatura u nas i u svetu veoma je retka ili gotovo je i nema. Na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, ranije na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju, ustanovljen je predmet TV režija, kao sekundarna umetnička disciplina i pomoćni predmet na Katedri za filmsku i TV režiju od 1961. Dakle, ni posle 36 godina još uvek nemamo univerzitetski udžbenik o TV režiji. Na Akademiji umetnosti u Novom Sadu studenti multimedijalne režije dobijaju saznanja o TV režiji kroz praktične rediteljske studijske radove, kao i u redovnoj teorijskoj nastavi iz predmeta istorija i estetika režije (pozorište, film, radio i televizija, od 1976.) Vredan doprinos estetici TV režije daje časopis "RTV teorija i praksa" u svojoj rubrici RTV estetika, gde sam objavio niz estetičkih razgovora s uglednim TV rediteljima, kao što su: Jovan Konjović (26-27, 1982); Slavoljub Stefanović Ravasi (2, 1983); Radivoje Lola Đukić (49, 1987); Želimir Žilnik (38, 1985); Stanko Crnobrnja (55-56, 1989) i dr. Zahvaljujući uredničkoj podršci Miroljuba Jevtovića, Ane Šomlo, Prvoslava Plavšića i Ružice Varda objavljeni su mnogobrojni prilozi posvećeni estetici televizije, kao umetničkim, tehničkim i estetskim problemima TV režije. Radio-televizija Beograd objavila je repertoar 12 godina TV drame, 1958-1970. kao hronološki prikaz Dramske redakcije Televizije Beograd, i kao dopuna Antologiji televizijske drame. Uz popise imena autora i drama, datuma premijernih izvođenja, glumaca, navedena su i imena reditelja. Da je ovaj vodič nepouzdan uverio sam se na strani 84, gde je drugi autor naveden, kao dramatizator predstave Milobruke Jovana Sterije Popovića, prenos predstave Pozorišnog igrališta iz Beograda u TV režiji Zdravke Šotre, 19. IX 1966. U činjenicama se ne sme grešiti. Televizija Beograd štampala je 1971. publikaciju Ekipa TV režije Žaka Dirana, u prevod s francuskog Dejana Kosanovića, za internu upotrebu. Publikacija sadrži sledeća poglavlja: Položaj ekipe TV režije na Francuskoj televiziji; Mehanizam proizvodnje na Francuskoj televiziji; Putevi realizacije; Osoblje i materija; Principi direktnog prenosa televizijskog spektakla; Telekino i postupci za snimanje; Kinoskop; Magnetoskop; Filmske emisije; Priprema emisija za stolom; Priprema produkcionih lista; Knjiga snimanja; Priprema sekretara režije; Priprema asistenata režije; Plan rada; Probe bez tehnike (Hladne probe). U ateljeu: Filmsko snimanje i direktan prenos; Snimanje televizijskih filmova; Direktan prenos emisija; Zaključak i Prilozi. Autor ističe da u TV produkciji sektor režije zauzima ključno mesto. Istovremeno zaključuje da se ekipa TV režije (video-režije) bitno razlikuje od ekipe za realizaciju filma, što je prirodno, s obzirom na specifičnosti produkcije. Ova pregledna i korisna publikacija samo je šematski pregled brojnih funkcija ekipe TV režije i složenog kolektivnog produkcijskog TV stvaralaštva. Sličnu publikaciju za internu upotrebu izdala je Televizija Beograd, bez godine objavljivanja, Kako režirati za televiziju Vilijama I. Kaufmana (William I. Kaufman), NBC TV, u prevodu Dejana Mitrovića, s engleskog jezika, a kao stručni konsultant potpisan je Sava Mrmak. Sadržaj ovog malog američkog kompendijuma čine rediteljski eseji koji govore o svojim TV režijskim iskustvima. Američki televizijski reditelji esejistički izlažu svoja saznanja o TV režiji. Gari Simpson (Garry Simpson) govori o potrebi tematizacije TV emisije i piše tekst Dajte emisiju sadržinu. Sidni Lumet (Sidney Lumet) govori o potrebi da TV reditelj nužno mora stvoriti gledište, tj. odrediti idejno-estetsku osnovu svoga TV projekta. Lumet smatra da je TV režiseru osnovni zadatak da razjasni gledište misleći na osnovnu ideju TV produkcije. On ne teoretizuje već ukazuje na sopstveno iskustvo kroz različite procese TV režije od izbora teksta, do analitičke faze rada s glumcima i konačno sintetičkog oblikovanja na samom TV snimanju. Ovaj iskusni američki TV reditelj zaključuje: "Ja ne poznajem nikakav sistem u režiranju. Ne poznajem ni dobre ni loše metode u drugim formama umetnosti." I za njega je umetničko iskustvo neprenosivo i strogo individualno. Lumet ističe da je TV režija izuzetno značajna umetnička disciplina. Svi odgovori na pitanja o prirodi TV režije kriju se u procesima televizijskog režiranja. Herbert Suop (Herbert Swope) piše u svome članku Izazov na ekranu da je režija TV drame najteži, ali i najuzbudljiviji zadatak koji mnogo zahteva od TV režisera. Za ovog reditelja televizija je kombinacija neposrednosti i uzbudljivosti scenskog izvođenja i složenosti filmskog snimanja, samo na višem nivou. Izbor teksta je u rukama urednika, ali se respektuje mišljenje reditelja i dramaturga. Suop izriče bitno mišljenje da su glumci isto toliko važni kao što je važna i priča drame koju reditelj režira. A od podele uloga zavisi konačan rezultat. Snimanje TV drame zasniva na iskustvima pozorišne režije i produbljenog analitičkog rada s glumcima. Reditelj Donald Stjuart Hilman (Donald Stuart Hillman) o TV režiji govori kao Više nego što oko može da sagleda. Za njega je televizija sistem koji, mada blizak pozorištu i filmu, ipak prkosi i izaziva reditelja da istražuje njene izražajne mogućnosti. TV oštri reflekse i um i traga za novim oblicima audiovizuelnog stvaralaštva. Na kraju ove zanimljive brošure Piter Birš (Peter Birch) govori o problemima vizuelizacije muzike na televiziji pod naslovom Muzička numera. Zaključujući sadržinu ovih korisnih publikacija za razumevanje tehnike TV režije, njene tehnike i estetske uslovljenosti, treba reći da su svedočanstva TV reditelja o TV režiji nezaobilazna svedočenja samih umetnika o umetnosti, ali i podsticaj promišljanju umetnosti TV režije. Vredna estetička svedočanstva o TV režiji izreklo je nekoliko desetina TV reditelja u seriji Vreme televizije, TV Beograd, 1994-95. scenariste i urednika Miroslava Savićevića i reditelja Nikole Lorencina. Autobiografija TV reditelja
|
// Projekat Rastko / Film
i televizija //
[ Promena pisma | Pretraga | Mapa Projekta | Kontakt | Pomoć ]