![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Projekat Rastko Skadar: Stanovni�tvo slovenskog porijekla u Albaniji Zoran Laki� i Tomislav �ugi�Polo�aj jugoslovenskih manjina u Albaniji
|
- Gokovi (Gokovi�i) |
- Buljaja (Buli�) |
- Hebovija (Hebovi�i) |
- Buku (Bukovac) |
- Haluni (Halunovi�i) |
- Leka (Leki�) |
- Sekni�i (Sekni�i) |
- Pa�a (Pa�i�) |
- Ba�a (Ba�i�i) |
- �uli�i (�uli�) |
- Ba�li (Be�li�) |
- Kapaj (Kapi�) |
- Ma�a (Ma�i�) |
- Bibezi�i (Bibezi�) |
- Jahja (Jahi�i) |
- Keraj (Kerovi�) |
- Osmani (Osmanagi�i) |
- Tuzi (Tuzovi�) |
- Bor�i (Bor�i�) |
- Ljumani (Ljumanovi�) |
- Pirani (Pirani�i) |
- Smaja (Smaji�) |
- Ferizi (Ferizovi�i) |
- Mandija (Mandi�i) |
- Buljaj (Buli�i) |
- Nik�i�i (Nik�i�) |
- Ademovi (Ademovi�) |
- Pepa (Pepi�) |
- Salagaj (Salagi�) |
- Had�agi�i (Had�agi�i) |
- Begani (Beganovi�i) |
- Zmijani (Zmijanovi�) |
- Gruda (Grudi�) |
- Dizdari (Dizdarevi�) |
- Salagaj (Salagi�) |
- Had�i (Had�iomerovi�) |
Uz navedeni tabelarni pregled albaniziranih prezimena, navodimo neke karakteristi�ne detalje. Recimo, detalj vezan za ime prebjega Musaja Julke iz 1986. godine koja ka�e da joj se otac zove Vojin �inovi� a majka Bosa Sekuli�, po profesiji - bera�ica duvana u mjesnoj kooperativi. Ina�e, J. Musaja je udata za Tom Ljumaja. I dalje, citiramo dokumenta iz istog arhivskog fonda: Albanski dr�avljanin Krsto Kosta, od oca Rada Zlati�anina i majke Ru�e "na na�e pitanje �ta je po nacionalnosti odgovara - Albanac" jer se "zvani�no ne priznaje postojanje crnogorske manjine". Ovaj dokumenat poti�e iz 1987. godine, a sli�an je slu�aj i sa prebjegom Androm Popajem iz 1989. godine. On je "od oca Radomira Popovi�a i majke Zore, ro�ene Matanovi�... Moj pokojni otac Radomir ima samo jednog brata - Vasilj Popaja". U istom kontekstu citiramo izjavu jo� jednog prebjega iz 1985. godine: "Ja sam ro�en na Zlati�anin. Imao sam svjedo�anstva sve dok sam zavr�io osnovnu �kolu sa tim prezimenom... �etiri godine dok sam u�io gimnaziju bio sam, tako�e, Zlati�anin. Kada je bilo da po�em na fakultet - neko mi je promijenio prezime a da nijesmo znali ko je to uradio. Onda sam primijetio da su mi dokumenta prepravljena na Krstoja. Cijela na�a porodica postala je Krstoja. Ko je to uradio - ne znam. Znam da se tra�ilo od ljudi da svi promijene prezimena, ona koja zavr�avaju na "i�". Od svih ku�a su uzeli po nekog predstavnika i pitali ga kako �e prezime da uzme. Moj otac je bio predstavnik Zlati�anina i s obzirom da mu se djed zvao Krsto - on je uzeo ime Krstoja."[26]
Trebalo bi izvr�iti dopunska istra�ivanja da bi se ta�no utvrdilo u kojim slu�ajevima je bila u pitanju represija, veoma intenzivna i uporna, a kada se to radilo po osnovu protekcionizma i manjih privilegija. U svakom slu�aju i u ovakvim radnjama treba tra�iti razloge drasti�nih razlika u prikazivanju broja jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji u interpretaciji jugoslovenske i albanske strane. Ina�e, valja re�i da je jugoslovenska kolonija u Albaniji nastojala da u slozi �ivi sa svojim prvim susjedima - Albancima. O tome govori i jedan dokumenat prebjega Albanca iz 1986. godine, pa �emo taj dio citirati: "Stanovni�tvo crnogorskog porijekla je u mnogo prisnijim odnosima sa Albancima katolicima, nego sa Albancima - muslimanske vjeroispovjesti. U prilog toga, prebjeg navodi da se sa katolicima brojnije sklapaju prijateljstva udadba - �enidba, dok je sa muslimanima to vrlo rijetka pojava. Osim toga, za vrijeme vjerskih praznika Crnogorci i katolici se me�usobno obilaze, �estitaju slave i sli�no, dok to nije slu�aj sa Muslimanima. Stanovni�tvo crnogorskog porijekla slavi - Uskrs, Bo�i�, �ur�evdan i sli�no. To se �ini kriju�i od vlasti."[26a]
U periodu do 1945. godine jugoslovenske manjine u Albaniji ostvarile su ona prava koja su proklamovale �lanice Dru�tva naroda svojom deklaracijom iz 1921. godine. Imali su svoje �kole i svoje u�itelje. U njima se nastava izvodila na maternjem jeziku, a po programu iz Jugoslavije. Imali su svoje crkve i druga vjerska obilje�ja. Okupljali su se u nacionalna kulturno-umjetni�ka dru�tva itd.
Sa tim pravima i pogodnostima za nacionalne manjine do�ekana je godina oslobo�enja 1945. U vrijeme izuzetno dobrih me�udr�avnih odnosa, dakle do 1948. godine, stimulisana je takva aktivnost. Ograni�avanje prava po osnovu vjeroispovjesti - jednako ih je poga�alo kao i sve Albance. Isto se mo�e re�i za ograni�enost univerzalnih ljudskih prava koja je jednako poga�ala sve dr�avljane Albance, uklju�uju�i tu i pripadnike jugoslovenskih nacionalnih manjina.
Nakon 1948. godine, me�utim, dolazi do drasti�nog smanjenja op�tih gra�anskih prava i prava nacionalnih manjina jugoslovenske kolonije u Albaniji, njih tretiraju vi�e kao neprijatelje nego kao sunarodnike. U izvje�taju Jugoslovenskog poslanstva od 8. II 1949. godine pominju se uskra�ena prava po osnovu Zakona o socijalnom osiguranju, zatim prava sklapanja brakova, prava za�tite imovine, kao i druga pitanja pravne pomo�i.[27]
Postepeno se prelazi na razne vidove represije kojima su bili izlo�eni svi Jugosloveni u Albaniji. Nave��emo primjer maltretiranja lica koja su izrazila �elju za povratak u domovinu. To pravo im je uskra�eno s motivacijom da su dobrovoljno prihvatili albansko dr�avljanstvo jer su u�estvovali na prvim izborima u Albaniji organizovanim 2. XII 1945. godine. U stvari, tamo�nje vlasti su pozvale jugoslovenske dr�avljane da potpi�u izjavu o svom u�e��u na navedenim izborima bez posljedica po svoju dr�avnost. U pozivu za glasanje stajalo je obrazlo�enje "da mogu kao i jugoslovenski dr�avljani glasati za narodnu vlast koja je tako srodna sa vla��u FNRJ iako bira�ko pravo mo�e pripadati samo dr�avljanima doti�ne zemlje".[28] Kasnije su objasnile da su �inom u�e��a na izborima na�i dr�avljani automatski postali albanski dr�avljani i da je zbog toga zahtjev za njihovu repatrijaciju bespredmetan ("na ovaj na�in oni su izjavili svoju slobodnu volju da prihvate albansko dr�avljanstvo", "albanski pravni sistem ne dozvoljava da albanski dr�avljani istodobno imaju i drugo dr�avljanstvo").[29]
Ne upu�taju�i se u detaljniju analizu ovoga spora valja re�i da ovim glasanjem Jugosloveni u Albaniji "nisu protiv svoje volje mogli ste�i dr�avljanstvo Narodne Republike Albanije". Najzad, Zakon o dr�avljanstvu Narodna Republika Albanija je donijela tek 16. decembra 1946. godine, dakle godinu dana nakon spornog u�e��a Jugoslovena na izborima, decembra 1945. godine. I dalje, navedeni zakon predvi�ao je polaganje zakletve stranaca koji su primali albansko dr�avljanstvo. Nema podataka iz kojih bi se moglo zaklju�iti da je to uradio makar jedan jugoslovenski dr�avljanin. O te�ko�ama koje su pravljene Jugoslovenima po ovom osnovu govori i podatak da je do marta 1950. godine repatrirano samo 175 porodica, iako su takvi zahtjevi bili vi�estruko ve�i.
Sli�na maltretiranja do�ivljavaju vlasnici tzv. dvovlasni�kih imanja. Sa teritorije SR Crne Gore bila su 243 dvovlasnika sa posjedima u Albaniji i 132 albanska dvovlasnika sa imanjima u Crnoj Gori. Jugoslovenski dvovlasnici imali su na podru�ju Albanije 2.330 hektara imovine, od �ega 1.300 ha pa�njaka, 880 ha �uma i 150 ha oranice. Albanski dvovlasnici, me�utim, imali su u Jugoslaviji samo 100 ha zemlje.
Odmah nakon oslobo�enja 1945. godine - Zakonom o agrarnoj reformi u Albaniji 1945. i 1946. godine bespravno je oduzeto 123 dvovlasni�ka imanja sa teritorije Crne Gore. Albanske vlasti su oduzele zemlju jugoslovenskih dvovlasnika u Albaniji bez zakonskog osnova i bez ikakvog dogovora sa nadle�nim jugoslovenskim vlastima ili pak sa samim dvovlasnicima. Na drugoj strani, pak, albanski dvovlasnici su zadr�ali svoja ranija prava na imanja u Jugoslaviji, koja oni nisu koristili jer im albanske pograni�ne vlasti nisu davale dozvolu za prelaz preko granice.[30]
I tzv. ibeovci, koji su nakon sukoba sa SSSR-om 1948. godine napu�tali Jugoslaviju i tra�ili uto�i�te u Albaniji, bili su tako�e izlo�eni raznoraznim pritiscima - da promijene dr�avljanstvo, da se kao diverzanti vra�aju u Jugoslaviju, da promijene nacionalnu pripadnost, ime i prezime itd. Jedan od njih koji se nakon 41 godine vratio iz Albanije sa urednim paso�kim ispravama (sa svojim imenom i prezimenom), razo�arano ka�e da je to prokleta zemlja i prokleti narod. Ono �to bi svuda zvu�alo kao nevjerovatno tamo je realno. Tamo, na primjer, niko ne smije da nosi bradu, a za no�enje brkova se tra�i odobrenje.
Proces obespravljivanja jugoslovenske manjine u Albaniji otvoren naro�ito 1948. godine pretvara se u represiju. Njeni pripadnici su progla�avani nepouzdanim i neprijateljskim elementom. Zabranjeno im je isticanje bilo kakvih obilje�ja i upra�njavanje obi�aja koji su podsje�ali na njihovo nacionalno porijeklo. Kao najbitnije - jugoslovenska manjina u Albaniji jednostavno nije ni pravno ni su�tinski priznavana. Ona kao da nije ni postojala. Pripadnici jugoslovenske nacionalne manjine bili su gra�ani drugog reda u Albaniji u prvih desetak godina nakon Rezolucije Informbiroa 1948 godine. Bili su protjerivani sa svojih ognji�ta, raseljavani u manje plodne krajeve Albanije i zatvarani pod optu�bom da su "titoisti".
Drugi talas obespravljivanja jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji po�eo je �ezdesetih godina - odmah nakon prezentiranja jugoslovenske Bele Knjige u Ujedinjenim nacijama. Vi�e nije rije� samo o fizi�koj represiji. Otvoren je proces sistematske albanizacije jugoslovenskih nacionalnih manjina, kojim su bitno ograni�ena nacionalna, etni�ka, kulturna i druga prava. Li�eni su mogu�nosti da komuniciraju na bilo koji na�in sa maticom zemljom. U sredstvima informisanja objavljeno je puno tekstova u kojima se tendenciozno prikazuju prava i polo�aj albanskog naroda u Jugoslaviji. Predstavnica makedonske manjine Leteri Male (u stvari, Malevska), sa tribine VI kongresa DGA (demokratski front zena Albanije) izjavljuje: "Nacionalne manjine u Albaniji su �ivi dokaz pravilne politike �to je vodi Partija."[31]
U jeku ovako organizovane politi�ke kampanje done�en je �itav niz pravnih akata koji su ozna�ili tihu i sistematsku asimilaciju jugoslovenskih manjina. Pomenu�emo ona najva�nija koja su kao takva bila pravi udar na ina�e ograni�ena prava jugoslovenskih nacionalnih manjina. Prvi na redu je Dekret o promjeni neprikladnih imena i prezimena, donesen 1966. godine, koji je otvorio put zatiranja dotada�njih nacionalnih imena. Ve� smo naveli jedan broj takvih imena, �ime se ovo pitanje ne iscrpljuje. Godinu dana kasnije usvojen je Dekret o ukidanju religije (1967) �to je bio jedinstven slu�aj u civilizovanom svijetu. Poznato je da je crkva oduvijek bila centar prosvjete i za�titnik nacionalnog bi�a, pa je i ovaj akt usmjeren u asimilatorsku funkciju. Novi udar po nacionalna prava jugoslovenskih manjina predstavljaju dekreti o izmjeni naziva pojedinih mjesta, doneseni u kontinuitetu 29. V 1972, 22. XII 1974. i 23. IX 1975. godine. Iste 1975. godine usvojen je Dekret kojim je nalo�ena promjena, odnosno davanje samo albanskih imena koja su pobrojana na spiskovima mogu�ih imena.[32]
�injenica da je po popisu stanovni�tva u Albaniji 1979. godine evidentiran ukupan broj nacionalnih manjina od malo vi�e od 4.000 dovoljno govori da je Albanija u ovom periodu veoma uspje�no sprovodila politiku asimilacije svih nacionalnih manjina, pa tako i jugoslovenske nacionalne manjine.
Tre�i asimilatorski talas jugoslovenskih manjina u Albaniji zapo�inje dono�enjem i danas va�e�eg Ustava Narodne Socijalisti�ke Republike Albanije 1976. godine. U njemu se, kako smo ve� istakli, pominju nacionalne manjine kojima se garantuju za�tita i razvoj kulture i narodnih tradicija, upotreba maternjeg jezika i njegovo u�enje u �kolama. U istom periodu, kako smo naprijed izlo�ili, dolazi do pobolj�anja me�udr�avnih odnosa i intenzivnije svestranije saradnje. Po popisu stanovni�tva iz 1979. godine pored Makedonaca, pominju se i ostali jugoslovenski narodi koji kao manjina �ive u Albaniji. U svim ovim radnjama, me�utim, ispoljava se velika razlika izme�u proklamovanog i stvarnog, pa se mo�e i dalje govoriti o konstantnoj asimilatorskoj politici i presiji kojima su izlo�eni pripadnici jugoslovenskih nacionalnih manjina. Nijedan od donesenih dekreta u drugom talasu asimilacije - nije obesna�en, ve� je njihova primjena nastavljena. Uvode se i novi oblici asimilacije. Zabranjeno je, na primjer, gledanje jugoslovenskog TV programa i slu�anje jugoslovenskih radio stanica, �to nije slu�aj sa italijanskim radio i TV programima. Za ovaj "prekr�aj" uslijedila bi prvo opomena, a za ponovljeni prekr�aj kao kazna - oduzimanje televizijskog aparata. �aci, pripadnici jugoslovenskih manjina ni danas ne mogu poha�ati �kole na maternjem jeziku iako je takvih �kola bilo u periodu izme�u dva rata. �to se stranaca ti�e valja re�i da ni oni nemaju pravo upisa u albanske �kole, a nema �kola za strance na bilo kom jeziku. Zanimljivo je obja�njenje asimilatorske politike: ako se u Jugoslaviji pripadnici jugoslovenskih naroda mogu deklarisati kao Jugosloveni, za�to se u Albaniji ti isti pripadnici jugoslovenske manjine ne bi mogli izja�njavati kao Albanci. Zao�travanja do kojih je do�lo u me�udr�avnim odnosima zbog tzv. "kosovske krize", pove�avaju zebnju za golu egzistenciju pripadnika jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji. S tim u vezi, u jednom dokumentu iz 1981. godine, se ka�e: "Prilikom izbijanja doga�aja na Kosovu, albanske vlasti posebnu pa�nju obratile su ba� na mjesta gdje zive Crnogorci, pa su sa njima u vi�e navrata odr�ani sastanci. Na njima je obja�njavano - kako sa doga�ajima na Kosovu Albanija nema nikakve veze ali je ipak interesuje - kako �ive Albanci u Jugoslaviji, gdje ih ima oko dva miliona. Dalje se govori da �e Albanija uvijek biti spremna da pomogne Jugoslaviji, ako zatreba, jer su Jugoslavija i Albanija kroz istoriju - uvijek imale zajedni�kog neprijatelja." U sli�nom dokumentu iz 1987. godine, ka�e se da me�u na�im �ivljem "vlada odre�ena doza straha i i��ekivanja, jer su ubije�eni da, ukoliko bi se desilo ne�to sli�no kao u Rumuniji, preduzele bi se rigorozne mjere i veliki broj bio poubijan. Ovaj strah posebno je nagla�en kod onih koji su dalje od jugoslovenske granice, jer se pretpostavlja da ne bi imali vremena da na vrijeme predu jugoslovensko-albansku granicu".[33]
Ovakva politika asimilacije ubla�ena je u posljednjih desetak godina poja�anim kontaktima jugoslovenske manjine u Albaniji sa turistima i drugim prolaznicima iz zemlje matice. U tom smislu nesaglediva je uloga radio i TV programa koji se probijaju na albanski prostor. Time su pru�eni sna�ni stimulansi jugoslovenskim nacionalnim manjinama u Albaniji da istraju i uspiju u svojoj borbi za o�uvanje svoga nacionalnog individualiteta. Sada se druga�ije razmi�lja i o pravima manjina, o �emu govori i slijede�i zapis: "U reagovanjima (na�eg �ivlja primjedba autora) se uglavnom izra�ava nezadovoljstvo �to se Crnogorcima ne omogu�ava �kolovanje na maternjem - srpsko-hrvatskom jeziku i iskazuje revolt �to im se na svadbama i drugim veseljima ne dozvoljava pjevanje pjesama crnogorskog melosa i uop�te pjesama na srpskohrvatskom jeziku. Prisutni su komentari u kojima se isti�e da je nedovoljna zastupljenost Crnogoraca iz Vrake na privrednim i politi�kim funkcijama u Skadru, zbog �ega se Crnogorci osje�aju kao gra�ani drugog reda, s obzirom na to da nema ko da zastupa i �titi njihove interese."[33]
Ina�e, prema istima izvorima se ka�e da bi se "najmanje 80% pisalo kao Crnogorci, ako ne i vi�e" ukoliko bi se obezbijedilo tajno izja�njavanje na�ih sunarodnika u Albaniji, odnosno ukoliko bi im se zagarantovala puna sloboda pri izja�njavanju.
Raspola�emo sa pouzdanim podacima da je u periodu od 1948. godine do danas iz Albanije prebjeglo samo u Crnu Goru preko 1.200 lica. Me�u njima je najvi�e katolika, zatim muslimana, a najmanje pravoslavnih. U pitanju su mla�i ljudi od 25-30 godina starosti, zdrava i sposobna lica do tada neosu�ivana. Uglavnom, nisu partijski organizovani, poti�u iz prigrani�nog podru�ja. Kao motiv bjekstva navodi se te�ko ekonomsko stanje, ograni�enost ljudskih prava i razne represije kojima su izlo�eni ("Kada su i sami Albanci obespravljeni te�ko da se mogu boriti i za na�a manjinska prava."). Jednom rije�ju, glavni razlog bjekstva je besperspektivnost �ivota. Me�u ovim prebjezima nema nijedan posto pripadnika jugoslovenskih nacionalnih manjina, �to mo�e da uputi na zaklju�ak da su pod poja�anom i stalnom prismotrom albanskih organa bezbjednosti.[33b] polovinom 1990. godine, broj prebjega iz Albanije je pove�an. Jedan od njih (Ar�an Peli�i�) - ovaj problem obja�njava na sljede�i na�in: "... Bje�anje Srba i Crnogoraca iz Albanije - pla�alo se glavom."
Jugoslovenska vlada nije ispoljila jednaku aktivnost za sudbinu jugoslovenskih manjina u Albaniji u periodu od 1945. godine do danas. U svakom slu�aju, ta aktivnost nije bila adekvatna te�ini raznih represija kojima je bila izlo�ena ova manjina u nazna�enom periodu. Jugoslovenska vlada, npr. nije protestovala kod albanskih vlasti kada je jugoslovenskim manjinama uskra�eno pravo da se nacionalno iskazuju i opredjeljuju - prilikom prvog popisa stanovni�tva u Albaniji nakon oslobo�enja 1945. godine.
Nakon rata, zaklju�enje (9. 7. 1946. godine) Ugovor o prijateljstvu i uzajamnoj pomo�i izme�u FNRJ i NR Albanije. U �est ta�aka su kompletno formulisana bitna pitanja budu�e saradnje ove dvije zemlje. Apostrofirana su sljede�a pitanja: ja�anje prijateljstva, osiguranje nezavisnosti, unapre�ivanje mira, u ovom dijelu svijeta. Precizno je formulisana obaveza da se pru�i vojna i druga pomo� zemlji koja bude napadnuta. Isto tako je re�eno da zemlja ne�e stupiti u savez ili koaliciju uperenu protiv ugovorene strane. Najzad je zaklju�eno da se sva me�usobna pitanja rje�avaju na bazi najiskrenijih prijateljstava. Posebnim �lanom ovog ugovora (�lan 6) re�eno je da Ugovor va�i 20 godina, a da se automatski produ�ava za narednih pet godina.
Ne�to op�irniji komentar ovog Ugovora bio je neophodan sa stanovi�ta boljeg razumijevanja kasnijih veza i odnosa ove dvije zemlje. Zapa�amo, npr., da uop�te nije tretirano pitanje polo�aja jugoslovenskih nacionalnih manjina, koje �ive u Albaniji od najstarijeg vremena ljudske istorije. Istina, u �lanu 5 je preuzeta obaveza da se kulturne i druge veze ostvaruju putem posebnog sporazuma. Ta obaveza nije realizovana. �ak ni u intenzivnim kontaktima predstavnika dvije dr�ave - nije ispoljen takav interes sa jugoslovenske strane. Ali je Jugoslovenska strana na�la za potrebno da, npr., protestuje kod albanske strane �to se u albanskoj �tampi malo pi�e o Titu kao "simbolu borbe naroda Balkana i Evrope".[33c]
Po svemu sude�i pitanje prisajedinjenja Kosova i Metohije Albaniji - pokrenuto jo� u toku rata, i stvaranje balkanske federacije - bacili su u zasjenak pitanje brige za jugoslovensko manjinsko stanovni�tvo u Albaniji i za�titu i razvijanje kulturnih i ljudskih prava jugoslovenske nacionalne manjine. Poznato je da je Centralni komitet KP Albanije jo� polovinom 1943. godine tra�io da se pitanje Kosova i Metohije rije�i analogno Istri i Slovena�kom primorju, iako ova analogija nije dolazila u obzir. Za Tita, krajem 1943. godine, nije moglo biti spora oko ovog pitanja - izme�u dvije zemlje, ukoliko u Albaniji pobijede "anti-imperijalisti�ke snage", "progresivan re�im", kako je govorio Sreten �ujovi�, godinu dana kasnije. U pismu Svetozaru Vukmanovi�u Tempu od 1943. godine, Tito ka�e: "... Mislim da nije potrebno nagla�avati kako bi se to pitanje sjutra postavilo, ako Albanija zaista bude ostvarena kao demokratska anti-imperijalisti�ka dr�avna tvorevina."
Prema najnovijoj arhivskoj gradi Kardelj je, 1947. godine, razgovarao sa Staljinom "o predaji Kosova i Metohije Albaniji". Zanimljivo je ista�i da Srbija nije bila konsultovana o svemu ovome, iako se radilo o njenoj teritoriji i duhovnoj postojbini srpskog naroda.
U prvom talasu drasti�nih ograni�enja prava jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji, nakon izbijanja Rezolucije Informbiroa 1948. godine - Jugoslovenska vlada je uputila vi�e desetina nota koje su se ticale jugoslovensko-albanskih odnosa: jednostrani prekid 27 me�udr�avnih ugovora, 649 grani�nih incidenata itd.[34] Samo su dva pitanja jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji bila predmet diplomatske aktivnosti Jugoslavije. Rije� je o pitanju kr�enja prava jugoslovenskim manjinama po osnovu dvovlasni�kih imanja uz jugoslovensko-albansku granicu i prisiljavanja jugoslovenskih gra�ana u Albaniji da nasilno prime albansko dr�avljanstvo, odnosno uskra�ivanje prava da se mogu vratiti u svoju domovinu.[35] O rezultatima ove diplomatske intervencije jugoslovenske vlade te�ko je izvoditi kona�an zaklju�ak. Poznato je da se samo do marta 1950. godine iz Albanije vratilo 175 porodica. Ovako mali broj repatriraca se tuma�i "pote�ko�ama oko dobijanja albanske vize i u maltretiranju i pritisku, koje albanske vlasti primenjuju protiv onih koji tra�enje (vize za povratak primjedba autora) podnose".[36]
Zapa�anja na�ih gra�ana koji su boravili u Albaniji ili na�ih prebjega iz Albanije tako�e ukazuju "da je Jugoslavija za svoje manjine preduzela svuda ve�e korake - nego �to je to uradila za nas". Iz jednog drugog zapa�anja bilje�imo jo� o�triju kritiku koja je formulisana u samo jednoj re�enici: "Vra�ani su ogor�eni da ih nigdje Jugoslavija ne pominje kao svoj narod." Citira�emo, bez komentara, i jo� jedan dokumenat, koji pripada 1985. godini: "Spreman sam da ustvrdim da - kada bi se sada raspisao neki referendum, na kome bi se izja�njavali �to smo po nacionalnosti, svi bi se javno deklarisali kao Albanci. Ovo iz razloga �to je kod nas utjeran strah od svakoga, kao i zbog toga �to se Crna Gora i Jugoslavija, bar koliko je meni poznato, nije oglasila i izjavila da na podru�ju Skadra �ive Crnogorci. Ako zvani�na albanska politika nastavi ovako, kako je do sada bilo, te ako Crna Gora i Jugoslavija za nas i dalje bude zainteresovana kao do sada, uvjeren sam da �e za 50 godina nastupiti totalna asimilacija Crnogoraca u Albaniji." U drugim uslovima, pak, ka�e se u jednom drugom dokumentu, smatra se da bi se 80% albaniziranih izjasnilo da su Crnogorci.[37] Jedan stari Bo�njak, nastanjen u Albaniji, ka�e da su svoj jezik, kulturu i obi�aje zadr�ali samo u krugu porodice. Svuda drugdje su izvr�ili asimilaciju, pa predvi�a da �e za 30-40 godina svi biti asimilirani: "Malo �e jo� vremena trebati pa da i sami zaboravimo odakle smo. Posta�emo Albanci, a mi to ne �elimo, jer se ovde vode sve igre da ne budemo ono �to jesmo... Moj sin ne�e nositi ime Omer, ve� mo�da Ilija..." Najzad da navedemo opa�anje jednog povratnika iz 1990. godine koji je, u stvari, sa urednim paso�em do�ao sa porodicom u zemlju. On smatra da se na� �ivalj u Albaniji osje�a napu�tenim: "Za razliku od Grka koji tra�e i ostvaruju susrete sa svojim diplomatima, nama je u odre�enim vremenskim intervalima savjetovano da primamo albansko dr�avljanstvo."
Istini za volju, valja re�i da je Jugoslavija ovo pitanje poku�ala da rije�i razvijaju�i �iru me�unarodnu aktivnost. Prezentacija ve� navo�ene Bijele Knjige o neprijateljskoj politici vlade Narodne Republike Albanije prema FNR Jugoslaviji u Ujedinjenim nacijama 1961. godine - dijelom je bila i u funkciji za�tite prava jugoslovenskih nacionalnih manjina u Albaniji. Me�utim, upravo u narednih desetak godina do�lo je, kako smo izlo�ili do jo� ve�eg kr�enja prava manjina koja su se ogledala kroz dono�enje takvih pravnih akata kao �to su Dekret o promjeni neprikladnih imena i prezimena iz 1966. godine, Dekret o ukidanju religije 1967. godine kojim su vjerski objekti zatvarani, ru�eni ili im je promijenjena namjena. Prema najnovijim podacima ovih dana objavljenim nakon ovog dekreta u Albaniji je bilo zatvoreno 2.169 objekata vjerskih svetili�ta ("Pobjeda" - 18. VI 1990). U istoj funkciji su doneseni dekreti o izmjeni pojedinih naziva sela iz 1972, 1974. i 1975. godine, koje smo u prethodnom tekstu analizirali ili komentarisali. Nije nam poznato da li je jugoslovenska strana reagovala na ove inkriminisane radnje kojima su jugoslovenske nacionalne manjine dovedene u jo� te�i polo�aj. Poznato je, me�utim, da je Jugoslavija aktivni sudionik u svim me�unarodnim radnjama za pobolj�anje univerzalnih ljudskih prava i prava nacionalnih manjina.
U posljednjih desetak godina pove�ana je ova aktivnost jugoslovenske strane, kako sa saveznog, tako isto i sa republi�kog nivoa. Pritome u prvom redu mislimo na promemorije upu�ene NSR Albaniji 14. maja 1981. i 20. juna 1983. godine, zatim na notu upu�enu vladi u Tirani 3. maja 1984. godine, razgovore sekretara za inostrane poslove dvije zemlje 30. septembra 1987. godine u Njujorku, Konferenciji ministara inostranih poslova balkanskih zemalja u Beogradu februara 1988. godine, kada su nacionalne manjine prvi put dobile mjesto u dokumentu koji su prihvatile sve balkanske zemlje itd.[38] Pomenu�emo najzad da je u toku 1989. godine Savezni dru�tveni savjet za me�unarodne odnose razmatrao pitanje polo�aja i ostvarivanja prava jugoslovenskih manjina u susjednim zemljama u svjetlosti me�unarodnih dokumenata organizacija Ujedinjenih nacija i KEBS-a o problematici nacionalnih manjina - kolektivnih manjinskih i individualnih ljudskih prava.[39]
I na republi�kom nivou u ovom periodu je ispoljena zna�ajna aktivnost. Na republi�kim organima u Makedoniji, na primer, u 1989. godini je dva puta razmatrana ova tematika sa posebnim osvrtom na polo�aj Makedonaca i njihovim uslovima �ivota u Albaniji.[40]
Kada je rije� o Crnoj Gori valja re�i da je Republi�ki komitet za odnose sa inostranstvom - u martu 1980. godine, osnovao stru�nu radnu grupu u sastavu: dr Branko Babi�, dr Zoran Laki�, dr �oko Pejovi�, dr Gavro Perazi�, Kosara Vukasovi� i Mitar Buri�. Stavljeno joj je u zadatak da radi na "prou�avanju polo�aja crnogorske nacionalne manjine" i da potom pristupi "mogu�oj nau�noj obradi ovog veoma kompleksnog i delikatnog pitanja od posebnog politi�kog zna�aja". Sa�injen je nau�ni projekt koji je usvojen maja 1980. godine. U njemu se akcentira potreba prikupljanja dokumentacije, o porijeklu, broju, razmje�taju i posebno o polo�aju Crnogoraca i Muslimana iz Crne Gore koji su stalno nastanjeni u Albaniji. U narednoj 1981. godini radna grupa je pripremila prvi op�iran Izve�taj o realizaciji projekta, obima od 31 strane. Na osnovu prvorazredne partijske dokumentacije, koja je sa Izvje�tajem pohranjena u Istorijskom institutu u Titogradu ocijenjeno je da "narodi iz Crne Gore koji kao nacionalna manjina �ivi u Albaniji - ne u�iva ni najmanje prava u pogledu ostvarivanja nacionalnog, kulturnog, vjerskog i jezi�kog identiteta, �ak ni ona koja formalno pru�a Ustav Narodne Socijalisti�ke Republike Albanije, te da su u du�em vremenskom periodu izlo�eni politici nasilne asimilacije i denacionalizacije".
Na osnovu ovakvih nalaza i ocjena stru�ne Radne grupe najvi�i republi�ki, politi�ki i dr�avni organi inicirali su da se "u Skup�tini SFRJ prilikom razmatranja Informacije o polo�aju na�ih nacionalnih manjina u susjednim zemljama, istakne izuzetno te�ak polo�aj naroda iz Crne Gore, kao i pripadnika drugih jugoslovenskih naroda, koji kao nacionalne manjine �ive u NSR Albaniji. U januaru 1983. godine osnovano je �ire dru�tveno tijelo kome je stavljeno u zadatak da brine o organizovanim pripremama za realizaciju ovoga nau�nog, dru�tvenog i politi�kog zadatka. Kao rezultat ovakve aktivnosti republi�kih i dr�avnih organa SR Crne Gore stvoreni su materijalni uslovi za odr�avanje reprezentativnog i inter-disciplinarnog me�unarodnog nau�nog skupa o stanovni�tvu slovenskog porijekla u Albaniji.[41]
Zbog poznatog neregularnog ustavnog statusa SR Srbije iz 1974. godine, ona je prakti�no prepustila ovu vrlo suptilnu materiju me�udr�avnih odnosa organima SAP Kosova. Ovo stanje je Albanija vje�to koristila da bi obezbijedila svoje interese kroz jednostranu saradnju usmjerenu samo prema Kosovu i Metohiji, odnosno albanskoj nacionalnoj manjini u ovoj Pokrajini. U vrlo kratkom vremenskom intervalu do 1981. godine sklopljen je veliki broj sporazuma o saradnji izme�u raznih subjekata iz Albanije sa onima na Kosovu i Metohiji, koje �emo �ire komentarisati u tre�em dijelu ovog teksta. U njima nije moglo biti govora o za�titi prava srpske nacionalne manjine u Albaniji i dovo�enja do onog nivoa prava nacionalnih manjina, kako je to regulisano u Jugoslaviji.
Nakon poznatih kosovskih doga�aja iz 1981. godine, svi ovi sporazumi su bili suspendovani - do potpisivanja me�unarodnog sporazuma, �to je Albanija uporno odlagala. Od 1983. godine mo�e se govoriti o kontinuiranoj aktivnosti dr�avnih organa u SR Srbiji na planu brige za polo�aj srpske manjine u Albaniji. Te godine sa�injen je Operativni program zadataka, koji je aktueliziran 1986. godine. U njemu su ozna�eni osnovni pravci i aktivnosti, i predlo�ene konkretne mjere i zadaci dr�avnih organa u Republici, ali i pojedinih specijalizovanih nau�nih institucija. U 1984. godini usvojen je nau�ni projekat Nacionalne manjine jugoslovenskih naroda u Albaniji. Pomenu�emo i Srednjoro�ni pregled aktivnosti (1986-1990) prema djelovima srpskog naroda koji kao nacionalna manjina �ivi u susjednim zemljama.[41a]
U poslednjim godinama aktivnost dr�avnih organa u SR Srbiji bila je jo� ofanzivnija prije svega prema organima federacije. Uo�eno je da se na nekonsekventan na�in vodi briga prema svim manjinama jugoslovenskih naroda u svim susjednim zemljama. Tako je bilo i kod potpisivanja Sporazuma o kulturno-prosvjetnoj saradnji izme�u SFRJ i NSR Albanije u Tirani 18. 2. 1988. godine, kada u ugovor nije u�la odredba o jugoslovenskim nacionalnim manjinama u Albaniji, jer se tome protivila delegacija Albanije. Ni u programu saradnje dvije zemlje za 1988. i 1989. godinu nije u�la odredba o jugoslovenskim manjinama o Albaniji iz istih razloga. Najzad pominjemo zahtjev dr�avnih organa Srbije upu�en organima federacije da se objasne razlozi zbog kojih se jugoslovenska delegacija na zasijedanju Komisije OUN za ljudska prava, pro�le godine, uzdr�ala od glasanja, prilikom usvajanja Rezolucije o stanju ljudskih prava u Albaniji. Organi federacije su neobja�njivim respektom uva�avali zahtjeve susjedne Albanije, koji su �esto i�li na u�trb brige o polo�aju jugoslovenskih manjina u Jugoslaviji. I u stavovima Predsjedni�tva i Skup�tine SR Srbije iz 1989. godine, izra�en je trajan interes SR Srbije za sudbinu nacionalnih manjina u susjednim zemljama, pa tako i za sudbinu srpske manjine u Albaniji.
Najzad da ka�emo da je ova tematika razmatrana i na zajedni�kim i posebnim sjednicama politi�kih i dr�avnih organa Jugoslavije. Pri tome imamo u vidu zajedni�ku sjednicu Predsjedni�tva SFRJ i Predsjedni�tva Centralnog komiteta SKJ 1978. godine, sjednicu Predsjedni�tva SFRJ od 18. VI 1986. godine, zatim zasjedanja Skup�tine SFRJ, sjednice Saveznog izvr�nog vije�a i Centralnog komiteta SKJ. Kroz sve navedene aktivnosti do�lo se do stavova o univerzalnim ljudskim pravima i pravima nacionalnih manjina. S tim u vezi citira�emo jedan dio teksta iz materijala Saveznog sekretarijata za inostrane poslove od 14. novembra 1989. godine: "Na�e je polazi�te uvijek bilo i jeste - da samo priznavanje prava nacionalnih manjina na sopstveni kulturni identitet i razvoj i o�uvanje svog nacionalnog bi�a - predstavlja onaj demokratski, civilizacijski i kulturni domet, koji omogu�uje ravnopravnost ljudi u odre�enoj zemlji..." U daljem tekstu se ka�e da uporedo sa �irenjem me�udr�avne saradnje uvijek treba pokretati "... pitanje op�teg polo�aja na�ih manjina, tj. njihovog priznavanja i ostvarivanja njihovih prava u skladu sa me�unarodnim sporazumima, odredbama finalnog akta KEBSA, dokumentima Ujedinjenih nacija i drugim me�unarodnim instrumentima, koji tretiraju prava nacionalnih manjina i etni�kih grupa..." Najzad se u ovom dokumentu ka�e da pitanje prava nacionalnih manjina treba postavljati "i u kontekstu humanitarne dimenzije saradnje i ostvarivanja �irih ljudskih i gra�anskih prava". Va�no je, tako�e, apostrofirati i stav u kome se ka�e da "manjine se moraju suprotstavljati objektivnim i subjektivnim elementima asimilatorske politike ..." Na taj na�in i uz me�unarodnu pomo� i pomo� zemlje matice doprinije�e se suzbijanju "politike asimilacije kakvu sprovode sve susjedne zemlje, neke od njih otvoreno i direktno".[42]
U navedenom dokumentu Saveznog sekretarijata za inostrane poslove od 14. novembra 1989. godine, u kome se analizira polo�aj i ostvarivanje prava jugoslovenskih manjina u susjednim zemljama, navod i se, izme�u ostalog, da "Jugoslavija takav (pozitivan - prim. autora) pristup ima i u odnosu na pripadnike djelova drugih naroda na svojoj teritoriji.[43] Ovaj stav �emo analizirati samo na primjeru prava i polo�aja Albanaca kao nacionalne manjine u Jugoslaviji, u vremenu poslije rata 1945. godine.
Poslijeratnim ustavima, ustavnim amandmanima i va�e�im Ustavom iz 1974. godine regulisana su prava narodnosti, odnosno nacionalnih manjina na bazi povelje OUN i deklaracije o ljudskim pravima. Prema odredbama Ustava SFRJ iz 1974. godine, narodi i narodnosti su ravnopravni. Ravnopravni su jezici i njihova pisma. Zajam�eno je svakoj narodnosti da radi ostvarivanja prava na izra�avanje svoje narodnosti i kulture, slobodno upotrebljava svoj jezik i pismo, razvija svoju kulturu i da u�iva sva ustavna prava.[44] Gra�ani su jednaki u pravima i du�nostima bez obzira na nacionalnost, rasu, pol, jezik, vjeroispovjest, obrazovanje ili dru�tveni polo�aj.[45] Prema tome, zajam�ena je sloboda izra�avanja nacionalne kulture i sloboda upotrebe svog jezika i pisma. Pripadnici narodnosti imaju u skladu sa Ustavom i Zakonom pravo na upotrebu svog jezika i pisma. Posebno je regulisana nastava na maternjem jeziku u skladu sa zakonskom regulativom. Isto tako je slobodno ispovjedanje vjere i privatno pravo �ovjeka[46] Na bazi ovih i drugih prava formiran je poseban fond federacije za finansiranje br�eg razvoja privredno nedovoljno razvijenih republika i autonomnih pokrajina.
Albanska nacionalna manjina �ivi u Jugoslaviji upravo na nedovoljno razvijenom podru�ju. To su, uglavnom, Kosovo i Metohija, dio Makedonije i Crne Gore. Istorijski je poznato da se turska feudalna vlast najdu�e zadr�ala na prostoru Kosova i Metohije, �to je, naravno, ostavilo te�ke posledice. Samo radi ilustracije navodimo da, npr., procenat nepismenih u Sloveniji - u vrijeme ujedinjenja 1918. godine bio oko 13%, upola manje od tog procenta bilo je pismenih na Kosovu i Metohiji. Sa takvom zaostalo��u se u�lo u novu dr�avu. Prema podacima do 1945. godine - albanska nacionalna manjina u Jugoslaviji bila je 90% nepismena. Te godine je na Kosovu i Metohiji bilo 278 osnovnih i samo 11 srednjih �kola sa 27.400 osnovaca i 4.733 srednjo�kolaca.
Bez obzira na �injenicu da je Kosovo i Metohija danas najnerazvijeniji dio Jugoslavije, vjerovatno �e to jo� za dugo vremena biti, evidentno je da se njegova materijalna osnova stalno uve�avala od 1945. godine do danas.
Te�ko�u pri�injava i enormni prira�taj albanskog stanovni�tva koje je ve�insko. Danas u Jugoslaviji �ivi oko 1.850.000 Albanaca. Najvi�e ih je nastanjeno na Kosovu i Metohiji. Prema poslednjem popisu stanovni�tva obavljenom u staroj Jugoslaviji - na ovoj prostoru je �ivjelo 552.664 stanovnika i to: 331.549 Albanaca, 180.170 Srba i Crnogoraca i 40.345 ostalih. 1948. godine broj stanovnika je iznosio 733.000, �to je �inilo 4,6% ukupnog stanovni�tva Jugoslavije. Ve� 1981. godine, broj stanovni�tva je narastao na 1.585.000 ili 7,1% ukupnog stanovni�tva Jugoslavije. Prira�taj stanovni�tva u periodu 1961 -1971. bio je �ak 74% ve�i od evropskog prosjeka. U periodu 1971-1981. broj stanovnika u ovoj pokrajini pove�anje za 27%. Dok je jugoslovenski prosjek prira�taja 6,1% na Kosovu i Metohiji iznosi �ak 24,7%, �to nije zabilje�eno nigdje u Evropi.[47] Samo u periodu 1948-1974. godine broj albanskog stanovni�tva u Jugoslaviji bio je udvostru�en.[48]
Jugoslovensko dru�tvo je ulo�ilo ogromna sredstva za ekonomski razvoj Kosova i Metohije, stoje uzrokovalo pove�anje zaposlenosti koje je u 1984. godini bilo procentualno najve�e u Jugoslaviji - 5,4 puta. Iste godine iz Fonda za nerazvijene utro�eno je 44% za Kosovo i Metohiju. U istom procentu su raspore�ivana sredstva tzv. inokredita za nedovoljno razvijena podru�ja. Da navedemo jo� i ovaj primjer: U 1983. godini investicije u osnovna sredstva iznosile su 9,2, dok je jugoslovenski prosjek tada bio 6,0.[49]
Naro�ito je evidentan kulturno-prosvjetni razvoj Kosova i Metohije. Po�imo redom od elementarne pismenosti. Procenat pismenih Albanaca u Jugoslaviji danas je duplo povoljniji nego u Albaniji. Sli�no je i sa �kolovano��u albanske mlade�i. Prema zvani�nim podacima Republi�kog zavoda za unapre�ivanje vaspitanja i obrazovanja SR Srbije, iz novembra 1987. godine - obuhvat albanske djece osnovnim obrazovanjem iznosio je �ak 98%.[50] U periodu od 1948. do 1981. godine pove�an je broj osnovnih �kola za 34,4% a srednjih �kola 15,3%. I ovo pove�anje je iznad jugoslovenskog prosjeka.[51] Prema statisti�kim podacima u 1970/71. godini SAP Kosovo je imalo 824 osnovne �kole, odnosno 3 puta vi�e nego, 1945. godine, do 242.235 polaznika i 69 srednjih �kola, �to je 6,5 puta vi�e nego 1945. godine, sa 42.171 u�enikom. Prema ve� navedenim podacima Republi�kog zavoda za unapre�ivanje vaspitanja i obrazovanja u Beogradu - oko 30% u�enika Albanaca dobija besplatne ud�benike, 50% u�enika dobija besplatno po jedan obrok, a svim u�enicima je pla�en put do �kole. Jednom broju u�enika obezbije�en je besplatan smje�taj u �a�kim domovima, a u tro�kovima drugih u�enika zna�ajno participira dru�tvo. Prema istim podacima, redovno se organizuju seminari radi stru�nog usavr�avanja nastavnika, koji izvode nastavu u �kolama na albanskom jeziku.[52]
Sedamdesetih godina je u Pri�tini osnovan Univerzitet sa 10 fakulteta i vi�ih �kola, na kome je 1971. godine, nastavu na albanskom i srpskohrvatskom jeziku pratilo preko 16 hiljada redovnih i vanrednih studenata. Samo 10 godina je trebalo da pro�e pa da Kosovo - po obuhva�enosti omladine vi�im i visokim �kolstvom znatno prema�i jugoslovenski prosjek. Naime, 1981. godine, na Kosovu i Metohiji je ovim stepenom obrazovanja obuhva�eno 17,1%, a jugoslovenski prosjek je iznosio 12,6%. U Srbiji, npr., na 10 hiljada stanovnika dolazio je 171 Student na Kosovu i Metohiji �ak 205 studenata. Ina�e jugoslovenski prosjek je iznosio 148. studenata.
U istom kontekstu valja saop�titi i ove podatke: U prvih pet godina nakon uspostavljanja saradnje Univerziteta u Pri�tini sa onim u Tirani, u Pri�tini je bilo anga�ovano oko 218 pedagoga iz Albanije. �ak 29 univerzitetskih profesora i nau�nika iz Albanije dr�alo je predavanja na postdiplomskim studijama Pri�tinskog univerziteta iz albanologije i istorije.[53] Nastavnici iz Tirane bili su anga�ovani na ovim predmetima: 1. Albanski politi�ki pokret i nacionalni preporod, 2) Problemi istorije Albanije izme�u dva svjetska rata i 3) Razvitak narodno-oslobodila�ke borbe.[54] Nave��emo i podatak da su na Kosovu i Metohiji kori��eni ud�benici iz Albanije koji su u periodu od 1974. do 1981. godine �inili 13% ud�benika na albanskom jeziku.
Za oblast kulture, nauke i umjetnosti, tako�e mo�emo navesti i brojne podatke, koji govore da albanska narodnost u Jugoslaviji u�iva takva nacionalna prava nezabilje�ena kod drugih evropskih zemalja i neuporediva sa pravima jugoslovenske manjine u Albaniji. Pomenimo prvo Akademiju nauka umjetnosti Kosova i Metohije, �to je sa postoje�im nacionalnim Univerzitetom u Pri�tini, nezabilje�eno u istorijskom razvoju svijeta. Zatim, nacionalni teatar u Pri�tini koji dugo godina uspje�no izvodi repertoar na albanskom jeziku. Pored radio-televizije Pri�tina, program na albanskom jeziku emituju svakodnevno jo� radio TV Titograd, radio TV Skoplje i radio TV Beograd. U Albaniji je za dugi niz godina bilo ka�njivo slu�anje jugoslovenskih radio stanica ili pra�enje jugoslovenskog TV programa. Radio Pri�tina ima �ak dva programa koji subotom i nedeljom rade punih 24 �asa. Jezi�ka struktura programa iznosi: 73% na albanskom, 19,45% na srpskohrvatskom i 7% na Turskom i 0,55% na romskom jeziku. Na Kosovu i Metohiji statistika bilje�i jo� �est regionalnih radio stanica. I televizija Pri�tina ima dva programa. Jezi�ka struktura ovog programa je pribli�no ista kao kod radio programa. Prema statisti�kim podacima za 1986. godinu, na Kosovu i Metohiji bilo je 133 hiljade radio aparata, ili 1,7 doma�instava na jedan aparat. Iste godine bilo je 109.000 TV aparata, ili 2,1 doma�instava na jedan aparat.[55]
U Pri�tini izlazi dnevnik na albanskom jeziku - Rilindija u tira�u oko 50 hiljada primeraka. Ina�e, prema statisti�kim podacima iz 1987. godine, u ovoj pokrajini je izlazilo 55 listova ukupnog tira�a od 21. milion 209 hiljada primjeraka, zatim 40 �asopisa sa tira�om od 267.000 primjeraka. Prema istim podacima radilo je 180 biblioteka. Samo u 1986. godini je izvedeno 16 hiljada bioskopskih predstava koje je pratilo 3.325.000 gledalaca.[56]
Da je kultura si�la u narod i da se pretvorila u pravi pokret - govore i ovi podaci. �ak i seoska kulturno-umjetni�ka dru�tva u�estvuju sa dobrim programima na jugoslovenskoj i me�unarodnoj sceni. Kao primjer navodimo KUD "Emin Duraku" iz sela Zur koje je u 1971. godini. imalo 21 koncert, od �ega devet u Albaniji.[57]
Jo� potpuniji podaci o svim navedenim pitanjima sadr�ani su u informativnim materijalima Stalne konferencije gradova i op�tina Jugoslavije.[58]
Na osnovu izlo�enog nije te�ko zaklju�iti da nigdje u svijetu nacionalne manjine nemaju ve�a prava nego �to ih imaju Albanci u Jugoslaviji. Upravo zato su jugoslovenski Albanci vi�e od Albanaca u Albaniji doprinijeli afirmaciji albanske nacionalne kulture u inostranstvu.
Zaklju�ak - Nesporna je ocjena da postoji �vrsta povezanost izme�u univerzalnih ljudskih prava i prava nacionalnih manjina. Tamo gdje su ova prava bila normirana u skladu sa Deklaracijom Ujedinjenih nacija o pravima �ovjeka i gdje su ona po�tovana, tamo su i nacionalne manjine u�ivale svoja posebna prava. Navedeni podaci i izvedene analize o pravima jugoslovenskih manjina u Albaniji potvr�uju ovakav zaklju�ak.
Evidentno je, tako�e, da su na ovom prostoru i op�ta gra�anska prava i prava nacionalnih manjina, i posebno jugoslovenskih manjina, bila vi�e po�tovana u istorijskom periodu, koji prethodi periodu nakon oslobo�enja 1945. godine. To je svakako neshvatljivo i paradoksalno. Drugim rije�ima, dok se �ovjek kao jedinka, ali i kao pripadnik naroda i dru�tva - sve vi�e razvijao i sve vi�e osvajao dobra za ljudsku korist na evropskim prostorima, njegova prava u Albaniji - ljudska i nacionalna, bila su zna�ajno reducirana u periodu tzv. realnog socijalizma. Njegova pozicija je bila jo� te�a zbog evidentnog i drasti�nog raskoraka izme�u Ustavom Albanije progla�enih prava i mogu�nosti njihovog vr�enja i kori��enja.
Prema pripadnicima jugoslovenskih manjina, albanske vlasti su, nakon 1948. godine, primijenile u istoriji poznate metode utiranja identiteta nacionalnih manjina: prvo su ru�ili institucije kulture i Objekte nacionalnog obilje�ja, kao �to su crkveni objekti i crkvene knjige u njima, zatim su zatvarali manjinske �kole i zabranjivali nastavu na maternjem jeziku. Pravnim aktima su, ne�to kasnije, zabranili upotrebu slovenskih narodnih imena - mjesta i gra�anskih lica. Imena na "i�" sasvim su zamijenjena imenima na "aj". Ova presija je kasnije izvo�ena na jo� perfidniji na�in. Kompaktnost manjinskih naselja razbijana je politikom nasilnog raseljavanja porodica, po pravilu, u ekonomski nerazvijena podru�ja. Brojna dokumenta govore da su istoj namjeri bili usmjeravani i mje�oviti brakovi: albanske djevojke su �esto po zadatku udavane za momke manjinskih naroda ili su manjinske djevojke navodno kao stasite - udavane za albanske momke iz krajeva gdje su oni fizi�ki slabiji - da bi im popravili rasu. Stalnom propagandom protiv jugoslovenskih manjina kao pripadnika srpskog naroda stvorili su atmosferu da se na velikim sportskim priredbama - onaj protivni�ki tabor podrugljivo nazivao Srbima (Skandiranje navija�a - Srbi, Srbi).
Sve je to moralo uticati na smanjenje ukupnog broja pripadnika jugoslovenskih manjina, koje se u prvom Ustavu Narodne Republike Albanije i ne pominju, �to bi trebalo da zna�i i da ih nema. Trag im se, me�utim, ponovo pojavio, pa su tretirani u sada�njem Ustavu Narodne Socijalisti�ke Republike Albanije koji je usvojen 1976. godine.
Navedene analize i izvedeni zaklju�ci upu�uju na neophodnost revitalizacije univerzalnih ljudskih prava i prava nacionalnih manjina u Albaniji u duhu makar onih dokumenata �iji je potpisnik i NSR Albanija. Samo tako nacionalne manjine mogu biti most saradnje dr�ava i naroda, a ne eventualno �ari�te sukoba sa nesagledivim posledicama. To je u civilizovanom svijetu odavno uo�eno pa se i danas u organima Ujedinjenih nacija vodi intenzivna aktivnost pentagonalne grupe o nacionalnim manjinama, koju sa�injavaju Austrija, Ma�arska, �ehoslova�ka, Italija i Jugoslavija. Zahtjeva se da se prava nacionalnih manjina normiraju na na�in kako je to ura�eno sa op�tim ljudskim pravima jo� 1948. godine. U tom smislu u 20 ta�aka razra�eni su principi za pobolj�anje polo�aja nacionalnih manjina, koji su kao dokumenat stavljeni na uvid i razmatranje Konferencije o ljudskoj dimenziji KEBS-a, koja na ambasadorskom nivou zasjeda u Kopenhagenu, upravo u ovom mjesecu (jun 1990).
Na kraju ho�emo da konstatujemo da se u najnovije vrijeme i Albanija deklari�e za pove�anje i pobolj�anje obima i kvaliteta prava za svoje dr�avljane, �to treba da doprinese i pobolj�anju polo�aja nacionalnih manjina u ovoj zemlji. Najavljeno je, na primjer, slobodnije kretanje albanskih dr�avljana. Ovih dana sti�u informacije da su albanske vlasti izdale ukupno 4.200 paso�a. Po prvi put poslije 1948. godine jedan pripadnik crnogorske manjine u Albaniji, nedavno je sa urednim paso�em pre�ao jugoslovensko-albansku granicu i prispio u Crnu Goru. Svojim zapa�anjima potvrdio je saznanja koja su ovdje izlo�ena o polo�aju jugoslovenskih manjina u Albaniji. Isto tako, valja konstatovati da jugoslovenska strana, u najve�em dijelu nakon oslobo�enja 1945. godine nije ispoljila du�nu brigu za polo�aj jugoslovenskih manjina u Albaniji. Ona je to, po pravilu, �inila na indirektan na�in, aktivno��u kroz razne me�unarodne forume i organizacije.
Uvjereni smo da Jugoslavija ima puno moralno pravo da se zala�e da jugoslovenske manjine u Albaniji dobiju ista prava koja u�iva albanska nacionalna manjina u Jugoslaviji. A poznato je da nigdje u svijetu nacionalne manjine nemaju ve�a prava nego �to ih imaju Albanci u Jugoslaviji. Ni u jednoj zemlji u svijetu ne postoji univerzitet na kome se izvodi nastava na jeziku nacionalne manjine, kakav je slu�aj sa Univerzitetom u Pri�tini. Uostalom, aktuelna kriza jugoslovenskog ustavnog sistema uzrokovana je stavom albanske nacionalne manjine u Jugoslaviji koja ne dozvoljava promjenu Ustava SFRJ iz 1974. godine, iako su se za takve promjene izjasnili svi jugoslovenski narodi i sve jugoslovenske republike. Toga zaista nema nigdje u svijetu.
1. Ustav Narodne Socijalisti�ke Republike Albanije objavljen je u integralnom tekstu u knjizi Zbirka novih ustava, knjiga 6, Beograd, 1979, str. 91-116.
2. Op�tu deklaraciju o pravima �ovjeka proglasila je Generalna skup�tina Ujedinjenih nacija 10. XII 1948. godine i pozvala sve �lanice-dr�ave da je se konsekventno pridr�avaju. Citira�emo �lan 2 ove deklaracije: "Svakom pripadaju sva prava i slobode progla�eni u ovoj deklaraciji bez ikakvih razlika u pogledu rase, boje ko�e, pola, jezika, religije, politi�kog ili svakog drugog mi�ljenja, nacionalnog ili dru�tvenog porijekla, imovine ro�enja ili drugih okolnosti. Dalje, ne�e se praviti nikakva razlika na osnovu politi�kog, pravnog ili me�unarodnog statusa zemlje ili teritorije kojoj neko lice pripada, bilo da je ona nezavisna, pod starateljstvom, nesamoupravna, ili da se nalazi pod ma kojim drugim ograni�enjem suvereniteta."
3. Op�irnije o ovome pi�e dr Zorica Radovi� - Gra�anin u Albaniji, Arhiv za pravne i dru�tvene nauke, broj 1-2/1989, str. 143-164.
4. Zbirka novih propisa (ustava)... n. d., str. 49, �l. 55.
5. Isto, �l. 35 i 51, str. 100-103. Istini za volju treba re�i da gra�ani Albanije imaju neka prava na koja se ne nailazi u ustavima drugih dr�ava. Mislimo na pravo na besplatno obezbje�enje medicinske pomo�i i njege u sanitetskim ustanovama u zemlji (�l. 47), zatim na pravo da ne pla�aju bilo kakve poreze i takse (�l. 31) koja se odredba ne srije�e ni u jednom ustavu do sada.
6 Isto, �l. 42 Ustava, str. 101.
7- Dr Zorica Radovi�, n. d., str. 154.
8. Arhiv Saveznog sekretarijata za inostrane poslove (SIP-a) Beograd, Godi�nji konzularni izvje�taj od 8. II 1949.
9. Enver-Hod�ina Albanija, Beograd, 1981, str. 57.
10. Isto, str. 61.
11. Bela knjiga o neprijateljskoj politici vlade Narodne Republike Albanije prema Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji. Beograd, 1961, str. 28-29.
12. Isto. str. 36.
13. Isto, str. 136-140.
14. Arhiv SIP-a, nesre�ena gra�a.
15. Bela knjiga. n. d. str. 39
16. Dokumentacija Republi�kog sekretarijata za unutra�nje poslove Crne Gore (Republi�kog SUP-a) Titograd, nesre�ena gra�a.
17. Arhiv SIP-a, nesre�ena grada.
18. Dokumentacija Republi�kog SUP-a, nesre�ena gra�a.
19. Isto.
20. Dr. Zorica Radovi�. Polo�aj jugoslovenskih naroda u Albaniji, �lanak u rukopisu. O vjerodostojnosti ovih albanskih izvora o broju Jugoslovena koji kao nacionalne manjine �ive u Albaniji dovoljno govori i ovaj podatak: zvani�na statistika Albanije iz 1939 godine bilje�i cifru od 450 hiljada Grka koji su tada �ivjeli u Albaniji (Enver-Hod�ina Albanija. Beograd. 1981. str. 197).
21. Isto.
22. Lazar Roganovi� - Vraka i Vra�ani. Titograd. 1978, str. 37-38.
23. Dokumentacija Republi�kog SUP-a - Titograd. nesre�ena gra�a.
24. Lazar Roganovi�. n. d. str. 40-41.
25. Treba pomenuti da je pet pripadnika jugoslovenske nacionalne manjine u Albaniji odlikovano Ordenom narodnog heroja u Albaniji: Vasilj �anto, Branko Kadija, Jordan Misija, Vojo Kusi i Danilo Mateja.
26. Dokumentacija Republi�kog SUP-a Titograd, nesre�ena gra�a.
26a. Dokumentacija Republi�kog SUP-a Titograd, nesre�ena gra�a.
27. Dokumentacija SIP-a Beograd, nesre�ena gra�a.
28. Dokumentacija Skup�tine SR CG, nesre�ena gra�a.
29. Dokumentacija SIP-a - Beograd, Nota albanske vlade od 8. X 1948.
30. Dokumentacija Skup�tine SR Crne Gore, nesre�ena gra�a.
31. Dokumentacija Sobranja SR Makedonije - Skoplje, nesre�ena gra�a.
Valja ista�i da su nakon 1956. godine makedonskoj manjini u Albaniji vra�ena prava koja su se ogledala kroz pravo u�enja i makedonskog jezika u �kolama, i to samo u I i II razredu osnovne �kole - isklju�ivo u onim naseljima koja su kompaktno naseljena manjinskim stanovni�tvom. Kasnije je ova povoljnost bila ukinuta sa obrazlo�enjem da nema dovoljno u�enika.
32. Dr Zorica Radovi�, n. d., �lanak u rukopisu.
33. Dokumentacija Republi�kog SUP-a Titograd, nesre�ena gra�a.
33a. Isto. Iz navedene dokumentacije citiramo ovaj zanimljivi detalj: "Na nekoliko dana prije nego �to smo trebali da se vratimo ovamo (u zemlju) umrla mi je ta�ta. Ista je sahranjena u crnogorsku no�nju koju smo joj mi odavde donijeli na poklon. Na sahranu je bilo izuzetno mnogo naroda i svi su sa odu�evljenjem gledali moju ta�tu u crnogorskoj no�nji. Ovo je bilo prvi put da se neko od rata naovamo - tako sahrani."
33b. Isto. Interesantna je analiza prebjega u periodu 1981-1988, pa �emo taj dio citirati: " ...od ukupno 55 prebjega. 24 ima zavr�enu srednju stru�nu spremu, petorica su studenti, dvojica sa visokom �kolskom spremom, 11 vojnika koji su prebjegli u vrijeme slu�enja vojnog roka, dok se u ostalim slu�ajevima, uglavnom, radi o kvalifikovanim i nekvalifikovanim radnicima sa zavr�enom osmogodi�njom �kolom koji su radili u tzv. kooperativama - pod veoma te�kim uslovima, motivisani da napu�taju svoju zemlju iz ekonomskih, politi�kih, pa i avanturisti�kih pobuda i sli�no."
33c. Les communistes albanais contre le revisionisme, Paris 1974. str. 10.
34. Bela knjiga. n. d., str. 133-139.
35. Arhiv SIP-a, Beograd, nesre�ena gra�a.
36. Isto.
37. Isto.
38. Dokumentacija Skup�tine SFRJ, nesre�ena gra�a.
39. Arhiv SIP-a Beograd, nesre�ena gra�a.
40. Dokumentacija Sobranja Makedonije - nesre�ena gra�a.
41. Dokumentacija Skup�tine SR Crne Gore, nesre�ena gra�a.
41a. Arhiv NR Srbije, nesre�ena gra�a.
42. Arhiv SIP-a, Beograd, materijal od 14. 11. 1988.
43. Isto, navedeni materijal, str. 31.
44. Ustav SFRJ, �lan 245.
45. Isto, �lan 154.
46 Isto, �lan 170-171.
47. Statisti�ki godi�njak SR Crne Gore, 1988, Titograd, 1988, str. 448-449.
48. Jugoslavija 1945-1985, Savezni zavod za statistiku, Beograd, 1986, str. 199.
49. Op�irniji podaci se nalaze u ve� citiranim publikacijama - Statisti�ki godi�njak Crne Gore 1988 - Titograd, 1988. i Jugoslavija 1945-1985, Beograd, 1960.
50. Izve�taj o stanju i problemima osnovnog vaspitanja i obrazovanja narodnosti u SR Srbiji, Beograd 1987.
51. Statisti�ki godi�njak SR Crne Gore, n. d, str. 448-449.
52. Izvje�taj o stalnim problemima osnovnog vaspitanja i obrazovanja narodnosti u SR Srbiji, Beograd 1987.
53. Pajazit Nu�i - saradnja Univerziteta u Pri�tini i Univerziteta u Tirani, Pri�tina 1977.
54. Isto.
55. Statisti�ki godi�njak SR Crne Gore, n. d.
56. Isto i Jugoslavija 1945-1985, Beograd, 1986.
57. Kongres kulturne akcije u SR Srbiji, Kragujevac 28, 29. i 30. 10. 1971 - magnetofonske bilje�ke sa prve Komisije u kojoj se vodila rasprava na temu - Dru�tveni �inioci i materijalna osnova samoupravne kulturne politike.
58. Osnovni podaci o ekonomskoj, socijalnoj i dru�tveno-politi�koj situaciji u op�tinama sa podru�ja SAP Kosova, Beograd, 1989, str. 195.