Петар ЗецТелевизијски мејдан Симеуна ЂакаБања Лука, 1999Садржај монографије
Срба ИгњатовићКочић у филмској визији Петра ЗецаБавећи се на теоријско-аналитички, а поготову на редитељско-интерпретативни начин делима Иве Андрића и Милоша Црњанског, Петар Зец је досегао једно ретко а изузетно битно умеће које је ваљано демонстрирао и у свом најновијем потхвату - стваралачком филмском приступу делу Петра Кочића. Поуздано овладавши, наиме, просторима пишчевог духа, његовим тананостима и особеностима, Петар Зец у својим сценаријима и њиховим реализацијама по правилу нуди синтезу мотива, складан комбинаторички мозаик и преплет "кључних места", ликова, судбина и исказа. То је, заправо, "кључ" којим он одбрављује наше класике и њихове велике књижевне творевине. Стога, с мирним поуздањем, приступајући писању сценарија Мејдан Симеуна Ђака, у циклус прича о крајишкој и гомионичкој легенди "удева" друге приповетке, друга дела, односно њихове мотиве и ликове (Мргуда, Јаблан, а тује и Туба). Због оних којима ће се овакав приступ и поступак учинити преслободним ваља одмах истаћи да је управо у њему садржана тајна редитељске успешности и креативности Петра Зеца. Он је, уосталом, навикао да не иде утртим и лагодним путем. О томе, опет, најбоље сведоче Петрови луцидни и духовити дневници, брзи текстуални "крокији" с лица места, из сржи збивања (најпре Како сам режирао пакао, дневник настанка позоришне представе, а сада и дневник настајања филма о Симеуну Ђаку насловљен као Телевизијски мејдан Симеуна Ђака). Представљајући врсту документарне прозе, ови дневници, а поготову потоњи, местимице се разлиставају у комплексну, пунокрвну прозу. Потом се изнова преобраћају у скицирање и брзо бележење тренутка, околности, проблема, збивања. Тако настаје једна необична литература која се може примати на више начина. Почетници у "фаху" из ње могу да науче много; усуђујем се да кажем - више него на официјелним предавањима на којима им нико неће доцирати Да тему како изнаћи продуцента, како се сналазити на терену, с људима - то значи и посебним глумачким сојем - а поготову с истински непредвидљивим великим и малим проблемима, недостацима опреме, временским приликама и неприликама... Дневник настајања филма о Симеуну Ђаку унеколико се доживљава и као својеврсни (нехотични) приручник о тој врсти рада. "Приручник", поврх свега, настао као фреска "уписана" у свеж малтер, напречац, брзим потезима, док се још ништа није "осушило" - дакле, без фамозне дистанце, премишљања и оклевања. Истинито, исповедно, непосредно. То је начин рада у тексту ове врсте карактеристичан за Петра Зеца. А шта тек рећи поводом, некако узгредно, кроз њега само проденуте питалице да ли је филмска уметност лаж или истина (на коју аутор, с лукавством достојним Кочићевих јунака, наизменице одговара различито)? Да је филм болна и потресна, истинита уметност потврдиће нам, између осталог, епизода о саживљавању мало пометеног сељака из околине манастира Гомионице који посматра снимање а Симеунов мејдан с Асан-бегом прима као живу живцату истину и "поновљену реалност" јаучући: "Зар сам доживио да Турци поново робе манастир?!" А опет, у овом нашем поднебљу заробљеном "вечним враћањем истог", непосредни, урбани пандан је збивање забележено 7. марта 1999. у Брчком, приликом ауторовог путовања из Београда у Бању Луку. Реч је о неспоразуму између возача аутобуса и "норвешког солдата" (језичка баријера), при којем војник, "убица дечијег лика", спремно скида пушку, а возач, добро разумевајући ту "семиотику", нагло иде у рикверц, наседајући на кола што су му се нашла за леђима. Последњу епизоду налазимо на самом почетку дневника, прибележену у часу када се идеја о екранизацији Кочићевих дела тек назирала. Уследило је, потом, оно што је уследило: америчко бомбардовање Србије. Бавећи се интензивно Кочићем и радећи на свом сценарију, Петар Зец тек узгред бележи прелете авиона и пројектила које, с породицом, посматра кроз "небески", кровни прозор своје мансарде. Волео бих да видим било којег европског или светског редитеља у идентичној ситуацији! Али тих дана у Београду и диљем Србије заиста су настајале разнородне књиге, дневници, песме, сценарија... Хоћу заправо веома мирно да кажем, без икаквог прегрејаног патриотизма, да у многом ствараоцу, а и у Петру Зецу, очито "чучи" нешто од Кочићевог Симеуна Ђака. И баш зато је Симеун за све нас тако изазован. Он је помамљени маштар, ракијски мудријаш, клепетало, трагичар, оптимист, у виспреном дослуху с традицијом али и у повременом бегу од реалности, песник по души, складни антипод ономе иза казана... Тај антитетични спрег језгро је смисаоне драматике код Кочића баш као и код Петра Зеца, а у Зечевом сценарију једнако присутан и битан као и у његовом дневнику. То, наравно, још није све, јер није довољно за причу и комплексну филмску "сторију". Потребна су и друга језгра, друге жиже значења. Због тога су неопходни отац Партенија и Мрачајски прото, Мргуда и Мика, Благоје и Туба, односно још читав низ ликова... Плод креативног редитељског читања Кочића поготову је још једна Зечева синтеза; наиме, обједињавање карактеристика лика Давида Штрпца с ванредним Кочићевим наративним изумом, гласом оног иза каце. Комбинација уистину "атомска", таква да њу може да "изнесе" тек глумац класе Александра Берчека. А када смо већ код глумаца - који су по дефиницији на филму живо, физички "материјализовано" оваплоћење литерарних ликова - ваља посебно скренути пажњу на практичарску страну редитељског рада: процену и осећање с којим Петар Зец расподељује улоге, у овом случају Ћустићу, Лазовићу, Сокићки, Бекјареву, Станићу, Зубовићу и, наравно, свима из бројне глумачке екипе... Од те тачке па надаље зачиње се она врста специфично филмске (драмске) реализације спрам које су сви папири, записи и замисли само подлога (без које се, додуше, не може, али и која нема моћи да оживи сама од себе). На почетку свог дневника Петар Зец бележи: "Када сам у ноћима НАТО-бомбардовања Београда читао Симеунове мегдане млађој ћерки Јелени, она ме је стално прекидала: 'Преведи ми шта значе те речи?' Ово је књига о томе како је настао тв-филм Мејдан Симеуна Ђака, или како сам речи превео у филмске слике у великој нади да ће овакав Симеунов српски говор цео свет разумети." Поводом овог вишеструког "превођења" архаичног на савремено занимљиво је позвати се на још једног, и то врло ауторитативног сведока: "Такав какав је, Петар Кочић је као писац несумњиво изражавао више Крајину него Босну, много више Босну него, рецимо, Херцеговину или поготову друге наше земље, али тим својим у основи уским и специфично крајишничким начином он је, с друге стране, добрим делом изражавао револтирани и на револт склони део свачије душе свога времена, не само у Босни и Херцеговини него у целом српском народу, па и преко тих граница" (Иво Андрић: Земља, људи и језик код Петра Кочића). Ништа мање није занимљиво ни давнашње уочавање Бранка Лазаревића да је Петар Кочић, напоредо с Борисавом Станковићем, у српску приповетку унео значајне елементе лиризма. Лиризам је, у ствари, друго упориште Кочићеве шире читљивости, универзалности. То је добро осетио и Петар Зец; отуда у његовом сценарију / виђењу Кочићеве прозе стално преплитање казанско-ракијашких и наглашено лирских призора. Носталгично конципирајући и проживљавајући свој повратак Кочићу као зрели повратак завичају, Петар Зец је и лично осмислио и утемељио (засновао) ту лирску жицу која је, уосталом, прирођена његовом креативном темпераменту. Напоредо са стваралачком смелошћу и потребом да изненађује, да крчи нове путеве (почев од Позоришта "Двориште" па све до првог тв-филма у Републици Српској), Петар Зец носи и уграђује у своја остварења ту лирску нит, било да је реч о његовим "читањима" и надоградњи Молијера, нашег Стерије, Андрића, Црњанског или, сада, Петра Кочића. Јер та нит је, заиста, нешто што се не може стећи, присвојити, вештаствено уобличити. Она се носи у карактеру и темпераменту, а извори су јој у детињству и раној младости, у просторима личног и стваралачког уобличавања и сазревања... Лирско је у визији Петра Зеца контрапункт драмској засенчености Кочићевог дела коју је, насупрот мишљењу Исидоре Секулић да ту драмског елемента нема, овај редитељ умео да уочи и плодотворно угради у свој приступ и инсценацију прозе великог Змијањца. Академску акрибичност и студиозност здружену, и у томе домену, с наклоњеношћу иновативним приступима Петар Зец је пре свега демонстрирао у својој дисертацији и књизи Андрићев театар сенки. Његов нови ауторски дневник и сценарио за тв-филм, опет, на линији су књиге Како сам режирао пакао (о режији Молијеровог Дон Жуана у београдском Народном позоришту). Другим речима, пред нама је књига која се не може читати без саживљавања и особеног узбуђења. Постајући, у свом дневнику, и сам нека врста драматске персоне и откривајући без околишења елементе властитог приступа и тајне "радионице" Петар Зец нам посведочује колико је сваки филм (представа, инсценација) у суштини ћудљиво дело (налик немирним липицанерима о којима се у дневнику на једном месту приповеда). А да би се између фикције и реалности успоставио флуидни уметнички мост, опет нам показује овај дневник, потребно је да се сложи низ "коцкица". Колико год редитељ био битан, битни су и сви остали актери те комплексне продукције. Филм је, као и драмска игра, у суштини колективно дело. Начинивши својеврсни омаж Кочићу и Крајишницима, Петар Зец је, у исти мах, тај омаж посветио свим актерима, сарадницима и својим духовним инспираторима. Тако ће се сви они - или барем највећи део - пронаћи на страницама Телевизијског мејдана Симеуна Ђака, тог дневника филма о Симеуну Ђаку. Београд, 17. 9. 1999. Мејдан Симеуна ЂакаСценарио за ТВ-филм по мотивима прозе Петра Кочића Написао Петар Зец
Најавна шпицаТелопи Независна Радио-телевизија Бања
Лука, Играју: Александар Берчек • Данило Лазовић • Тихомир Станић • Жељко Стјепановић • Небојша Зубовић • Ђорђе Марковић • Николина Јелисавац • Сагор Мешковић • Иван Бекјарев • Жељка Раковић • Александар Бланић По приповијеткама Петра Кочића
Одјавна шпицаУ осталим улогама: Зоран Станишић • Бошко Ђурђевић • Добрица Агатоновић • Горан Јокић • Драгослав Медојевић • Љиљана Чекић • Томо Јовић • Данило Попржен • Слађана Зрнић • Борис Шавија • Даниел Ковачевић • Драган Бањац • Даница Тодоровић • Божана Ђајић • Душко Мазалица • Слободан Перишић • Љубиша Савановић • Јелена Зец • Жељка Трошељ • Вања Бањац • Ирена Буквић • Ана Ђокић Екипа
Производња Радомир ПутникПоговор
|