Manastir Bazjaš sa crkvom Vaznesenja Gospodnjeg oduvek je smatran najvećom
svetinjom pravoslavnih Srba Dunavske Klisure. Takvo verovanje ima korene
u tradiciji i predanju da je Manastir Bazjaš osnovao prvi srpski arhiepiskop
Sava Nemanja. Oko postanka manastira se plele mnoge legende i predanja.
Po jednoj takvoj legendi* se priča kako je sveti Sava, dospevši do Dunava,
bio zaustavljen u prelasku Dunava jakom košavom. Qutit, sveti Sava se obrati
vetru rečima: "Baš zjaš!" Ove dve reči obrazovale su složenicu Bazjaš i
tako postale naziv manastira, koji je na tom mestu podignut, a i naselja
koje se naknadno izgradilo.
Nalazeći se na periferiji srpstva, na jednoj teritoriji koja je delila
dva carstva, koja su često ratovala, manastir Bazjaš je u svojoj stoletnoj
istoriji bio nekoliko puta rušen i paljen, pogotovo u periodu ratova s
turskim zavojevačima.
Ali bez obzira na to, manastir je uvek obnavljan, građen iz temelja.
On je nadživeo neprijatelje svake vrste i ostao da i danas još traje, kao
svedočanstvo ne samo svog trajanja, nego i naroda srpskog sa ovih prostora.
U tim metežnim vremenima nestali su zauvek i najznačajniji dokumenti
o manastiru Bazjaš. Oni bi, svakako, pružili pouzdanije dokaze o istorijskoj
prošlosti ovog manastira koji je postao mesto hodočašća vernika i žiža
oko koje se gradio kult pravoslavlja i svetosavlja za žitelje ovoga kraja.
Nedostatak autentičnih, naučno pouzdanijih dokume-nata, iznedrio je
protivrečna tumačenja o tačnom datiranju postanka manastira, njegovom ktitoru,
pa i o čitavoj istorijskoj prošlosti Bazjaškog manastira.
Pored ustaljene tradicije i narodnog predanja, deo istoričara i naučnih
istraživača naše prošlosti, osnivanje manastira Bazjaš vezuju za ime prvog
srpskog arhiepiskopa Savu koji je manastir podigao 1225. godine.*
Nakon dobijanja autokefalnosti za srpsku pravoslavnu crkvu, arhiepiskop
Sava je mnogo radio na konsolidaciji srpskog pravoslavlja na čitavom panonskom
prostoru gde su živeli Srbi. A to je i razlog što se 1220. godine Sava
uputio ugarskom kralju Andrašu II. Tadašnje političke okolnosti su u potpunosti
odgovarale realizaciji misije koju je započeo arhiepiskop Sava, pošto su
u Ugarskoj unutrašnje prilike bile zategnute, jer je došlo do pobune mađarskog
plemstva koje je zahtevalo da se iz kraljevskog okruženja odstrane nemački
savetnici bavarske dinastije koje je dovodila kraljica i da se znatno ograniči
kraljevo samovlašće. Pregovori se završili uspešno što potvrđuje i letopisac
Domentijan u svom "ăitiju svetoga Save".
Sve se to povoljno odrazilo i na položaj srpskog stanovništva u Ugarskoj.
Uspešno završen dogovor doprineo je i širenju svetosavskog pravoslavnja
u delovima Ugarske u kojima su živeli Srbi pa i drugi narodi.
Postoji i druga grupa istoričara koji postanak manastira vezuju za
XV-XVI vek. Zanimljivo je što ni oni ne isključuju postojanje manastira
Bazjaš i ranije od navedenog vremenskog perioda.
Među takvim istoričaria vredno je pažnje mišljenje profesora Bogoslovskog
fakulteta u Sibiu, dr Mirče Pakurariua koji je u svom poznatom delu napisao:
"Nekoliko pravoslavnih manastira bilo je situirano na Dunavu a datiraju
iz XIV-XV veka, a moguće je da su i stariji: Vojlovica i Kuvin (Jugoslavija),
Zlatica, Kusić, Bazjaš, Stara Ogradena i Mrakunja (u predelu Kazana). Mnogi
od tih manastira bili su porušeni za vreme učestalih turskih pohoda, naročito
1552. godine, kada je Banat pao pod tursku okupaciju. Manastiri su bili
obnovljeni tek u 18. veku, nakon ukidanja turske vladavine."1
U jednom starijem delu štampanom u Budimu 1798. godine, Vikentije Quština,
arhimandrit manastira Mesića, beleži da su"... manastir Kusić i manastir
Bazjaš slične starosti, od srpskih despota podignuti..."2
Većina savremenih istoričara prihvaća mišljenje da su srpski despoti
bili osnivači pravoslavnih manastira u južnoj Ugarskoj: Bazjaša, Zlatice
i Kusića.
Najveći broj istoričara smatra da je osnivač triju navedenih manastira
bio delotvorni i odlučni, titularni srpski despot Jovan Branković (1462-1502)*
koji se pored izuzetnih vrlina isticao i svojom pobožnošću a to je učinilo
da ga narodna tradicija prihvati kao osnivača nekoliko manastira u Ugarskoj
kao što su Sveti Đurađ na Brzavi, Partoš, Šemljug, Središte, Mesić i drugi.
U pogledu osnivanja manastira vredno je pomena i mišljenje koje zastupa
Olga Zirojević. U osnovi ona iznosi tvrdnju koja uvažava oba stanovišta
pa piše: "Predanje ga prepisuje svetom Savi, obnovili su ga opet po tradiciji
srpski despoti krajem 15. veka."3
U istraživanju osnivača manastira Bazjaša ne može se mimoići ni tvrdnja
dr Dušana J. Popovića: "Po jednoj tradiciji Sinajci su podigli i manastir
Bazjaš u Banatu."4
O ulozi sinaita** pisao je i srpski etnolog Milan Đ. Milićević koji,
po narodnom predanju, pominje sledećih sedam Sinaita: Roman u manastiru
Sv. Romana, jedan bezimeni u Svetoj Petki, Romilo u Ravanici, Grigorije
u Gornjaku, jedan u Vitovnici, jedan u Tumanu i jedan preko Dunava u Bazjašu.5
Isto mišljenje zastupa i mitropolit Amfilohije kada piše: "... s one
strane Dunava pominje se još jedan nepoznati Sinait. Njegov grob se nalazi
u manastiru Bazjašu u Banatu. Manastir je posvećen Preobraženju, omiljenom
prazniku monaha Sinaita i isihasta XIV i XV veka "6
Neke se činjenice ovde poklapaju. Naime, iako je hram posvećen Vaznesenju
Gospodnjem, prava svetkovina Bazjaškog manastira jeste Preobraženje što
može da bude još jedan dokaz da se doista radi o osnivaču monahu sinaitu,
pošto je Preobraženje bilo veoma omiljeno u sinaitskosvetogorskim isihastičkim
krugovima. Preobra-ženje Tavorskom nestvorenom svetlošću, kako čoveka tako
i celokupne tvorevine, jedan je od centralnih motiva sinaitsko-palamitske
filozofije života."7
U početku je Bazjaški manastir bio napravljen od pletera, nešto kasnije
od brvana što je činilo da u burnim ratničkim godinama bude često rušen.
Drugim rečima bila je to jedna vrsta privremene drvene crkve koja se posle
svakog razaranja ponovo gradila uz svesrdno zalaganje vernika ovih krajeva
i bazjaških monaha.8 Bio je to jedan od načina na koji su Klisurci izražavali
svoje veliko poštovanje prema prvom srpskom arhiepiskopu Savi Nemanji.
Zahvaljujući ogromnim naporima i zalaganju meštana da se trajno sačuva
Manastir Bazjaš, postoje verodostojne indicije da je manastir obavljao
svoju svetu dužnost i u teškim turskim vremenima: "čini nam se da ga beleži
nedatirani turski popis (iz druge polovine XVI veka); u njemu boravi jedan
kaluđer čija davanja iznose 80 akči godišnje."9
I mađarski istoričar Pešti Frigeš stoji na stanovištu da je Bazjaški
manastir održavao redovno bogosluženja u tursko doba. Na to ga navodi podatak
da je klir iz okoline 28-29. avgusta godine 1581. održao u Bazjašu sinod.
(APUD SANCTAM MARIAM IN BAZIACH SUPRA FLUVIUM DANUBII)10
Pregledajući imena sveštenika učesnika Bazjaškog sinoda, imenovani
istoričar zaključuje da su bili "srpske narodnosti". Sinod je u jednoj
osobitoj poslanici zahvalio papi što im je poslao legat Svete stolice,
crkvenog VISITATOR-a i biskupe propovednike da ne bi zalutali u verskom
mraku.
Pominjanje manastira Bazjaša u takvom kontekstu deluje na prvi pogled
šokantno a nekoga nedovoljno upućenog u istorijske činjenice navodi na
pomisao da je Bazjaški manastir u međuvremenu postao katolički, što je
potpuno neistinito. Da bi se takva mogućnost opovrgla i činjenice sagledale
u istinitoj svetlosti treba imati na umu da su tada mađarske katoličke
prozelitske težnje mnogo izražajnije i agresivnije isticane. To je period
obuhvaćen između 1571. i 1610. godine, kada su s kratkim prekidima u Transilvaniji
vladali članovi porodice Batori.11
I najzad, da bismo temeljnije shvatili smisao Bazjaškog sinoda treba
sagledati kontekstualno-istorijske uslove u kojima je sinod održan. Iako
je još 1557. godine Pećka patrijaršija uzela pod svoje okrilje pravoslavne
hrišćane temišvarskog pašaluka otvaranjem episkopata u Vršcu i Temišvaru,
dijeta iz Transilvanije svojom vazalskom politikom prema Turskoj
preduzela je neke štetne mere za pravoslavce iz Banata i svim silama je
pokušavala da i na ovom prostoru sprovede reformu.12
Dolaskom na presto Transilvanije 1571. godine porodice Batori*, koji
su bili katoličke vere, menja se položaj rimsko-katoličke crkve u Transilvaniji,
daje joj se u vremenu da bi se oporavila i konsolidovala i tako učvrstila
svoje poljuljane pozicije.
U takvim okolnostima počinje u Banatu, pogotovo u njegovom planinskom
delu (Karansebeš i Lugož) akcija protiv reforme.
Dobro poznavanje religiozno-moralnog autoriteta pravoslavnih manastira
u redovima vernika, dovelo je do toga da se rimo-katolička crkva ustremi
na pravoslavne manastire, ne prezajući ni od raznoraznih mera pritisaka
i ograđenja. Izgleda da je tada na meti udara bio i manastir Bazjaš, ali
na svu sreću samo za kratko vreme.
Valja istaći činjenicu da su i pravoslavci energično delovali snažno
se suprotstavljajući protestantskom prezelitizmu. U toj borbi se naročito
isticao erdeljski episkop Sava. On je 1567. godine proširio svoju upravu,
za izvesno vreme, i na prostore Banata, Karansebeša i Lugoža.14
U napore za očuvanje pravoslvalja a i kao čin otpora pokušajima katoličke
prozelitske protestantske crkve da prodre i na ovaj prostor, spada ugovor
između Mihaja Hrabrog i Sigismunda Batorija, zaključen 20. maja 1595. godine,
kojim se određuje da za izvesno vreme erdeljska i banatska crkva pređu
pod upravu Mitropolije iz Trgovišta.15
Manastir Bazjaš se ne pominje u Pećkom katastigu iz 1660. i 1666. godine.
Ali to, nikako, ne znači da manastira nije bilo u to vreme, kako onog u
Bazjašu, tako i onog u Zlatici. Mnogo je verovatnije da su oba manastira
u to vreme bila razorena.
Stalna i uzastopna rušenja manastira Bazjaša i njegovo ponovno obnavljanje,
navele su vernike da ga sagrade od solidnijeg materijala. Podatak je zabeležen
u jednom zapisu iz 1721. godine. Inskripcija je napisana crkvenoslovenskim
karakterom slova i nalazi se na jednoj kamenoj ploči ugrađenoj u zidu sa
južnog dela manastirske zgrade. Po svim izgledima manastir je bio razoren
1716. godine kada su Turci napuštali Banat i kada su spalili manastir Zlaticu:
"po svom nečovečkom običaju kako druge manastire i crkve i ovaj manastir
Zlaticu ognjem zapališe."16
Tek obnovljen, manastir Bazjaš je ponovo razoren u austrijsko-turskom
ratu 1737-1739. Godine 1738. Turci su prešli granicu kod Ostrva na Dunavu
i zauzeli tvrđavu Novu Palanku. Istovremeno vojne trupe paše Tos Mohameda
su protutnjale južnim delom Banata. Za vreme takve jedne pljačkaške ekspedicije
bile su razorene mnoge crkve i manastiri.17 Tom prilikom je bio spaljen
i manastir Bazjaš. Desilo se to 1738. godine kako tvrdi rumunski etiolog
Aleksandru Mojsi prenoseći podatke iz Barotijevog Adatara.18
Kratke vesti o manastiru Bazjašu za vremensko razdoblje 18. veka nalazimo
i u statističkom popisu crkava i manastira Vršačke i Karansebeške eparhije,
od 15. januara 1757. godine. O manastiru Bazjašu je zabeleženo: "Hram Vaznesenja
Gospodnja, iže bila Dunava reki obrataet se, inogda metoh bil pod patrijaršijom
serbskom pećkom, nineže i gruntom sovsjemi oskuden, prnjavora 4 doma. Jeromonasi:
Venjamin namjesnik, edin starec..."19
U drugoj polovini 18. veka je pojačano dejstvo prozelita i unijata
na slabljenju moći pravoslavnih manastira i crkava. Za te svrhe primali
su svesrdnu pomoć od habzburške vlasti. U to vreme pravoslavni manastiri
su čvrsto i dostojanstveno stajali na braniku pravoslavlja na ovom prostoru.
U početnoj fazi katolici su želeli i pokušavali da unište pravoslavne manastire.
To nisu učinili plašeći se pobune i nemira među pravoslavnim vernicima.
U to vreme austrijska vlast je bila prezauzeta organizovanjem Vojne
granice. U tom pravcu odlučeno je da pojas u kome su bili smešteni
manastiri: Kusić, Zlatica i Bazjaš uđe u sastav Vojne granice. Na takav
svojevoljan čin austrijskih vlasti oštro je reagovao i protestvovao karlovački
mitropolit 13. septembra 1771. godine.20
Ali i pored žestokog protesta karlovačkog mitro-polita naznačeni pojas
sa manastirima Kusićem, Zlaticom i Bazjašem ušao je pod vojnu jurisdikciju
1775. godine. Iste godine manastiri Kusić i Bazjaš "biše sjedinjeni s manastirom
Zlaticom."21 Gubljenjem autonomije, kusićki i bazjaški manastiri su samo
filijale manastira Zlatice i tom prilikom su izgubili svoje posede, koji
su bili nezakonski dodeljeni selima Sokolovcu i Zlatici.22
U novostvorenoj situaciji trebalo je da manastir Zlatica preduzme neke
radove na obnavljanju konaka kako bi mogao primiti monahe ostala dva manastira.
U vremenskom razmaku 1760-1770. godine Manastir Zlatica pretrpeo je
izvesnu dogradnju, tada je i sazdana današnja crkva manastira Zlatice.
Ipak radovi nisu blagovremeno završeni u potpunosti. Tako, na primer, ograda
na severnoj i istočnoj strani manastira nije bila završena. To se isto
dogodilo i sa aneksnim zgradama neophodnim manastiru.23
Ipak, zahvaljujući naporima i demaršima koje je uputio na adresu adminsitracije
mitropolit Joan Georgijević, radovi na obnavljanju manastira Zlatice su
bili okončani 1772. godine, kada su se monasi iz manastira Kusića i Bazjaša
premestili u manastir Zlaticu zajedno sa pokretnom imovinom svojih manastira.24
Radi uspostavljanja određenih normalnih odnosa među monasima, mitropolit
Joan Georgijević je 6. oktobra 1772. godine poslao poslanicu jeromonahu
Pajsiju Andrejeviću, koji je u međuvremenu postao iguman sva tri manastira
iz područja Klisure.25
Tekst poslanice predstavlja "privremena monaška pravila (tipik)" za
kaluđere manastira Zlatice, Kusića i Bazjaša. Tekst je pozivao: "Da se
od sada sva preseljena braća, imati nazivati samo braćom manastira Zlatice,
kao što će se imanja oba ona manastira nazivati imanjem zlatičkim. Imaju
se svi pokoravati jedino namesniku zlatičkom Pajsiju, a i on se ima jednakom
ljubavlju prema svima odnositi; po pravdi im saborno suditi i popravljati
ih te uporne greške bez ikakve zlobe mitropolitu obznaniti. Iz manastira
svi da imaju sve u jednakoj meri: da drže propisane molitve i služe saborno,
naročito oni, koji se zaključkom sabora bratskog na odnosne dužnosti postave.
Svi da se jednako hrane: niko da ne bi pio i jeo u svojoj ćeliji, osim
u bolesti, pa ni onda ako bi koji brat posle općeg obeda sa posla svoga
došaonego uvek u općoj trpezariji. Tako isto i goste svoje niko da ne časti
u svojoj ćelijinego takođe u općoj trpezariji. Osobno svoga ništa ne sme
imati, zavađa se stroga kinovija (općežiteljstvo). Bez znanja namesnikova
nijedan brat da ne izlazi u selo osim službenim poslom."26
Iz jednog popisa manastira iz Banata za 1775. godinu nalazimo da su
tri pomenuta manastira imali skupa 8 osoba od kojih jednog igumana (Pajsije),
jednog vikara i 6 jeromonaha.27
Premeštanje monaha iz manastira Bazjaša u manastir Zlaticu nikako nije
značilo umiranje monaškog života u manstiru Bazjašu i Kusiću. Za to se
brinula adminsitracija manastira Zlatice. "Po blagoslovu i preće bivše
gospode episkopa i sadašnjeg Gospodina po jedan jeromonah iz onog manastira
Zlatice prebiva u Bazjašu dočekuje hrišćane i obavlja bogosluženje."28
Kada je u manastiru ostala da činodejstvuje samo jedna osoba i kada
mu je bilo oduzeto imanje, stanje manastira Bazjaša se osobito pogoršalo.
Tome treba pridodati austrijsko-turski rat 1788-1789. godine, koji je dodatno
otežao i ovako teško stanje manastira. Sagledavanjem svih tih činjenica
možemo stvoriti pravu sliku realnog stanja naših banatskih manastira u
tim godinama. Početkom januara 1788. godine jedna formacija turskih vojnika
od 1500 osoba pokušala je da kod Nove Palanke pređe Dunav i upadne u "carsku
zemlju".29
Situacija se osobito pogoršala početkom avgusta 1788. godine kada su
Turci, zauzevši Oršavu, prodrli kroz Klisuru. Prvo je pokušala da ih zaustavi
carska vojska kod pećine Veterani, gde su kapetan Maovac zajedno sa oberlajtnantom
ăivkom Stanojlovićem (rodom iz Sokolovca) i sa još 450 ljudi i 11 topova
zadržavali prodor turskih brodova. Četrnaest dana trajalo je njihovo odupiranje
da bi, ipak, 29. avgusta 1788. godine bili prisiljeni da se predaju.30
Drugi pokušaj zaustavljanja napredovanja Turaka uzvodno uz Dunav dogodio
se kod sela Qupkove. Borbom je rukovodio kapetan Koča sa svojim "frajkorima"31.
Nakon dvodnevnog žestokog otpora i neprimanja pomoći od generala Aspermana,
koji je sedeo utaboren kod mesta Alibega, kapetan Koča Anđelković je sa
svojim frajkorima pobeđen. "I poslije mnogoga i strašnoga boja i jurišanja
uhvate Turci Koču živa i šezdeset frajkora (a ostali svi izginu), i odvedu
ih na Tekiju (prema Ršavi) te ih ondje ponabiju na kolje."32
Posle poraza kod Qupkove, Turcima je bio otvoren put napredovanja duž
Dunava. U svom napredovanju Turci su za sobom sejali stravu, vršeći i nasilje
nad preplašenim klisurskim stanovništvom. Tom prilikom popaljene su mnoge
crkve i manastiri sa ovih prostora. Prema Sreti Pecinjačkom, u ratu 1788.
godine u Klisuri i Poljadiji su spaljene crkve u naseljima: Svinjica, Stara
Moldava, Sokolovac, Lugovet i Leskovica.33
Tokom nemilih događaja iz 1788. godine manastir je bio ponovo spaljen
i razoren kako to beleži hroničar: "Prošlog turskog rata iz 1788. godine
ovaj manastir Zlatica zajedno sa crkvom bio je sav sa ognjem sažežen."34
Prema kazivanju istog hroničara, Bazjaški manastir je čudom ostao netaknut:
"A crkva manastira Bazjaša iako su Turci bili kod nje, ipak se čudesno
spasla i nepovređena je ostala."35
Spaljivanjem manastira Zlatice, život monaha je postao veoma težak.
ăiveli su od primanja milodara od vernika u manastiru Bazjašu. U tom manastiru
se vernici okupljali u najvećem broju privučeni poznatom čudotvornom ikonom
Bogorodice Trojeručice Hilandarske* smatranom jednom od svetinja Bazjaškog
manastira za srpske i ne samo srpske vernike sa prostora Dunavske klisure.
U takvoj dramatičkoj situaciji monasi triju manastira su 22. avgusta
1790. godine: "dojavili Temišvarskom saboru preko graničarskih delegata
da se ponudi jedan neimar da manastir obnovi."36
Blagodareći naporima i demaršima episkopa Josifa Joanovića Šakabenta,
obnovljen je manastir Zlatica, poboljšano je stanje manastira pa je 1805.
godine sagrađen kameni konak u manastiru Bazjašu.37
Konak je imao pet soba i jednu trpezariju. Istodobno tada je bio povećan
broj osoblja manastira sa postojećih pet, godine 1789, na devetoricu, koliko
ih je postojalo 1802. godine.38
Godine 1847. u manastiru Zlatici živeli su sledeći monasi: iguman Nikifor
Manxulov, zamenik igumana Samuil Adamović i jeromonasi Platon Rajačić,
Augustin Negrea i Joanikije Ispirović.39
Monasi manastira Zlatice su 1848. godine bili svedoci ponovnog paljenja
manastira od mađarskih vojnika devetog honved-bataljona, pod komadnom majora
Karl fon Abankurta, kao čina odmazde za paljenje vodenica na rekama Neri
i Jaruzi koje su počinili srpski vojnici, učesnici u revoluciji 1848. godine.40
U novostvorenoj situaciji, kada su monasi ostali bez krova nad glavom
trebalo je da se iste jeseni presele u manastir Bazjaš gde su ostali sve
do 1860. godine, kada se završilo obnavljanje manastira Zlatice.
Tokom svoga boravka u manastiru Bazjašu ovaj postade "privremena stolica
duhovnog zlatičkog bratstva" kako je zabeleženo u jednom protokolu sa dopisima
manastira Bazjaša: "Nastojatelj manastira Zlatice iguman David Arsenijević
primivši pod 4-tim majem 1851. leta pravlenije istog manastira iz milosti
Svjatjašeg našeg Patrijarha Mitropolita i Arhiepiskopa karlovačkog Josif
od Rajačić po pričini toj što se predrečena svjatosavska obitelj prilikom
groznog spalenija njenog svi svoipismenij dokazateljstva na vjeki lišila:
za nuždno nalaza nastojeći sabornoj Protokol po primjeru proči svjati manastir
s tim otvoriti da u buduće djela bratskov zasjedanija u njemu vječnog radi
uspomeni podrobno uvode u slučaju potrebe. Duhovnom svom nadležateljstvu
rasmo-trenija i potvrđena radi podnose. Znamenano u filijalnom manastiru
Bazjašu kao privremenoj stolici Duhovnog Zlatičkog bratstva dana 6-og maja
1851."41
Boravak monaha u manastiru imao je blagotvorno dejstvo na sveukupno
stanje te se 1855. godine prišlo obnavljanju manastira Bazjaša.42
Unutrašnja dekoracija crkve manastira Bazjaša po dosad poznatim podacima
izvršena je 1860. godine. To se može videti i na natpisu koji se nalazi
na severnom pilasteru prema ženskoj crkvi. Natpis je na limenoj tabli ispisanoj
žutom bojom sa crnom osnovom i ima dimenzije 40 h 40 cm: "Sej hram izobrazise
akademičeskim živopiscima otca ăivka i sina Dimitrija Petrovića iz Zemuna
sa pomoću fresko molera Morica Braera 1860-go leta."
Sličnu ploču nalazimo na južnom zidu crkve manastira Bazjaša. Ploča
je od crvenkastog kamena i ima dimenzije 79 h 63. Na njoj je napisan sledeći
tekst: "Hram sej izobrazise pri ego veličestve imperator France Josif i
Sventišej patrijarse Josif Raečić episkop Emilijan Kengelac ck Polkovnice
Aleksij, Kukulević Sankciskom, administrator Josif Cvetković i brat ego
Arsenije Moga, revnostju i nastojanijem dobrotvornih epitropov ck kapetana
Ilije Mengeleš i armicara Evgenija Popovića, leta 1860."
Na severnoj strani crkvenog zdanja nalazi se još jedna mala uramljena
ploča na kojoj su popisana imena dobrotvora koji su materijalno pomogli
obavljanje radova na crkvenoj zgradi manastira. Među imenima, vredno pomena,
svakako, jeste ime kralja Srbije, Miloša Obreno-vića sa porodicom.
Tokom boravka zlatičkih monaha u Bazjaškom manastiru, u ovom nasenju
je proradila i jedna manastirska škola. Među učiteljima nalazili se i iguman
David Arsenijević i jeromonah Arsenije Moga.43
Vredno je da se pomene i jedan interesantan slučaj koji se retko događa
u monaškom životu kaluđera. Naime radi se o tome da je zbog izvesnih propusta
u obavljanju svojih svešteničkih dužnosti na jerejima Joana Grujića iz
Alibunara i Nikolaja Ursuleskua iz Kornavere upotrebljena epitimija koju
potpisuje episkop Emilijan Kengelac. Nalozi su datirani 1 jul 1858. odnosno
16. septembar 1858. godine. Izrečene kaznene mere imenovani sveštenici
trebalo je da izdrže u manastiru Bazjašu.44
Boravak zlatičkih monaha u manastiru Bazjašu je okončan 1860. godine
"jer 1861. godine se obavlja osvećenje osnovanija obštežiteljskog manastira
Zlatica na dan 28. maja."45
U vremenskom razmaku 1868-1872. kada je Zlatičkim manastirom administrirao
iguman Lukijan Jeremić obavljene su opravke crkve i konaka manastira Bazjaša.
Podatak je zabeležen u jednom "Cirkularnom protokolu" u kome je zabeleženo
da je Lukijan Jeremić obnovio zgradu crkve Bazjaškog manastira i da je
za svoj novac zasadio u ovom naselju jedan i po lanca vinograda. Istodobno
je za bazjašku gostionicu nabavio dekret, podigao štalu i šupu.46
Opravke su okončane 1872. godine. Na jednoj ploči koja se nalazi na
južnom delu zgrade manastira zabeleženo je da je radove na obnavljanju
materijalno pomogao i bračni par Julke i Stevana Andrejevića iz Zemuna.*
Godine 1887. iguman Lukijan Jeremić oboleo napušta Bazjaš i odlazi
u manastir Vojlovicu. Njegovim odlaskom pogoršan je materijalni položaj
ova dva manastira pošto je bio izgubljen čovek koji se borio za prosperitet
manastira. Čak je i sam opstanak manastira Bazjaša i Zlatice doveden u
pitanje.47
Teško materijalno stanje ova dva manastira primoralo je crkvenu administraciju
da pribegne, privremeno, sjedinjavanju manastira Zlatice i Bazjaša s manastirom
Vojlovicom čije je materijalno stanje bilo znatno bolje. Na taj način ekonomija
manastira Zlatice i Bazjaša je bila administrirana od igumana Josifa Jorgovića
i Efrema Almažanovića.48
Tek imenovanjem jeromonaha Save Vlahovića iz manastira Mesića za igumana
manastira Zlatice dolazi do ponovnog razdvajanja Zlatičkog manastira.49
Da bi se nekako izvukli iz teškog stanja u kome su čamili, manastir
Zlatica i Bazjaš su potražili nova rešenja. Jedno takvo rešenje bilo je
da Bazjaški manastir čim pre izađe iz podređenog položaja i ponovo dobije
samostalnost. Permanentni boravak monaha u manastiru Bazjašu doprineo bi
obnavljanu religioznog života u Klisuri. Bazjaš bi ponovo okupio oko sebe
vernike pravoslavne vere.
Godine 1900. iguman Josif Popović prima upravu manastira Bazjaša od
Save Vlahovića.
Ali i pored primanja autonomije i stalnog prisustva kaluđera u manastiru
i dalje je težak materijalni položaj pratio manastir Bazjaš pošto je manastir
svodio svoje posede na jednu baštu s povrćem, nešto malo vinograda, ukupno
oko dva lanca obradivog zemljišta.50
Upravo zbog ovakvog nezavidnog položaja iguman Josif Popović je bio
prisiljen da 1900. godine otvori registar "Imenik spomena radi priloženja
za opravku manastira svete obitelji pravoslavnog srpskog manastira Bazjaša".
U registar su ubeleženi ustanove i pojedinci koji su pomogli manastiru
kada se našao u teškoćama. Pojedine takve ustanove bile su dobro poznate
srpskom življu iz Klisure zbog svog dobročinstva: Srpska zadruga za međusobno
pomaganje i štednju u Novom Sadu, Centralni kreditni zavod deoničarskog
društva, Matica srpska, Izdavačka knjižarnica A. Pejovića u Novom Sadu
i druge.
Od dobrotvora pojedinaca privlači pažnju veliki broj iz redova sveštenstva,
učitelja, oficira, advokata, trgovaca, zanatlija. Oni su po narodnosti
bili: Srbi, Rumuni, Mađari i Nemci. To još jednom potvrđuje snažnu podršku
koju je u to vreme uživao manastir Bazjaš. On je, doista i dalje ostao
svetosavska svetinja u dušama klisurskih vernika.
Prikupljenim novcem mogle se obaviti neke sitne opravke na crkvenoj
zgradi Bazjaškog manastira. Te su opravke okončane 1901. godine a tom prilikom
je ovaj manastir obišao i tadašnji vršački episkop Gavrilo Zmejanović.51
Za materijalnu konsolidaciju bazjaškog manastira pritekao je u pomoć
1902. godine i Srpski državni savet i dodelio manastiru pet hiljada kruna.52
Tokom ratnih godina 1914-1918. položaj manastira Bazjaša postao je
gotovo neizdržljiv, jer se u Klisuri vodile ratne operacije. Bazjaški manastir
je u više navrata bio izložen topovskom bombardovanju sa brodova koji su
plovili Dunavom.53
Stanje manastira je pogoršano pošto je baš tada teško oboleo iguman
Josif Popović i nije bio više sposoban da manastir održava u dobrom stanju.
Na jednoj sednici Upravnog odbora srpskih pravoslavnih manastira održanoj
u Karlovcima 15. maja 1914. godine odlučeno je da sveti Arhijerejski Sinod
"izvoli sadanjeg igumana Josifa Popovića manastira Bazjaša pričisliti bratstvu
manastira Vojlovice pošti je isti iguman jako star i bolestan, te usljed
toga za vršenje bogoslužbenih dužnosti i vođenja ekonomije nemoćan u tolikoj
meri da je kuću i crkvu zapustio te ona sad se nalazi u jako jadnom stanju.54
Dosad nije utvrđeno kada je tačno iguman Josif Popović napustio manastir
Bazjaš, ali zato se zna da je 1919. godine "namesnik mananstira Bazjaša
bio jeromonah Konstantin Jovanović."55
Jeromonah Konstantin je malo odseo u ovom manastiru pošto već 1. oktobra
1923. godine biva imenovan kao "privremeni upravitelj manastira Zlatice."
Tu ostaje sve do svoje smrti 1926. godine.56
U trećoj deceniji XX veka Bazjaški manastir - ko zna po koji put -
gubi ponovo svoju autonomiju i postaje filijala manastira Zlatice. Iste
godine jeromonah Nikanor Savić je oslobođen administracije parohije u Staroj
Moldavi i imenovan za privremenog upravitelja manastira Zlatice.57 Novi
iguman zajedno sa episkopom Georgijem Letićem i protopopom Slobodanom Kostićem
načinio je podroban plan opravke sva tri manastira sa područja Klisure
i Poljadije. Za izvore prihoda koji bi omogućili realizo-vanje zacrtanih
planova računa se na sledeće faktore: "umoliti upravu narodno-crkvenih
fondova za pomoć iz manastirskih fondova, takođe i od manastira Svete Trojice
u Velikoj Kikindi."58
Tom fondu treba pridodati i one sume koje će se prikupiti od naroda
iz Klisure, te svih vernika parohije u klisurskim naseljima.
U najtežem položaju, svakako, se nalazio manastir Bazjaš, pošto je
i najsiromašniji klisurski manastir, jer ne raspolaže dovoljnom količinom
obradivog zemljišta, vinogradima, ili, pak, pašnjacima.
I pored ogromnog zalaganja crkvenih administra-tivnih organa, postignuti
su polovični rezultati. No, i ono malo ispeha koji su postignuti, pripisuju
se kaluđeru Nikonoru Saviću. U njegovo vreme opravljen je manastir Kusić,
1930. godine59, godine 1934. podignuti su zidovi mananstira Zlatice, a
radi njihove konsolidacije opasani su gvozdenim šipkama.60
I pored ogromnog zalaganja, manastir Bazjaš je ostao da se i dalje
bori sa teškoćama koje su postale još značajnije kada se uzmu u obzir i
spoljašnji faktori koji su negativno delovali na sveopšti život manastira.
U tom smislu indikativno je pismo koje je kaluđer Savić uputio episkopu
Letiću a u kome između ostalog navodi: "Iz priloženog računskog dnevnika
videće Vaše Preosveš-ten-stvo jadno materijalno stanje ovog manastira,
no kada se uzme u obzir opće stanje danas u svetu držim da se neće meni
prebaciti nemar i nehat za unapređenje ovih svetinja naših."61
Godine 1934. manastir je ostao bez kaluđera, a u Zlatici je bogoslužio
jedino jeromonah Dimitrije Popović, koji je došao iz parohije Lukarevac
sa jednim manastirskim đakom. U to vreme se u manastiru Bazjašu služilo
bogosluženje samo jednom mesečno. To je navelo nekolicinu bazjaških porodica,
mahom Rumuna, da upute pismo Ministarstvu vera i da zatraže od njega da
im dodele materijalna sredstva kako bi sebi podigli jednu crkvicu (kapelu).
Naravno da je na takav nedovoljno promišljen korak, veoma oštro reagovalo
srpsko stanovništvo, a i ostali Bazjašani. I oni su se pismeno obratili
banatskom episkopu u Vršcu. Pismo je imalo sledeću sadržinu: "Visoko Preosvećeni
Gospodine! Potpisani pristupamo pred Vas sa ovom našom poniznom molbom,
da se smilujete na nas i da za našu svetu Crkvu manastirsku u Bazjašu pošaljete
jednoga zasebnog kaluđera, koji će ovde stanovati i u manastiru redovno
vršiti službe svake nedelje i praznika koji bi mogao ujedno i našu srpsku
decu da uči o veri ispoveda, jer badava ima sada dva kaluđera u Zlatici,
kada mi opet nemamo službu redovno praznikom i nedeljom samo jedanput u
mesec a i naša deca kad nemaju redovnu nauku iz vere, odrodiće se pošto
sad sve na rumunskom uče pa čak i nauku vere. Ovo nekoliko familija rumunskih
držali su sednicu i poslali su molbu Ministarstvu da im da novaca da zidaju
kapelu, a kad oni budu imali crkvu i naša će da tamo idu, i tako ćemo se
izgubiti. Mi molimo i ljubimo svetu desnicu Vašu, da Vi imate brigu za
nas i da nam pošaljete ovde u Bazjašu jednog kaluđera kao što je to pre
bilo. Bazjaš 10. jul 1934."62
Spisak su potpisali vernici pravoslavne vere iz Bazjaša.*
Prvog juna 1936. godine manastir Bazjaš izlazi iz zajednice sa manastirom
Zlaticom i opet postaje samostalan. Tada manastir dobija svoga administratora
u ličnosti igumana Pantelimona Došena. Istodobno "Eparhijska konzistorija
odredila je pripomoć za izdržavanje ovog siromašnog manastira: Od manastira
Zlatice u hrani a od manastira Bezdina u novcu."63
Ali zbog blagovremenog neisplaćivanja dažbina, iguman je bio prisiljen
da se u više mahova obraća molbom višim crkvenim organima kako bi dobio
nešto od onoga što mu je bilo obećano. Istovremeno je i sama crkva manastira
Bazjaša bila u neumitnom procesu razaranja. To je navelo igumana da apeluje
na vernike putem jednog časopisa i u kome traži priloge za manastir. Apel
je bio sledeće sadržine: "Svim našim manastirima i monaškom sveštenstvu
u Kraljevini Jugoslaviji! Jedna od starih naših crkveno-narodnih zadužbina
u Kr. Rumuniji jeste manastir Bazjaš u Banatskoj Klisuri na levoj obali
Dunava, šest kilometara udaljen od Bele Crkve. Oko zadužbine Svetog Save
- koji je ovoj svetoj obitelji udario temelj ravno pre 710 godina - skuplja
se naš narod gorde Klisure, kako bi od nje stalno bio predohranjen u versko-nacionalnome
životu svome. Ovaj manastir je vekovima bio versko-nacionalna truba kroz
koju je njen veliki patron skupljao Srbe, bodrio ih, jačao im duh, održao
u veri pravoslavnoj i narodnosti srpskoj iako su bile velike bure
i iskušenja kroz koja je naš srpski narod u ovim krajevima prolazio.
Manastir je potpuno oronuo. Iz navedenih razloga rešila je uprava manastira
Bazjaša da apeluje na versko-nacionalnu svest upravitelja i bratstava svih
naših manastira u Kraljevini Jugoslaviji i svih sinova svetog Save da svaki
po mogućnosti i najsiromašnijim milodarom doprinese obnovi ove svetosavske
obitelji, kako bi mogli biti svetilo i čuvar u sve nastupajuće vekove ovom
siromašnom ali čestitom srpskom narodu Klisure. Milodar slati: uredništvu
"Duhovne straže" u Sombor. Imena sviju priloženika biće objavljena u "Duhovnoj
straži" i beogradskoj "Pravdi", a imena darodavaca uklesana na naročitoj
ploči u hramu svetosavskom pored velikih i svetlih imena velikog vožda
Karađorđevića, Arhimandrita Mihajila i drugih svetlih imena radi večnog
spominjanja."64
Ovaj napis sastavljen "pred Božić 1935. godine" u manastiru Bazjašu
potpisuje upravitelj manastira Pante-lejmon Došen.
Na apel su pozitivno odgovorili što se može videti i u činjenici da
je 1936. godine "manastir i sveti hram opravljen, spolja je okrečan, krov
pokriven limom, konak iz osnove opravljen, krov je pretresen i izmenjen."65
Akciju su sproveli u delo iguman Pantelimon Došen i George Milošević*,
pripravnik Crkvenog suda u Vršcu. Njih su svesrdno pomagali episkop George
Letić i nekolicina Jugoslovena koji su zahtevali da budu anonimni. Srpska
patrijaršija je učinila donaciju od dvadeset hiljada dinara,66 a društvu
UDR je dalo lim potreban za krov.67
Da bi konsolidovao manastir Bazjaš, iguman Pantelimon Došen je smatrao
da treba kupiti nešto zemlje i rogate stoke. Na taj način bi manastir postao
bogatiji i dala bi mu se prilika da se materijalno osamostali i živi na
svojoj nozi a ne od pomoći drugih manastira ili od milodara vernika. Pokušaj
je ipak ostao neostvaren pošto je 1937. godine iguman mananstira Sveti
Georgije načinio nov razmeštaj bratstva. Tom prilikom je iguman Pantelimon
Došen razrešen dužnosti upravnika manastira Bazjaša te manastir sa svojim
dobrima ponovo ulazi u sastav manastira Zlatice.68 Ali to stanje je potrajalo
veoma malo jer već 1939. godine upravu manastira Bazjaša preuzima jeromonah
Georgije Dragić što je, svakako, značilo ponovno osamostaljenje manastira
Bazjaša.69
Godine 1940. Nikanor Savić je dobio odobrenje za premeštaj u manastir
Bezdin, te jeromonah Georgije Dragić preuzima i administraciju manastira
Zlatice.70
Tokom drugog svetskog rata (1940-1945) stanje manastira Bazjaša bilo
je izuzetno teško. Samo tokom 1944. godine, preciznije rečeno između 28.
avgusta i 6. septembra Bazjaški manastir je devet puta trpeo artilerijsko
bombardovanje sa nemačkih brodova. Na dan 6. septembra Nemci nailaze na
snažan otpor rumunske vojske. Tom prilikom su poginuli upravnik carine,
šest vojnika i jedan niži oficir.71
Od 1. decembra 1945. godine upravu sva tri manastira (Zlatice, Kusića
i Bazjaša) je preuzeo jeromonah Kiril Sekulić koji je na toj dužnosti ostao
sve do 12. januara 1949. godine.
Da bi što verodojstojnije prikazali na sve ono što se u tim manastirima
zbilo na početku uspostavljenja komunističkog režima značajno je videti
belešku koju je ostavio u jednoj kultnoj knjizi jeromonah Kiril Sekulić:
"...Kada su me izbacili, vojska koja se nastanila u njemu (manastiru Zlatici
b.a) i ja dođem u manastir Bazjaš. Vojska je sedela u manastiru Zlatici
do oktobra 1954.godine i sve upropastila i kuću i stvari, crkvu sve utvare
i knjige i sve pogoreli i upropastili. Od crkve napravili štalu."72
Na osnovu jednog prisilno iznuđenog zapisnika sa datumom 10. septembra
1949. godine, državi se, u obliku donacije, predaje manastirsko imanje
koje dotični ne mogu više obrađivati, za svoje potrebe zadržaše samo 16
lanaca.73
Situacija manastira i istodobno i igumana Kirila Sekulića je postala
još teža i nesnosnija kada se u Rumuniji učvrstio komunistički režim. Pogotovo
je teško bilo za vreme procesa "kolektivizacije" sela. Baš onda se Kiril
Sekulić razboleo i pismeno se u nekoliko mahova obratio višim crkvenim
vlastima tražeći da ga zameni mlađi čovek, oran i u stanju da se uspešno
nosi sa bremenom briga. Po nekom pravilu odgovor nije dolazio. U takvoj
bezizlaznoj situaciji, godine 1950. jeromonah Kirilo Sekulić predao je
protokole krštenih, venčanih i umrlih.74 Godine 1951. predat je čitav inventar
i zvono manastira Kusića parohiji sela Zlatice, a godine 1953, u očekivanju
svoje zamene, Kiril Sekulić još je i dalje obrađivao oko pet hektara zemlje
i oko pola hektara vinograda.75
Ali 13. novembra 1955. godine u manastiru Bazjašu je preminuo od srčanog
udara jeromonah Kiril Sekulić, istinski i časni služitelj srpske pravoslavne
crkve. Za njega je sveštenik Ivan Janković zabeležio: "Dogoreo je na svojoj
dužnosti kao voštanica na čiraku starog manastira."76 Sahranjen je 15.
novembra 1955. godine na bazjaškom seoskom groblju. Sahranu su obavili:
protopop Vojin Paskulović, Dimitrije Ivanov (Lugovet), Mihajlo Stojanović
(Sokolovac) i jeromonaj Simeon Grbić.
Na inicijativu Njegovog Preosveštenstva Lukijana, episkopa Slavonije
i administratora Temišvarske eparhije, godine 1997. na grobu Kirila Sekulića
podignut je krst i držan pomen za umrlog od episkopa Lukijana a u čast
onog koji je bio i ostao Kiril Sekulić, pravi branilac i zaštitnik hrišćanstva
i pravoslavlja na ovom prostoru.
Smrću jeromonaha Kirila Sekulića ugasio se i monaški život u manastiru
Bazjašu. Pogubnom i nadasve štetnom politikom komunističkih vlasti manastir
Bazjaš je doveden u žalono stanje. Ali godine 1980. zahvaljujući naporima
vernika čitave Klisure i Poljadije prišlo se obnovi Bazjaškog manastira.
Umesto porušenog starog konaka, sagrađen je nov konak, manastirska crkva
opasana je zaštitnim zidom, zamenjen je limom crkveni krov, omalterisani
spoljašnji zidovi crkve. Treba istaći da se u ovim akcijama za njihovu
realizaciju svojski založilo klisursko i poljadijsko sveštenstvo sa svojim
vernicima. U tom smislu pohvale zaslužuju vernici sela Stare Moldave sa
svojim sveštenikom Vasilijem Vezelićem. Zidarske radove na manastiru su
obavili zidari jednog malog klisurskog sela u blizini Bazjaša. Na ploči
urezanoj u zid crkve napisana si: imena zidara: ăive M(arkovića), Marka
J(ankovića) i Ivana M(arkovića). Krov je plehom pokrio limar Konstantin
Todor 1980. godine.
I pored ogromnih napora 1980-1982. godine učinjenih za opravku manastira
u Bazjašu kako bi on postao funkcionalan i da bi ponovo postao stecište
za okupljanje Klisuraca i Poljadijaca, najpreči posao bio je obnavljanje
oštećenog unutrašnjeg slikarstva.
Vernici ovih krajeva žive u nadi potkrepljenoj prisustvom u ovim krajevima
Njegovog Preosveštenstva Lukijana kao administratora Temišvarske eparhije
da za Bazjaški manastir dolaze bolji dani i da će on u dogledno vreme ponovo
oživeti i postati nezaobilazna "svetinja" za Klisurce i Poljadijce, a i
šire.
Izvori
2. Glava II MANASTIR BAZJAŠ U PRESEKU VREMENA
1. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortotoxe Române, vol. I, Bucurećti,
1980, pag. 314
2. Vikentije Quština, Kratka povest o opštežiteljnom manastiru Zlatici,
koji se nalazi u Vlaško-ilirskom puku, o njegovom začetku i o događajima
od 1225 sve do 1797. godine (Po Stevanu Bugarskom, Srpsko pravoslavlje
u Rumuniji, 1995. str. 209-212), str. 98
3. Olga Zirojević, Crkve i manastiri na području Pećke patrijar-šije
do 1683. god. Beograd 1983. str. 47
4. Dušan J. Popović, Srbi u Vojvodini do kraja 18. veka, tom 1. Beograd
1955., str. 282
5. Mitropolit Amfilohije, Osnovni pravoslavnog vaspitanja, Vrnjačka
Banja, 1993, str. 275-316
6. Amfilohije, nav. delo str. 308
7. Amfilohije, navedeno delo str. 299
8. Mile Tomić, Po Dunavskoj Klisuri, Bukurešt, 1989., str. 23.
9. Olga Zirojević, nav. delo str. 106-108.
10. Pesty Frigyes, Krasso vermegye tortenete, Budapesta, 1884, vol
II, part. 1, pag. 106-108
11. I.D. Suciu, Monografia Mitropoliei Banatului, Timişoara 1977, pag.
80-82
12. Vasile Munteanu, Contribuţii la Istoria Banatului, Timişoara, 1990,
oag. 124
13. I.D. Suciu. Op. cit. pag. 82
14. Vasile Munteanu, op. cit. pag. 125
15. Mircea Păcurariu, op. cit. pag. 480
16. Vikentije Quština, nav. delo, str. 97
17. Francisco Griselini, %ncercările de istorie politică ći naturală
a Banatului, Timişoara 1984, pag. 139
18. Barotti, Adattar, II, 29
19. I.D. Suciu, R. Constantinescu, Documente privitoare la Istoria
Mitropoliei Banatului, Timişoara 1990, vol. I pag. 222
20. I.D. Suciu. R. Constantinescu, op. cit. pag. 334
21. Vikentije Quština, nav. delo str. 98
22. Isto
23. R. Grujić, Prilošci istoriji srpskih banatskih manastira u drugoj
polovini XVIII-og veka, Bogoslovski glasnik, Sremski Karlovci, knj. IX,
1906. str. 102.
24. R. Grujić, nav. delo str. 394.
25. Isto.
26. Isto.
27. I.D. Suciu, R. Constantinescu, op. cit. 346.
28. Vikentije Quština, nav. delo str. 98.
29. I. Kefer, M. Veselinović Šulc, Jugoslovenski narodi u mađarskoj
periodici 1780-1800, Novi Sad, knj. I 1993, str. 145.
30. Nicolae Stoica de Haţeg, Cronica Banatului, Timişoara, 1981, pag.
247.
31. Mile Tomić, nav. delo, str. 79-80.
32. Vuk Stefanović Karaxić, Srpski rječnik, Nolit, Beograd strana 295.
33. Sreta Pecinjački, Graničarska naselja Banata (1773-1810), II tom,
Novi Sad 1985, str. 481; 505; 731; 768; 790.
34. Stevan Bugarski, Srpsko pravoslavlje u Rumuniji, Temišvar, Beograd,
Novi Sad, 1995, str. 98.
35. Vikentije Quština, nav. delo str. 98.
36. Georgije Dragić, Manastir Bazjaš, Duhovna straža, Sombor, god.
VIII (1935), br. 2. str. 87.
37. Alexandru Moisi, op. cit. pag. 131.
38. Ozren Radosavljević, Manastir Zlatica, Bela Crkva, 1997. str. 774.
39. Isto.
40. Isto.
41. Ivan Janković, Poreklo i najstarija prošlost manastira Zlatice,
Bazjaša i Kusića, Bilten Srpskog Pravoslavnog Vikarijata u Temišvaru, br.
3, god. I 1972, str. 6.
42. Alexandru Moisi, op. cit. pag. 131.
43. P. Radu, D. Onciulescu, Contribuţii la istoria Învăţămân-tului
din Banat până la anul 1800, Bucureşti 1977, pag. 251.
44. Ivan Janković, nav. delo str. 8.
45. Ivan Janković, nav. delo str. 6.
46. Ivan Janković, nav. delo str. 9.
47. Ozren Radosavljević, nav. delo str. 36.
48. Ivan Janković, nav. delo str. 10-11.
49. Parohijska arhiva manastira Bazjaša, Inventar 1900. god.
50. Aleksandar Stanojlović, Monografija Banatske Klisure, Petrograd,
1938. str. 128.
51. Aleksandar Stanojlović, nav. delo, str. 128.
52. Alexandru Moisi, op. cit. pag. 131.
53. Nastasie Cimpoieru, Un colţ de ţară Baziaćul, Timişoara 1935, pag.
10.
54. Parohijska arhiva manastira Bazjaša, Protokol zapisnika.
55. Slobodan Kostić, Šematizam Pravoslavne srpske Eparhije u Temišvaru
u Kraljevini Rumuniji za 1924. god. Temišvar 1925. str. 18.
56. Slobodan Kostić, Srbi u Rumunskom Banatu, Temišvar 1940. str. 71.
57. Ivan Janković, Letopis Manastira Zlatice, Bilten br. 41-48. god.
XI-XII, Temišvar 1982-1983, str. 40.
58. Ivan Janković, Letopis..., str. 42.
59. Ivan Janković, Letopis..., str. 43.
60. Isto.
61. Ivan Janković, Letopis..., str. 42.
62. Časopis Duhovna straža, VIII godište, br. 4, IV četvrt 1935.
63. Ivan Janković, Letopis..., str. 162.
64. Časopis Duhovna straža, VIII godište, br. 4, IV četvrt 1935.
65. Časopis Glasnik, god. XV, Temišvar 1936, septembar-oktobar, broj
9-10 str. 148.
66. Alexandru Moisi, op. cit. pag. 131.
67. Isto.
68. Ivan Janković, Letopis..., str. 44.
69. Isto.
70. Ivan Janković, Letopis..., str. 41.
71. Liviu Groza, Contribuţii aduse de Divizia 19 Infanterie..., pag.
419.
72. Parohijska arhiva manastira Bazjaša, Minej (februar), br. inv 37,
str. 187.
73. Ivan Janković, Letopis..., str. 45.
74. Isto.
75. Isto.
76. Isto.