Koji danas pri koncu položenog dana, meseca i ljeta između Manastira
Zlatice s jedne i podajnika prnjavorskog s druge strane ustrojen je kao
što sledi:
1. Manastir Zlatica daje svojim podajnicima svakom naosob po 4 lanca
sejaće zemlje, 1 lanac kućevnog placa, opredeljeni prostor zemlje za izlaz,
i pola lanca neraskrčene zemlje za vinograd. K tomu daje njima i vrbak
manastirski za pašu, i jedno parče zemlje između vrbaka i manastirske livade
koja se sastoji iz dva lanca zemlje za kudeljište.
2. Za ovo sve što njima manastir kao sopstveni svoj grunt za užitak
daje, obavezuju se oni manastiru godišnju rabotu od 30 dana, desetak od
svakog useva, od vinograda, od voća u placevima kućevnima, i od voća ako
budu po izlazu sadili. Rabotu kako ručnu, tako i s marvom dužni su u svako
vreme kadgod potreba zaiskivala bude naročito pak u vreme sejanja, kosidbe,
žetve i svake radnje vinograda, svaka numera po tri dana u nedelji odraditi.
3. Ni jedan u službu, ili na radnju po stranim mestima otići ne sme,
dok dozvoljenje od manastira ne dobije, bude li tu pak nužda za novac to
da se ima u manastiru upitati za radnju kakvu novčanu. Inače ako koji kao
što je običaj bio napusti zemlju i kuću svoju i u službu ili po argaistini
po stranim mestima uskita se, taj da se ima taki iz čisla prnjavoraca bez
da mu manastir kakvo poboljšanije dade otpustiti.
4. Ake ne bi tačno koji ova uslovija ispunjavao, lenjivao bude se na
radnju pokazivao, ili zategao bi se na takvu dolaziti, prvi put da se ima
pred obitelstvom napomenuti, drugi put preko slavne kasatelne kompanije
kazniti, izuzimajući izvanredne slučajeve kao bolest, svadbu ili smrt,
treći pak put ima se iz sela odpustiti, bez da ima pravo kakvu naknadu
za svoje na manastirskom gruntu na zidanu kuću i proče staje iskati, kromne
useve, koji će se črez slavne kompanije proceniti i isplatiti. Zemlju sejaću
ili pak usev nema nikome bez dozvoljenja prodati. Svaki kvar ili njih ili
črez marve dobrima manastirskim na nameni, naravno da se podrazumeva i
među njima kvar, protivnost, neposlušnost i krađa strogo se zabranjuje
i ako se koji do tri puta ne popravi da se ima po 4-om punktu iz sela proterati.
Svakom će se opredeliti po redu svoja zemlja i sa tom oni za vreme kontrakta
moraju biti zadovoljni, naravno za opredeljenu sebi zemlju od trnja očistiti,
svagda čisto držati. U priznavanju rabote držaće se svake nedelje račun,
i svaki ima, koliko je koji ispunio kvitu dobiti. Lica na rabotu moraju
biti radnjom srazmerna, jer inače deci i ženama dan i po rabote ima se
računati krome udovicama nemajućim sinove za radnju sposobne imaće priznavanje.
5. Kontrakt ovaj ima svoju važnost za 50 godina i to od 1-og oktobra
1850. do poslednjeg septembra 1900.
U manastiru Bazjašu 1. septembra 1850.
Prilog 2
Spisak sa imenima i prezimenima darodavalaca manastiru Bazjašu 1861. godine
1. Adamović Lazar (paroh)
2. Alibunarska opština
3. Alibunarski esnaf
4. Alisburg Krist
5. Aliburg Marija
6. Anastasijević Mihajlo (major Srbija)
7. Andreić Lazar
8. Anđelković Jovan
9. Anton Gustav (iz Altenburga)
10. Antonijević Jovan (iz Srbije)
11. Atanacković Toma (iz Srbije)
12. Atanacković Nikifor
13. Babaron Ana
14. Babaron Kosta
15. Babić Đorđe
16. Balanesko Andrej
17. Balošević Nikola
18. Balsa Antonija i Marija
19. Bandel Franc
20. Bandel Johan
21. Ben Ferdinand
22. Bibić Nikola (paroh)
23. Bloher Nikola
24. Bokičin Nikola
25. Bogdanović Jovan
26. Bogdanović Lazar
27. Bogdanović Mateja
28. Bogosavljević Vasile (paroh)
29. Bogosavljević Jovan
30. Bolbeher Franc
31. Božić Jovan
32. Bopković Sava (paroh)
33. Bradvarević Glegorije
34. Brankovan Jovan
35. Brankovački Nikola
36. Budisavljević Aleksandar (kapetan)
37. Vais Josif
38. Vais Matija
39. Vaifert Ana
40. Vasilijević V. Svetozar
41. Vasilijević Teodor (Moskva)
42. Vasner Vort
43. Veber Marija
44. Vegarković Petar
45. Veljković Lalka (Srbija)
46. Vernesku Đorđe (Bukurešt)
47. Vešer Edvard
48. Vladisavljević Vikentije
49. Vojlovica - manastir
50 Volić Aleksander
51. Vukomanović Elisej (major)
52. Vuletić Đorđe
53. Vučković Jovan i Đorđe
54. Georgijević Julijana
55. Georgijević Konstantin
56. Georgijević(namesnik)
57. Georgijević Stefan
58. Govorxin George
59. Gojkov Metodije
60. Gouta
61. Grigorijević Jovan (paroh)
62. Grujić Aleksandar (lajtnant)
63. Grujić Jovan (paroh)
64. Dabić Joan
65. Davidović Teodor
66. Despinić Vasilije
67. Despinić Joan
68. Dijamandi Eftimije
69. Dimitrijević Kosta
70. Djakić Arsenije
71. Dolgoruki Dimitrije (knjaz iz Rusije)
72. Dragičević Petko
73. Drašković Pantelimon (paroh)
74. Dragušan Filip
75. Žamplan Joan
76. Živanović Aleksandar
77. Žeberijan (kapetan)
78. Živković Vasilije (paroh)
79. Žumanka (kapetan)
80. Zorić Maksim
81. Jagodić Ofilija
82. Jakovljević Pavel (iz Rusije)
83. Jakob (gradonačelnik Bele Crkve)
84. Janković Aleksandar
85. Jankulović Konstantin
86. Jeremić Vasilije
87. Joanović Andreja
88. Joanović Vikentije
89. Joanović Julijana
90. Joanović Ekaterina i Dimitrije
91. Joanović Đorđe (iz Srbije)
92. Joanović Milan
93. Joanović Obretko
94. Joanović Radovan
95. Jurović Franc
96. Josimović Teodor
97. Ivanović Anastasije
98. Ivačković Marko (paroh)
99. Izraeli N.
100. Iskrić Dimitrije
101. Kaniža Pavel (poštar)
102. Kazimirović Qubomir
103. Karađorđević Aleksandar (knjaz Srbije)
104. Karaponxa Dimitrije (kapetan)
105. Kačhofer Ana
106. Kvefeld Ferdinand
107. Kelzer Josif
108. Kengelac Emilijan (Episkop vršački)
109. Knežević Timotej
110. Koda Đorđe
111. Kolarac Ilija (Srbija)
112. Kolarski Vasilije
113. Koen Solomon
114. Konstantinesku Konstantin
115. Konstantinović Atanasije
116. Kostić Vićentije i Olimpijada
117. Kožokar Đorđe
118. Kosovac Ilija (lajtnant)
119. Krajcinger Josif
120. Krestić Jovan
121. Končević Petar i Dragomir
122. Kredecu Antonije (kapetan)
123. Kubičeli Konstantin
124. Kugler L. (lekar)
125. Lazarević Vasilije
126. Lang Ferdinand
127. Lederer K.
128. Lisovac Milutin (lekar)
129. Lorenc Alais
130. Lorenc Judita
131. Longarević Miloš (advokat)
132. Lorić Jovan
133. Lederer Antonije
134. Kakavej Fira
135. Manxul Konstantin
136. Marković Aleksandar
137. Marković Joan
138. Marković Dimitrije (lekar)
139. Marković Ilija
140. Marter Franc
141. Marga Konstantin
142. Marinović Ilija
143. Maćej Aloizija
144. Marinković Petar
145. Maširević Samoil (episkop)
146. Malenica Aleksa
147. Mihajlović ăivko
148. Milošević Nikola
149. Milobrvku Aleksa
150. Mihajlović Trifun
151. Markvtvar Fridrih
152. Mirković Đorđe
153. Mihail (arhimandrit iz Srbije)
154. Manojlović Radosav
155. Milošević Danil
156. ruski gen. konzul sa ženom
157. Madoš Đorđe
158. Miletić Vasilije
159. Mundruc Kosma
160. Minćan Simeon
161. Munćan Joan
162. Nako Elena
163. Nako Antonije (arhimandrit)
164. Nedeljković Todor
165. Nedeljković Mihail
166. Nedeljković Lazar
168. Nerod Antonije (Prag)
169. Nikolović Nikolaje
170. Nikolić Joan, Vasilije i Aron
171. Nikolić Pavel
172. Novaković Aleksa
173. Novaković Petar
174. Obradović Konstantin
176. Obradović Gavril
176. Obrenović Julija (kneginja srpska)
177. Obrenović E. Miloš
178. Obrenović Mihail (knez Srbije)
179. Opac Anton
180. Ostojić Pavle
181. Ostojić Sava i sinovi
182. Oćuća Aleksandar
183. Pavišević Sava (protođakon)
184. Panaitesku Konstantin
185. Papović Dimitrije
186. Papović Jovan
187. Papović Petar
188. Papović Svetozar
189. Patović Đorđe (sa suprugom i decom)
190. Pejčin Komnen
191. Pekman Trifun
192. Pervulović Persida
193. Perijan Jelena
194. Perijan Toma
195. Perijan Joan
196. Pesčur Konstantin
197. Petrović Joan
198. Petrović P.
199. Petrović Aleksandar
200. Petrović Dimitrije
201. Petrović Draginja
202. Petrović Đorđe
203. Petrović Elisaveta
204.Petrović Konstantin
205. Petrović Zaharije
206. Petrović Persida
207. Petrović Stefan
208. Popesku Aleksandar
209. Popesko Dimitrije
210. Popeskul Patrikije (arhimandrit)
211. Popesku Konstantin
212. Popović Stefan
213. Popović Petar
214. Popesku Đorđe (kapetan)
215. Pokorni Joan
216. Popesko Stefan
217. Pržić Ilija (iz Srbije)
218. Pihner Ana
219. Prais Karl
220. Pučijo Pavel
221. Radivojević Josif (paroh)
222. Radojkić Milo (iz Srbije)
223. Radosavljević Dragutin (lajtnant)
224. Rakić Ekaterina
225. Rasiponov Gavrilo
226. Rajner K.
227. Radulović Dimitrije
228. Radulović Hristina
229. Radulović Katarina
230. Radulović Petar
231. Radošević Julijana
232. Rašković Vasilije
234. Rašković Elisaveta
235. Rašković Miloš
236. Radulović Vasilije i Joan
237. Ristić Aleksa
238. Ristić Joan
239. Ristić Olimpijada
240. Rize Vasilije
241. Rize Vasilije
241. Savić Uroš
242. Sauervalda Matija
243. Sentmihajska opština
244. Simić ăivojin
245. Spernjak Sava
246. Srikov Joan (lajtnant)
247. Spirta Dimitrije
248. Spirta Efimija
249. Stajić Đorđe
250. Stan Sava
251. Stanišić Joan
252. Stanković Sava i Dimitrije
253. Stanču Obretko (kapetan)
254. Stanulović K. (protođakon)
255. Stojanović Joan (baron)
256. Stojanović Đorđe (od dvorski savet)
257. Stojković Petar
258. Stojko Stefan
259. Stojičević N. (lajtnant)
260. Stojić Joan (paroh)
261. Suškulović Đeorđe
262. Talan Dimitrije
263. Tapalaga Stefan
264. Tarancić Ignjatije
265. Tamazidov Joan
266. Telesko Aleksa
267. Telesko Dimitrije
268. Telesko Stefan
269. Teodorović Pavel
270. Teodorović Savka
271. Tirko Dimitrije
272. Tomić Jakov
273. Tomić Nikola
274. Titiger Joan
275. Turoc Anton
276. Ungrijan Đeorđe
277. Ungrijan Ekaterina
278. Ungrijan Karl
279. Ungrijan Nikola
280. Urošević Aron
281. Urošević Konstantin
282. Urošević Milka
283. Faber (kapetan)
284. Filder Eva
285. Filder Georg
286. Filipović Jovan
287. Fickeleti Franc (poručnik)
288. Flora ăivota (poručnik)
289. Fleš H.
290. Frmač Nikola
291. Frmač Petar
292. ţirić Trifun
293. ţirković Ana
294. Đurđin Nikola
295. Đukić Arsenije
296. Đorić es. Nikola
297. Hajda Josif i Franc
298. Haxić Jelena
299. Halas Bend
300. Hak Josif
301. Hrisajdes George
302. Hrisajdis Polihronije
303. Huber Joan i Petar
304. Crijanski Dimitrije
305. Čoloka Kosma
306. Čokrlijan Simeon
307. Činko E.
308. Šainović Marija
309. Šarvasiđe Čerkezi (knjaz iz Kavkaza)
310. Šambaher Anton
311. Šeiđi Đorđe
312. Šendruk Mateja (poručnik)
313. Šmid Đorđe
314. Šeferlik Mihael
315. Šmic Jovan
316. Šmic Barbara
317. Šumijanka Joan
318. Šuster Karl
319. Šuster Julijana
PRILOG 3
Ikona Bogorodice Trojeručice Hilandarske
(Po napisu G. Dragića, jeromonaha, objavljenog u časopisu "Duhovna straža"
1935. godine)
"Kao što se iz natpisa gorenavedenoga vidi ova čudotvorna ikona Trojeručica
u vezi je sa životom sv. Jovana Damaskina pisca pesama u našoj crkvi. On
se rodio u Damasku u I polovini VIII veka, a tamo je proveo i najveći deo
svog života zbog čega je i dobio ovaj istorijski nadimak. Inače njegov
arapski naziv glasi Manazur. Kašnje je zbog sjane svoje rečitosti dobio
od svojih štovalaca počasno ime zlatoustij. U najboljem dobu svoga života
bio je, kao i ranije otac mu, visok državni činovnik u službu kalifa u
Damasku. Kašnje je ovu službu napustio, odrekao se sveta i živeo kao monah
u manastiru Sv. Sava blizu Jerusalima. Bio je najveći istočni bogoslov
VIII veka i plodan pisac. Između ostalog, vodio je i veliku borbu protiv
neprijatelja ikona i dokazivao je da ikone treba poštovati, zbog čega su
ga neprijatelji proglasili 754. god. na carigradskom saboru za jeretika,
a pravoslavci na VII vaseljenskom saboru 787. visoko uzdigli.
Poznato je da su se carevi u starija vremena mnogo mešali u verske
stvari, šta više i u samu nauku vere. Ta nauka nije bila uvek čista Hristova.
Carevo ispovedanje vere bilo je opasno, pa ipak našlo se je i takvih bogoslova
koji su imali smelosti da i u carevu nauku ako nije bila čista, hrišćanska,
napadnu, razume se po cenu svojih stradanja. Tako je sredinom VII veka
Maksim Ispovednik stradao. On je usmeno pobijao dogmatiku cara Konstantina
II zbog čega su mu odsečeni jezik i desna ruka a u progonstvu je i umro,
zato je i nazvan ispovednik.
Sv. Jovan Damaskin je isto tako prošao zbog njegovih usmenih i pismenih
napadaja na ikonoboračku jeres, grčki imperator Lav Isovrijanin (VIII vek)
oklevetao je sv. Jovana kod kneza u Damasku. Knez ne ispitavši celu stvar
i ne pretpostavljajući od jednog vladara tajne intrige protiv sv. Jovana,
naredi da se ovome odseče ruka tobože s toga što je njome pisao Lavu pisma,
puna neprijateljstva protiv Damaska i političkog izdajstva prema knezu.
Ruka beše odsečena i radi zastrašenja celog grada, beše obešena na javnom
mestu. Istoga dana uveče, kada se već bio staložio gnev kneza damaskog
sv. Jovan je preko svojih prijatelja molio, da mu se dozvoli, da uzme šaku
svoje odsečene ruke izložene na porugu. Knez popusti, a šaka bi vraćena
paćeniku Jovanu. Kada je nastala noć sv. Jovan se je zatvorio u svoju molionicu
i pritisnuvši mrtvu šaku svoje ruke na otsečeno mesto, pao je pred ikonom
Bogomajčinom, gorko je zaridao i svom snagom vere i ljubavi svojega srca
molio joj se da mu se ruka isceli radi zaštite pravoslavlja i radi poraza
ikonoboračke jeresi koja uzimaše maha.
Nakon duge molitve sv. Jovan je zadremao i u lakom snu video je Bogomajku,
koja gledaše na njega jasnim i milostivim očima, - "Eno ruka ti je sada
zdrava" - reče Bogomajka Jovanu. "Ne tuguj više i ispuni ono što si mi
u molitvi obećao."
Sv. Jovan se probudi, opipa ruku i jedva mogaše da veruje sopstvenom
svom osećanju: ruka mu je čitava, kao i pre toga. Ni traga od bola; i samo
radi stvarnosti i radi posvedočenja onoga što se dogodilo, tamo gde je
bila odsečena ruka ostade krvavog zaseka, nalik na ružičast končić.
Ganut osećajem neopisane obvezanosti prema Bogomajci za učinjenu mu
milost a za spomen divnog događaja, sv. Jovan dade istući od srebra šaku
od ruke i prideti je uz ikonu zbog čega je ona docnije i dobila naziv Trojeručica.
Ovaj slučaj uticao je na Jovana Damaskina da napusti svetsko zvanje i da
se udalji u Lavru Sv. Save Osvećenoga. Napuštajući Damask sv. Jovan je
uzeo sobom i čudotvornu ikonu pred kojom je dobio isceljenje i ta je ikona
od tog doba, od VIII veka pa do polovine XIII veka ostala u Lavri sv. Save
Osvećenog tj. do dolaska tamo znamenitoga Save arhiepiskopa srpskog kome
ju je Lavra podarila u ime blagoslova po naročitoj saizvoli Majke Božije.
Vraćajući se iz Palestine sv. Sava je poneo sobom ikonu Trojeručicu u Srbiju.
Koliko se je ova ikona zadržala u Srbiji nije poznato. Vratila se na leđima
jednog magarca usled nemira koji su vladali u Srbiji, bez da je tog magarca
ko vodio koji je stigavši u Svetu Goru stao pred manastirom Hilandarom.
Bratija je svečano primila sebi ikonu Bogomajčinu i postavila je u oltaru
ali jedan događaj izazvao je odande. Jednom kada je u Hilandaru umro nastojatelj,
ibvor novog nastojatelja beše okopčan s mnogima i jakim trzavicama među
bratijom, jedni su hteli ovog, drugi onog, podeliše se na dve stranke,
pojaviše se nezadovoljstva i svađe. Nemir u bratstvu je uznemirio i Bogomajku
kojoj je manastir posvećen; ona se je sama umešala u spor bratije i dala
mu je mirno rešenje. Jednoga dana kada su se bratija po običaju iskupili
na jutrenje videše da ikona nije na svome mestu u oltaru, već na igumanskom.
Bratija smatrahu ovo za potajno delo eklisijarha i odneše ikonu u oltar;
a međutim behu preduzete sve mere predostrožnosti; crkvena vrata behu pregledana
i na njih stavljeni pečati; ali trećeg dana ikona opet beše na igumanskom
mestu. Još dok se bratija čudila nad ovim neobičnim događajem, javlja se
zatvorenik kojega svi poznavahu kao jedinog među njima istaknutog po svetom
životu i poče im pričati viđenje kojom prilikom da mu je Bogomajki izvolela
reći, da bratija ne diraju u njezinu ikonu s igumanskog mesta u licu svoje
božanske ikone i hoće neposredno da upravlja manastirom, da bi se tako
otklonile nesuglasice za sadašnje i buduće vreme. Od toga doba u Hilandaru
ne biraju i u njemu nema igumana izabranog između bratije, već postoji
samo proiguman, tj. namesnik koji upravlja manastirom, a igumansko mesto,
iznad kojega stoji ikona Trojeručice svagda je prazno u crkvi. Kako u Hilandaru
nema igumana, to eklisijarski ma za šta trebalo - za zvonjenje na službu
ili za počinjenje iste - uzimaju blagoslov od ikone Trojeručice, i po običaju
zavedenom na Atosu obukavši se u mantiju prilaze ikoni, čine pred likom
Bogomajke dva poklona do zemlje krsteći se celivaju joj ruku a zatim kao
pred nastojateljkom padaju na zemlju već bez krštenja. Eklisijarski izjavljuju
da prilazeći ikoni da prime od Bogomajke blagoslov, osećaju nehotičan strah
koji je nalik na strah podčinjenoga pred gospodarem a s tim ujedno i osećaj
detinjske ljubavi kao pred Materom večne ljubavi i utehe."