.
.
.
.
PRAVOSLAVNA
SRPSKA
EPARHIJA
TEMIŠVARSKA
U
RUMUNIJI
.
|
|
matična
str. |
|
sadržaj |
|
istorija |
|
manastiri |
|
crkve |
|
književnost |
|
izložba |
|
veze |
|
pošta |
. |
|
|
rumunski |
|
engleski |
|
.
.
SRPSKE
PRAVOSLAVNE CRKVE U RUMUNIJI
Srpski
Semarton
Naziv mesta:
Srpski Semarton (knjiška varijanta: Srpski Sveti Marton, zvanični naziv:
Sânmartinu Sârbesc)
Stanovništvo: 968 stanovnika, od čega Srba
605 (62,50%)
Administrativni položaj: Selo u okviru opštine
Ulbeč (Peciu Nou) u Timiškoj županiji
Geografski položaj: Mesto leži u Tamiškoj
ravnici između Tamiša i Begeja, na 30 km jugo-zapadno od Temišvara.
Veze: Asfaltnim putem Srpski Semarton je
povezan sa sedištem opštine i sa Temišvarom.
Adresa crkve: 1938 Sânmartinu Sârbesc nr.
268, Judeţul Timiş, România
Hram crkve: Praznik Vaznesenja Gospodnjeg
(Spasovdan)
Autori ikonostasa: Rezbari braća Mihailo
i Lazar Janić iz Arada, slikar Nikola Aleksić iiz Arada
Tematski sadržaj ikonostasa: u soklu - Kamenovanje
Svetoga Stefana, Neopalima kupina, Žrtva Avramova, Usekovanje; na carskim
dverima - Blagovesti, na bočnim - arhiđakon Stefan, odnosno arhanđeo Mihail;
iznad carskih dveri - Večera na putu za Emaus, iznad bočnih - Rođenje,
odnosno Vavedenje Bogorodice; prestone ikone - Sveti Nikola, Bogorodica,
Spasitelj, Preteča; ispod prazničnih ikona - šest scena iz Hristovog života;
praznične ikone - Rođenje, Sretenje, Krštenje, Vaskrsenje Hristovo, Silazak
Svetoga Duha, Preobraženje; centralna ikona - Vaznesenje Hristovo; u luku
- Tematski sklop Raspeća uokviren scenama strasti Hristovih, u podnožju
Krsta - Polaganje u grob; u samom potrbušju luka - ikone Svetih apostola.
Autor zidnog slikarstva: Stevan Aleksić
iz Arada
Drugi poznati umetnici: Jovan Subotić,
autor ikona sa tronova
Kratak istorijat gradnje i obnove: Mesto
je pomenuto uz ime sveštenika 1333. godine, zatim u spisima Višegradskog
suda 1358, kasnije i u popisu mesta 1478. godine, ali njegovo dovođenje
u vezu sa nekom crkvom hrama Svetoga Martina, mada je logično i ne bez
osnova, predstavlja tek nepotvrđenu pretpostavku. Seosko predanje ne doseže
dublje od razmeđe XVII i XVIII veka, ali je tu dosta određeno: navodi
tačan broj od 16 porodica (ili rodova) koje su se naselile posle Velike
seobe pod Patrijarhom Arsenijem III, označava ognjišta na kojima su obitavali
i pominje crkvu od pletera u atarskom potesu Velike livade. Na jednoj crkvenoj
knjizi piše da je poklonjena 1742, na drugoj da je kupljena 1749. za crkvu
hrama Vaznesenja Gospodnjeg u Semartonu, što je nesumnjiv dokaz o postojanju
crkve.
Razvoj sela i premeštanje seoskog ognjišta sredinom XVIII
veka dali su povoda da se 1757. godine izgradi nova crkva, takođe hrama
Vaznesenja Gospodnjeg. Prema opisu iz inventara od 1820. godine crkva je
bila zidana: temelji od pečene cigle, zidovi od nepečene cigle, krov od
šindre, nad oltarem i nad tornjem - po krst od beloga lima; duga je bila
8,5 klaftera, široka 3,5 klaftera, visoka klafter i dva šuha; imala je
6 zastakljenih prozora i dvoja dvokrilna vrata. U unutrašnjosti svod je
bio od dasaka, patos od pečene cigle, templo od dasaka, na templu četrdesetak,
a po crkvi još tridesetak ikona. Nemoguće je odgovoriti ko je izradio sedamdesetak
pomenutih ikona, jer su poslednji delovi toga živopisa propali 1971.
godine neispitani i neopisani; postoji verovatnoća da su bile iz kičice
mesnog slikara Žive Čolakovića, čiji su pojedinačni radovi do nedavno čuvani
u crkvi. U tornju su bila dva mala zvona, a treće veće je zasebno visilo
na stubovima. Kuće Semartona toga vremena bile su neka vrsta poluzemunica,
pa je i crkva tako građena: ukopana u zemlju oko pola metra i okružena
šančevima za odlivanje kišnice.
Kada je seosko ognjište ponovo premeštano, ova crkva je
još korišćena tridesetak godina, a zatim je izgrađena nova, u nju su prenete
sve knjige i utvari tja do klešta za ugalj, a stara je dotrajavala na groblju,
uz povremene opravke, pri kojima je i kraćena sa zapadne strane.
Na pojutarje Spasovdana 1971. zapadno čelevlje je palo,
povuklo krov, koji se srušio na grede, polomio ih i obrušio se u lađu crkve;
za čudo divno, jedini preostali deo nekadašnjeg svoda, što se bio sačuvao
u oltarskom prostoru, celcat se spustio i zakrilio Svetu trapezu, te je
ostala i nepovređena, i čista. Opravljena je iste godine.
Ponovno premeštanje seoskog ognjišta usledilo je oko 1800,
a godine 1825. počelo je sakupljanje priloga u hrani i novcu za podizanje
nove crkve, takođe hrama Vaznesenja Gospodnjeg. Radovi su otpočeti 1828,
a završeni 1832. godine. Gradilo se opekom pečenom u samom mestu, a kamen
i drvo dovozili su iz lipovskog kraja. Sadašnji ikonostas, prestole i pevnice
rezbarila su braća Mihailo i Lazar Janić 1835-1840, a slikao Nikola Aleksić
sa svojim učenicima 1844-1845. godine; na izričiti zahtev Crkvene opštine
sve je urađeno uglavnom po ugledu na tek postavljeni ikonostas Saborne
crkve u Temišvaru. Nova crkva je opravljana više puta, a najznačajniji
radovi preduzeti su 1909. godine, kada je ikone svoga deda čistio i nove
slikao Stevan Aleksić; velika spoljna opravka, sa skidanjem krsta i jabuke,
izvršena je 1936, a zatim je usledilo razdoblje u kojem je zanemarena,
te je prilikom nevremena na drugi dan praznika Duhova 1981. godine završni
deo krova - mali trbuh, jabuka i krst - pao i oštetio krov. Prilikom odmah
preduzete opravke odstupilo se i od pređašnjeg oblika, i od konstruktivnog
rešenja.
Sadašnje stanje crkvenih objekata: Stara
crkva je sada u dobrom stanju, od nepečene cigle, sa čelevljem i temeljem
od pečene cigle, pokrivena crepom, u obliku lađe, sa lučnom oltarskom apsidom
i niskim limenim tornjem; ima samo zapadna vrata i pet prozora; donekle
je izmenjena prilikom opravke 1971. godine, kada je unutrašnjost nasuta,
te se izgubio prvobitni izgled poluzemunice.
Nova crkva je dobro očuvana, u svom prvobitnom građevinskom obliku,
sem visinskog dela tornja; spolja je u obliku lađe, unutra u obliku krsta,
ima lučnu oltarsku apsidu i arhitektonski ukrašen toranj, zasvođena je
ciglama. Živopis nije diran posle 1909. godine, i u dobrom je stanju, za
razliku od zidne dekoracije, koja je stradala najviše na svodovoma, uglavnom
zbog prodora atmosferske vlage.
Značajne pokretne umetničke vrednosti i kulturno-istorijske znamenitosti:
U blizini Stare crkve nalazila se do pre pedesetak godina Vodica: izvor
vode u duplji nekakve stare vrbe. Vodu su smatrali celebnom i k njoj dolazili
kao na axiluk. Obično bi se vodom umivali (ili prali bolna mesta), zatim
bi odstojali bdenije i prespavali u crkvi.
Raštrkano selo, sa crkvom od pletera od pre 1757. godine,
jeste Semarton Dositejevog detinjstva; on je tu dolazio kod deda po majci,
Ranka Paunkića. U svojim spisima Dositej izričito pominje crkvu od 1757.
godine. Video ju je svakako još u leto 1757, kada je, bežeći iz Temišvara
u manastir Hopovo, počinuo kod salaša svoga deda i pogledom obuhvatio Semarton,
koji mu je, kako tekstualno stoji, bio predrago selo i zemlja duši sveta.
Kada se 1777. vratio u Banat, posetio je Semarton pre rodnog Čakova i bio
u crkvi sa sveštenikom Radulom, jer su uz crkvu, u nizu grobova porodice
Paunkić, sahranjene njegova mati Kruna i sestra Jula, ali već tada nije
mogao tačno razaznati njihove grobove.
Uz južni crkveni zid Stare crkve sada stoji mermerna piramida, koju
je semartonska omladina podigla 1905. godine, kako piše: "Kruni, materi
nezaboravljenog Srbina Dositeja Obradovića".
U staroj crkvi se služi povremeno, ali obavezno na Đurđevdan,
u spomen porodice Dositejevih predaka, kojima je Đurđevdan bio krsna slava.
U tornju nove crkve su četiri zvona i satni mehanizam. Najstarija crkvena
knjiga je Cvjetoslov (Moskva, 1697); ostale su iz XVIII i XIX veka.
Na oltarskom zidu spolja je spomen-ploča sa imenima meštana
poginulih u Prvom, a u crkvenoj porti - mermerna piramida sa imenima meštana
poginulih u Drugom svetskom ratu.
Sveštenik: jerej Milorad Ostojin, rođen
u Stančevu 1956, završio Bogosloviju Rumunske pravoslavne crkve u Karansebešu
1976; iste godine je rukopoložen; služio je u Parcu 1976-1977, Ivandi 1977-1979,
od tada služi u Semartonu.
Ostale crkve u mestu: Pravoslavna rumunska
kapela.
|
|
|