Мирољуб Тодоровић
Језик, реч и песма (фрагменти)
Песнички језик - непрекидна реинтерпретација језичких знакова.
*
„Биће је у својој духовној и личној суштини језик.“
(Л. Стефанини)
*
Да ли су, заиста, речи постале “једнаке стварима”, и да ли су “не-стварне речи постале сувишне”?
*
Језичко организовање и предочавање стварносно утемељене збиље у шатровачкој песми.
*
Динамичко схватање форме књижевног дела.
*
Очитавање визуелног значења.
*
Зависност визуелног значења од перцептивних кодова.
*
Проширивање и продубљивање значења речи и откривање нових семантичких потенцијала у апејронистичкој поезији.
*
Према структуралистима: језик је апстрактни систем, а говор – конкретна, физичка реализација тог система.
*
“Не постоји ништа изван текста.”
(Дерида)
*
Ка кристализацији речи и слика у апејронистичкој песми.
*
За Хумболта језичка структура је реверзибилно одређена структуром ума.
*
Гласовно, визуелно и просторно зрачење знакова у сигналистичкој песми.
*
Тренутак када сигналистичко дело осваја простор.
*
Неисцрпна многоликост песничке творевине.
*
Реч у стохастичкој песми враћена својој непосредности и пуноћи.
*
Зависност значења.
*
Феноменолошка поезија и тежња да се опева предметност света.
*
Емпиричност језика.
*
Интуиција и имагинација распрострте у времену и простору.
*
Наша спознаја – тек једна од могућих спознаја.
*
Како доспети до унутрашње форме језика?
*
Интенционалност – битна особина људске свести.
*
Шта би била жижна тачка једног песништва?
*
Ствар која креће ка речима.
*
Постварење ствари.
*
Оживљавање, језичко и значењско богаћење обезличених елемената свакодневице у алеаторној и шатровачкој поезији.
*
“Бивствовање које се може разумети јесте језик.”
(Гадамер)
*
Неразмрсиви чворови парадокса у апејронистичкој песми.
*
Драма писања.
*
У апејронистичкој песми реч је оспособљена да изражава значење које њу саму превазилази.
*
Да ли је поезија “увек обуздавање речи”?
*
Страх од речи.
*
Значењски и обликовни помаци у језику сцијентистичке песме.
*
Што више скратити растојање између бића и мишљења.
*
Где је истина ствари?
*
Да ли је могуће говор до краја материјализовати?
*
Експериментално у уметности, (према традиционалистичком виђењу), као нешто неразумно, неразумљиво, непожељно и опасно.
*
Игра је за човека исто тако важна функција као рад.
*
“Уколико књижевна истраживања желе да постану наука, она морају да за свог јединог јунака прогласе поступак.”
(Јакобсон)
*
Планетарно искуство и планетарно мишљење посебно је изражено и наглашено већ у раном сигнализму.
*
Стваралачка моћ речи.
*
Естетика дисконтинуитета.
*
Као да сама природа говора наговештава исконски човеков сан и жудњу за моћи и освајање света бића и ствари.
*
Реч нуди истину језика.
*
“Реч влада, реч надвладава песника.”
(Х. Валден)
*
Однос језика и метајезика.
*
И песник и лингвист стварају језичке системе различите од комуникацијски денотативног језика.
*
Песнички језик – средство изражавања и начин постојања.
*
Апејронистичка песма – сума организованих песничких напетости.
*
У којој мери можемо смисао прихватити као конститутивни и незаобилазни елеменат стваралаштва?
*
“Хаос мора да просијава из сваког песништва.”
(Новалис)
*
Загонетност – основни песнички феномен по коме се поезија разликује од обичног говора.
(1975–1989)
Датум последње измене: 2007-10-22 17:15:53