![]() |
![]() |
![]() |
|
Đorđe LobačevRođen je u Skadru (Albanija) 1909.
godine. Prvi razred gimnazije pohađao je u Novom Sadu, odakle 1922. godine
prelazi u Beograd. Odmah se upisao u I rusko-srpsku gimnaziju, da bi sedam
godina kasnije i maturirao. Istoriju umetnosti položio je na Filozofskom
fakultetu Beogradskog univerziteta kod profesora V. Petkovića. Godina 1934. bila je presudna za
dalji život Đorđa Lobačeva. Građevinsko preduzeće Batinjol u kome je do tada
radio, otišlo je nakon jedne velike afere pod stečaj, a Lobačev se zajedno sa
ostalim radnicima našao na ulici bez posla. Da bi nekako prehranio tek
zasnovanu porodicu, Lobačev se počeo baviti crtanjem reklama za razne trgovačke
firme. U ovom periodu nacrtao je svoje prve kadrove stripa u obliku traka od po
3 do 4 crteža. Bili su to reklamni stripovi naručeni za propagiranje „Kušanovićevog
kalodonta“. Svoj prvi celoviti strip „Krvavo
nasledstvo” Lobačev počinje da objavljuje u 6. broju beogradskog lista „Panorama”
23. marta 1935. godine. Bila je to priča kriminalističkog sadržaja crtana po
uzoru na Rejmondovog „Detektiva X 9“, ali sa radnjom smeštenom u našoj sredini.
Lobačev se potpisao pseudonimom Dž. Strip, dok je autor scenarija bio njegov
školski drug i venčani kum Vadim Kurganski potpisan kao Vl. Cilić. Ubrzo zatim
usledila je i storija „Zrak smrti“, koju Lobačev i Kurganski objavljuju u
beogradskom listu „Strip“. Suočavanje sa tragikom ratnog - najava „Gospodara smrti” Đorđa Lobačava Mada su prvi radovi Đorđa Lobačeva
opterećeni brojnim početničkim greškama pojedinim kadrovima ipak nagoveštavaju
autora većeg umetničkog potencijala I upravo tada, dok je njegov stvaralački put
još nedefinisan ukazuje mu se velika šansa i stvaran izazov. „Politika” mu nudi
saradnju koju on oberučke prihvata i 4. maja 1936. godine beogradski dnevnik
objavljuje prve kaiševe „Hajduk Stanka”. Od toga trenutka linija
stvaralačkog razvoja Đorđa Lobačeva ne prekidno raste račvajući se samo u
smerovima njegovog opredeljivanja za određene oblasti. Tako će sa „Hajdukom
Stankom“, „Carevim glasnikom”, „Decom kapetana Granta”, „Dubrovskim”, „Baronom
Minhauzenom” i „Čarobnjakom iz Oza” zadovoljiti svoje interesovanje za obradom
književnih dela; „Plavom pustolovkom” i „Belim duhom” istražiti polje pustolovnog
žanra; „Princezom Ru” obeležiti svoj opus najoriginalnijim ciklusom ispunjenim
fantazijom neponovljivih razmera; „Gospodarem smrti” preneti čitaocima svoj
intimni otpor ratu i njegovim strahotama; a „Ženidbom cara Dušana”, „Propašću
grada Pirlitora”, „Baš Čelikom” i „Čardakom ni na nebu ni na zemlji” otkriti
svoj afinitet prema temama iz nacionalnog folklora stvarajući upravo u toj
oblasti svoja najveća dela. Lobačev se nikada nije vezivao
samo za jednog izdavača. Tokom neprekidnog petogodišnjeg stvaralaštva u
predratnom periodu, on će uporedo raditi za „Politiku“, „Miku Miša“, „Politikin
zabavnik“ i „Mikijevo carstvo“, dajući svojim radovima poseban pečat u svakom
od ovih listova. Zbog toga će, nimalo slučajno, u „Politici“ i „Politikinom
zabavniku” objavljivati stripove nastale prema književnim predlošcima i narodnim
pripovetkama ili pesmama; u „Mika Mišu” pre svega pustolovne serijale, a u „Mikijevom
carstvu” ciklus o „Gospodaru smrti”. Za vreme rata Lobačev je za „Kolo”
obradio narodnu pripovetku „Biberče”, dok je svoj prvi posleratni strip objavio
u beogradskoj „Dugi” i to će za duži period biti njegovo jedino ostvarenje. Sredinom pedesetih godina Lobačev
odlazi u Sovjetski Savez i nastanjuje se u Lenjingradu. Tri godine kasnije „Politikin
zabavnik“ reprizira „Hajduk Stanka”, a zatim „Baš Čelika” i „Čardak ni na nebu
ni na zemlji”. Izgledalo je da se time najavljuje autorov povratak na
jugoslovensku strip scenu, ali će do toga doći tek za nekoliko godina. Stripom „Tajanstvena
pećina“, objavljenim 1965. godine, označen je početak njegove nove saradnje sa „Politikinom
zabavnikom”, za koji će tokom tri uzastopne godine kreirati još četiri stripa. Narednih nekoliko godina Lobačev
je potpuno bio odvojen od tokova savremenog stripa. I pored toga, 1974. godine
je sa uspehom priveo kraju „Čarobnjaka iz Oza” za prvi broj revije „Pegaz”. Samo
dve godine kasnije, Izdavački zavod Jugoslavija pustio je u proda ju knjigu „Čudesni
svet Đorđa Lobačeva“, za koju je neumorni stvaralac ponovo obradio ranije
objavljene stripove sa temama iz narodnih pesama i pripovedaka. Iste godine u
vanrednom broju revije „Pegaz” reprizirani su mu stripovi „Pepeljuga”, „Baron
Minhauzen” i „Čarobnjak iz Oza”. Lobačev je dobitnik brojnih
priznanja, ali kako sam kaže, poslednje mu je najviše priraslo za srce. Naime, na
drugom Salonu jugoslovenskog stripa (Vinkovci 1985) posvećenom obeležavanju
pedesetogodišnjice domaćeg stvaralaštva, Đorđu Lobačevu je dodeljen Gran pri
Salona za životno delo. Stripografija„Panorama“„Krvavo
nasledstvo” 1935. (scenario Vadim Kurganski) „Strip“„Zrak smrti” 1935. (scenario Vadim
Kurganski) „Crveni vrabac“„Deca kapetana Granta” 1936.
(prema romanu Žila Verna) nedovršeno „Politika“„Hajduk Stanko” 1936. (prema
romanu Janka Veselinovića obradio Miloš Stevanović) „Ženidba cara Dušana” 1938. „Propast grada Pirlitora” 1939.
(scenario Pavle Cerović) „Baron Minhauzen” 1940. „Čarobnjak iz Oza” 1941. (prema
priči Franka Bauma) nedovršeno „Mika Miš“„Carev glasnik” 1936. (prema
romanu Žila Verna) „Dubrovski” 1937. (prema delu
Aleksandra Puškina) „Plava pustolovka”- epizoda: „Inspektor
Roldi” 1937. „Plava pustolovka” – epizoda: „Gangsteri
morskih dubina” 1937/38. „Plava pustolovka”- epizoda: „Gorostasova
osveta” 1938. „Plava pustolovka” – epizoda: „Avantura
u Turkestanu” 1938. „Plava pustolovka”- epizoda: „Zarobljenica
Inda” 1938. „Princeza Ru” 1938. „Beli duh” 1938. „Princeza Ru”- epizoda: „Mefisto
se zabavlja” 1938/39. „Plava pustolovka” 1939. „Beli duh” 1940. „Mali zabavnik Mika Miš“„Prepad u avionu” 1937. „Tarcan“„Beli
duh” 1938. „Politikin zabavnik“„Baš Čelik” 1939. (prema narodnoj
pripovetki) „Čardak ni na nebu ni na zemlji”
1939. „Pepeljuga” 1940. (obradio u stihu
Živorad Vukadinović) „Mikijevo carstvo“„Šeikov
sin” 1939. „Gospodar
smrti” 1939. „Gospodar
smrti” 1939/40. „Gospodar smrti”- epizoda: „Tajanstvena
pustolovka” 1940. „Gospodar smrti”- epizoda: „Avion
smrti” 1940. „Kolo“„Biberče”
1942. (prva skraćena verzija) „Duga“„Pionir Ika i leni drug Žika”
1945. „Biberče“„Biberče” 1951. (druga duža
verzija) „Politikin zabavnik“„Tajanstvena pećina” 1965. „Hajduk Veljko” 1965. „Saturn dolazi u pomoć” 1966. „Doživljaji u brdima” 1966/67. „Čuvaj se senjske ruke” 1967.
(prema romanu Augusta Šenoe) „Pegaz“„Čarobnjak iz Oza” 1974. (kompletna
obrada priče Franka Bauma) „Čudesni svet
Đorđa Lobačeva“ 1976.
„Ženidba Dušanova” (nova verzija) „Baš Čelik” (nova verzija) „Čardak ni na nebu ni na zemlji”
(nova verzija) „Propast grada Pirlitora” (nova
verzija) „Biberče” (nova verzija) | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |