![]() |
![]() |
![]() |
|
Mika Miš (1936–1941)Prvi broj „Mike Miša“ pojavio se
21. marta 1936. godine. Vlasnik i izdavač lista bio je Aleksandar J. Ivković a
urednik prvih devet brojeva Borivoje Josimović. Od 10. broja njega će zameniti
Milutin S. Ignjačević, koji će list uređivati sve do 282. broja kada taj posao
preuzima Svetislav B. Lazić. List je izlazio subotom i prodavan je po ceni od
jedan dinar. Imao je osam strana formata 21×29 cm, a korice i srednje strane
štampane su u tri boje. „Mika Miš“, koji se u početku zvao
„Dečji strip Mika Miš“ startovao je sa četiri stripa: „Mali instruktori“, „Miki
spasava Mim iz Abisinskog ropstva” (nevesta imitacija Diznijevog junaka) „Lav,
vuk i lisica” prema Dositeju Obradoviću (veoma slaba adaptacija
neidentifikovanog domaćeg autora) i „Mika čuva decu malu sa rđavom pravi šalu“.
U drugom broju pojavljuju se „Koralno ostrvo“ i „Mika u Beogradu“. Prvi strip će
se završiti u 9. a drugi nešto kasnije u 15. broju. U 7. broju lista, pod naslovom „Kako
Spira reklamira“, „Mika Miš“ prvi put objavljuje jedan inostrani strip. Uskoro
na stranicama lista primećujemo nekoliko stripova s oznakom „King Fičers
sindikata“: „Mali Lule i pametno Cule“ (kasnije objavljen u „Politikinom
zabavniku“ kao „Mali bata“), Drejtonova „Princeza mačkica“ i geg-tabla Čika
Janga (proslavljenog autora „Blondi“). Zanimljivo je da „Mika Miš“ od prvog broja
na naslovnim stranama objavljuje crteže, da bi od tog pravila odstupio od 10. do
12. broja, a nešto kasnije i gotovo u svim brojevima od 22. do 29. Kod
pomenutih izuzetaka, list je na naslovnoj strani donosio strip, i to uvek
inostranog porekla. Od 14. broja list se štampa u
jednoj boji, ali je zato broj strana povećan sa 8 na 12. U pomenutom broju
pojavljuje se i Rejmondov „Flaš Gordon“. Kao i u slučaju lista „Strip“, ni „Mika
Miš“ neće predstaviti „Flaša Gordona“ od početka, već ga objavljuje tek od
jedanaeste table. Dve nedelje kasnije, u list dospeva još jedan velikan
avanturističkog stripa tridesetih godina: „Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa,
odnosno „Kralj mađioničara“ kako će biti nazvan u 16. broju „Mike Miša“. Od 24. broja list je počeo da
izlazi dva puta nedeljno. Tom prilikom redakcija je izdala sledeće saopštenje: „Za
Beograd izlazi utorkom i petkom, a u unutrašnjosti sredom i subotom“.
Naslovna strana „Mike Miša“ (1936) Aleksandar J. Ivković - vlasnik i izdavač „Mike Miša“
„Lule i pčele“ ( „Mika Miš“ , 1936)
„Flaš Gordon “ Aleksa Rejmonda ( „Mika Miš“ , 1936)
U 26. broju prvi put se javljaju
tri člana budućeg „Beogradskog kruga“: Đorđe Lobačev sa „Carevim glasnikom“
Žila Verna, a Nikola Navojev i Branko Vidić sa „Hajdukovim sinom“ i „Osvajačima
severnog pola“. Istovremeno, „Mika Miš“ poklanja poverenje još jednom poznatom
junaku američkog stripa – „Briku Bradfordu“ Klarensa Greja. Sledeći, 27. broj
lista (od 12. septembra 1936. godine) poslednji je sa datumom na naslovnoj
strani. Naredni brojevi će izlaziti bez datuma i tek od 5. januara 1937. godine
(61. broj) „Mika Miš“ će ponovo označavati datume izlaska svojih brojeva. Svoj stvaralački rad u „Miki Mišu“
Nikola Navojev nastavlja stripom „Otmica lepe Turkinje“, dok se u 38. broju prvi
put javlja Lajmen Jang sa „Pustolovinama Tima Tajlora“. Četiri broja kasnije, „Mika
Miš“ na naslovno) strani najavljuje „Žute gusare“, a u istom broju obaveštava
čitaoce o izlasku prvog broja „Zabavnika“, lista koji će ubuduće donositi
kompletne epizode stripova prethodno objavljenih u matičnom listu.
„Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa ( „Mika Miš“ , 1936)
Naslovna strana 61. broja „Mike Miša“ (1937)
„Carev glasnik “Đorđa Lobačeva ( „Mika Miš“ , 1936)
„Mačak Feliks “ Pata Salivena ( „Mika Miš“ , 1937)
„Kraljević Marko “ Konstantina Kuznjecova ( „Mika Miš“ , 1937)
„Fantom“ Lija Foka i Reja Mura ( „Mika Miš“ , 1937) U 44. broju Lobačev završava „Carevog
glasnika“, a tri broja kasnije okončan je i „Brik Bradford“ u epizodi „Ostrvo
smrti“. Biće to istovremeno i definitivan odlazak Grejovog junaka iz „Mike Miša“.
U 49. broju list na srednjim stranama donosi „Baka Rodžersa“ Dika Kalkinsa i
Filipa Noulena. U 51. broju Žika Mitrović, posle rata poznati filmski režiser,
završava svoj prvi strip „Junaci Pavlove ulice“, a Nikola Tišćenko „Banović
Strahinju“. Posle saradnje sa Navojevim u „Osvajačima
severnog pola“, Branko Vidić piše novi scenario za strip „Krvna osveta“, koji
će počev od 57. broja crtati Đorđe Mali. Dva broja kasnije, veštački je okončan
„Bak Rodžers“ i on se takođe više neće pojavljivati u listu. Poslednji broj „Mike Miša“ u 1936.
godim pojavio se 29. decembra, a sa 60. brojem (1. 1. 1937) list ulazi u drugu
godinu svog postojanja. U istom broju završavaju se „Žuti gusari“. Naredni broj lista donosi nekoliko
novina: prva i poslednja strana odštampane su u boji, obim je povećan na 20
strana, a prvi put se pojavljuju Čarls Flanders sa „Kraljem konjičke policije“ i
Konstantin Kuznjecov sa „romansiranim istorijskim događajem iz naše prošlosti“
pod nazivom „Majka“. I 62. (božićni) broj imaće korice u boji, da bi od
sledećeg broja list ponovo bio štampan u jednoj boji i na 16 strana. Sa 67.
brojem u list dospeva „Mačak Feliks“ Pata Salivena, a dva broja kasnije „Fantom“
Lija Foka i „Tajni agent X–9“ Čarlsa Flandersa. U ovom periodu „Mika Miš“ je
bez pogovora vodeće strip-izdanje u zemlji: „Kralj konjičke policije“ Čarlsa
Flandersa, „Fantom“ Lija Foka i Reja Mura, „Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa, „Flaš
Gordon“ Aleksa Rejmonda, „Tajni agent X–9“ Čarlsa Flandersa, „Mačak Feliks“
Pata Salivena, „Tim Tajlor“ Lajmena Janga i „Dovedite ih žive“ Pola Frema.
Čast, jedva prisutnih domaćin stvaralaca, spasava Kuznjecov sa stripom „Majka“. Sve do 74. broja list neće
pretrpeti nikakve izmene, a onda se istovremeno pojavljuju Đorđe Lobačev sa „Dubrovskim“
i Vik Forsajt sa humorističkim stripom „Na Divljem zapadu“. Tri broja kasnije,
Kuznjecov završava „Majku“ i već u sledećem javlja se stripom „Kraljević Marko“.
80. broj značajan je po tome što u njemu startuje još jedan budući pripadnik „Beogradskog
kruga“ Đuka Janković. Mada je u tom periodu bio ilustrator lista „Vreme“,
Janković se veoma ambiciozno predstavio stripom „Tajne abisinskih gudura“, a u
narednom broju i svojim novim radom „Toša kao detektiv“. U 82. broju prvi put se oglašava
Ranhner sa obradom Diminog romana „Grof Monte Kristo“ i sada domaći stvaraoci
počinju ozbiljno da potiskuju slavnije kolege iz inostranstva. Povratak „Mandraka“
u 84. i uvođenje „Junaka radio patrole“ Čarlija Šmita u sledećem broju samo će
privremeno odložiti ono što je već bilo nagovešteno.
„Tajne Abisinskih gudura “ Đuke Jankovića ( „Mika Miš“ , 1937)
„Grof Monte Kristo “ Aleksija Ranhnera ( „Mika Miš“ , 1937)
„Džungla Ved “ Đuke Jankovića ( „Mika Miš“ , 1937)
„Legija Prokletih “Sergeja Solovjeva ( „Mika Miš“ , 1937)
„Mandžurija u plamenu “ Ivana Šenšina ( „Mika Miš“ , 1937) „Mandžurija u plamenu “ Ivana Šenšina ( „Mika Miš“ , 1937) „Boemi“ Konstantina Kuznjecova ( „Mika Miš“ , 1937)
„Legionar smrti “ Ivana Šenšina ( „Mika Miš“ , 1937) Đuka Janković koji će pored
Konstantina Kuznjecova, Alekseja Ranhnera i kasnije Sergeja Solovjeva, biti
najrevnosniji saradnik „Mike Miša“, javlja se veću 88. broju novim stripom „Obešenjak
Kića”. Samo tri broja kasnije, i ponovo Janković: strip „Džungla Ved” domaća
varijanta Berouzovog „Tarzana”, koji će se kasnije kao junak provlačiti kroz
više epizoda. U 94. broju Đuka Janković završava „Obešenjaka Kicu” i počinje
strip „Potera za milionima”. Uz prethodno pomenute „Tajna abisinskih gudura” i „Džungla
Ved“, ovo je treći realistički strip koji Janković istovremeno radi za „Miku
Miša“. Naravno, ovakva produkcija neminovno će se odraziti na kvalitet njegovih
radova, koji od broja do broja prilično variraju. Naslovnom stranom 99. broj
najavljuje „Legiju prokletih” i debitantski nastup Sergeja Solovjeva jednog od
najslavnijih stvaralaca u istoriji jugoslovenskog stripa. Mada je njegov početak
prošao gotovo nezapaženo, kasnijim radovima i izuzetno velikom produkcijom,
Solovjev će se predstaviti kao veoma darovit crtač. U 102. broju kao da već počinje
nadmetanje između Jankovića koji se javlja s „Tošom na letovanju” (sada radi
četiri stripa istovremeno!), Solovjeva čiji drugi rad „U vrtlogu”
znatno nadmašuje „Legiju prokletih”, nagoveštavajući njegov nesumnjivi talenat i
Konstantina Kuznjecova, koji u 108. broju počinje „Misterije Čikaga” prema
scenariju Branka Vidića. Dva broja ranije, Janković smenjuje „Tošu na letovanju“
obradom Nušićevog humorističkog romana „Put oko sveta”. Aleksije Ranhner javlja
se u 112. broju stripom „Kapetanova kći” prema istoimenom romanu Aleksandra
Puškina, dok se Solovjev u 115. broju (pošto je prethodno okončao „Legiju
prokle tih“) pojavljuje se obradom Diminog romana „Tri musketara“. „Beti Bup” Maksa
Flajšera počinje u 121. broju, a u sledećem Solovjev završava strip „U vrtlogu”.
125. broj „Mike Miša“ najavljuje povratak Lobačeva sa „Plavom pustolovkom”, dok
se Ivan Šenšin stripom „Mandžurija u plamenu” 4 broja kasnije pridružuje ostalim
domaćim stvaraocima. U 131. broju Ranhner završava „Kapetanovu kći”. Dva broja
nakon toga, Alen Din se predstavlja stripom „Besmrtni kauboj Teks Torn”. 137. broj obeležava pokušaj
Kuznjecova da se ogleda u humorističkom žanru, što mu u priličnoj meri i uspeva
stripom „Boemi” u. epizodi „U carstvu majmuna”, čiji su glavni protagonisti
antropomorfni majmuni Soni i Toni. To je istovremeno i svojevrstan
odgovor „Mike Miša” na sve veću popularnost Diznijevih junaka koje u to vreme
objavljuje „Politika. U 140. broju Đuka Janković počinje strip „Crnjina osveta”, a
u sledećem Đorđe Lobačev završava prvu epizodu „Plave pustolovke”. Okončavajući
„Mandžuriju u plamenu” 16. Tablom, Ivan Šenšin u 144. broju započinje novu
epizodu o avanturama Ralfa Stedija pod nazivom „Legionar smrti”. Jedan broj
kasnije Janković objavljuje početak drugog dela „Džungla Veda” i sada ponovo radi
tri stripa uporedo (pored „Džungle Veda” to su još „Put oko sveta” i „Crnjina
osveta“). Pod pseudonimima Brandon Vid i K.
Kulidž u 146. broju pojavljuju se Branko Vidić i Konstantin Kuznjecov. Njihov junak
Ben Kerigan, inače agent Intelidžent servisa, predstavlja se u epizodi „Džingis-kanov
potomak”. Nakon četiri broja Kuznjecov počinje i „Hadži Murata”, pa uz Misterije
Čikaga“, „Boeme i „Bena Kerigena“ uspeva da dostigne neverovatnu produkciju
Đuke Jankovića. Sada je već očigledna prevlast
domaćih autora, na to ukazuje i odnos od osam domaćih prema četiri inostrana
stripa. Još značajnije je da se radovi Konstantina Kuznjecova, Sergeja
Solovjeva, Ivana Šenšina i Đuke Jankovića dosta uspešno nose sa ostvarenjima kao
što su „Flaš Gordon“ Aleksa Rejmonda, „Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa, „Teks
Torn“ Alena Dina i „Beti Bup“ Maksa Flajšera. Čim je u 151. broju okončao „Tri
musketara“, Solovjev se već tri broja kasnije javlja novim stripom – „Crni
ataman“, za koji mu je scenario opet pripremio Branko Vidić. Istovremeno, vraća
se i Aleksije Ranhner sa „Starim kaplarom“. Pošto je u 152. broju završio prvu
epizodu „Boema“, Kuznjecov već tri broja kasnije započinje novu – „Na Divljem
zapadu“. Pod nazivom „Gangsteri morskih dubina“, Lobačev u 156. broju startuje
s novom epizodom „Plave pustolovke“, a u narednom počinje „Tajni agent X–9“ u
priči pod nazivom „Crvena strela“. U 159. broju ponovo se javlja Žika Mitrović
sa stripom „Hajduk Veljko“. Poslednji broj u 1937. godini, donosi prvu tablu
novog stripa Sergeja Solovjeva „Đavo i njegov šegrt“.
Naslovna strana sa najavom „Crnog atamana“ Sregeja Solovjeva i Branka Vidića (1937)
Branko Vidić - najplodniji scenarista predratnog strip-stvaralaštva
„Plava pustolovka “ Đorđa Lobačeva ( „Mika Miš“ , 1937)
„Hajduk Veljko “ Žike Mitrovića ( „Mika Miš“ , 1937) „Građanka na prestolu“ Aleksija Ranhnera ( „Mika Miš“ , 1938) U treću godinu svog postojanja, „Mika
Miš“ ulazi sa fondom od 163. broja i sve jasnijim opredeljenjem u odnosu na dela
domaćih stvaralaca. I nakon što će Ivan Šenšin u 166. broju započeti strip „U
kandžama tigra“, dva broja kasnije Solovjev „San letnje noći“ (prema Šekspirovom
delu), a u 169. broju Ranhner „Građanku na pre stolu“ (prema romanu „Draga
Mašin“ Svetislava B. Lazića), „Mika Miš“ će od 14 strana posvećenih stripovima
čak 11 prepustiti domaćim autorima. Ipak, kada dva broja kasnije Solovjev
okončava prvu epizodu „Crnog atamana“, već u sledećem ga zamenjuje „Mandrak“ u
priči „Borba protiv vukodlaka“. Domaći autori se, međutim, ne predaju: Solovjev
odmah počinje drugu epizodu „Crnog atamana“ (pod nazivom Kapetan Leš“), dva
broja kasnije Ranhner se javlja obradom Nušićevih „Hajduka”, a u 177. broju
Kuznjecov sa „Orijent ekspresom”. Istovremeno, dok Solovjev završava strip „Đavo
i njegov šegrt”, Lobačev počinje treću epizodu „Plave pustolovke”. Najavljen već na naslovnoj strani u
180. broju pojavio se jedan od najpopularnijih likova u stripu uopšte. Reč je o
Princu Valijantu maestralnom delu Herolda Fostera, junaku koji će svojim
pustolovinama i zanosnim optimizmom zabavljati milione čitalaca širom sveta. U
istom broju okončani su stripovi Ivana Šenšina i Konstantina Kuznjecova „U
kandžama tigra”, odnosno „Hadži Murat”. Već u sledećem broju Solovjev je
ponovo najangažovaniji saradnik „Mike Miša“: pored „Crnog atamana” i „Sna letnje
noći”, počinje novi strip „Kozaci”. Istovremeno, Ranhner završava „Starog
kaplara”. Odmah zatim usledila su još tri stripa pripadnika Beogradskog kruga: „Hiljadu
i jedna noć” Konstantina Kuznjecova, treća epizoda „Džungla Veda” Đuke Jankovića
i „Đavolov šegrt u XX veku” Sergeja Solovjeva. U ovom periodu (23. marta 1938.
), izdavač „Mike Miša” pokreće još jedan list pod nazivom „Tarcan”. Tako će
posle „Zabavnika”, „Veselog zabavnika” i „Malog zabavnika Mike Miša“, ovo biti
četvrto izdanje čiji je osnovni cilj da odbrani matični list od bočnih udara sve
veće konkurencije. Istini za volju, novi nedeljnik neće izdržati više od 14
brojeva, ali će i u tom relativno kratkom razdoblju odgovoriti svojoj osnovnoj
nameni. U 190. broju „Mike Miša“ objavljen
je rezultat nagradne ankete kojom je redakcija pokušala da ispita čitalačku
naklonost prema pojedinim ostvarenjima u listu. Na prvom mestu ove zanimljive
ankete našao se „Fantom”, a za njim su sledili „Crni ataman” i „Mandrak”. Visoko
četvrto mesto zauzela je „Plava pustolovka”, a za njom redom dolaze ostali: „Orijent
ekspres”, „Princ Valijant”, „Stari kaplar”, „Hajduci”, „Bez otadžbine”, „Kozaci”,
„San letnje noći”, „Građanka na prestolu”, „Hadži Murat”, „Džungla Ved”, „Flaš
Gordon”, „Čikago”, „Hiljadu i jedna noć”, „Na Divljem zapadu”, „Teks Torn”, „Tajni
agent X–9”, itd. Zanimljivo je da su veoma nisko plasirani „Flaš Gordon” i „Tajni
agent X–9”, dok se Solovjevljev „Crni ataman” umalo nije našao na prvom mestu. Posle duže pauze u list se ponovo
vraća „Tim Tajlor” Lajmena Janga, ali na pomalo neuobičajen način. Naime, u
193. i 194. broju „Mika Miš“ u dodatku od po osam strana donosi epizodu „Tajanstveno
jezero”, kao besplatan prilog. Odmah zatim, u list se vraća još jedan stari
poznanik - „Flaš Gordon” Aleksa Rejmonda, a samo broj kasnije Kuznjecov počinje
svoj novi istorijski strip „Knjaz Miloš“ prema tekstualnom predlošku Svetislava
B. Lazića. U 197. broju Lobačev se javlja četvrtom epizodom serijala „Plava
pustolovka”. Istovremeno, Ranhner okončava strip „Građanka na prestolu”, da bi
se već u sledećem broju pojavio sa „Knjeginjom Tarakanovom”, stripom iz ruske
istorije čija je radnja smeštena u vreme vladavine Katarine II. Sve do 205. broja list neće
pretrpeti značajnije sadržinske promene da bi se uvođenjem „Princeze Ru” Đorđa
Lobačeva najavio čitav niz novih ostvarenja koja će tek uslediti. Već u narednom
broju pojavljuje se Segarov „Popaj” (preselio se iz „Veselog zabavnika“), nešto
kasnije „Mali moreplovac” Nikole Navojeva, nova epizoda „Boema” Konstantina
Kuznjecova, „Kralj konjičke policije” Čarlsa Flandersa u priči „Potopljeno blago”,
Jangov „Tim Tajlor” u „Panteru Fangu”, peti nastavak „Plave pustolovke” ( „Zarobljenica
Inda“) Đorđa Lobačeva i konačno „Mandrak na Južnom polu” Fila Dejvisa i Lija
Foka. Nabrojana ostvarenja, međutim, pašće u senku pred pojavom dugo
najavljivanog junaka koji se prvi put pojavljuje u „Mika Mišu”. Dogodiće se to u
214. Broju, a reč je o popularnom Berouzovom liku „Tarzan - gospodar džungle” u
crtačkoj verziji Hala Fostera. „Orijent-ekspres“ Konstantina Kuznjecova ( „Mika Miš“ , 1938)
Naslovna strana sa najavom „Princa Valijanta“ Harolda Fostera ( 1938)
„Princeza Ru “ Đorđa Lobačeva ( „Mika Miš“ , 1938)
„Tarzan“ Harolda Fostera ( „Mika Miš“ , 1938)
U 217. broju Ranhner se javlja sa
avanturama Garija Stronga u „Avetinjskom brodu”, dok je 218. broj u celini
posvećen „Fantomu” i epizodi „Rat u džungli”. Ovaj neobični potez, koji nije bio
u skladu sa dotadašnjom koncepcijom lista, izdavač je obrazložio u svom
uvodniku. Bilo je očigledno da se radi o dubljem sukobu sa konkurentskim listom „Truba”,
koji je prinudio izdavača da reaguje na ovakav zaista neuobičajeni način. Tokom narednog perioda
zastupljenost domaćih i inostranih autora u „Mika Mišu” uglavnom će biti
uravnotežena. Taj odnos neće bitno poremetiti ni početak nove epizode „Bena
Kerigena” Konstantina Kuznjecova i Branka Vidića u 224. broju, kao ni pojave „Belog
duha” Đorđa Lobačeva pet brojeva kasnije. Zanimljivo je, međutim, da je Lobačev
sada najzastupljeniji autor u listu sa tri stripa koja radi istovremeno: „Plava
pustolovka”, „Princeza Ru” i „Beli duh”. Nešto kasnije Solovjev će započeti
treću epizodu stripa „Crni ataman” pod nazivom „Nevesta živog Bude”, Ivan
Šenšin roman iz ruskog života „Knez Mihajlo Sicki”, a Đuka Janković strip „Tajanstveni
vozač br 13”. Na srednjim stranama u 233. broju Valter Nojgebauer prvi put se
predstavljaju čitaocima „Mike Miša“ realističnom storijom „Buna u Kongu“ i
svojim novim junakom detektivom Grantom. U ovom periodu „Mika Miš“ ponovo
pokreće anketu o popularnosti stripova koje donosi na svojim stranicama.
Objavljeni rezultati ovoga puta daju nešto drugačiju sliku: „Mali moreplovac”
Nikole Navojeva, „Tarzan” Hala Fostera, „Princeza Ru” Đorđa Lobačeva, „Ben
Kerigan” Konstantina Kuznjecova, „Princ Valijant” Hala Fostera, „Crni ataman”
Sergeja Solovjeva, „Tajanstveni vozač br 13” Đuke Jankovića, „Fantom” Lija Foka
i Reja Mura, „Kozaci” Sergeja Solovjeva, „Flaš Gordon” Aleksa Rejmonda, „Mandrak”
Lija Foka i Fila Dejvisa, „Knez Mihajlo Sicki” Ivana Šenšina, „Tim Tajlor”
Lajmena Janga, „Beli duh” Đorđa Lobačeva i tako dalje. Očigledno je da domaći
autori i dalje uspevaju da zadrže visoke plasmane u odnosu na slavne kolege iz
inostranstva, a Nikola Navojev sa „Malim moreplovcem” čak uspeva da se nametne
kao trenutno najpopularniji. Sve ovo ukazuje i na dobro vođenje uređivačke
politike redakcije „Mike Miša”, koja je od samog početka pružala šansu mladim
stvaraocima i kroz jedan relativno duži period izgrađivala njihov nesumnjivi
talenat. U 246. broju Kuznjecov počinje „Aladinovu
čarobnu lampu” iz svog ciklusa „Hiljadu i jedna noć”, a dva broja kasnije Šenšin
se javlja pričom o ruskom osvajanju Kavkaza pod nazivom „Hazavat sveti rat”.
Uporedo sa „Crnim atamanom”, Solovjev od 251. broja počinje „interesantan roman
iz arabljanskog života” „Vihor u pustinji”, dok se nova epizoda „Fantoma” ( „Mali
Toma“) pojavljuje pet brojeva kasnije. Na naslovnoj strani 257. broja
objavljen je kadar iz novog stripa Konstantina Kuznjecova „Grofica Margo”. Sudeći
prema prethodnim najavama, kao i činjenici da su mu ustupljene srednje strane,
očigledno je da redakcija „Mike Miša” mnogo očekuje od ovog stripa. I zaista,
već prvi utisak koji početne table ostavljaju na upućenijeg poznavaoca stripa,
nedvosmisleno ukazuje na ostvarenje opravdano proglašeno za jedan od najvećih
dometa ovog autora. Svojim kasnijim radovima Kuznjecov će uspevati da dostigne,
ali ne i da nadmaši crtačko umeće ispoljeno kod „Grofice Margo”.
„Ben Kerigan “ Konstantina Kuznjecova i Branka Vidića ( „Mika Miš“ , 1938)
„Buna i Konga “ Valtera i Noberta Nojgebauera ( „Mika Miš“ , 1938)
„Vodeća pozicija u anketi „Mike Miša“ : „Mali moreplovac“ Nikole Navojeva i Branka Vidića (1938)
„Grofica Margo “ Konstantina Kuznjecova ( „Mika Miš“ , 1938)
„Jadnici“ Aleksij Ranhnera ( „Mika Miš“ , 1938) „Tim Tajlor “ Lajmena Janga ( „Mika Miš“ , 1938)
Naslovna strana sa najavom „Barneja Bakstera“ Frenka Milera (1939)
„Mali Teri “ Miltona Kanifa ( „Mika Miš“ , 1939)
Neposredno pred ulazak u četvrtu
godinu postojanja, „Mika Miš“ objavljuje početak Ranhnerove obrade „Jadnika”
prema istoimenom romanu Viktora Igoa. Uz impozantan saldo od 269.
brojeva, „Mika Miš“ ulazi u 1939. godinu kao nesumnjivo najjači list u zemlji I,
kako će izgledati sve do 28. februara, bez neke ozbiljnije konkurencije.
Međutim, upravo pomenuti datum označiće težak udarac za dotad neprikosnoveni
vodeći položaj lista. Reč je o pojavi prethodno najavljenog i dobro reklamiranog
„Politikinog zabavnika”, čiji se izdavač daleko bolje pripremio za borbu na
tržištu od svih ranijih konkurenata. Već sama činjenica da su“Politikin zabavnik“
uređivali veliki poznavaoci dečje štampe Vladislav Ribnikar, Bata Vukadinović i
Duda Timotijević dovoljno ukazuje na značaj koji je u „Politici” pridavan
novopokrenutom izdanju, ali otkriva i glavni uzrok njegovog visokog kvaliteta i
meteorskog uspeha. Suočen s ovako teškom situacijom, „Mika
Miš“ se ipak ne predaje. Još uvek oslonjen na prethodno započete stripove
domaćih autora: „Grofica Margo“ i „Ali Babu i 40 hajduka“ Konstantina
Kuznjecova, „Bufala Bila“ Sergeja Solovjeva, „Princezu Ru“ Đorđa Lobačeva, „Harija
Džadža“ Ivana Šenšina i „jednookog pirata“ (ranije „Mali moreplovac“) Nikole
Navojeva i Branka Vidića; kao i na inostrana ostvarenja: „Princa Valijanta“ i „Tarzana“
Hala Fostera, „Mandraka“ Lija Foka i Fila Dejvisa, „Fantoma“ Lija Foka i Reja
Mura i „Popaja“ Elzija Krislera Segara: „Mika Miš“ već u 285. broju objavljuje
početak nove epizode „Tajnog agenta X–9“ pod nazivom „Tajna potonulih brodova“,
a u sledećem i prvu stranu stripa „Sreća Tim Tajlora“ Lajmena Janga. Kada se u
288. broju pojavljuje Fokov i Dejvisov „Mandrak i ljudi sa Marsa“, „Mali Teri“
Miltona Kanifa i u narednom broju „Barnej Bakster“ Frenka Milera, postaje
očigledno da će se „Mika Miš“ u narednom periodu, pre svega, oslanjati na
inostrana ostvarenja. To potvrđuje već 292. broj u kome prethodno završenu
epizodu „Fantoma“ odmah zamenjuje nova: „Fantom u Skotland Jardu“. Samo dva
broja kasnije, počinje i nova epizoda Rejmondovog „Flaša Gordona“. Sada je već zastupljenost
inostranih autora dvostruko veća od domaćih. Istovremeno, boreći se za pomalo
izgubljene pozicije, „Mika Miš“ u 295. broju pokreće veliki nagradni konkurs za
rešavanje ukrštenih reči sa visokim nagradnim fondom. Dva broja kasnije, na srednjim
stranama pojavljuju se prve table „Robina Huda”, izvanrednog ostvarenja Sergeja
Solovjeva, a u jubilarnom 300. broju Nikola Navojev završava „Jednookog pirata”
prema scenariju Branka Vidića i definitivno prekida saradnju s „Mikom Mišom”. Od
sada će čitaoci njegove radove moći da prate isključivo preko stranica „Mikijevog
carstva”. Naredni broj lista donosi početak
druge epizode „Jadnika” Aleksija Ranhnera, a 302. broj novu storiju
Flandersovog „Kralja konjičke policije”. Sa 30. tablom Sergej Solovjev u sledećem
broju pri vodi kraju „Bufala Bila”, da bi ga tri dana kasnije zamenio početkom
treće epizode „Kozaka”. Usledile su nove storije „Mandraka” i „Princa
Valijanta”, a nešto kasnije i Brigsovog „Tajnog agenta X–9” sa epizodom „Teror
na Brodveju”. U 311. broju Kuznjecov počinje svoj
novi strip „Princ krojač”, nakon četiri broja Šenšin objavljuje prvu tablu „Zvonara
Bogorodičine crkve”, a u 318. javlja se Lobačev sa šestom epizodom „Plave
pustolovke”. Dva broja kasnije Aleksije Ranhner okončava „Jadnike” i odmah
startuje sa novim ostvarenjem „Skotland Jard je nemoćan” u kome se ponovo
pojavio njegov jedini junak – Gari Strong. Stiče se utisak da domaći autori
postepeno uspostavljaju poljuljanu ravnotežu sa još uvek premoćnim gostima iz
inostranstva. U ovome, bar trenutno, uspevaju već u 321. broju, kada se posle
duže pauze javlja Đuka Janković stripom „Tri bekrije”. Istovremeno, Sergej
Solovjev uspešno završava „Robina Huda”. Odmah zatim usledio je Ranhnerov „David
Koperfild”, a u 326. broju Kuznjecov počinje strip „Baron vampir” (drugi deo „Grofice
Margo“) pošto je prethodno okončao „Princa krojača”. Naredni broj donosi
početak druge epizode „Bufala Bila” Sergeja Solovjeva i Branka Vidića. Nedelju
kasnije, u Miki Mišu uočavamo gotovo neprimetnu, ali istorijski posmatrano
veoma značajnu novost. Naime, u 329. broju lista Bern Hogart potpisuje tablu
Tarzana, koga je prethodno s velikim uspehom radio Hal Foster. Narednih dvadesetak brojeva neće
doneti neke značajnije pro mene. Tek u 351. broju Kuznjecov prilično neočekivano
završava „Barona vampira”, a sedam brojeva kasnije počinje „Bagdadskog lopova“,
Sergej Solovjev u narednom broju privodi kraju drugu epizodu „Bufala Bila“ i
sada za „Miku Miša“ crta samo „Ajvanhoa“, izvanredno ostvarenje započeto u 352.
broju od 20. oktobra 1939. godine. ![]() „Robin Hud “ Sergeja Solovjeva ( „Mika Miš“ , 1939)
„Jednooki pirat “ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mika Miš“ , 1939)
„Tajni agent H-9 “ Ostina Brigsa ( „Mika Miš“ , 1939)
Pošto je u 360. broju okončao
šestu epizodu „Plave pustolovke“ Đorđe Lobačev se izvesno vreme neće
pojavljivati, zbog svoje sve veće angažovanosti u „Politikinom zabavniku“.
Međutim, samo jedan broj kasnije, „Mika Miš“ uvodi pojačanje: Valter Nojgebauer
po drugi put startuju u beogradskom listu sa doživljajima detektive Granta,
ovoga puta pod nazivom „Rat špijuna“. Istovremeno, Đuka Janković završava „Agu
od rudnika“ i nakon dva broja počinje da radi adaptaciju „Pop Ćire i pop Spire“
Stevana Sremca. Osećajući sve više na tržištu snagu premoćnog „Politikinog zabavnika“, a delimično i konkurentske sposobnosti „Mikijevog carstva“, uredništvo „Mike Miša“ odlučuje se na izvesne promene u listu. Od 364. broja naslovne strane „Mike Miša“ štampaju se u dve boje, a nakon dva broja list izlazi na 24 strane. Istog dana (8. decembra 1939. godine) redakcija u „Politici“ reklamira list koji je već na tržištu: „Počev od 366. broja 'Mika Miš' će donositi, pored svojih ranije poznatih romana, još jedan roman u tekstu, jednu priču, vesti iz sporta i avijacije, razni zabavni materijal: ukrštene reči, skrivalice, rebuse i razne druge kulturno-zabavne stvari, duhovite doživljaje Džimi Klapa (Marižaka – prim. aut ) i sjajnu reportažu u stripu 'Maksim u Beogradu'. Svojom tehničkom opremom, bogatim izvorom raznovrsnog materijala, kao i cenom svakom pristupačnom, 'Mika Miš' s pravom zauzima prvo mesto među omladinskim zabavnim listovima. Dakle, ne zaboravite da je danas izišao iz štampe najnoviji, 366. broj 'Mika Miša' na 24 strane, sa koricama u dve boje a cena mu ostaje i dalje samo 1 dinar. „
U 371. broju Solovjev dvadesetom
tablom završava „Ajvanhoa“, a već u sledećem počinje adaptaciju slavnog
Šekspirovog dela „Romeo i Julija“. Petog januara 1940. godine, sa
374. brojem, „Mika Miš“ se našao na početku pete godine svog izlaženja. Kuznjecov
će specijalno za tu priliku adaptirati Gogoljevu novelu „Božićna noć“ i nakon
osam tabli završiti je u narednom broju. Istovremeno, Ranhner završava „Davida
Koperfilda“, a zatim startuje stripom „Mali lord Fontleroj“. Potom 377. broj i
ponovo izvrsni Kuznjecov: „Tri života“ je u gotovo istoj umetničkoj ravni sa „Groficom
Margo“. U narednom broju javlja se Marijan Ebner sa neočekivano kvalitetnim
radom „Pobednik smrti“, koji prema najavi redakcije „obrađuje večitu i
nedokučivu tajnu vraćanje života umrlima!“. Ferdo Bis u 379. broju počinje svoj
avanturistički strip „Morski vuk“. Postaje sve očiglednije da „Mika
Miš“ ne namerava da prepusti svoje pozicije bez borbe. Za razliku od svojih
konkurenata, on neprekidno pronalazi nove talente, pri čemu uvođenje Ebnerovih i
Bisovih radova predstavlja pun pogodak. Istovremeno, „Mika Miš“ na taj način
dokazuje i jednu notornu istinu: vodeća pozicija lista u dugom periodu koji je
prethodio nije bila ni puka slučajnost, niti posledica monopolističkog položaja
na tržištu. Posle pauze od tri meseca, u list
se ponovo vraća Ivan Šenšin sa prosečnim radom pod nazivom „Meksiko“. Šest
brojeva kasnije, Đuka Janković objavljuje početak novih doživljaja svog sve
simpatičnijeg junaka Maksima. Ovoga puta, dobrodušni nespretnjaković po Javiće
se u epizodi „Maksim na zapadnom frontu“. U 396. broju počela je nova storija „Barneja
Bakstera“. Istovremeno, okončana su čak tri stripa: „Fantom“ Lija Foka i Reja
Mura, „Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa, kao i „Rat špijuna“ Valtera
Nojgebauera I Branka Kovača. Sledeći broj donosi početak nove epizode „Fantoma“,
a odmah zatim Ranhner startuje sa „Revizorom“, prema istoimenoj Gogoljevoj
komediji. Promene u 399. i 400. broju ponovo su vezane za Ranhnerovo ime: pošto
će u prvom završiti „Malog lorda Fontleroja“, u narednom počinje strip „Uragan“
prema scenariju Svetislava B. Lazića. Sada je već primetno da su Konstantin
Kuznjecov, Aleksije Ranhner i Đuka Janković najverniji saradnici „Mike Miša“, mada
prvi uporedo stvara i za „Politikin zabavnik“. Solovjev i Šenšin u ovom periodu
gotovo isključivo rade za „Mikijevo carstvo“ (izuzetak je Šenšinov „Meksiko“),
dok je Lobačev potpuno angažovan saradnjom u „Politikinom zabavniku“. U ovakvoj
situaciji, sasvim je razumljivo što u listu već duže vreme dominiraju ostvarenja
inostranih autora. To će biti još uočljivije nešto kasnije (od 400. do 411.
broja), kada Ferdo Bis, Ivan Šenšin i Konstantin Kuznjecov privedu kraju svoje
stripove: „Morski vuk“, „Meksiko“ i „Tri života“. Nastalu prazninu delimično će
popuniti Đorđe Lobačev, koji se stripom „Beh duh“ privremeno vraća u 412. broju
„Mike Miša“. Četiri broja kasnije, Kuznjecov počinje da radi „Stjenjku Razina“ i
ponovo zauzima srednje strane u listu. U narednom broju vraća se i Jankovićev
Maksim s epizodom „Maksim kao Tarzan“, dok Ivan Šenšin u 419. broju počinje
strip „Tajna zamka Bakon“, sa Ralfom Stedijem u glavnoj ulozi.
„Zvonar Bogorodične crkve “ Ivana Šenšina ( „Mika Miš“ , 1939)
„Tarzan“ Berna Hogarta ( „Mika Miš“ , 1939)
„Romeo i Jilija “ Sergeja Solovjeva ( „Mika Miš“ , 1940)
„Maksim“ Đuke Jankovića ( „Mika Miš“ , 1940) „Pikova dama “ Konstantina Kuznjecova ( „Mika Miš“ , 1940) Sve do 427. broja u „Mika Mišu“ se
neće dogoditi ništa značajnije. Okončane epizode „Fantoma“ i „Mandraka“
zamenice nove, a Ranhner i Lobačev će u 426. broju završiti svoje stripove „Uragan“
i „Beli duh“. Od narednog broja, međutim, usledila je čitava serija. Posle duže
pauze u list se vraća Flanders sa „Kraljem konjičke policije“, u 428. Ranhner
počinje novu epizodu „Uragana“, šest brojeva kasnije Marijan Ebner se javlja sa „Herojima
neba“, a u 436. broju Bern Hogart startuje novom epizodom „Tarzana“. U
prethodnom broju, Kuznjecov i Janković završavaju „Stjenjku Razina“ i „Maksima
kao Tarzana“ da bi već u 437. Janković počeo svoj poslednji strip u „Mika Mišu“
pod nazivom „Maksim kao detektiv“. Nakon tri broja objavljen je završetak i
poslednjeg Šenšinovog rada u „Miki Mišu“ („Tajna zamka Bakon“), koji iz
nepoznatih razloga dovršava Aleksije Ranhner. Osetan nedostatak domaćih radova u
poslednjim brojevima lista, ublažiće Konstantin Kuznjecov izvrsnom adaptacijom
Puškinove „Pikove dame“ s kojom se javlja u 444. broju. Novom ostvarenju ponovo
je namenjeno dominantno mesto u listu (smešten je na srednjim stranama koje su otiskivane
u dve boje) i sada više nema nedoumice: Kuznjecov postaje glavno oružje „Mike
Miša“ u borbi sa snažnom konkurencijom. U 450. broju Ranhner privodi kraju
drugu epizodu „Uragana“, a Kuznjecov po završetku „Pikove dame“ (460. broj), već
u narednom počinje strip „Čarobna frula“ iz svog ciklusa „Hiljadu i jedna noć“.
Sa 467. brojem i okončanjem storije „Maksim kao detektiv“, Đuka Janković
definitivno odlazi sa stranica „Mike Miša“. Samo dva broja kasnije, u list se
vraća Solovjev sa „Carevim štitonošom“, stripom iz naše prošlosti. Poslednji brojevi u 1940. godini
objaviće početak nekoliko novih stripova. Mada se među njima mogu zapaziti
radovi nepoznatih, ali talentovanih početnika, svojim kvalitetom i
prepoznatljivošću daleko se izdvajaju ostvarenja već afirmisanih domaćih autora: „Žig
smrti“ Konstantina Kuznjecova i „Vaskrsenje“ i „Poštareva kći“ Aleksija Ranhnera.
Značajno je pomenuti da se u list vraća i „Mali Teri“ Miltona Kanifa. U šestoj, poslednjoj godim svog
izlaženja, „Mika Miš“ je startovao 3. januara 1941. godine sa 478. brojem. Tri
nedelje kasnije, Ferdo Bis se vraća u list sa storijom „Blago cara Solomuna“,
nesumnjivo jednim od svojih najboljih radova. Naredni, 484. broj donosi početak
još jednog stripa za koji Konstantin Kuznjecov kao predložak koristi pisano
delo: ovoga puta to je Servantesov „Don Kihot“. U istom broju „Mika Miš“ je
objavio i sledeće stripove: „Blago cara Solomuna“ (Ferdo Bis), „Vaskrsenje“ i „Poštareva
kći“ (Aleksije Ranhner), „U carstvu Inka“, „Žig smrti“ (Konstantin Kuznjecov), „Carev
štitonoša“ (Sergej Solovjev), „Fantom“ (Li Fok i Rej Mur), „Mali Teri“ (Milton
Kanif), „Atlantida“, „Gospodar sveta“, „Mandrak“ (Li Fok i Fil Dejvis) i „Tarzan“
(Bern Hogart). U 490. broju Sergej Solovjev
završava prvi deo „Carevog štitonoše“ i odmah u sledećem startuje sa drugim
nastavkom. Pet brojeva kasnije, Valter Nojgebauer i Branko Kovač po treći put
počinju saradnju sa „Mikom Mišom“, objavljujući prvu tablu realističkog stripa „Zrinski
i Franko pan“. U list se ponovo vraća i „Radio patrola“ Čarlija Šmita, a 501.
broj donosi početak nove epizode „Fantoma“. Samo tri broja kasnije, rat će
naglo prekinuti slavni pohod „Mike Miša“ kroz istoriju jugoslovenskog stripa. U
stvari, 504. broj lista izašao je 4. aprila 1941. godine, dva dana pre nego što
će biti bombardovan Beograd. Od stripova koje je doneo na svojim stranicama: „Zrinski
i Frankopan“ Valtera Nojgebauera i Branka Kovača, „Fantom“ Lija Foka i Reja
Mura, „Barnej Bakster“ Frenka Milera, „Blago cara Solomuna“ Ferda Bisa, „U
carstvu Inka“, „Žig smrti“ Konstantina Kuznjecova, „Carev štitonoša“ Sergeja
Solovjeva, „Čovek sa 100 lica“, „Mali Ten“ Miltona Kanifa, „Radio patrola“
Čarlija Smita, „Špijunka“, „Mandrak“ Lija Foka i Fila Dejvisa, „Doktor Moro“
Aleksija Ranhnera i „Avanturisti neba“; završen je jedino „Žig smrti“
Konstantina Kuznjecova. Ovo, međutim, neće biti i poslednja reč lista koji je tokom neprekidnog šestogodišnjeg izlaženja zadobio simpatije svih poklonika devete umetnosti. Sasvim neočekivano, 8. oktobra 1941. godine, pojavio se u okupiranom Beograd i 505. broj „Mike Miša“. Sudeći prema oglasu objavljenom na desetoj strani: „Dvadesetosma sveska Krnje izlazi u četvrtak, 10. aprila“; list je verovatno već bio grafički pripremljen, a naknadno je promenjen samo datum na naslovnoj strani. Ovaj poslednji broj „Mike Miša“ doneo je nastavke storija započetih u prethodnim brojevima i prve dve table nove epizode „Tarzana“ u crtačkoj verziji Berna Hogarta. Nijedan od objavljenih stripova nije bio završen. ![]() „Carev štitonoša “ Sergeja Solovjeva ( „Mika Miš“ , 1941) „Blago cara Solomona “ Freda Bisa ( „Mika Miš“ , 1941)
„Naslovna Strana 505. broja „Mike Miša“ (1941) Ubrzo nakon „Mike Miša“, izdavač
najpopularnijeg predratnog strip-izdanja pokrenuo je još jedan list, ovoga puta
pod nazivom „Robinzon“. Imajući u vidu kratkoću životnog veka novog lista
(izašlo je svega 12 brojeva), moglo bi se zaključiti da je reč o gotovo
beznačajnom izdavačkom poduhvatu, kakvih će biti i u narednom periodu razvoja
jugoslovenskog stripa. Prvi utisak, međutim, ne daje pravu sliku o vrednosti „Robinzona“. Na stranicama „Robinzona“ prvi put
se kao scenarista predstavlja Branko Vidić (nesumnjivo najproduktivniji pisac
tekstova u predratnom razdoblju), obradivši za Nikolu Navojeva čuveni Gogoljev
roman „Taras Buljba“. Početak saradnje ova dva autora značajan je utoliko više
kada se ima na umu da će dalji rad Nikole Navojeva isključivo počivati na
Vidićevim tekstualnim predlošcima. Osim toga, bili su to i predznaci okupljanja
budućeg „Beogradskog kruga“ oko „Mike Miša“, jer će Navojev i Vidić (uz Đorđa
Lobačeva) prvi startovati u glavnom Ivkovićevom izdanju. Značaj „Robinzona“, međutim, treba
posmatrati i u jednom drugačijem svetlu. Naime, svestan konkurentskih
sposobnosti drugih listova, kao i realne mogućnosti pojave novih, izdavač „Mike
Miša“ je pokretanjem „Robinzona“ suzio tržišni prostor i na taj način delimično
zaštitio osnovno izdanje od neposrednog dejstva konkurencije. Istovremeno, time
je nagoveštena i pojava drugih listova koji će, uz očekivani komercijalni
efekat, uvek imati i zadatak da podupiru matično izdanje. Prvi će se pojaviti „Zabavnik“
(krajem oktobra 1936), a zatim u razmacima od dva meseca i preostali listovi: „Mali
zabavnik Mika Miš“ i „Veseli zabavnik“. Koncepcijski bitno različiti od „Mike
Miša“, ovi listovi predstavljaju prva specijalizovana izdanja, bez sumnje namenjena
različitoj čitalačkoj publici, drugačijoj ne samo po ukusu već i u odnosu na
godine starosti. Jer, dok je „Zabavnik“ (po ugledu na „Mikijeve novine“) reprizirao
kompletne storije iz matičnog izdanja, „Mali zabavnik Mika Miš“ (izlazio je i na
manjem formatu) bio je zamišljen kao poligon za odgajanje novih crtačkih i
scenarističkih snaga, od kojih su najuspešniji kasnije dobijali prostor i u
samom „Miki Mišu“. Za razliku od svojih prethodnika, „Veseli zabavnik“ je po
pravilu objavljivao stripove humorističkog sadržaja, delimično odstupivši od ove
koncepcije samo u nekoliko navrata. Pokretanjem „Zabavnika“, „Malog
zabavnika Mika Miš“ i „Veselog zabavnika“, Aleksandar Ivković je definitivno
učvrstio položaj svog osnovnog izdanja i praktično onemogućio pojavu prave
konkurencije na tržištu sve do početka 1938. godine. Razumljivo, ovako umešan
potez izdavača „Mike Miša“ ne bi imao pravi efekat da nije u osnovi bio podržan
izuzetno dobrim sadržajem matičnog lista, koji je upravo u ovom periodu okupljao
oko sebe i glavne snage „Beogradskog kruga“. Pored toga, zasluge za vodeće
pozicije Ivkovićevih listova s pravom se pripisuju i kreativnim sposobnostima
Milutina S. Ignjačevića, višegodišnjeg urednika „Mike Miša“ i svih njegovih
pratećih izdanja. Nedelju dana pre pokretanja „Zabavnika“,
tačnije u vreme kada su Ivkovićeva izdanja meteorskom brzinom osvajala tržište
(za svega osam meseci Ivković je pokrenuo četiri nova lista), u Beogradu se
gotovo neprimetno pojavio „Crveni vrabac“ Jovana Grdaničkog. Ovaj zabavni list
nije bio dugog veka (izašlo je svega deset brojeva), ali je i u tom kratkom
intervalu ostavio izvestan trag, ukazujući na očigledan nesklad između
nesumnjivih ambicija uredništva i objektivnih tržišnih okolnosti. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |