Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Nikola Navojev
Jedan od vodećih autora iz
predratnog „Beogradskog kruga“, rođen je 1913. godine u Petrogradu (današnji Sankt Petrburg). Poput brojnih
ruskih emigranata preselio se dvadesetih godina u Jugoslaviju i odmah se
nastanio u Beogradu. Nikola Navojev
već sa 22 godine objavljuje prve radove u beogradskom listu „Strip” kao njegov
najproduktivniji saradnik. Debitovao je septembra 1935. godine u 25. broju
lista, sa stripom „Istorija Abisinske dinastije”. Za nešto manje od dve godine
izlaženja „Stripa”, Navojev uspeva da objavi još deset
storija, od kojih je kod čitalaca najbolje bila primljena „Tarcaneta“. Pustolovina kao osnovni stvaralački motiv - „Mladi Bartulo“ Nikole Navojeva i Branka Vidića Crtež Nikole Navojeva iz početne
faze njegovog stvaralačkog opusa jedva da ukazuje na veći umetnički potencijal.
Mada se u pojedinim kadrovima može naslutiti talenat budućeg majstora „Beogradskog
kruga“, njegove table u celini deluju suviše plošno, linija crteža je još gruba
a uočljivi su i propusti u anatomskim postavkama ljudskih figura. Poseban problem
za Navojeva bez sumnje je predstavljalo pisanje scenarija. Slični nedostaci, mada u manjoj
meri, biće prisutni i kod narednih radova Navojeva, ovoga puta objavljenih u
listu „Robinzon”. Urednik izdanja, Milutin Ignjačević
odmah primećuje sa kakvim se teškoćama suočava mladi crtač prilikom rada na
tekstualnom predlošku i povezuje ga sa Brankom Vidićem,
autorom brojnih tekstova u raznim beogradskim izdanjima. Usledio je prvi
rezultat – obrada Gogoljevog „Tarasa Buljbe“, koga Navojev i Vidić neće uspeti da završe zbog iznenadnog
gašenja lista. Od tog trenutka, međutim, Navojev će
sve stripove crtati isključivo prema tekstualnim
predlošcima Branka Vidića. Sledeća tri ostvarenja Navojev kreira za „Miku Miša”, a zatim, bez sumnje
nezadovoljan svojim napredovanjem, prestaje da objavljuje radove u dugom periodu
od 18 meseci. Povratak na strip scenu, Navojev će oglasiti na najbolji mogući način. Već kod prve
table „Malog moreplovca” prepoznajemo velikog autora iz njegovih najboljih dana,
sa svim specifičnostima grafičkog izraza koje ga i svrstavaju u sam vrh
jugoslovenskog stvaralaštva. Međutim „Mali moreplovac” ne predstavlja značajan
skok jedino na planu vizuelne impresije, on istovremeno ukazuje na suštinsko
poimanje pustolovnog stripa uopšte, svesno autorovo preuzimanje načela da se
takav žanr može razvijati isključivo u obliku serijala
i reprodukovati kroz neograničen broj epizoda. Popularnost „Malog moreplovca“
neće moći da nadmaši ni jedan drugi strip-junak, pa
će u anketi „Mike Miša“ novi rad Nikole Navojeva biti svrstan na prvo mesto,
ostavljajući za sobom ostvarenja Hala Fostera, Aleksa Rejmonda, Lija Foka i Lajmena Janga. Uskoro Navojev objavljuje
nove epizode svog prvog serijala, ali dok čitaoci s
nestrpljenjem iščekuju dalje nastavke stripa o pustolovinama
gusara Jona van Draka, u životu mladog autora dolazi do značajne promene. Milutin
S. Ignjačević i Branko Vidić napuštaju „Miku Miša“ i
pokreću sopstveno izdanje, a Navojev im se bez
oklevanja pridružuje, potpuno vezujući svoju budućnost za sudbinu novog lista. Sa prvim brojem „Mikijevog carstva” i početnim tablama čak tri nova stripa,
Nikola Navojev je zašao u najplodnije razdoblje svog
stvaralaštva. U toku 1939. i 1940. godine, ostvariće gotovo neverovatnu
produkciju od preko 400 tabli, izgrađujući svoje delo na temeljima četiri
značajna serijala: „Mali moreplovac“, „Mladi Bartulo“, „Dve sirotice“ i „Zigomar“.
Ali dok je radnja stripa „Dve sirotice” smeštena u parisko podzemlje iz burnih
vremena Francuske revolucije, „Mali moreplovac“, „Mladi Bartulo“
i „Zigomar“ tipični su predstavnici pustolovnog
žanra, koji duboko prožima celokupan rad Nikole Navojeva. U narednom periodu, Navojev objavljuje više epizoda iz pomenutih serijala i, uprkos povremenim „iskakanjima“
u crtanju zasebnih storija (nova obrada „Tarasa Buljbe“,
„Ženidba Maksima Crnojevića“ i drugi), jasno ukazuje na svoje osnovno opredeljenje
u daljem radu. Na žalost, bolest će onemogućiti mladog autora da produži svoj
stvaralački put. Umro je od tuberkuloze, novembra 1940, kada je imao svega 27
godina. Poslednje table svojih stripova radio je doslovno u bolesničkoj postelji. Stripografija
„Strip“„Istorija
Abisinske dinastije” 1935. „Da li je Markus pronašao Ameriku“
1935/36. „Lovci orhideja smrti” 1935/36. „Doživljaji detektiva Rida“ 1935. „Veliki kombinator
Bender“ 1935/36. „Tarcaneta“
1936. „Crna krila na ostrvu Amazona”
1936. „Rat
pod zemljom“ 1936. „Tajna grobnice jednog faraona”
1936. „Moderni gusari“ 1936. „Beli vođa crvenokožaca“ 1936. „Robinzon“„Atlantida”
1936. „Indusi – pobuna u džungli” 1936. „Taras Buljba” 1936. (prema delu N.
V. Gogolja obradio Branko Vidić) nedovršeno „Mika Miš“Serija
kratkih stripova 1936. „Koralno
ostrvo” 1936. „Plavi
dijamant” 1936. „Hajdukov sin“ 1936. (scenario
Branko Vidić) „Osvajači severnog pola” 1936.
(scenario Branko Vidić) „Otmica lepe Turkinje” 1936.
(scenario Branko Vidić) „Mali moreplovac“ 1938. (scenario
Branko Vidić) „Mali moreplovac” – II epizoda,
1938. (scenario Branko Vidić) „Jednooki pirat“ 1939. (scenario
Branko Vidić) „Mikijevo carstvo“„Komnen Barjaktar „ 1939.
(scenario Branko Vidić) „Mladi Bartulo”
1939. (scenario Branko Vidić) Dve sirotice” 1939. (prema D'Enerijevom romanu obradio Branko Vidić) „Mali moreplovac“ 1939. (scenario
Branko Vidić) „Zigomar”
1939. (scenario Branko Vidić) „Mladi Bartulo“
– epizoda: „Princ Konde“ 1939. (scenario Branko
Vidić) „Dve sirotice” 1939. (obradio
Branko Vidić) „Mladi Bartulo”
– epizoda: „Rob sa galije“ 1939. (scenario Branko Vidić) „Zigomar
protiv Fantoma” 1939. (scenario Branko Vidić) „Dve sirotice” – epizoda „Sunce
sreće“ 1939. (obradio Branko Vidić) „Taras Buljba“ 1939. (obradio Branko
Vidić) „Zigomar
„- epizoda: „Nevesta bogova“ 1939. (scenario Branko Vidić) „Taras Buljba” – II epizoda
1939/40. (obradio Branko Vidić) „Dve sirotice” – epizoda: „Podzemni
Pariz“ 1939. (obradio Branko Vidić) „Zigomar”-
epizoda: „Bič pravde“ 1940. (scenario Branko Vidić) „Bela sestra“ 1940. (scenario
Branko Vidić) „Mladi Bartulo”
– epizoda: „Tri gusara” 1940. (scenario Branko Vidić) „Bela sestra“ – II epizoda 1940.
(scenario Branko Vidić) „Dve sirotice“ 1940. (obradio
Branko Vidić) „Vitez Buridan“
1940. (scenario Branko Vidić) „Zigomar“
– epizoda: „Misterije Egipta“ 1940. (scenario Branko Vidić) „Ženidba Maksima Crnojevića“ 1940.
(scenario Branko Vidić) „Čeljuskinci“
1940. (scenario Branko Vidić) „Minjon“ 1940. (scenario Branko
Vidić) „Smrt Smail Age Čengića“ 1940.
(prema Mažuranićevom epu obradio Branko Vidić) „Okovi prošlosti“ 1940/41.
(scenario Branko Vidić) nedovršeno | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |