NovostiPretragaO projektuMapa projektaKontaktPomocProjekat RastkoPromena pisma English
Projekat RastkoStrip
TIA Janus

Славко Драгинчић и Здравко Зупан

Историја
југословенског стрипа I
- до 1941 године-

Валтер Нојгебауер (Walter Neugebauer)

Рођен је 1921. године у Тузли, а три године касније пресељен је са породицом у Загреб. За цртање се заинтересовао још у најранијем детињству. Имао је свега 11 година када је почео да илуструје песмице које је његов старији брат Норберт објављивао у дечјим листовима.

Дебитантски рад на стрипу Валтер Нојгебауер је објавио октобра 1935. године, у 17. броју загребачке ревије „Око“. Била је то гег-табла „Попај и кокосов орах“, коју је Валтер нацртао према Норбертовом тексту, а по узору на оригинални лик Елзија Крислера Сегара. Знајући, међутим, да пуким копирањем туђих ликова неће ништа постићи, Валтер Нојгебауер исте године за „Око“ почиње да креира „Доживљаје Насредин Хоџе“ и од тада цртање стрипова постаје његова професионална преокупација. Текстове многе његове сторије писаће Норберт Нојгебауер, који се такође трајно определио за рад на стрипу, затим Бранко Ковач, Марцел Чукли, Звонимир Фуртингер и др. Веома често се и сам налазио у улози сценаристе.

Врхунски домет у карикатуралној стилизацији - „Згоде Дика Извидника Валтера и Норберта Нојгебауера

Углавном цртајући хумористичке стрипове, у којима његов уметнички сензибилитет све више долази до изражаја, Валтер Нојгебауер у наредном периоду сарађује са већим бројем листова: „Хрватским дневником“, „Новостима“, „Веселим забавником“, „Mickey стрипом“, „Тарцаном“ и „Мика Мишом“.Већ тада је креирао и своје најпопуларније јунаке „Jacka Jacksona и Бимба Бамбуса“

Као седамнаестогодишњак, Валтер Нојгебауер се први пут окушао у издавачком послу, покренувши заједно са братом лист „Весели вандрокаш“. Мада неће бити дугог века, рад на „Веселом вандрокашу“ послужиће Валтеру као непроцењиво искуство, што ће се одразити и на његов следећи издавачки подухват неколико година касније. Наиме, 1943. године, после другог покушаја, Валтер Нојгебауер успева да покрене лист „Забавник“, у коме ће објавити неколико сопствених ремек-дела и изврсне радове Андрије Мауровића.

Све до појаве „Забавника“, Валтер је био под несумњивим утицајем Волта Дизнија и постепено развијајући сличан стил, тежио да се што више приближи свом узору. Са неколико најбољих остварења у „Забавнику“ („Патуљак Носко“, „Гладни краљ“, „Мали Мук“) то му је без сумње и пошло за руком, док је у појединим елементима чак и превазишао славног америчког аутора. Тако, на пример, непоновљиви колорит Валтерових стрипова упечатљиво је појачавао изражајност цртежа, остварујући својом густином изузетну чулну импресију, каква се до тада није могла срести ни код једне Дизнијеве креације.

Непосредно после ослобођења, у току 1945. године, Валтер Нојгебауер учествује у производњи првих цртаних филмова у нашој земљи. Укључивши се у рад загребачког „Филмског подузећа – Дирекције за Хрватску“, успева да реализује пробни филм „Црвић“ и два пропагандна: „Усмене новине“ и „Сви на изборе“

Током 1951. године, у оквиру редакције хумористичког листа „Керемпух“, креиран је први дужи домаћи цртани филм „Велики митинг“, а главни цртач и аниматор био је Валтер Нојгебауер. Тиме се, међутим, његов рад на цртаном филму не завршава. Учествовао је у оснивању „Дуге филма“, био је први председник њеног уметничког савета, а својим искуством допринео је оспособљавању многих других цртача. Касније је као цртач и аниматор радио на низу рекламних филмова у производњи „Интерпублика“, а затим и у „Загреб филму“.

Пионирски рад на цртаном филму, ипак није одвојио Валтера Нојгебауера од стрипа. Већ 1951. године, неуморни стваралац почиње да црта нове сторије за загребачки „Илустрирани вјесник“, а затим ће објављивати радове у читавом низу листова: „Пиониру“, „Хоризонтовом забавнику“, „ВУС-у“, „Петку“, „Мики стрипу“, „Глобусу“, „Плавом вјеснику“, „Малом јежу“, „Стрип ревији“ и „Вечерњем листу“ Са изузетком неколико првих радова из овог периода, Валтер Нојгебауер постепено напушта начин цртања с којим се прославио на страницама „Забавни ка“ и све више прибегава стилизацији и крајњим поједностављењима у цртежу. И мада ће истовремено објавити своја најбоља остварења у реалистичном маниру („Први људи на мјесецу“, „40.000 миља под морем“ и „Морски џаво“), Валтер Нојгебауер у раду на хумористичком стрипу више не инсистира на квалитету, већ предност даје обиму своје продукције. Овај моменат ће посебно доћи до изражаја приликом сарадње са „Плавим вјесником“ и „Малим јежом“, за које ће Валтер нацртати изузетно много стрипова, управо у том новом, сасвим поједностављеном стилу.

Половином педесетих година, Валтер Нојгебауер успоставља са радњу са познатим минхенским издавачем Ролфом Кауком, да би се неколико година касније дефинитивно преселио у Минхен, где ће све до 1972. године као уметнички директор водити комплетну Каукину продукцију. Многи од популарних ликова из Каукиних издања настали су под виртуозном руком Валтера Нојгебауера. Један од стрипова рођених у овом периоду објављен је и у нашој земљи. Популарног „Ваумана“ југословенски читаоци први пут ће упознати посредством „Нашег стрипа”, 1983. године.

Стрипографија:

„Око“

„Попај и кокосов орах“ 1935. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Доживљаји Насредин Хоџе“ 1935/37. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Хрватски дневник“

„Мудра мачкица“ 1936. (сценарио Бранко Ковач)

„Цик и Цак“ 1936. (сценарио Бранко Ковач)

„Новости“

„Дадо и његови клубаши“ 1937/38. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Весели забавник“

„Наши рантапланци“ 1938. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Mickey стрип“

„Мишкецове згоде и незгоде” 1938. (сценарио Фрањо Фуис)

„Весели вандрокаши“ 1938. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Jack Jackson и Бимбо Бамбус у афричкој џунгли“ 1938. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Рат светова“ 1939. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Тарцан“

„Краљ кријумчара“ 1938. (сценарио Бранко Ковач)

„Весели вандрокаш“

„Гусарска оставштина” 1938. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Цик и Цак“ – епизода: „Паклени јахачи“ 1938. (сценарио Бранко Ковач)

„Весели вандрокаши” 1938/39. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Згоде Дика извидника“ 1938/39. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Winetou“ 1. део, 1938/39. (према роману Карл Маја обрадио Норберт Нојгебауер)

„Јахачи румене кадуље“ 1938/39. (према делу Зејн Греја обрадио Норберт Нојгебауер)

„Божићна симфонија“ 1938. (сценарио Бранко Ковач)

„Три лијенчине“ 1939. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Ја сам смрт“ 1939. (сценарио Бранко Ковач)

„Музеј воштаних фигура“ 1939. (сценарио Бранко Ковач)

„Пуж бескућник“ 1939. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Тајна фараонове гробнице“ 1939. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Гусарски бог Птаа“ 1939/40. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Мртвачка рука“ (други део стрипа „Ја сам смрт“) 1939. (сценарио Бранко Ковач)

„Winetou“ – II део, 1939/40. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Још живи Робинзон“ 1939/40. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Божанство прашуме“ 1939/40. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Украдени нацрти“ 1939/40. (сценарио М. Павер)

„Зачарана фарма” 1940. (сценарио Бранко Ковач) недовршено

„Необична баштина” 1940. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Велики излет малог Дика 1940. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Нови вандрокаш“

„Тарзан” 1940. (према Бероузовом роману обрадио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Дивљи запад у пламену” 1940. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Златни оток” 1940. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Зачарана фарма” – нова епизода 1940. (сценарио Бранко Ковач) недовршено

„Jack Jackson и Бимбо Бамбус на сјеверном полу” 1940. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Мика Миш“

„Буна у Конгу” 1938. (сценарио Бранко Ковач)

„Рат шпијуна” 1939/40. (сценарио Бранко Ковач)

„Зрински и Франкопан” 1941. (сценарио Бранко Ковач) недовршено

„Забавник“

„Патуљак Носко” 1943. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Бимбо Бамбус и Ханс Ханзек“ 1943. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Рођак из каменог доба” 1943. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Гладни краљ” 1943/44. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Шумска поста” 1943/44. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Шиц миц” 1943/45. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Јуричине пустоловине” 1943/45. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Згоде и незгоде малог Даде” 1943/45. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Тарзановим стопама” 1943/44. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Зврк – Збрк” 1943/44. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Мали Мук” 1944. (према причи В. Хауфа обрадио Норберт Нојгебауер)

„Лучки извидници” 1945. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Јагленац и Рутвица“ 1945. (према бајци Иване Брлић Мажуранић обрадио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Забавникова“ ванредна издања

„Обиестни пјетлић” 1943. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Први међу задњима” 1943. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Илустрирани вјесник“

„Закопано благо” 1951. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Зим – Зум“ 1951. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Инка Факинка” 1951. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Анка Враголанка” 1951. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Пионир“

„Дјетел – градски неваљанац” 1952. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Вјесников забавни тједник”

„Прича с руба шуме” 1952. (сценарио Норберт Нојгебауер) недовршено (у целости објављено 1958. у недељнику „ВУС”)

„Хоризонтов забавник“

„Краљева миљеница” 1952. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Незнанац” 1952. (цртао га само неко време – сценарио Никша Фулгози)

„Тарзановим стопама” (нова верзија) 1952/53. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„ВУС“

„Град на облацима” 1952. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Петко“

„Чаробни мачак” 1953. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Незадовољни зеко” 1953. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Јеленко Каменко” 1953. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Први људи на мјесецу”1953. (према роману Х. Џ. Велса обрадио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Roy Thorne” 1953. (сценарио Марцел Чукли) недовршено

„Мики стрип“

„Први људи на мјесецу” (настављен из .Петка“) 1954.

„Roy Thorne” 1954. (сценарио Марцел Чукли)

„40.000 миља под морем” 1954. (према роману Жила Верна обрадио Норберт Нојгебауер) недовршено

„Сателит земље XXVIII“ 1954.

„Глобус“

„Незнанац из свемира” 1954. (сценарио Звонимир Фуртингер)

„Плави вјесник“

„40.000 миља под морем” (настављен из „Мики стрипа“) 1954/55.

„Зачарана тапета” 1954. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Гусарско благо” 1954/55. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Тко се задњи смије” 1956. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Заплетена прича” 1958. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Мало Медвјеђе Срце” 1959. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том на родеу” 1959. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„У лову уловљен” 1959/60. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Опасно цвијеће” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„У лову на медвједа” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Ноћни риболов” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Тајанствени трагови” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Одбјегли зец” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Трагом јутарње звијезде” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Прадједова пушка” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Злато у потоку” 1960. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Кануом до логора” 1960/61. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„С коња на магарца” 1961. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Морски џаво” 1962. (према делу А. Бељајева обрадио Норберт Нојгебауер)

„Том и Мало Медвјеђе Срце” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Мало Медвјеђе Срце” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„С дједом у лов на јелене” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Мало Медвјеђе Срце” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Којоти” 1962/63. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„С коња на магарца” 1963/64. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Рат с мишевима” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Оток изгубљених бродова” 1964. (према делу А. Бељајева обрадио Норберт Нојгебауер)

„Опасан улов” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Крадљивци оваца” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Дивљи коњ” 1964/65. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Штедна књижица” 1965. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Ловци на злато” 1965. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Лов на пуму” 1965. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Винету” (друга верзија) 1965/66. (према роману Карла Маја обрадио Норберт Нојгебауер)

„Извор зла” 1965/66. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Мали јеж“

„Том и Биберче” 1961/62. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Вртлог изненађења” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Испирачи злата” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Несташан зека” 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Биберче“ 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Биберче” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Старински сат” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Усољене рибе” 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Биберче“ 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Биберче“ 1964. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Том и Биберче“ 1964/65. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Стрип ревија“

„Миша у свемиру” 1962/63. (сценарио Валтер Нојгебауер)

„Миша у свемиру” - епизода: „Гусари свемира” 1963. (сценарио Валтер Нојгебауер)

„Миша у свемиру“ 1963. (сценарио Валтер Нојгебауер)

„Вечерњи лист“

„Инка“ 1962. (сценарио Норберт Нојгебауер)

„Наш стрип“

„Vauman” 1983. (сценарио Р. Geisler)


Историја југословенског стрипа I
- до 1941 године-

// Пројекат Растко / Стрип //
[ Промена писма | Претрага | Мапа Пројекта | Контакт | Помоћ ]