Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Andrija Maurović
Početkom dvadesetih godina obreo
se u Zagrebu sa željom da svoje obrazovanje nastavi na Likovnoj akademiji, ali je
zbog teške materijalne situacije bio prinuđen da odustane i vrati se u rodno
mesto. Zahvaljujući finansijskoj pomoći sugrađana i svojoj velikoj upornosti, sledeće
godine je ipak uspeo da se upiše i tako započne toliko željene studije
slikarstva. Međutim, uporedo sa učenjem, morao je da se izdržava obavljajući
razne grafičke poslove, zbog čega je ubrzo pao u nemilost pojedinih profesora.
Na kraju je definitivno udaljen sa Akademije i više nikada neće ostvariti svoj
životni san da postane akademski slikar. Razočaranje i ogorčenost zbog
neuspelog pokušaja na Akademiji, veoma brzo su ustuknuli pred neiscrpnom
energijom i raskošnim talentom mladog umetnika. On se tih godina neumorno
troši: crta plakate za Rožankovski, zidne slike za kuhinje, ilustruje knjige,
crta karikature, sarađuje kao ilustrator u „Koprivama“, „Novostima“, „Kulisi“, „Smilju“,
„Ženskom svijetu“. U tom periodu radio je gotovo svu grafičku opremu u Zagrebu
i za kratko vreme postao najbolje plaćeni primenjeni umetnik. Nakon nekoliko zanimljivih
strip-ogleda u „Koprivama“ krajem tridesetih, Maurović se sa prvim dužim
ostvarenjem javlja 12. maja 1935. godine, na stranicama zagrebačkog dnevnika „Novosti“.
Storija je nosila naziv „Vjerenica mača“, a crtana je prema Kovačićevoj obradi
Fevalovog romana. Maurović se odmah predstavlja kao potpuno zreo stvaralac, što
je bez sumnje u značajnoj meri posledica njegove višegodišnje aktivnosti u crtanju
ilustracija i rada na raznim grafičkim poslovima. Međutim, ako se time može
objasniti snaga njegovog crteža, osećajno kontrastiranje svojstveno samo
oprobanom ilustratoru; vizuelna dinamičnost toka radnje postignuta filmskom
tehnikom pogleda, mogla je nastati samo kao unutrašnji poriv Andrije Maurovića,
a ne kao posledica iskustvene spoznaje. U tome i jeste najveća vrlina
Maurovićevog rada na stripu On jednostavno nikada nije imao potrebe da „prepisuje“
od drugog autora; sva saznanja o mediju crpeo je iz sopstvenog umetničkog bića,
koje ga je neprekidno teralo na nova traganja. Odmah nakon „Vjerenice mača“,
Maurović crta za „Novosti“ nove stripove prema tekstualnim predlošcima Kreše
Kovačića, ali istovremeno započinje saradnju i sa revijom „Oko“, u kojoj će tokom
tri uzastopne godine objaviti veći broj radova. Međutim, za razliku od
impresivne raster-tehnike kakvu je koristio kod stripova u „Novostima“, storije
u „Oku“ crtao je grubom konturnom linijom na beloj površini, postižući
drugačiju, ali ne i manje efektnu atmosferu. Za Andriju Maurovića nikako se ne
može reći da je bio žanrovski opredeljen autor. Crtao je stripove sa
naučnofantastičnom podlogom, pustolovne storije, ulazio u istorijske obrade
davno proteklih vremena, prihvatao se crtanja adaptiranih književnih dela, pa čak
i stripova sa kriminalističkim zapletima. Ipak, jednom žanru Maurović je bez
sumnje posvetio više pažnje, a postignuti rezultat kritika je bez pogovora
proglasila najvrednijim u njegovom celokupnom opusu. Reč je, naravno, o vesternu
i izuzetnim ostvarenjima „Trojica u mraku“, „Sedma žrtva“, „Gospodar zlatnih
bregova“, „Sablast zelenih močvara“ i „Poslednja pustolovina Starog Mačka“.
Radeći prva dva stripa prema Kovačićevim obradama Faustovih romana, Maurović je
uspeo da nadgradi tekstualni predložak dajući svojim slikovnim sekvencama
izuzetan psihološki naboj. Sličan postupak primenio je i kod ciklusa o Starom
Mačku, ali mu je ovoga puta posao bio olakšan; Franjo Fuis je u svojim
scenarističkim rešenjima besprekorno gradio karaktere glavnih junaka a dovodeći
njihove sudbine u međusobnu zavisnost pojačavao dramatičnost samog toka radnje. Maurovićeva saradnja sa Fuisom nije
ostala samo na nivou zajedničkog kreiranja novih storija. U pokušaju da
iskoriste ogromnu popularnost Starog Mačka, oni se upuštaju i u izdavački
poduhvat; prvo sa sveskama pod nazivom „Poslednja pustolovina Starog Mačka“, a
zatim i sa nedeljnim listom „Mickey strip”. Nako neuspeha sa „Mickey stripom”
(list se kasnije fuzionisao sa revijom „Oko“) Maurović ponovo uspostavlja jedno
vreme prekinutu saradnju sa Fuisom i do početka rata objavljuje u „Novostima”
četiri pustolovna stripa. Storije „Zlato”, „Velika glad u plemenu Gula-Gula”, „Brod
bez kompasa” i „Mrtvačka” trojka spadaju u sam vrh stvaralaštva tandema
Maurović-Fuis, a njihovo prisustvo u „Novostima” samo potvrđuje zaključak da su
najvrednija Maurovićeva ostvarenja objavljena upravo na stranicama zagrebačkog
dnevnika. Tokom rata Maurović 1943. godine
prihvata saradnju sa „Zabavnikom” braće Nojgebauer. Interesujući se ovoga puta
samo za istorijske teme, on se prihvata crtanja šest novih storija, ali će svega
tri uspeti da dovede do završetka. Zbog Maurovićevog odlaska u partizane
preostale stripove nastaviće da crtaju drugi autori. Posle oslobođenja Maurović se već
krajem 1945. godine javlja sa stripom Mrtvački brod“, a onda će uslediti duga
petogodišnja pauza. Novi povratak mediju koji ga je
proslavio Maurović obeležava radovima u „Pionirskoj zastavi”. Ubrzo zatim,
ponovo dolazi do izražaja nepresušna energija velikog stvaraoca. U periodu od
1951. do 1954. godine Maurović će crtati stripove za više listova i sa 16 novih
storija značajno povećati ionako impozantnu brojku dotadašnje produkcije. Slučajna podudarnost ili predskazanje sopstvenog lika u poznim godinama Stari Mačak Andrije Maurovića Godine 1955. Maurović započinje
saradnju sa popularnim „Plavim vjesnikom”, tokom koje će zaći u takozvanu „kolorističku”
fazu i kreirati nekoliko impresivnih dela. Prvi strip u boji, izveden do tada
neviđenom slikarskom tehnikom, Maurović pod nazivom „Ukleti brod objavljuje u
listu „Mladi zadrugar”, da bi odmah posle toga u „Plavom vjesniku” usledila
prava serija: „Biser zla“, „Devojka sa Sijere”, „Rankov odred”, „Uglomi,
gospodar pećine” i „Čuvaj se senjske ruke”. Sa izuzetkom „Rankovog odreda“, sve
ostale stripove iz kolorističke faze realizovao je prema Nojgebauerovim
obradama književnih dela, dajući time poseban pečat četvorogodišnjoj saradnji sa
najplodnijim scenaristom jugoslovenskog strip stvaralaštva. Do 1969. godine, kada će
definitivno prekinuti javni rad na stripu, Maurović će objaviti još nekoliko
ostvarenja od kojih će dva proisteći iz zelje da se obnovi pomalo zaboravljena
popularnost Starog Mačka. U ovom periodu proširice i listu izdanja sa kojima je
ostvario saradnju: „Večernji list”, „Strip magazin”, „Male novine”, „Kekec” i „Modra
lasta”. Narušenog zdravlja iscrpljen
prekomernim radom i neurednim životom, Andrija Maurović se povlači u
dugogodišnju osamu i askezu: postaje vegetarijanac, ne čita novine, ne gleda
televiziju, ne pali svetlo ne upotrebljava rešo, kreće se po svom ateljeu polunag
i čvrsto veruje u neminovnu propast sveta. Poslednjih godina života slikao je
velike likovne kompozicije, duboko uveren da je njegovo pravo opredeljenje ipak
slikarstvo. U trenucima predaha, crtao je olovkom jedinstvene porno stripove. Umro je 2. septembra 1981. godine,
gotovo u istom trenutku kada je iz štampe izašao luksuzno opremljen album sa
njegovim ostvarenjima Čuvaj se senjske ruke” i „Devojka sa Sijere”, dok su
istovremeno u Beogradu i Zagrebu najavljivane retrospektivne izložbe njegovih
slika. Stripografija„Novosti“„Vjerenica mača” 1935. (prema
romanu Paula Fevala obradio Krešo Kovačić) „Podzemna carica” 1935. (scenario
Krešo Kovačić) „Ljubavnica s Marsa” 1935/36.
(prema delu A. N. Tolstoja obradio Krešo Kovačić) „Trojica u mraku” 1936. (prema
romanu Frederika Fausta obradio Krešo Kovačić) „Sedma žrtva” 1936. (prema romanu
Frederika Fausta obradio Krešo Kovačić) „Kugina jahta” 1936/37. (scenario
Franjo M. Fuis) „Gospodar zlatnih bregova” 1937.
(scenario Franjo M. Fuis) „Sablast zelenih močvara” 1937.
(scenario Franjo M. Fuis) „Junaci sa granice” 1939. „Zlato” 1940. (scenario Franjo M.
Fuis) „Velika glad u plemenu Gula-Gula”
1940. (scenario Franjo M. Fuis) „Brod bez kompasa” 1940. (scenario
Franjo M. Fuis) „Mrtvačka trojka” 1940/41.
(scenario Franjo M. Fuis) nedovršeno „Oko“„Plijen demona džungle” 1935.
(scenario Božidar Rašić) „Razbojnikova vjerenica” 1935.
(scenario Božidar Rašić) „Krvolok iz Tanipura” 1935.
(scenario Božidar Rašić) „Testament porodice Armstrong”
1935. (scenario Božidar Rašić) „Marta i medvjed” 1935. „Pirati mora” 1935. „Ognjem i mačem” 1935/36. (prema
romanu Henrika Sjenkjeviča obradio Božidar Rašić) „Zlatarevo zlato” 1935/36. (prema
romanu Augusta Šenoe obradio Božidar Rašić) „Tajna dvorca Kidfield” 1936.
(scenario Božidar Rašić) „Kurir” 1936. (scenario Božidar
Rašić) „Lutalica Čagos brod smrti”
1936/37. (scenario Božidar Rašić) „Gunka Das” 1937/38. (scenario
Božidar Rašić) „Smilje“„Mišini praznici na selu” 1936/37. „Poslednja pustolovina Starog Mačka“ „Tri bjegunca iz Sund Rivera”
1937. (scenario Franjo M. Fuis) „Dvojica protiv sviju” 1937.
(scenario Franjo M. Fuis) „Vatreno vjenčanje gospodina
guvernera” 1937. (scenario Franjo M. Fuis) „Božić na pustom vrhu” 1937.
(scenario Franjo M. Fuis) „Port West tvrđava smrti” 1938.
(scenario Franjo M. Fuis) „Mickey strip“„Ubojica sa dječjim licem” 1938.
(scenario Franjo M. Fuis) „Tirani Gran Čaka” 1938. (scenario
Franjo M. Fuis) „Mickey strip – Oko“„S poslednjim metkom” 1940.
(scenario Božidar Rašić) nedovršeno „Zabavnik“„Grob u prašumi” 1943/44.
(scenario Franjo M. Fuis i Marcel Čukli) „Seoba Hrvata”: „Za suncem” 1943.
(scenario Stanko Radovanović) „Knez Radoslav” 1943/44. (scenario
Stanko Radovanović) „Ahuramazda na Nilu” 1944/45.
(scenario Stanko Radovanović) „Zlatni otok” 1944/45. (prema
romanu R. L. Stivensona obradio Marcel Čukli) „Tomislav” 1944/45. (scenario
Stanko Radovanović) „Novi svijet“„Mrtvački brod” 1943. (scenario
Marcel Čukli) „Pionirska zastava“„Miko i
njegova četa” 1950. (scenario Kamilo Ferenčak) „Duh u
logoru” 1950. „Horizont“„Meksikanac” 1951. (prema romanu
Džeka Londona) „Opsada” 1951/52. „Tri dječaka” 1952. „Cvijet u kamenu” 1952. „Baš Čelik” 1952. (prema narodnoj
pripovetki) „Jahač usamljene zvijezde” 1952/53.
(prema romanu Zejna Greja) „Jahači rumene kadulje” 1953.
(prema romanu Zejna Greja) „Otmica” 1953. „Pravda u Vagon Gapu” 1953. (prema
romanu Tristana Mora) „Vjesnikov zabavni tjednik“„Plantaža
Beranda” 1952. (scenario Ante Ungaro) nedovršeno „Horizontov zabavnik“„Brodolomci na otoku Mega” 1952.
(scenario Marcel Čukli) „Neznanac” 1952. (crtao ga samo
neko vreme – scenario Nikša Fulgozi) „Trojica u mraku” 1952/53. (nova
verzija) „Crveni orači” 1953. (prema romanu
Tristana Mora) nedovršeno „Novine mladih“„Crveni
orači” 1953/54. (objavljeno kompletno) „Omladina“„Protiv smrti” 1954. (scenario
Vicko Raspor) „Plavi vjesnik“„Hajdučka pjesma” 1955. (scenario
S. Dubajić) „Kišova zagonetka” 1960. (prema
delu Džeka Londona obradio Norbert Nojgebauer) „Biser zla” 1960/61. (prema delu
Džeka Londona obradio Norbert Nojgebauer) „Devojka sa Sijere” 1961. (prema
delu B. Harta obradio Norbert Nojgebauer) „Rankov odred” 1961. (scenario M.
Konjhodžić) „Uglomi gospodar pećine” 1961/62.
(prema delu H. Dž. Velsa obradio Norbert Nojgebauer) „Čuvaj se senjske ruke” 1962/63.
(prema romanu Augusta Šenoe obradio Norbert Nojgebauer) „Brod buntovnika” 1963/64.
(scenario Rudi Aljinović) „Poslednja petorica” 1964. (prema
romanu G. Vidovića obradio Norbert Nojgebauer) „Tajanstveni kapetan” 1965.
(scenario Rudi Aljinović) „Blago Fatahive” 1967/68. (scenario
Rudi Aljinović) „Povratak Starog Mačka” 1968.
(scenario Rudi Aljinović) „Vanredno izdanje Plavog vjesnika“„Stari
Mačak” 1969. (scenario Rudi Aljinović) „Mladi zadrugar“„Ukleti brod” 1960/61. (prema
priči V. Haufa obradio Norbert Nojgebauer) „Večernji list“„Grička vještica” 1960/62. (prema
romanu M. J. Zagorke obradio Norbert Nojgebauer) „Strip magazin“„Vrijeme
odvažnih” 1966. (scenario Rudi Aljinović) „Male novine“„Hrabri Nik” 1967. (scenario Rudi
Aljinović) „Kekec“„Istinite priče o malim borcima”
1967/68. (scenario Rudi Aljinović) „Modra lasta“
„Sinovi slobode” 1968/69.
(scenario Josip Barković) | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |