Славко Драгинчић и Здравко ЗупанИсторија
| ||
Рађање „београдског круга“Пет недеља након појаве „Микијевих
новина“ и неколико месеци пре дефинитивног одласка са стрип-сцене „Стрипа“ и „Цртаног
филма“, изашао је први број „Мике Миша“ београдског издавача Александра Ј.
Ивковића. За релативно кратко време нови лист ће преузети водећу улогу у
издавању „романа у стриповима“ и задржати ту челну позицију неколико наредних
година. Истовремено, „Мика Миш“ ће у току свог шестогодишњег излажења окупити
групу изврсних аутора, чији ће највиши домети досегнути светски ниво и уз
Андрију Мауровића и браћу Нојгебауер представљати непоновљив стваралачки
потенцијал и ван граница наше земље. Сам почетак, међутим, заиста није
много обећавао. Све до седмог броја у листу ће доминирати текстуални прилози, а
малобројне стрипове радиће невешти домаћи цртачи. Тада се ситуација постепено
мења и ускоро „Мика Миш“ почиње да објављује најпопуларније јунаке америчких
аутора. Први ће се појавити „Флаш Гордон“ Алекса Рејмонда, затим „Мандрак“ Лија
Фока и Фила Дејвиса, а до краја 1936. године и „Брик Брадфорд“ Кларенса Греја, „Тим
Тајлор“ Лајмена Јанга и „Бак Роџерс“ Дика Калкинса и Филипа Ноулена. Овакав
темпо у представљању светских имена на подручју стрипа „Мика Миш“ ће наставити
и у наредним годинама, па ће тако на његовим страницама продефиловати читава
плејада најпознатијих ликова из „златних година“ стрипа: „Мачак Феликс“ Пата
Саливена, „Фантом“ Лија Фока и Реја Мура, „Детектив X–9“ и „Краљ коњичке
полиције“ Чарлса Фландерса, „Радио патрола“ Чарлија Шмита, „Бети Буп“ Макса
Флајшера, „Текс Торн“ Алена Дина, „Принц Валијант“ Херолда Фостера, „Попај“
Елзија Крислера Сегара, „Тарзан“ Херолда Фостера (касније и у верзији Берна
Хогарта), „Тери и пирати“ Милтона Канифа, „Барнеј Бакстер“ Френка Милера и
многи други. Нема сумње да би један лист и само
са оваквим избором увозних остварења заузимао високу позицију у тадашњем
стрип-издаваштву. Ипак, за изузетну популарност „Мике Миша“, бар у периоду
његове највеће експанзије, још више су заслужни домаћи аутори, припадници
такозваног „Београдског круга“: Ђорђе Лобачев, Никола Навојев, Сергеј Соловјев,
Константин Кузњецов, Ђука Јанковић, Алексије Ранхнер, Иван Шеншин и Бранко
Видић као писац сценарија. Својим радовима они су дали посебан печат листу, а
популарност ликова које су креирали надмашила је чак и многа славна имена
америчке продукције. И поред тога што су, с изузетком
Ђорђа Лобачева и Николе Навојева (донекле и Ивана Шеншина) сви остали објавили
своје прве стрипове тек у „Мика Мишу“ (или неком од његових пратећих издања),
за веома кратко време развили су се у врсне ствараоце изразито препознатљивог
стила, достижући својим остварењима домете каквим се у предратном периоду није
могла похвалити ниједна европска земља. У прилог томе говори и чињеница да је
доста радова београдских аутора објављено и у Француској, мада је у то време
амерички стрип апсолутно доминирао у издањима „старог континента“.
Објављиван и у иностранству - „Три мускетара“ Сергеја Соловјева Разуме се, нису сви представници „Београдског
круга“ дали исти допринос престижу домаћег стваралаштва на страницама „Мике
Миша“. Осим присутних разлика у квалитету, значајну улогу у томе одиграла је и
величина продукције сваког аутора понаособ. јер, ако по критеријумима естетског
вредновања у први план избијају Сергеј Соловјев, Константин Кузњецов, Никола
Навојев и Ђорђе Лобачев, упоређивање броја објављених радова у „Мика Мишу“
пружиће нам нешто другачију слику: најревноснији сарадници Ивковићевог издања
били су Константин Кузњецов, Сергеј Соловјев, Ђука Јанковић и Алексије Ранхнер.
Али, док је код прве двојице то резултат и изразито велике продукције (Кузњецов
ће истовремено радити и за „Политикин забавник“, а Сергеј Соловјев још и за „Микијево
царство“), код Јанковића и Ранхнера је, пре свега, у питању верност „Мика Мишу“
и пратећим издањима матичног листа Ђорђе Лобачев, међутим, никада није био
везан само за један лист. У периоду своје сарадње са „Мика Мишом“, он је
упоредо цртао и за „Политику“, а након покретања „Микијевог царства“ и „Политикиног
забавника“ редовно објављивао радове и у овим издањима. За разлику од Лобачева,
Никола Навојев ће у тренутку изласка првог броја „Микијевог царства“
дефинитивно прекинути сарадњу са „Мика Мишом“ и заједно са Бранком Видићем
остварити у новом листу изузетно велику продукцију, надмашивши у том погледу
све остале југословенске ауторе. Нешто касније, сличним путем кренуће и Иван
Шеншин, који ће током 1940. и почетком 1941. године креирати за „Микијево
царство“ већи број радова, премашујући комплетну дотадашњу продукцију остварену
у периоду сарадње са „Мика Мишом“. Поред представника „Београдског
круга“, за Ивковићев лист повремено су радили и други домаћи аутори. Тако су
браћа Нојгебауер представљена са три реалистичне сторије, а њихов загребачки
колега Фердо Бис са две. Од младих аутора квалитетним радовима представио се
Маријан Ебнер. Окупљање овако великог броја
аутора око једног листа представља јединствен пример у историји југословенског
стрипа. Чињеница да је од укупног ауторског потенцијала више од половине објавило
бар неколико радова у „Мика Мишу“, указује на изузетну концентрацију домаћег
стваралаштва које це, уз већ поменута увозна остварења, донети Ивковићевом
листу епитет најзначајнијег предратног издања и главне покретачке снаге бурног
развоја стрипа у нашој земљи. | ||
Историја
југословенског стрипа I // Пројекат Растко / Стрип // |