Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Rađanje „beogradskog kruga“Pet nedelja nakon pojave „Mikijevih
novina“ i nekoliko meseci pre definitivnog odlaska sa strip-scene „Stripa“ i „Crtanog
filma“, izašao je prvi broj „Mike Miša“ beogradskog izdavača Aleksandra J.
Ivkovića. Za relativno kratko vreme novi list će preuzeti vodeću ulogu u
izdavanju „romana u stripovima“ i zadržati tu čelnu poziciju nekoliko narednih
godina. Istovremeno, „Mika Miš“ će u toku svog šestogodišnjeg izlaženja okupiti
grupu izvrsnih autora, čiji će najviši dometi dosegnuti svetski nivo i uz
Andriju Maurovića i braću Nojgebauer predstavljati neponovljiv stvaralački
potencijal i van granica naše zemlje. Sam početak, međutim, zaista nije
mnogo obećavao. Sve do sedmog broja u listu će dominirati tekstualni prilozi, a
malobrojne stripove radiće nevešti domaći crtači. Tada se situacija postepeno
menja i uskoro „Mika Miš“ počinje da objavljuje najpopularnije junake američkih
autora. Prvi će se pojaviti „Flaš Gordon“ Aleksa Rejmonda, zatim „Mandrak“ Lija
Foka i Fila Dejvisa, a do kraja 1936. godine i „Brik Bradford“ Klarensa Greja, „Tim
Tajlor“ Lajmena Janga i „Bak Rodžers“ Dika Kalkinsa i Filipa Noulena. Ovakav
tempo u predstavljanju svetskih imena na području stripa „Mika Miš“ će nastaviti
i u narednim godinama, pa će tako na njegovim stranicama prodefilovati čitava
plejada najpoznatijih likova iz „zlatnih godina“ stripa: „Mačak Feliks“ Pata
Salivena, „Fantom“ Lija Foka i Reja Mura, „Detektiv X–9“ i „Kralj konjičke
policije“ Čarlsa Flandersa, „Radio patrola“ Čarlija Šmita, „Beti Bup“ Maksa
Flajšera, „Teks Torn“ Alena Dina, „Princ Valijant“ Herolda Fostera, „Popaj“
Elzija Krislera Segara, „Tarzan“ Herolda Fostera (kasnije i u verziji Berna
Hogarta), „Teri i pirati“ Miltona Kanifa, „Barnej Bakster“ Frenka Milera i
mnogi drugi. Nema sumnje da bi jedan list i samo
sa ovakvim izborom uvoznih ostvarenja zauzimao visoku poziciju u tadašnjem
strip-izdavaštvu. Ipak, za izuzetnu popularnost „Mike Miša“, bar u periodu
njegove najveće ekspanzije, još više su zaslužni domaći autori, pripadnici
takozvanog „Beogradskog kruga“: Đorđe Lobačev, Nikola Navojev, Sergej Solovjev,
Konstantin Kuznjecov, Đuka Janković, Aleksije Ranhner, Ivan Šenšin i Branko
Vidić kao pisac scenarija. Svojim radovima oni su dali poseban pečat listu, a
popularnost likova koje su kreirali nadmašila je čak i mnoga slavna imena
američke produkcije. I pored toga što su, s izuzetkom
Đorđa Lobačeva i Nikole Navojeva (donekle i Ivana Šenšina) svi ostali objavili
svoje prve stripove tek u „Mika Mišu“ (ili nekom od njegovih pratećih izdanja),
za veoma kratko vreme razvili su se u vrsne stvaraoce izrazito prepoznatljivog
stila, dostižući svojim ostvarenjima domete kakvim se u predratnom periodu nije
mogla pohvaliti nijedna evropska zemlja. U prilog tome govori i činjenica da je
dosta radova beogradskih autora objavljeno i u Francuskoj, mada je u to vreme
američki strip apsolutno dominirao u izdanjima „starog kontinenta“.
Objavljivan i u inostranstvu - „Tri musketara“ Sergeja Solovjeva Razume se, nisu svi predstavnici „Beogradskog
kruga“ dali isti doprinos prestižu domaćeg stvaralaštva na stranicama „Mike
Miša“. Osim prisutnih razlika u kvalitetu, značajnu ulogu u tome odigrala je i
veličina produkcije svakog autora ponaosob. jer, ako po kriterijumima estetskog
vrednovanja u prvi plan izbijaju Sergej Solovjev, Konstantin Kuznjecov, Nikola
Navojev i Đorđe Lobačev, upoređivanje broja objavljenih radova u „Mika Mišu“
pružiće nam nešto drugačiju sliku: najrevnosniji saradnici Ivkovićevog izdanja
bili su Konstantin Kuznjecov, Sergej Solovjev, Đuka Janković i Aleksije Ranhner.
Ali, dok je kod prve dvojice to rezultat i izrazito velike produkcije (Kuznjecov
će istovremeno raditi i za „Politikin zabavnik“, a Sergej Solovjev još i za „Mikijevo
carstvo“), kod Jankovića i Ranhnera je, pre svega, u pitanju vernost „Mika Mišu“
i pratećim izdanjima matičnog lista Đorđe Lobačev, međutim, nikada nije bio
vezan samo za jedan list. U periodu svoje saradnje sa „Mika Mišom“, on je
uporedo crtao i za „Politiku“, a nakon pokretanja „Mikijevog carstva“ i „Politikinog
zabavnika“ redovno objavljivao radove i u ovim izdanjima. Za razliku od Lobačeva,
Nikola Navojev će u trenutku izlaska prvog broja „Mikijevog carstva“
definitivno prekinuti saradnju sa „Mika Mišom“ i zajedno sa Brankom Vidićem
ostvariti u novom listu izuzetno veliku produkciju, nadmašivši u tom pogledu
sve ostale jugoslovenske autore. Nešto kasnije, sličnim putem krenuće i Ivan
Šenšin, koji će tokom 1940. i početkom 1941. godine kreirati za „Mikijevo
carstvo“ veći broj radova, premašujući kompletnu dotadašnju produkciju ostvarenu
u periodu saradnje sa „Mika Mišom“. Pored predstavnika „Beogradskog
kruga“, za Ivkovićev list povremeno su radili i drugi domaći autori. Tako su
braća Nojgebauer predstavljena sa tri realistične storije, a njihov zagrebački
kolega Ferdo Bis sa dve. Od mladih autora kvalitetnim radovima predstavio se
Marijan Ebner. Okupljanje ovako velikog broja
autora oko jednog lista predstavlja jedinstven primer u istoriji jugoslovenskog
stripa. Činjenica da je od ukupnog autorskog potencijala više od polovine objavilo
bar nekoliko radova u „Mika Mišu“, ukazuje na izuzetnu koncentraciju domaćeg
stvaralaštva koje ce, uz već pomenuta uvozna ostvarenja, doneti Ivkovićevom
listu epitet najznačajnijeg predratnog izdanja i glavne pokretačke snage burnog
razvoja stripa u našoj zemlji. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |