Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Đorđe Đuka JankovićJedan od najproduktivnijih autora „Beogradskog
kruga“, radio je kao profesionalni ilustrator beogradskog dnevnika „Vreme“*.
Koristeći višegodišnje iskustvo u radu na novinskoj ilustraciji i crtanju
reklama, Đuka Janković započinje karijeru strip-autora
16. marta 1937. godine, objavljujući prvu tablu storije „Tajna abisinskih gudura“
u 80. broju „Mike Miša“. Zanimljivo je da Janković debituje sa stripom crtanim u
realističnom maniru, mada će kod narednih storija pribegavati stilizaciji,
prilagođavajući crtež humorističkoj osnovi svojih priča. Nespretnost u funkciji humora - „Maksim“ Đuke Jankovića *Biografski podaci Đuke Jankovića
nisu nam bili dostupni (prim. aut.).
Janković je gotovo sve svoje
predratne radove objavio u „Mika Mišu“ (izuzetak su bila dva stripa kreirana za
prateća Ivkovićeva izdanja i jedan za beogradski list „Vreme“), svrstavajući se
među najplodnije saradnike lista, a nadmašili su ga u tom pogledu samo
Konstantin Kuznjecov i Sergej Solovjev. Osim adaptacije Nušićevog dela „Put oko
sveta“, za koje mu je obradu pripremio Branko Vidić, Janković je sam pisao
scenarija za svoje stripove. Ostvario je i dva serijala: „Džungla Ved“, kreiran
po uzoru na „Tarzana“, i „Maksim“, simpatična šeprtlja
čije su dogodovštine veoma brzo osvojile srca čitalačke publike. Tokom rata Janković prekida sa
radom na stripu i posvećuje se ilustrovanju knjiga i slikovnica za najmlađe. Tako
je, između ostalih, 1943. godine uspešno ilustrovao „Dositejeve basne za decu“
i „Snežanu“. Posle oslobođenja, krajem 1945.
godine, Janković počinje da objavljuje radove u tek pokrenutom listu „Vrabac“ i
sa pet novih ostvarenja (čak su četiri crtana u realističnom maniru) popunjava
sav prostor namenjen strip-prilozima. „Vrabac“ se,
međutim, gasi već posle trećeg broja, pa se Janković definitivno oprašta od
devete umetnosti i okreće ilustraciji i grafičkom dizajnu. Sredinom pedesetih
godina odlazi u Italiju, odakle se prema nekim izvorima preseljava na afrički
kontinent. Od tada mu se gubi svaki trag. Stripografija:„Mika Miš“„Tajna
abisinskih gudura“ 1937. „Toša kao detektiv“ 1937. „Obešenjak Kića“ 1937. „Džungla Ved“
1937. „Potera za milionima“ 1937. „Toša na letovanju“ 1937. „Put oko sveta“ 1937. (prema delu
Branislava Nušića obradio Branko Vidić) „Crnjina
osveta“ 1937. „Džungla Ved“
– II epizoda, 1937/38. „Džungla Ved“
– III epizoda, 1938. „Tajanstveni vozač br. 13“ 1938. „Tri bekrije“ 1939. „Aga od Rudnika“ 1939. „Pop Ćira
i pop Spira“ 1939/40. (prema romanu Stevana Sremca) „Maksim u Beogradu“ 1939/40. „Maksim na zapadnom frontu“ 1940. „Maksim kao Tarzan“ 1940. „Maksim kao detektiv“ 1940. „Mali zabavnik Mika Miš“„Avanture
Šile Mezon” 1937. „Veseli zabavnik“„Kića“ 1938. „Vreme“„Đurađ
Smederevac“ 1940. „Vrabac“„Vasilisa prekrasna“ 1945/46.
(nedovršeno) „Pitekantropus
sa ostrva Jave“ 1945/46. (nedovršeno) „Mali Radojica“ 1945/46.
(nedovršeno) „Kolumbo“ 1945/46. (nedovršeno) „Nasradin Hodža“ 1945/46.
(nedovršeno) | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |