Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Mikijevo carstvo (1939–1941)Prvi broj „Mikijevog carstva”
ugledao je svetlo dana 23. februara 1939. godine. Vlasnik i urednik lista bio
je Milutin S. Ignjačević, višegodišnji urednik „Mike Miša“ i njegovih pratećih
izdanja. U pokretanju „Mikijevog carstva“, pomogao mu je, tada već poznati
scenarista i pisac brojnih popularnih romana Branko Vidić. List je imao ukupno 16 strana,
formata 21×29 cm. Korice i srednje strane bile su štampane u ljubičastoj, plavoj
ili zelenoj boji, a preostale strane u crno-beloj tehnici. Izlazio je dva puta
nedeljno (četvrtkom i nedeljom) i prodavan je po ceni od jedan dinar. Prvih 11
brojeva imalo je podnaslov „Novi zabavni stripovani list”. „Mikijevo carstvo“ je startovalo sa veoma kvalitetnim izborom stripova „Dve sirotice“, „Komnen Barjaktar” i „Mladi Bartulo, sin dubrovačkog gusara“ Nikole Navojeva i Branka Vidića, „Gospodar sveta“ Sebastijana Lehnera, „Bela Hanuma“ Mihe Antola, „Robin Hud“ i „Kauboj Paja“ neidentifikovanih i neveštih domaćih autora, „Šampion nad šampionima“ Džona Pjerotija, „Mali G-Men“ Lola Henlona, „Kapetan Fantom“ (u stvari „Detektiv X–9“) Nika Afonskog i „Glas džungle“ označen signaturom „King fičers sindikata.“ Milutin S. Ignjačević-vlasnik i urednik Mikijevog „Carstva“ U petom broju, navedenim
stripovima pridružuje se „Robinzon Kruso“ Vlatka Hercega, a dva broja kasnije i
„Teks Torn“ Alena Dina. Nikola Navojev završava „Komnena Barjaktara“ u 12.
broju, da bi se već u narednom (ponovo u tandemu sa Brankom Vidićem) javio
storijom „Mali moreplovac“, kojom su isti autori gotovo godinu dana zabavljali
čitaoce „Mike Miša“. U istom broju završen je strip „Šampion nad šampionima“. „As
Dramond“ Kinga Kola pojavljuje se u 14. broju, zajedno sa poslednjim kadrovima „Bele
Hanume“ i „Glasa džungle“. Od narednog broja, „Mikijevo carstvo“ počinje sa objavljivanjem manje poznatog stripa Lajmena Janga o avanturama jednog reportera pod nazivom „Karlej Harper“. U uvodnom tekstu povodom izlaska ovog stripa redakcija, između ostalog, piše: „Karlejev drug iz redakcije Liman Jung sporazumeo se sa Harperom da stripuje sve njegove doživljaje, prema reportažama koje Harper napiše za svoj list. Karlej je pristao i ‘Avangard' nije imala ništa protiv, samo je to morao biti prvi list koji objavljuje ove stripovane doživljaje Karleja Harpera, danas najčuvenijeg živog kriminalnog reportera. Zahvaljujući ovom stripu, rađenom ne po mašti nego po stvarnim doživljajima, ‘Avangard' je utrostručila tiraž, a Karlej Harper je postao jedna od najomiljenijih i najpopularnijih ličnosti novog sveta.“ U istom broju počinje nova epizoda „Glasa
džungle“ („U indiskim močvarama“), a okončan je strip „Robin Hud“. Nakon 12 objavljenih tabli, u 17.
broju završen je veoma slab rad neidentifikovanog domaćeg autora „Kroz pustinju
i prašumu“. Sličnog kvaliteta bio je i strip „Palilulski
junaci“ (potpisan pseudonimom Rodney), koji ga je zamenio u narednom broju. U nemogućnosti da se domogne nekog
od Rejmondovih ostvarenja, koja u to vreme objavljuju „Mika Miš“ i „Politikin
zabavnik“, redakcija u 23. broju pribegava jednom nekorektnom potezu: strip „Pirati
vazduha“ crtan u Rejmondovom maniru najavljuje kao „najnovije grandiozno delo
slavnog A. Rejmonda“. Istovremeno, na table ovog stripa (originalni naziv: „Will
Sparrow – The pirate of the sky“) pedantno je nalepljen potpis velikog umetnika,
mada je upućenijem čitaocu moralo biti jasno da je reč o najobičnijoj podvali. Naslovna strana „Mikijevog carstva (1939)“ „Komnen Barjaktar“ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1939) Počev od 25. broja, Dragan Savić
crta svoj prvi strip za „Mikijevo carstvo“ – „Kraljević i prosjak“. Prema romanu
Marka Tvena, scenario za ovu storiju pripremio je Branko Vidić. Istovremeno,
Nik Afonski startuje sa novom epizodom „Kapetana Fantoma“ pod nazivom „Arsenal“. U 26. broju, prvi put se pojavljuje
„Brik Bradford“ Klarensa Greja i Viljema Rita. Iz nepoznatih razloga, uredništvo
i ovom junaku menja ime i objavljuje ga kao „Gordona Velša“, a naziv prve epizode
bio je „Špijun Kent“. Već u narednom broju, „Mikijevo carstvo“ predstavlja
čitaocima još jednog američkog autora. Reč je o R. Van Barenu i njegovom
simpatičnom Prnjici Skreplu, koji se pojavio pod nazivom „Tetkin šampion“. Za
sledeći broj najavljen je i jedan novi junak – „Zigomar“. Nastao kao plod saradnje već
oprobanog tandema Branko Vidić – Nikola Navojev, „Zigomar“ je po svemu sudeći
trebalo da nadoknadi nedostatak „Fantoma“, popularnog junaka Reja Mura i Lija
Foka, na koga je u to vreme isključivo pravo posedovao konkurentski „Mika Miš“.
Osim toga, više nije bilo sumnje da su Nikola Navojev i Branko Vidić najvažniji
autori „Mikijevog carstva“: prvi je uporedo crtao „Dve sirotice“, „Mladog
Bartula“, „Malog moreplovca“ i „Zigomara“, a drugi pored nabrojanih pisao i
scenario za strip „Kraljević i prosjak“. Svojom produkcijom Vidić i Navojev
popunjavali su bezmalo trećinu stripovnog dela lista. „Teks Torn “ Alena Dina ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „As Dramond “ Kinga Kola( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Karlej Harper “ Lajmena Janga ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Pirati vazduha “ ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Džarto “ Sebastijana Lehnera( „Mikijevo carstvo“, 1939) Epizodom „Zov prašume“, u 34.
broju „Mikijevog carstva“ startuje „Džungla Ved“, koji se svojevremeno
pojavljivao na stranicama „Mike Miša“ u likovnoj obradi Đuke Jankovića. Prema
scenariju Branka Vidića, ovoga puta crta ga Dragan Savić očigledno inspirisan
Hogartovim „Tarzanom“.. U 36. broju priveden je kraju „Kraljević i prosjak“, a
od narednog neidentifikovani autor počinje strip „Carev ljubimac“ povodom 550.
godišnjice kosovske bitke. Dva broja kasnije, Lajmen Jang odvodi reportera
Harpera u novu avanturu pod nazivom „Krvava brana“. Izvesni Aca Rajković
potpisuje realističnu storiju „Bič Pacifika“, demonstrirajući svoje oskudno
crtačko umeće. Počev od 41. broja, u list se
vraća „Kapetan Fantom“ Nika Afonskog sa epizodom „Tajna doktora Dila“.
Šesnaestim nastavkom, Sebastijan Lehner u 44. broju privodi kraju prvu epizodu
stripa „Džarto“. Redakcija je odmah najavila novu, ali je umesto „Džarta“ tri
broja kasnije Sebastijan Lehner transponovao u strip klasičnu germansku legendu
o Sigfridu i Krimhildi, pod naslovom „Sigfrid – heroj Nibelunga“. Istovremeno,
Navojev završava drugu epizodu „Mladog Bartula“. Crtački veoma slab strip „Svengali
– kralj fakira“ kreće u 49. broju, a umesto „Džungla Veda“ okončanog u narednom
broju, u 51. počinje strip „Kartuš“. U istom broju završeni su „Pirati vazduha“
i „Tajna doktora Dila“. Pedeset drugi broj doneo je poslednju tablu stripa „Carev
ljubimac“. „Princeza Nađa“ naziv je nove avanture „Detektiva X–9“, koga umesto
Nika Afonskog crta Ostin Brigs. Dva naredna broja donose početak novih
realističnih stripova: „Žuti zmaj“ i „Crni krstaš“. Navojev i Vidić u 56. broju
privode kraju prvu epizodu „Zigomara“ i odmah kreću sa novom epizodom „Mladog
Bartula“ pod nazivom „Rob sa galije“. Istovremeno, Klarens Grej i Viljem Rit počinju
drugi deo „Špijuna Kenta“, a neidentifikovani autor završava vestern storiju „Crveni
orao“. Prnjica Skrepl se u 58. broju obreo
u novoj epizodi, u trenutku kada je Sebastijan Lehner okončao prvi deo serijala
o Sigfridu. U narednom broju, srednje strane prepuštene su novoj avanturi
maskiranog junaka Vidića i Navojeva pod nazivom „Zigomar protiv Fantoma“. Samo
jedan broj kasnije, „Mikijevo carstvo“ donosi početak nove epizode Lehnerovog „Sigfrida“. „Dve sirotice “ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Arizona Bil “ Harija O'Nila ( „Mikijevo carstvo“, 1939) Pošto je u 59. broju okončana
druga epizoda „Dve sirotice“, Navojev i Vidić nastavljaju sa obradom
D'Enerijevog melodramskog romana, objavljujući u 61. broju prvi nastavak treće
epizode ovog stripa. U narednom broju počinju nove epizode pustolovnih stripova „Svengali“
i „Kartuš“. Počev od 63. broja, Navojevu i
Lehneru se pridružuje još jedan značajan autor domaćeg stripa. Đorđe Lobačev,
koji je u to vreme za „Politikin zabavnik“ crtao „Čardak ni na nebu ni na zemlji“,
javlja se u „Mikijevom carstvu“ stripom „Šeikov sin“, inspirisan ogromnom
popularnošću Rudolfa Valentina. Pet brojeva kasnije, prema scenariju Branka
Vidića, Dragan Savić počinje da realizuje „Ben Hura“. Naredna tri broja donose završetak
nekoliko stripova: „Zarobljenika vasione“, „Roba sa galije“, „Tetkinog šampiona“,
druge epizode „Zigomara“ i „Grofice Vere“; ali i početak novih: „Plavog princa“
Kola Kareja, „Crnog sokola“ i „Morskih jastrebova“. U 73. broju, Navojev i Vidić
počinju po drugi put (prethodna verzija objavljena je u „Robinzonu“) s obradom
Gogoljevog dela „Taras Buljba“, a dva broja kasnije isti autori privode kraju
treći deo stripa „Dve sirotice“, objavljujući istovremeno i početak treće
epizode „Zigomara“. Lobačev se u 76. broju javlja još jednim stripom – „Gospodar
smrti“, ali već u narednom završava „Šeikovog sina“. U istom broju počeo je „Crni
gusar“ rađen prema romanu Emilija Salgarija. „Gordon Velš“ u epizodi „Nova
Atlantida“ i „Dve sirotice“ u četvrtom delu nazvanom „Podzemni Pariz“ startuju
u 80. broju „Mikijevog carstva“. U narednom Ostin Brigs odvodi „Kapetana
Fantoma“ u novu avanturu pod naslovom „Pepeljuga“, zamenivši prethodno okončanu
epizodu „Princeza Nađa“. U 82. broju, Lehner počinje da crta treći deo svog
serijala o Sigfridu. Samo četiri broja kasnije, Vlatko Herceg se ponovo vraća u
list, ovoga puta stripom „Avetinjski brod“. Istovremeno je okončan prvi deo „Tarasa
Buljbe“, ali neumorni tandem Vidić-Navojev startuje sa drugim delom već u
narednom broju. Isti broj donosi i početak četvrte epizode „Tetkinog šampiona“
R. Van Barena. Pred sam kraj 1939. godine,
uredništvo „Mikijevog carstva“ uvodi u list nove snage: u 88. broju (od 24. 12.
1939) prvi put se javlja Ivan Šenšin stripom „Postanje sveta“, a jedan broj
kasnije i Čarls Flanders već popularnim „Usamljenim Jahačem“. U istom broju,
Navojev i Lobačev privode kraju treću epizodu „Zigomara“, odnosno prvi deo „Gospodara
smrti“, ali već u narednom (od 31.12.1939) ovi autori objavljuju početak nove
epizode „Dve sirotice“ i „Gospodara smrti“. „Džungla Ved “ Dragana Savića i Branka Vidića( „Mikijevo carstvo“, 1939) Sebastijan Lehner - jedan od najdarovitiji crtača mlađe generacije Naslovna strana sa najavom „Plavog princa “ Kola Kareja (1939) U 1940. godinu list je ušao sa 91.
brojem i početkom stripa „Tom Sojer“ Marka Tvena u likovnoj obradi neidentifikovanog
domaćeg autora. Već u narednom broju „Zigomar“ se pojavljuje i četvrtoj epizodi „Bič
pravde“, a u 93. „Gordon Velš“ kreće u zanimljivu avanturu pod nazivom „Nova
Atlantida“. Jedan broj kasnije, Navojev i Vidić završavaju četvrti deo stripa „Dve
sirotice“. Sebastijan Lehner u 95. broju
završava treću epizodu „Sigfrida“, ali će čitaocima ovaj broj ostati u sećanju
zbog pojave jednog od naših najboljih autora – Sergeja Solovjeva. Crtajući u tom
trenutku „Romea i Juliju“ za „Miku Miša“, Solovjev startuje u „Mikijevom
carstvu“ stripom „Napoleon“ prema scenariju Branka Vidića i tokom 1940. godine
biće jedan od najrevnosnijih saradnika Ignjačevićevog lista. „Taras Buljba “ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Zigomar“ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Gospodar smrti “ Đorđa Lobačeva ( „Mikijevo carstvo“, 1939) Pod nazivom „Tri gusara“, u 100.
broju Navojev i Vidić startuju poslednjom epizodom „Mladog Bartula“. Jedan broj
kasnije, isti autori privode kraju drugi deo „Tarasa Buljbe“, a u list se ponovo
vraća „Kapetan Fantom“ u Brigsovoj verziji i s epizodom „Pustolov br 13“. Ovo je bez sumnje period
najkvalitetnijeg sadržajnog repertoara „Mikijevog carstva“. Nikola Navojev je
zastupljen sa tri stripa: „Bela sestra“, „Mladi Bartulo“ i „Zigomar“; Đorđe
Lobačev crta „Gospodara smrti“; Sergej Solovjev radi „Napoleona“; Ivan Šenšin
objavljuje „Postanje sveta“, a Sebastijan Lehner kreira „Džartoa“. Uvozni strip
reprezentuju Ostin Brigs sa „Kapetanom Fantomom“ (Detektiv X–9), Klarens Grej i
Viljem Rit sa „Gordonom Velšom“ (Brik Bradford) i Čarls Flanders sa „Usamljenim
jahačem“. I dok se kod inostranih autora oseća odsustvo Aleksa Rejmonda, Hala
Fostera, Lija Foka ili Volta Diznija, ekipa domaćih autora gotovo je kompletna.
Sa izuzetkom Kuznjecova, Jankovića i Ranhnera, svi ostali članovi „Beogradskog
kruga“ našli su se pod okriljem „Mikijevog carstva“. „Avetinjski brod “ Vlatka Hercega ( „Mikijevo carstvo“, 1939) „Postanje sveta “ Ivana Šenšina( „Mikijevo carstvo“, 1940) Najava „Napoleona“ Sergeja Solovjeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1940) Narednih nedelja Lehner okončava
drugu epizodu „Džartoa“, Navojev „Belu sestru“ i „Zigomara“, Šenšin „Postanje
sveta“ i prvu epizodu „Hrabrog vojnika Švejka“, Solovjev drugi deo „Napoleona“,
a Lobačev drugu epizodu „Gospodara smrti“. Istim redosledom, u list se odmah
vraćaju gotovo svi pomenuti stripovi, ali sa novim epizodama: „Džarto“, „Bela
sestra“, „Hrabri vojnik Švejk“, „Napoleon“ i „Gospodar smrti“. Uveden je i
jedan humoristički strip pod nazivom „Pik-Nik čarobnik“ potpisan sa H. Kuper.
Objavljivanjem ovog stripa, uredništvo očigledno pokušava da ispravi nepravdu
nanetu humorističkom žanru, koji je od pokretanja lista zaista neopravdano
zapostavljen. U 124. broju, privedena je kraju treća epizoda Lehnerovog „Džartoa“ i objavljen početak storije „Princ Ričard“, najverovatnije potekle iz pera nekog domaćeg autora. Istovremeno, uredništvo je dalo sledeće saopštenje: „Zbog naglog povišavanja cena i nestašice štamparske hartije, naš list bio je primoran da promeni štampariju, a sa time, iz čisto tehničkih razloga usledila je i promena prvobitnog formata. „Mikijevo carstvo“ moralo je neko vreme da se štampa u velikom formatu, sve dok jedna specijalna štamparska mašina ne bude instalisana. Najzad sada pošto je ta nova mašina puštena u rad u mogućnosti smo da se vratimo na naš stari format, koji je po mišljenju većine čitalaca mnogo praktičniji.“ „Hrabri vojnik Švejk“ Ivana Šenšina ( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Ženidba Maksima Crnojevića “ Nikole Navojeva i Branka Vidića ( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Crna Maska-lord Varvik “ Sergeja Solovjeva i Branka Vidića( „Mikijevo carstvo“, 1940) Nova epizoda „Džartoa“ i završetak stripa „Pustolov br. 13“ objavljeni su u 125. broju, a u narednom Šenšin potpisuje prve kadrove vesterna „Crveni bizon“. Ubrzo zatim i Navojev počinje „Viteza Buridana“. Narednih nedelja Šenšin završava „Crvenog bizona“, Solovjev „Crnu masku“ i „Crnog atamana“, Navojev „Belu sestru“, „Mladog Bartula“ i „Viteza Buridana“, a Lobačev privodi kraju poslednju epizodu „Gospodara smrti“ i definitivno napušta „Mikijevo carstvo“. Okončane stripove zamenjuju novi: „Plameni pilot Džerom Hučison“ Savića i Vidića, „Zigomar“ u epizodi „Misterije Egipta“ Navojeva i Vidića, „Big Kid“ Solovjeva i Vidića, kao i druga epizoda „Šeikovog sina“, koji umesto Lobačeva veoma slabo crta neidentifikovani domaći autor, bez sumnje inspirisan romanom „Šeik“ E. M. Hala.*
* Halov „Šeik“ je svojevremeno
doživeo ogroman uspeh kod čitalaca Preveden je na nekoliko jezika, a Rudolf
Valentino je u filmu „Šeikov sin“ ostvario svoju najpoznatiju ulogu na filmskom
platnu.
U 147. broju Navojev startuje sa „Ženidbom
Maksima Crnojevića“ Dva broja kasnije Šenšin počinje storiju „Volga, Volga“
(stripovana biografija Stenjke Razina), Lehner petu epizodu „Džartoa“, dok
Navojev završava „Dve sirotice“ Sto pedeseti broj donosi završetak „Plamenog
pilota – Džeroma Hučisona“ i najavu novog ostvarenja Sergeja Solovjeva, rađenog
prema istorijskom romanu Franca Finžgara „Pod slobodnim suncem“. U narednom
broju zaista počinje najavljeni strip, ali pod nazivom „Istok nepobedivi“.
Istovremeno, Solovjev završava poslednju epizodu „Napoleona“. Nikola Navojev
startuje u 152. broju sa „Čeljuskincima“, a privedem su kraju „Plavi princ“ i „Princ
Ričard“. Inspirisan crtačkim umećem Aleksa
Rejmonda, Dragan Savić po scenariju Branka Vidića počinje u narednom broju strip
„Kosmogenit“, potpisujući ga pseudonimom Rous Hogan. U istom broju, Ivan Šenšin
završava poslednju epizodu „Hrabrog vojnika Švejka“. Mada od samog početka koncipirano
kao izdanje pretežno domaćeg autorskog stripa, „Mikijevo carstvo“ je za svoju
popularnost delom moglo da zahvali i pojedinim inostranim ostvarenjima. Međutim,
odlazak „Kapetana Fantoma“ (Detektiv X–9), „Gordona Velša“ (Brik Bradford), „Karleja
Harpera“ i „Tetkinog šampiona“, ozbiljno je uzdrmalo pozicije lista i redakcija
posle gotovo sedam meseci, uvodi u „Mikijevo carstvo“ uvozna pojačanja: „Junaci
radio patrole“ sa epizodom „Nevidljivi čovek“ startuje u 155. broju, a u na rednom
se ponovo javlja „Gordon Velš“ u priči „Izgubljeni svet“. Počev od 157. broja, Ivan Šenšin
startuje sa obradom pripovetke Laze Lazarevića „Prvi put s ocem na jutrenje“.
Okončavši u 158. broju „Ženidbu Maksima Crnojevića“, Navojev se javlja već u
narednom sa prve dve strane stripa „Minjon“. Dva broja kasnije, Sergej Solovjev
i Branko Vidić objavljuju početak „Mlade Sibirke“, a u 162. broju Šenšin
završava strip „Volga, Volga“. Inspirisan poznatim spevom Ivana
Mažuranića, Navojev od 163. broja počinje da crta „Smrt Smailage Čengića“,
koristeći se scenarističkom obradom Branka Vidića. Istovremeno, Lehner privodi
kraju petu epizodu „Džartoa“. U narednom broju završavaju se još dva stripa: „Istok
nepobedivi“ Sergeja Solovjeva i „Zigomar“ Nikole Navojeva. Posle duže pauze, u 165. broju
pojavljuje se „As Dramond“ Kinga Kola, dok Šenšin privodi kraju strip „Prvi put
s ocem na jutrenje“. U narednom broju Solovjev počinje da crta drugu epizodu „Istoka
nepobedivog“. Navojev u 171. broju okončava „Smrt
Smailage Čengića“, dok Šenšin startuje sa obradom Gundulićevog „Osmana“ pod
nazivom „Sunčanica“. Dva broja kasnije objavljena je poslednja tabla stripa „Čeljuskinci“,
koji je u međuvremenu dobio novi naslov „Bela pustinja“. U 174. broju Šenšin
počinje da radi još jedan strip, ovoga puta inspirisan narodnim predanjima o „Kraljeviću
Marku“. Istovremeno, „Gordon Velš“ je okončan sa 24. nastavkom. U 176. broju Vidić i Savić
završavaju „Kosmogenita“, a Solovjev „Mladu Sibirku“ dva broja kasnije. U istom
broju, Dragan Savić objavljuje početak „Tarcanete“, koju je pet godina ranije za
list „Strip“ crtao Nikola Navojev. 179. broj donosi poslednje table nekoliko
stripova: „Sunčanica“, „Car Petar Veliki“, „Bo Žest“ i „Istok nepobedivi“, kao
i početak Lehnerovog „Princa Bialča“. „Volg, Volga “ Ivana Šenšina ( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Pod slobodnim suncem “ Sergeja Solovjeva i Branka Vidića( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Čeljuskinci “ Nikole Navojeva i Branka Vidića( „Mikijevo carstvo“, 1940) „Mlada Sibirka“ Sergeja Solovjeva i Branka Vidića( „Mikijevo carstvo“, 1940) U 181. broju Sergej Solovjev
objavljuje početak stripa „Put ka slavi“. Svega jedan broj kasnije, Lehner
startuje s poslednjom, šestom epizodom „Džartoa“, dok Ivan Šenšin privodi kraju
prvi deo stripa o Kraljeviću Marku. 184. broj donosi početak storija „Gospodar
Indije“ i „Kaća“ (prema romanu „Vaskrsenje“ Lava Tolstoja), ali njihove autore
nije bilo moguće identifikovati. Istovremeno je sa 24. tablom završen strip „Minjon“
Nikole Navojeva, a sa trinaestom „Tarcaneta“ Dragana Savića. Nekoliko dana
kasnije, u 186. broju, Navojev se oglasio svojim poslednjim stripom „Okovi
prošlosti“, koji će zbog njegove prerane smrti (novembra 1940) nastaviti Ivan
Šenšin. Završavajući strip „Put ka slavi“
posle svega sedam tabli, Sergej Solovjev se u 187. broju definitivno oprašta od
„Mikijevog carstva“ i do rata će nastaviti saradnju samo sa „Mikom Mišem“ i „Politikinim
zabavnikom“. Sa 189. brojem „Mikijevo carstvo“
ulazi u treću godinu svog izlaženja. Čitaocima je predstavljen početak novog
stripa „Kića i detektivi“, koji je Slavko Janić u karikaturalnom maniru crtao
prema Kestnerovom romanu „Emil i detektivi“. Dva broja kasnije, Radomir Perica
se javlja humorističkim stripom pod nazivom „Novi Tarcan“, a u 192. broju u list
je nakon pauze od gotovo mesec dana vraćen „Princ Bialčo“ Sebastijana Lehnera.
U narednim brojevima Lehnerov strip će se naizmenično smenjivati sa „Okovima
prošlosti“ u verziji Ivana Šenšina. Petog februara 1941. godine Slavko Janić se
oglasio humorističkim stripom „Palčić“, a u narednom, 200. broju
neidentifikovani autor sa dosta uspeha nastavlja crtanje avanture maskiranog
pravednika Nikole Navojeva u epizodi „Leteći Zigomar“. Nakon smrti Nikole Navojeva i
odlaska Sergeja Solovjeva, najproduktivniji autor „Mikijevog carstva“ postao je
Ivan Šenšin. Uporedo sa stripom o Kraljeviću Marku, Šenšin počinje da radi još
dva stripa: od 202. broja „Kneginjicu Ninu Džavahu“, a tri broja kasnije i „Čarobnjaka
Hotabića“. Sa novim stripom javlja se i Radomir Perica -“Put na mesec“, dok
Sebastijan Lehner završava prvu epizodu „Princa Bialča“. Dvesto dvanaesti broj lista doneo
je sledeće stripove. „Leteći Zigomar“, „Kneginjica Nina Džavaha“, „Čarobnjak
Hotabić“ i „Kraljević Marko“ Ivana Šenšina, „Gordon Velš“ Klarensa Greja i
Viljema Rita, „Fantom džungle“, „Lepa Jolanda“, „Kraljica pustinje“, „Kneginjica Men“,
„Princ Bialčo“ Sebastijana Lehnera, „Put na mesec“ Radomira Perice, „Oliver
Tvist“ i „Glorija Devis“ Pola Robinsona. Kao rezultat ankete raspisane u istom
broju, „Mikijevo carstvo“je od 214. broja vraćeno na prvobitni format 21×29 cm.
Uvedena je i nova numeracija, pa tako list ponovo počinje od broja jedan, mada u
zagradi i dalje donosi stare brojeve. Ovako opremljen list izlazi sve do 9.
aprila 1941. godine, kada se u prodaji pojavio 4. (217) broj „Mikijevog carstva“.
Nijedan od prethodno započetih stripova nije bio završen. „Princ Bialčo “ Sebastijana Lehnera( „Mikijevo carstvo“, 1940) Naslovna strana poslednjeg broja „Mikijevog carstva“ u 1940. godini __________________________________________________________ Poslednjeg dana 1938. godine, u „Politici“
je objavljen konkurs za ime novom zabavnom listu, koji je ova novinska ustanova
nameravala uskoro da pokrene. Odziv je bio neočekivano velik: javilo se više od
30 hiljada čitalaca. jedna petina predložila je naziv – „Politikin zabavnik“. U trenutku pojave novog lista, na
jugoslovenskom tržištu je još uvek suvereno vladao „Mika Miš“, koji je tada
ušao u četvrtu godinu svog postojanja, sa preko 280 izdatih brojeva.
Istovremeno, zagrebački listovi „Oko“ i „Mickey strip“ nalazili su se na
zalasku karijere i tačno sedam meseci pred integrisanjem u jedinstveni list, dok
su braća Nojgebauer izdavala poslednje brojeve „Veselog vandrokaša“. Praktično,
osim Ivkovićevog izdanja, „Politikin zabavnik“ će na tržištu imati samo još
jednog konkurenta – „Mikijevo carstvo“ Milutina Ignjačevića. Idejni tvorci i pokretači lista
Živorad Vukadinović, Dušan Timotijević i tadašnji direktor „Politike“ Vladislav
Ribnikar, zaokružili su svoje angažovanje na polju zabavne štampe (započeto još
1934. godine objavljivanjem „Tajnog agenta X–9“ u „Politici“) na najbolji mogući
način: kreirali su izdanje koje će zlatnim slovima biti upisano u istoriju
jugoslovenskog stripa, odredivši pri tom i kriterijume estetskog vrednovanja
medija za čitavu generaciju čitalaca. Prednosti „Politikinog zabavnika“
u odnosu na konkurentske listove „Miku Miša“ i „Mikijevo carstvo“ uočljive su
već od prvog broja. To se, pre svega, odnosi na sadržajno bogatstvo izdanja, u
kome su stripovi i tekstualni prilozi uspostavljali jedinstven sklad, stvarajući
na taj način sasvim posebnu fizionomiju kakva još dotad nije bila viđena u
jugoslovenskom strip-izdavaštvu. Grafički izgled lista samo je pojačavao ovu
dimenziju, omogućavajući stripu i brojnim ilustrovanim prilozima nesputanu izražajnost,
oslobođenu čak i takvih ograničenja kao što je to, na primer, premali format
izdanja. Treći element izuzetne vrednosti „Politikinog zabavnika“ sadržan je u
samom izboru objavljenih strip-ostvarenja. Mada je „Mika Miš“ i u ovom periodu
raspolagao pravima na većinu najpopularnijih svetskih likova, „Politikin
zabavnik“ je uspeo da obezbedi dovoljan broj vrhunskih radova i da pri tom, za
razliku od svih prethodnih izdanja, ne objavi nijedan strip minorne vrednosti.
Već sam pregled prezentiranih uvoznih ostvarenja nesumnjivo potvrđuje ovu
činjenicu: „Džim iz džungle“ Aleksa Rejmonda, „Miki Maus“, „Paja Patak“ i ostali
junaci Volta Diznija, „Doživljaji male Ane“ i „Pustolovine malog Džonija“ Nika
Afonskog, „Usamljeni jahač“ Eda Kresija (kasnije i u verziji Čarlsa Flandersa), „Brik
Bradford“ Klarensa Greja, „Popaj“ Elzija Krislera Segara, „Red Rajder“ Freda
Harmana, „Bim i Bum“ Harolda Knera, „Reporter Harper“ Lajmena Janga i „King iz
severne brigade“ Džima Gerija. Objavljen je i jedan značajan strip italijanskog
porekla: premijernim nastupom u našoj zemlji, čitaocima se predstavio „Virus“
Federika Pedrokija i Voltera Molinoa. Mada u znatnoj meri manje od
inostranih, i domaći autori su dobili svoj prostor u „Politikinom zabavniku“.
Već od prvog broja angažovani su Đorđe Lobačev i Moma Marković, početkom 1940.
godine Konstantin Kuznjecov, a pred sam prestanak izlaženja lista i Sergej
Solovjev. Sa po tri objavljena stripa, Lobačev i Kuznjecov su se predstavili kao
najproduktivniji saradnici „Politikinog zabavnika“. Moma Marković se posle prve
epizode „Riste sportiste“ više neće ni vraćati u list, dok Sergej Solovjev ne
uspeva da dovrši „Ostrvo s blagom“, započeto mesec dana pre izlaska poslednjeg
broja „Politikinog zabavnika“ * * Sergej Solovjev je završio ovaj
strip ali je rat onemogućio njegovo dalje izlaženje. „Ostrvo sa blagom” će u
potpunosti biti objavljeno tek 1951. godine na stranicama lista „Omladina”.
S novim junacima, Milošem i Brkom,
u stripovima „Baš Čelik“ i „Čardak ni na nebu ni na zemlji“, Đorđe Lobačev se
predstavio kao sasvim zreo stvaralac, kome tekstualni predložak (u ovom slučaju
narodna pripovetka) služi isključivo kao polazna osnova za ispoljavanje vlastitog
shvatanja njegovog značenja. Snagu svoje imaginacije Lobačev će efektno izraziti i
preko stilizovane verzije „Pepeljuge“, za koju će mu tekst u stihu napisati
upravo jedan od tvoraca lista – Živorad Vukadinović. I Konstantin Kuznjecov će na
najbolji način iskazati svoj izuzetni stvaralački potencijal. U prva dva stripa
(„Skaska o caru Saltanu“ i „Skaska o zlatnom petliću“) on se gotovo poigrava sa
crtežom koji lavira na prelazu iz realističnog u karikaturalnu stilizaciju, dok
se kod „Petra Velikog“ predstavlja manirom vrhunskog majstora kakvog su čitaoci „Mike
Miša“ upoznali prethodne godine kod „Grofice Margo“ i „Barona vampira“. „Kneginjica Nina Džavaha “ Ivana Šenšina ( „Mikijevo carstvo“, 1941) „Put na mesec “ Radomira Perice( „Mikijevo carstvo“, 1941) „Put ka slavi “ Sergeja Solovjeva ( „Mikijevo carstvo“, 1941) Relativno mali broj objavljenih
domaćih ostvarenja jedna su od retkih slabosti „Politikinog zabavnika“. Jer, ako
je Nikola Navojev bio neraskidivo vezan za „Mikijevo carstvo“, a naknadnim
angažovanjem Sergeja Solovjeva delimično ispravljen propust za njegovo prethodno
neprisustvo u listu, nezainteresovanost uredništva za jednog Andriju Maurovića
ili braću Nojgebauer ipak se ne može objasniti. Isto tako se postavlja i pitanje
opravdanosti potpunog zapostavljanja ostalih pripadnika „Beogradskog kruga“, koji
su upravo tokom 1940. godine kreirali veoma kvalitetna ostvarenja, ništa manje
vredna od recimo „Riste sportiste“ Mome Markovića. Uprkos pomenutog nedostatka, „Politikin
zabavnik“ će ostati zabeležen kao najupečatljiviji izdanak predratne
strip-kulture, kao izdanje koje će trasirati puteve daljem razvoju publikovanja
stripa, stvarajući neprevaziđen model kakvom će se, s manje ili više uspeha,
vraćati i mnogi posleratni izdavači. Tokom 1940. i početkom naredne godine, uredništvo „Politikinog zabavnika“ izdaće i nekoliko vanrednih sveski, reprizirajući u njima pojedine storije iz matičnog lista | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |