Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Najblistavije godine domaćeg strip-izdavaštva
U drugoj
polovini februara 1939. godine, dva značajna događaja ustalasaće relativni
trogodišnji mir na domaćem strip-tržištu, nanevši teške udarce dotadašnjoj
apsolutnoj premoći „Mike Miša“. Prvi događaj je vezan za pokretanje „Mikijevog
carstva“, ali ne toliko bolan zbog pojave pravog takmaca u borbi za vodeće
pozicije, koliko zbog činjenice da je za izlazak novog lista bio zaslužen upravo
višegodišnji urednik svih Ivkovićevih izdanja, Milutin S. Ignjačević. Ali, dok je
u prethodnom slučaju odlazak Milutina Ignjačevića bio posledica subjektivnih
okolnosti, na ostvarenje drugog događaja „Mika Miš“ nije mogao da ima ni najmanji
uticaj. Naime, svega pet dana posle izlaska „Mikijevog carstva“, u prodaji će
se pojaviti i prvi broj već najavljivanog „Politikinog zabavnika“, koji će za
kratko vreme osvojiti simpatije čitalaca i preuzeti primat od dotad
neprikosnovenog „Mike Miša“.* *
U senci ovih događaja, mada su im datumom prethodile, pojavile su se u prodaji
dve sveske stripa „Brik Bradford“ Klarensa Greja i Viljema Rita (dnevna verzija
iz 1936. godine) u izdanju Kraljevskog aero-kluba „Naša krila“. Prva je izašla u
toku januara, a druga 1. februara 1939. godine. Štampane su na formatu 31×23
cm, sa koricama na tvrđem papiru i u dve boje. Unutrašnje strane bile su
otisnute u crno-beloj tehnici. Sveske su imale po 52 strane, a prodavane su po
4 dinara.
Kao urednik „Mike
Miša“, Ignjačević se poslednji put potpisuje u 281. broju lista i samo nedelju
dana kasnije, uz pomoć Branka Vidića i Đorđa Svilarića, pokreće sopstveno
izdanje pod nazivom „Mikijevo carstvo“. Međutim, Ignjačević i Vidić nisu jedini
napustili Ivkovićev list; zajedno s njima otišao je i mladi Nikola Navojev, koji
će tokom poslednje dve godine svog kratkog života ostvariti za „Mikijevo carstvo“
izuzetno veliku produkciju, objavivši čak 27 kompletnih storija. Autor svih
ovih tekstova (kao i prethodno u „Miki Mišu“) bio je Branko Vidić, a to u
izvesnoj meri objašnjava i odluku Navojeva da bezrezervno veže svoju budućnost
za sudbinu lista. Pored
tandema Vidić-Navojev, bez sumnje glavnog oslonca „Mikijevog carstva“, Ignjačević
će već iste godine uspeti da angažuje Đorđa Lobačeva i Ivana Šenšina, a sledeće
i Sergeja Solovjeva, okupivši u pojedinim periodima veći broj predstavnika „Beogradskog
kruga“ nego što je to istovremeno uspevalo uredništvu „Mike Miša“. Pored toga,
svi ovi autori su za „Mikijevo carstvo“ kreirali znatno kvalitetnija ostvarenja
u odnosu na svoje ranije radove u Ivkovićevom listu, predstavljajući se kao
potpuno zreli stvaraoci izuzetno prepoznatljivog stila. U ovom periodu će
nastati i najlepše storije u čitavom opusu Sergeja Solovjeva, Nikole Navojeva i
Ivana Šenšina, dok će jedino Đorđe Lobačev imati prilike da se u posleratnom
periodu predstavi još kvalitetnijim ostvarenjima. U mladom
Sebastijanu Lehneru, koji je četiri meseca ranije debitovao na stranicama „Paje
Patka“, Ignjačevićev list će dobiti jednog od najplodnijih saradnika, dok će
Dragan Savić ostvariti nešto manju produkciju. Prvim radovima oglasiće se Miha
Antol, Vlatko Herceg i Radomir Perica. Imajući u vidu
ovako veliki broj domaćih autora, koji će tokom nešto više od dve godine
izlaženja lista popunjavati najveći broj njegovih stranica, mogao bi se steći
utisak o apsolutnom zanemarivanju uvoznog stripa. Činjenica je, međutim, da je
Ignjačević uspevao da održi sasvim dobar sklad domaćih i inostranih ostvarenja,
što nije bilo nimalo jednostavno u situaciji relativno ograničenog izbora
najpopularnijih američkih stripova, na koje je u većini slučajeva isključiva
prava imao konkurentski „Mika Miš“, a kasnije jednim delom i „Politikin
zabavnik“. I pored toga, čitaoci su na stranicama „Mikijevog carstva“ mogli da
prate doživljaje omiljenih junaka u ostvarenjima većeg broja poznatih svetskih
autora Nika Afonskog, Ostina Brigsa, Lola Henlona, Džona Pjerotija, Alena Dina,
Kinga Kola, Lajmena Janga, R. Van Barena, Čarlsa Flandersa, Čarlija Šmita,
Klarensa Greja i Viljema Rita. Razume se, i Ignjačevićev list će, poput svih
prethodnih, objaviti i poneki rad neveštih domaćih i inostranih crtača, ali će
to ipak biti u meri koja ne ugrožava osnovni kvalitet izdanja, niti umanjuje
vrednost njegovih aduta u borbi za pozicije na tržištu. Kao i u slučaju „Mike
Miša“ i „Politikinog zabavnika“, rat će prekinuti dalje izlaženje „Mikijevog
carstva“, onemogućivši uredništvo da ostvari neke značajne planove u sadržajnom
obogaćivanju lista. Između ostalog, na prašnjavim policama ostaće pripremljeni za
štampu i prvi radovi Milorada Dobrića. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |