Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Neven (1880–1891; 1898–1908)Prvi broj „Nevena“ pojavio se
Januara 1880. godine u Novom Sadu. Njegov pokretač i urednik bio je Jovan
Jovanović Zmaj, a štampao ga je poznati novosadski grafičar Arsa Pajević.
Otiskivan je u crno-beloj tehnici, na formatu 18×26 cm. List je počeo da izlazi
kao mesečnik, ali se već od 1881. godine pojavljuje svakih petnaest dana i ovu
će dinamiku uspešno zadržati sve do kraja 1890. godine. Mada je od samog početka namenjen
dečjem uzrastu, „Neven“ je vrlo brzo stekao naklonost i odraslih čitalaca. Tome
je, pre svega, doprinelo vrhunsko uređivačko umeće Jovana Jovanovića Zmaja, ali
isto tako i njegovi stihovi, smisao za šalu i postavljanje zagonetki. Vešto
spajajući zabavno sa poučnim, veselo sa oporim i tužno sa podsmešljivim, Zmaj je
u „Nevenu“ uspeo da ostvari sasvim posebnu atmosferu koja je plenila svojom
životnošću i opčinjavala beskrajnom imaginacijom. Značajnu ulogu u stvaranju
ovakve koncepcije lista odigrale su i veoma kvalitetne ilustracije i „priče u
slikama“. Istini za volju, najveći broj ovih priloga poticao je iz pera stranih
majstora (uglavnom nemačkih), ali su im izvanredni Zmajevi propratni stihovi
davali domaću „aromu“, približivši ih potpuno našim čitaocima. Objavljujući na naslovnoj strani četvrtog broja ilustrovani prikaz života Bendžamina Franklina, Zmaj već tada nagoveštava svoju nameru da ilustracijama i „pričama u slikama“ popuni značajniji prostor u listu. Ipak, do početka kontinuiranog objavljivanja ovakvih priloga trebalo je da prođe punih 18 meseci. U 20. broju „Nevena“ iz 1881. nailazimo na strip-šalu pod nazivom „Pretovareno“, a na naslovnoj strani 8. broja naredne godine i na ilustrovanu priču
Strip-šala „Pretovareno“ ( „Neven“,1881)
„Samo jedna ruža“. Sedam brojeva
kasnije usledila je značajna novost: prvi put se „priča u slikama“ ne završava,
već se njen kraj najavljuje za sledeći broj. Bila je to priča „Pitomo lišče i
živina“, predstavljena s ukupno 16 slika, odnosno sa po osam u 15. i 16. broju
lista. Danas je teško utvrditi razloge koji su Zmaja naveli da učini ovaj „presedan“.
Može se pretpostaviti da je dužina priča u tome odigrala odlučujuću ulogu (pojedine
bi popunjavale gotovo polovinu lista), ali se ne sme zanemariti ni mogućnost da je Zmaj želeo da čvršće veže čitaoce za
svoj list, što je za pojedine evropske listove već bila dobro poznata taktika.
U toku narednih osam godina na stranicama „Nevena“ objavljen je čitav niz „priča
u slikama“, od kojih su mnoge predstavljale vrhunski domet tadašnjeg
stvaralaštva. Već 1883. godine u više nastavaka objavljene su priče „Tuga i
žalost jednog miša“ i „Iz života malog Sime Boba“, u kojima su na veoma
upečatljiv način prikazane tužne sudbine malog glodara i patuljka Sime Boba.
Drugi broj 1884. godine doneo je poučnu priču o lisici, a zatim su u dva
nastavka objavljeni nestašluci jednog šteneta pod naslovom „Iz štenačkog života
Lolinog“. U 8. broju prikazana je snalažljivost jednog starog pacova, u 12. kako
„Patuljci čestitaju svome caru krsno ime“, a u 14. i 15. priča „Presela mu čast“.
Dva broja kasnije, list je doneo ilustrovani prilog pod nazivom „Prijatelj mnogo
vredi“. U 1885. godinu „Neven“ je ušao s
tužnom pričom o stradanju brata i sestre. Tragična sudbina Pere i Stake, pod
nazivom „Strašni zimni događaj“, prikazana je sa 17 slika u prva dva broja
lista. Usledila je ilustrovana šala „Pepo sa svojim majmunom“ (6. i 7. broj), a
zatim i poučna priča o patki koja se nakitila paunovim perjem pod naslovom „Tuđe
perje“ (9. i 10. broj). Dvanaesti broj „Nevena“ donosi ilustrovani prilog o
lakomosti jedne devojčice, koji se kao i većina prethodnih završava na tragičan
način. Do kraja godine u listu će se pojaviti još dve priče: „Đukino stradanje“
(17. i 18. broj) i „Bobuci“ (23. i 24. broj). U dva januarska i jednom
februarskom broju 1886. godine objavljena je storija „Mačka i muva“, a zatim je
u 6. broju prikazana groteskna priča pod naslovom „Guska pijančura“. Pet
brojeva kasnije list donosi i šalu „Dva Engleza i tigar“. Sve do novembra 1886. godine
ilustrovani prilozi u „Nevenu“ (s izuzetkom naslovnih strana) predstavljali su
integralnu celinu slike i odgovarajućeg teksta. Bila je to uobičajena praksa za
sve listove na ovim prostorima, pa su čak i karikature obično imale propratni
tekst kako bi čitaocu bilo olakšano otkrivanje autorove zamisli. Upravo zbog
toga, pojava ilustrovanog priloga „Šta se dogodilo sa očevim šeširom?“, u 21.
broju „Nevena“, predstavljala je svojevrstan kuriozitet. Ali, Zmaj je učinio još
jedan korak dalje. Ne samo da je pomenutu priču objavio bez ikakvog pratećeg
teksta, već je prvi put odstupio i od jednog nepisanog pravila: „zaboravio“ je
da obeleži redosled slika, prepuštajući to snalažljivosti samog čitaoca.
„Patuljci čestitaju svome caru krsno ime“ („Neven“, 1884) „Tetino nesretno žitije“ („Neven“, 1884) „Šta se dogodilo sa očevim šeširom“ („Neven“, 1886) „Prijatelj mnogo vredi“ („Neven“, 1884) „Kako je siromak labud stradao“ („Neven“, 1888) Tokom 1887. godine „Neven“ nije objavio ni jednu ilustrovanu priču, ali će u naredne tri godine biti dovoljno
izdašan u tom pogledu. Već 6. broj 1889. godine donosi šalu u deset slika pod
nazivom „Od crnog belo – od belog crno“, dok se u sledećem pojavljuje
tragikomična priča o stradanju jednog labuda. Usledio je poučan prilog „Prokleta
muva“ (13. broj), zatim storija „Bistro dete Tasa“ (18. i 19. broj) i konačno
izvanredno ilustrovana priča „Zolja“, objavljena kao i prethodna u dva dela (21.
i 22. broj). S pričom „Kovač i đavo“ list je
ušao u desetu godinu svog postojanja. Četvrti broj je doneo storiju „Šips i Mops“,
predstavljenu sa šest slika, dok je „Priča o lakomom mišiću“ objavljena u 10. i
11. broju „Nevena“. U narednom broju pojavio se prilog pod nazivom „Događaj u
kadi“. Do kraja 1889. godine list je doneo još tri „priče u slikama“: „Priča o
šmokljastom medvedu“ (19. broj), „Žabac koji ne zna da ćuti“ (21. i 22. broj) i „Trka
mačke za mišom“ (24. broj). U drugom i trećem broju „Nevena“
1890. godine objavljena je priča pod nazivom „Relja-Nebojša“. Osmi broj je zatim
doneo storiju „Naučio ih Beljov pameti“, a četrnaesti „Kako se Jarac nakaljao“.
Bili su to ujedno i poslednji ilustrovani prilozi iz zlatnog perioda Zmajevog
lista. Tokom jedanaestogodišnjeg kontinuiranog izlaženja, „Neven“ je predstavio
čitaocima obilje ilustracija i više od 30 „priča u slikama“, na izuzetno visokom
crtačkom nivou. Pored inostranih majstora, čije je radove Zmaj znalački
odabirao i uz svoje stihove prenosio na stranice lista, za. kvalitet
ilustrovanih priloga bih su zaslužni i domaći umetnici na ćelu sa jednim od
naših najvećih slikara – Urošem Predićem. Godine 1891. Zmaj prenosi „Neven“
u Beograd i za dvanaest meseci izdaje svega devet brojeva, ne objavivši pri tom
nijednu ilustrovanu priču. Usledila je duga, šestogodišnja pauza, a onda se „Neven“
ponovo pojavio 1898. godine, ovoga puta u izdanju „Srpske štamparije“ u Zagrebu.
Dužnost odgovornog urednika vršio je Jovan Jovanović Zmaj. Sve do 1901. godine, kada je
ponovo prenet u Novi Sad, list je doneo svega četiri ilustrovane priče. Prva
je, pod naslovom „E, ovo retko biva“, objavljena u broju od 15. marta 1899., a
naredna „Kako je žabac stekao brkove“ 23. septembra iste godine. U petom broju
(13. novembar 1899) pojavio se zanimljiv prilog o transformaciji puža u
biciklistu. Poslednja priča „Drska šala sa slonom“ predstavljena je sa sedam
slika u 10. broju lista, koji se pojavio 31. januara 1901. U narednim godinama „Neven“
više nije donosio „priče u slikama“, što je uz smanjeni broj objavljenih
ilustracija bio i glavni uzrok osetnom padu kvaliteta lista. Poslednji, šesti
broj „Nevena“ (ukupno 433) izašao je 1908. godine u Novom Sadu. „Šta čini čvrsta volja“ („Neven“, 1899) Ubrzo nakon pokretanja „Nevena“
1880. godine, izdavač sremskomitrovačkog lista „Fruška Gora“ počinje da izdaje
podlistak za šalu i zabavu pod naslovom „Zolja“. Bio je to prvi poznati primer,
kasnije šire prihvaćene prakse, da se u obliku priloga matičnog lista izdaje
zabavni ili humoristički dodatak. Januara naredne godine u Bakru je izašao prvi
broj humorističko-satiričnog lista „Vragoljan“, nešto kasnije u Beogradu su se
pojavili „Zoca“ i „Dar mar“, a krajem godine u Šidu Milivoj Mauković pokreće
list „Đavolan“. Usledili su beogradski zabavno-humoristički listovi „Ćosa“, „Brka“,
„Era“ i „Zvrčka“, ljubljanski „Škrat“, a četiri godine kasnije i zagrebački
satirični list „Osa“. U izdanju Akademijske knjižare Lav.
Hartmana, 1. januara 1888. godine počinje da izlazi zagrebački list „Dom i sviet“.
Zanimljive grafičke opreme, sa dobrim izborom tekstova i izuzetno kvalitetnim
ilustracijama, „Dom i sviet“ je veoma brzo stekao naklonost čitalačke publike.
Tome su svakako doprinele i humorističke strane, na kojima su redovno
objavljivani šaljivi tekstualni prilozi, povremeno ilustrovani veoma uspelim
crtežima. Najzanimljivija su, međutim, bila dva priloga bez propratnog teksta.
Prvi je, pod nazivom „Kratkovidni lovac i zec junačina“, objavljen u trećem
broju „Doma i svieta“, a naredni o nestašluku dvoje dece 16 brojeva kasnije. U poslednjim godinama 19. veka
pokrenuto je još nekoliko humorističko-satiričnih i zabavnih listova:
zagrebački „Ćuk“, „Bič“, „Brico“ i „Trn“, beogradski „Bič“, „Gedža“, „Raboš“ i „Čeprkalo“,
ljubljanski „Šaljivi kolesar“, novosadski „Lalin raboš“ i „Vrač pogađač“ (prvih
godina izlazio u Zagrebu) i kikindski „Vragolan“. Svi ovi listovi redovno su
objavljivali ilustrovane priloge i karikature, čiji je sadržaj verno odražavao
duh vremena u kome su nastali. Po tome se posebno isticao zagrebački „Trn“
Dragutina Krvarića, koji je u toku višegodišnjeg izlaženja doneo čitav niz
ilustrovanih satiričnih priloga, podsmevajući se hrabro aktuelnim zbivanjima u
političkom i društvenom životu Hrvatske. Razume se, humorističko-satirični
listovi izlazili su pod budnom pažnjom tadašnjih vlasti, pa je kroz filter oštre
cenzure mogao da prođe samo blaži napad na pojedine društvene devijacije. Nisu
bile retke pojave da list izađe i sa čitavom praznom stranom, preko koje bi krupnim
slovima bila otisnuta zabrana. U ovakvoj društvenoj klimi pojavili su se i prvi
listovi u dvadesetom veku. Bili su to zagrebački „Čauš“ i „Satir“, beogradski „Satir“,
„Vragolan“, „Stradija“ i „Kića“, ljubljanski „Jež“ i drugi. Nešto kasnije, 1906.
godine, pridružiće im se i dubrovački listovi „Zvrčoka“ i „Klempesalo“. Naslovna strana „Trna“ (1894) Ilustrovani satirični prilog ( „Trn“, 1894)
Najznačajniji događaj za razvoj
stripa u ovom periodu predstavljala je pojava zagrebačkih „Kopriva“. Prvi broj
ovog humorističko-satiričnog lista izašao je 15. juna 1906. godine. „Koprive“
je štampao Milivoj Majcen, dok je dužnost odgovornog urednika vršio Milan
Gračanin. Već u prvim godištima lista nailazimo na obilje karikatura i
ilustracija, ali i na šaljive priloge koji postepeno razvijaju jezik stripa.
Jedan od takvih primera objavljen je i u septembarskom broju 1906. U narednim
godinama, međutim, „Koprive“ će odigrati daleko značajniju ulogu u formiranju
grupe izrazitih karikaturista i ilustratora, unoseći nešto novo u dotadašnje
odnose prema stvaralaštvu ove vrste. jer, ako su krajem devetnaestog veka u
zagrebačkim listovima objavljivali svoje radove slikari poput Ferda Kikereza,
Bele Čikoš Sesije, M. K. Crnčića i drugih, a u beogradskim početkom dvadesetog
veka Beta Vukanović i Brana Cvetković, onda je pojava Pjera Križanića, Vereša,
Mironoviča i drugih predstavljala početak rađanja jedne nove plejade umetnika uže
specijalnosti, autora koji će sav svoj rad posvetiti karikaturi U takvim
okolnostima, razumljivo, stvorena je i sasvim pogodna atmosfera za brži razvoj
stripovnog kazivanja, koji će 1925. godine kulminirati pojavom prvih stalnih
domaćih strip-junaka. Konačno, u tom periodu je na stranicama „Kopriva“
objavljivao svoje početne radove i budući velikan devete umetnosti, doajen našeg
stripa – Andrija Maurović. Šaljivi ilustrovani prilog („Koprive“, 1906) Godinu dana nakon pokretanja „Kopriva“,
u Novom Sadu počinju da izlaze humorističko-satirični listovi „Starmladi“ i „Švigar“,
a u Zagrebu šaljivi list „Kerempuh Petrica“. Usledili su beogradski listovi „Karikature“,
„Srpski list“ i „Raketla“, kao i splitski „Duje balavac“. 1913. godine beogradski
dnevnik „Novosti“ uvodi redovni šaljivi dodatak pod nazivom „Vic“. Za vreme prvog svetskog rata
pokrenuta su dva humorističko-satirična lista – zagrebački „Nos“ i novosadski „Stođavo“,
i jedan pedagoško-zabavni – „Dečije novine“ u Novom Sadu. Ovaj poslednji, za
koji je ilustracije radio akademski slikar Milenko Đurić, izlaziće punih 12
godina, sve do 1930. Tokom prvih poratnih godina, u
novoformiranoj državi, ubrzo dolazi do prave poplave raznih šaljivih i
humorističko-satiričnih izdanja. Tako su 1919. pokrenuti bjelovarski i
novosadski „Bič“ i vršački „Bata iz Banata“; 1920. splitski „Grom“, mostarski „Jež“
i beogradski „Crveni smeh“ i „Vic“ (kao dodatak dnevnog lista „Epoha“); 1921.
banjalučki „Čičak“, sarajevski „Satir“ i beogradski „Jež“, „Humor“, „Veseli zoca“
i „Bajaco“; 1922. mariborski „Planinski šaljivec“, a 1923. beogradske „Vesele
novine“. Pojava ovako velikog broja humorističko-satiričnih listova, međutim,
nije odražavala i pravo stanje demokratije u zemlji. Razočaranje naroda zbog
izigranih očekivanja preraslo je u talas pobuna i štrajkova, na koje je
buržoaska vlada veoma oštro reagovala. Istovremeno, formiranje KPJ i njen vidan
uspeh na opštinskim izborima 1919. godine dovodi do još snažnijeg pritiska
vlasti koji će kulminirati 1920. zabranom sindikalnog pokreta i radničkih
partija pod uticajem komunista. U ovakvoj atmosferi, humorističko-satirični
listovi najčešće su delovali na marginama stvarnih društvenih problema, ili su
pod uticajem cenzure veoma brzo nestajali sa javne pozornice. Veoma mali broj listova
uspevao je da zadrži snagu svoje satire i smelo podvrgava kritici
društveno-politička zbivanja, ali je njihov rad budno praćen od strane vlasti
koja, u želji da očuva poredak u zemlji, nije prezala ni od najgrubljih metoda. Upravo tada, u periodu ozbiljnih
iskušenja za jugoslovensku satiru, stižemo do prvog vidljivog odvajanja stripa od
karikature i do rođenja naših prvih stalnih strip-junaka. Tom značajnom trenutku
u razvoju novog medija na ovim prostorima prethodila je pojava knjige „Maks i
Moric“, koju je početkom 1924. godine izdala redakcija zagrebačkih „Kopriva“.
Mada je nestašni par Vilhelma Buša stigao u našu zemlju sa zakašnjenjem od oko
pola veka, pobudio je interesovanje iznad svih očekivanja. Knjiga se odlično
prodavala, a mali nevaljalci su veoma brzo osvojili srca čitalačke publike. Među
onima, na koje je velikan nemačkog humora i satire ostavio najsnažniji utisak,
nalazio se i Sergije Mironovič Golovčenko, u to vreme jedan od najboljih
karikaturista zagrebačkih „Kopriva“. Izazov je, po svemu sudeći, bio dovoljno
snažan i za nešto više od godinu dana pod njegovim perom rođeni su „Maks i
Maksić“. Prva tabla Mironovičevog geg-stripa, pod nazivom „Maks i Maksić kao
ribari“, pojavila se 4. aprila 1925. godine u 14. broju zagrebačkih „Kopriva“. Sergije Mironović Golovčenko Premijerni nastup pred čitaocima
Mironovičevi dečaci su „iskoristili“ da ofarbaju jednu košaru i bace je u vodu.
Ona se zatim zakačila za udicu nekog pecaroša, koji je u njoj „prepoznao“ duha i
pobegao glavom bez obzira. Već naredne nedelje Maks i Maksić kradu jaja i
sakrivaju ih u svojoj sobi. U toku noći izlegli su se pilići i njihovo pijukanje
doziva kokošku, koja se ustremljuje na dečake i isteruje ih bunovne iz kreveta.
Ovakve i slične dogodovštine nestašnih derana redovno su objavljivane u „Koprivama“
punih devet godina. Svaka tabla je predstavljala kompletnu šalu i sastojala se
od šest slika. Tekst se po pravilu nalazio ispod okvira crteža i pisan je u
obliku stiha. Maksić je uvek bio u prevelikom odelu, sa leptir mašnom i
kačketom na glavi, dok je Maks imao kratku tršavu kosu i stalno nosio kratke
pantalone. Svojim pakosnim šalama dovodili su do očajanja ujaka Simu i tetku
Mimu, ali se ponekad događalo da mališani izvuku deblji kraj i dobiju zasluženu
kaznu. „Maks i Maksić“ Sergija Mironovića Golovčenka („Koprive“, 1927) „Maks i Maksić“ su veoma brzo stekli naklonost ( talaca, pa je već 1926. godine izdata prva knjiga s njihovim nestašlucima, prethodno objavljenih u matično listu. Narednih godina će se pojaviti još nekoliko takvih knjiga, obično razgrabljenih neposredno po izlasku štampe. Svoju blistavu karijeru Mironovičevi junaci završili su 2. marta 1934. godine, kada se u „Koprivama pojavila poslednja tabla pod naslovom „Maks i Maks i Sima-vampir“.
Naslovna strana druge knjige Mironovićevih strip-junaka (1928 ) Godinu dana nakon rođenja „Maksa i
Maksića“ (25. 7. 1926), u 30. broju beogradskog lista „Vesele novine“, pojavio
se kaiš stripa „Adamson“ švedskog autor Oskara Jakobsena. Bio je to, po svemu
sudeći, premijerni nastup popularnog švedskog junaka u našoj zemlji već nekoliko
godina rado viđenog gosta u brojnim listovima SAD, Kine, Japana i Indije.
Međutim, pojava „Adamsona“ prošla je potpuno nezapaženo i do njegovog
uspješnijeg povratka moraće da prođe gotovo punih šest godina. Septembra 1926. godine, u Ljubljani
je pokrenut humorističko-satirični list „Muhe“, koji već u trećem broju donosi
strip-šalu jednog domaćeg autora. Naslov ove šaljive pričice bio je „Miško in
lisica“, a potpisana je inicijalima Š. J. odnosno Štjer. Tri broja kasnije, „Muhe“
su objavile i strip-šalu „Pustolovine gospoda Bucka“, ovoga puta bez propratnog
teksta. Naredne dve godine pokrenuto je
još nekoliko šaljivih i humorističko-satiričnih listova: „Dert“, „Burgija“ i „Čičak“
u Beogradu, a „Evropa“ u Novom Sadu, ali na izrazitiji primer strip-šale
nailazimo tek krajem 1928. godine u prvom broju beogradskog lista „Mladost“. Strip-šala „Miško i lisica“ ( „Muhe“) S izuzetkom Mironovičevih junaka,
strip je očigledno veoma teško pronalazio prostor u zabavnim i humorističkim
listovima. Objavljivan je samo povremeno, bez posebne uređivačke koncepcije,
najčešće kao prilog čija vrednost ne prevazilazi značaj prisustva bilo koje
ilustracije. Izdavačima su još uvek bile nepoznate prednosti novog medija,
naročito potencijal njegovog uticaja na komercijalni prestiž lista. U ovakvoj
atmosferi, ispunjenoj ravnodušnošću prema stvaralaštvu još nedefinisanih
vrednosti, gotovo nezapaženo je prošla pojava dva autora za čija će imena biti
vezani mnogi značajni trenuci u kasnijem razvoju jugoslovenskog stripa. Bili su
to Andrija Maurović, nesumnjivo najupečatljiviji autor u celokupnoj istoriji
našeg stripa, i Branko Vidić, najplodniji scenarista budućeg „Beogradskog kruga“. Posle višegodišnjeg rada na raznim
grafičkim poslovima, između ostalog i na crtanju karikatura i ilustracija za
brojne zagrebačke listove, Maurović se već 1929. godine predstavlja na
stranicama „Kopriva“ svojim prvim strip-ogledima. Bile su to crtane šale u
četiri ili šest slika, sa karakterističnim naslovima kao što su: „Kad medalja
ima dvije strane“, „Moderan brak“ i „Posledice zagrebačke periferijske vožnje“.
Mada potekli pod perom već iskusnog ilustratora, ovi radovi su bili samo
nagoveštaj pravih Maurovićevih mogućnosti, koje će se tako upečatljivo iskazati
već u njegovim prvim dužim stripovima nacrtanim šest godina kasnije. Branko Vidić se, međutim,
predstavio čitalačkoj publici na nešto drugačiji način. Za razliku od
Maurovićevog, njegov prvi kontakt sa stripom nije imao autorsko obeležje. Naime,
Vidić se potpisuje kao odgovorni urednik humorističkog lista „Vesele novine
Flert“, čiji se prvi broj (po svemu sudeći i jedini) pojavio 1929. godine u
izdanju beogradske „Savremene štampe“.* Na 16 strana ispunjenih pisanim humorom i
karikaturama, objavljene su i 4 strip-šale najverovatnije prenete iz nekog
sličnog inostranog izdanja. Vidić očigledno već tada pokazuje interesovanje za
strip, kome će se kao scenarista posvetiti počev od 1936. godine. „Moderan brak “ Andrija Maurovića („Koprive“, 1929) Premda prouzrokovana sticajem
okolnosti, vremenska podudarnost u Maurovićevom i Vidićevom angažovanju na
stripu nosi u sebi i neke elemente simboličnosti. Bila je to svojevrsna najava
događaja koji će tek uslediti, perioda burnog razvoja jugoslovenskog stripa i
stvaranja dva izuzetno snažna centra stvaralaštva na polju devete umetnosti –
beogradskog i zagrebačkog. Ali, do naglog procvata domaćeg stripa i rađanja
čitave plejade vrsnih umetnika trebalo je da prođe još nekoliko godina.
Međutim, bilo bi pogrešno okarakterisati ove godine kao neku vrstu „zatišja
pred buru“. Naprotiv. Bio je to period stvaranja poslednjih preduslova za
odlučniji prodor stripa na ovim prostorima, za njegovo definitivno osvajanje
dnevne i nedeljne štampe, sve do pojave prvih specijalizovanih strip-izdanja. Prva je reagovala „Politika“. 16.
januara 1930. godine beogradski dnevnik uvodi dodatak „Politika za decu“ i u
njemu objavljuje strip-šalu pod naslovom „Zmija-čovek i Mijina predstava“ Slične
priloge su doneli i naredni dodaci (izlazili su četvrtkom), sve do osmog broja
kada je pod naslovom „Detinjstvo i mladost jednog čoveka“ objavljena
strip-biografija čehoslovačkog predsednika Tomaša Masarika. Jedanaest brojeva
kasnije usledila je crtana biografija Rastka Nemanjića – Svetog Save, a zatim su
redom predstavljeni Karađorđe, Dositej Obradović i Ivan Meštrović. U 31. broju „Politike
za decu“ (14. 8. 1930), odnosno u strip-šah „Drski obijač i Hrabri Perica“,
nailazimo na primenu najkarakterističnijeg oblika tekstualne komunikacije
stripa – oblačića ili filaktere. Ali, i pored činjenice da je od slične pojave u
Americi proteklo više od tri decenije, oblačić će i dalje, sve do sredine
tridesetih godina, biti samo povremeno prisutan u stripovima koje objavljuju
jugoslovenski listovi. Do kraja 1930. i tokom 1931.
godine, „Politika decu“ donosila je kratke šaljive priče, najčešće edukativnog
tipa, bez stalnih ličnosti koje bi mogle da osvoje popularnost čitalaca kao što
je to bio slučaj sa nestašnim mališanima Sergija Mironoviča. Tek u poslednjem
dodatku 1931. godine objavljen je kaiš stripa „Lovac Ćira“, čiji će se glavni
protagonisti redovnije pojavljivati u narednom periodu. Najveći uspeh „Politike
za decu međutim, vezuje se za objavljivanje Diznijevih junaka. Odmah nakon pojave
prve table „Mikija Mausa“ u „Politici“,
već 31. januara 1935. godine „Politika za decu” objavljuje Diznijevu storiju „Tri
praseta“. Od tog trenutka, popularni junaci slavnog američkog stvaraoca Volta
Diznija postaće neka vrsta zaštitnog znaka strip-priloge u „Politici“ i njenim
kasnijim izdanjima. Tako će, posredstvom njenog najeminentnijeg strip-izdanja „Politikinog
zabavnika“ (pokrenutog 1939), likovi Mikija Mausa, Paje Patka, Šilje, Plutona i
drug obeležiti čitavu epohu naše najveće izdavačke kuće, r prekidajući ovu
tradiciju sve do danas. „Politici“, međutim, ne pripada
zasluga za prvo predstavljanje Diznijevih junaka jugoslovenskoj čitalačkoj
publici. Učinio je to pre nje ilustrovani dečji list „Veseli četvrtak“, koji se
prvi „osmelio“ da odvoji veći prostor za strip-priloge. Istini za volju, nije se
radilo o originalnoj verziji, strip je potekao pod perima domaćih autora, ali
je asocijacija na najpopularnijeg Diznijevog junaka i bez naslova „Doživljaji
Mike Miša“ bila više nego očigledna. Karakteristična strip-šala iz početnog perioda „Politike za decu“ (1930) Pojava „Veselog četvrtka“ (januara
1932) označila je bez sumnje početak nove etape u razvoju jugoslovenskog stripa
U vreme kada je novi medij tek utirao puteve ka osvajanju stalnog prostora u
dnevnoj i nedeljnoj štampi, pokretanje izdanja sa većim brojem strip priloga
predstavljalo je značajnu novost u dotadašnjoj izdavačkoj praksi. Već i sam
uređivački tretman ovakvih priloga ukazivao je na kvalitetno drugačiji odnos
prema „crnim pričama“, pa će „Veseli četvrtak“ tokom dvogodišnjeg izlaženja
odigrati i ulogu svojevrsnog poligona za ispitivanje pulsa čitalačke publike i
tako u izvesnoj meri olakšali posao budućim izdavačima specijalizovanih
strip-listova. Naslovna strana „Veselog četvrtka“ sa ilustracijom Ivana Šenšina („Veseli četvrtak“, 1932) | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |