Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Oko (1935–1939)Pojava prvog broja zagrebačkog „Oka“, 6. jula 1935. godine, bila je propraćena sledećim oglasom: „Imajući pred očima današnju orijentaciju čitalačke publike, koja kod štiva za razonodu voli preglednost i kratkoću, pokrenut je novi ilustrirani tjednik 'Oko'. 'Oko' će na način koji je danas u cijelom svijetu uveden, pa se za njim i kod nas pokazuje živa potreba, donositi u slikama prikazane i kratkim tekstom propraćene romane, avanture, pripovjesti i satire. „ Osim toga, u uvodniku samog lista dato je i dodatno objašnjenje: „Istodobno s pokretanjem toga lista mi privremeno obustavljamo izlaženje našeg ilustrovanog lista 'Kulisa' čiji će abonenti mjesto 'Kulise' primati tjednik 'Oko' te će im uplaćena pretplata biti na taj način nadoknađena… „ Vlasnik, izdavač i štampar „Oka“
bila je „Stečajnina jugoslovenske štampe D. D.“, a kao odgovorni urednik
potpisivao se Božidar Rašić. „Oko“ je štampano na formatu 23×30 cm u crno-beloj
tehnici, izuzev zaglavlja i naslova stripa na poslednjoj strani koji su bih
otisnuti u crvenoj boji. Pored stripova, „Oko“ je donosilo i novele, romane,
ukrštenice. List je izlazio subotom, a prodavan je po ceni od jednog dinara. U prvom broju „Oka“ objavljena su
samo tri stripa. Na naslovnoj strani predstavljen je „fantastično-kriminalni
roman“ „Gost iz svemira“, za koji je tekst napisao Apić (pseudonim Božidara
Rašića), a crteže pripremio Tomas (pseudonim Leontija Bjelskog). Bjelski je
autor i „Pentekovih novina“, zanimljivog humorističko-satiričnog stripa, čiji
glavni junak Pentek komentariše aktuelne društveno-političke događaje u Zagrebu
i Hrvatskoj. Treći strip, objavljen na poslednjoj strani lista pod nazivom „Plijen
demona džungle“, potekao je iz pera Andrije Maurovića, a scenario za ovu storiju
pripremio mu je odgovorni urednik „Oka“ Božidar Rašić. Preostali prostor
(praktično devet strana) popunjavali su razni tekstualni prilozi,
kriminalistički roman Franka Gregora „Crni pas“, zanimljivosti u slici i reči,
rubrika posvećena ženskoj modi, humor i ukrštenice. Maurović se već u drugom broju
javlja sa još jednim egzotično-pustolovnim stripom „Razbojnikova vjerenica“, dok
Bjelski (ponovo pod pseudonimom Tomas) u narednom započinje „Paklenog jahača
prerije“ (tekst za oba stripa napisao je Božidar Rašić). Na srednjim stranama
petog broja objavljena je ilustrovana priča „Zlatni otok“ R. L. Stivensona.
Leontije Bjelski u istom broju privodi kraju svoj prvi strip „Gost iz svemira“
(čija se radnja odvijala u Zagrebu), a u šestom Andrija Maurović dovršava „Paklenog
jahača prerije“. Svoju saradnju s „Okom“ Bjelski će nastaviti samo preko „Pentekovih
novina“, a poslednja tabla ovog stripa biće objavljena 9. novembra 1935. godine u
19. broju lista. Šesti broj „Oka“ donosi i jednu značajnu novost – prvi put je
objavljen jedan uvozni strip. Pod nazivom „Strašna pustolovina gospođe Nadžak“,
čitaocima je u stvari, predstavljena „Porodica Tarana“ Džoa Mak Manusa. Sve do
kraja 1935. godine, „Porodica Tarana“ praktično neće silaziti sa stranica „Oka,
a povremeno će je crtati i domaći autori. Većina ovih domaćih verzija znatno je
zaostajala za originalnim crtežom, s izuzetkom table koju je potpisao izvesni
F. Kušnjaković. Mak Manusov strip, međutim, neće biti i jedina „žrtva“ domaćih
crtača. Već u 7. broju objavljena je nevešto urađena kopija „Bima i Buma“, a
naredni broj donosi i neuverljivu domaću verziju „Popaja“ pod nazivom „Popajeva
dinamitna patrona“. Kasnije će sličnu sudbinu doživeti „Brik Bradford“, „Tarzan“,
„Miki Maus“, „.Detektiv X–9“, a čak će i Valter Nojgebauer startovati sa svojom
verzijom Segarovog Popaja. Završavajući u devetom broju „Plijen
demona džungle“, Maurović već u narednom broju (prema scenariju B. Rašića)
startuje sa dva nova stripa: „Krvolok iz Tanipura“ i „Testament porodice
Armstrong”. Istovremeno, u desetom broju privodi kraju „Razbojnikovu
vjerenicu”. Dva broja kasnije, „Oko“ prvi put donosi humoristički strip Bada
Fišera „Gile i Rile“ pod nazivom „Neprilična oklada“. U istom broju Maurović
objavljuje „Martu i medvjeda“, svoju jedinu realističnu storiju prikazanu na
jednoj tabli. Trinaesti broj i ponovo Maurović:
ovoga puta neumorni stvaralac javlja se sa „Piratima mora“, pa tako uz „Krvoloka
iz Tanipura“ i „Testament porodice Armstrong“ radi istovremeno tri stripa za „Oko“.
U ovom periodu Maurović je praktično popunjavao više od polovine stripovnog dela
lista. Međutim, primetno je da ovi stripovi u scenarističkom pogledu dosta
zaostaju za ostvarenjima koja objavljuju „Novosti“, jer se Rašićevi tekstovi
očigledno nisu mogli meriti sa scenarističkim predlošcima Kreše Kovačića.
„Pirate mora“ Maurović završava
već u petnaestom broju, a u 17. privodi kraju i „Testament porodice Armstrong“.
Naredni broj donosi prvu strip-tablu budućeg velikana jugoslovenskog stripa
Valtera Nojgebauera. Sa svega četrnaest godina, Valter Nojgebauer je (prema
scenariju nešto starijeg brata Norberta) dosta vešto nacrtao šalu sa Popajem u
glavnoj ulozi. Tabla pod nazivom „Popaj i kokosov orah“ objavljena je na
poslednjoj strani lista. Storija „Brik Bradford u središtu
zemlje“, očigledno nastala pod perom nekog neveštog domaćeg crtača, započeta je
u 19. broju „Oka. Već u sledećem (16. novembra 1935), na naslovnoj strani lista
osvanuh su prvi kaiševi stripa „Ognjem i mačem“ za koji je Andriji Mauroviću,
koristeći kao predložak istoimeni istorijski roman Henrika Sjenkjeviča,
scenarističku obradu pripremio Božidar Rašić. U istom broju, koristeći scenario
svog brata Norberta, Valter Nojgebauer počinje da crta „Doživljaje Nasredin Hodže“,
čije će vesele zgode čitaoci „Oka“ moći da prate sve do kraja aprila 1937.
godine. 24. broj donosi završetak
Maurovićevog stripa „Krvolok iz Tanipura“, a već u sledećem broju on i Rašić
startuju sa izvrsnom obradom istorijskog romana Augusta Šenoe „Zlatarevo zlato“. U 1936. godini, drugoj godini svog
izlaženja, „Oko“ je ponovo numerisano od rednog broja jedan. Prvi broj, koji je
izašao 1. januara, osvanuo je sa većim brojem stripova: „Zlatarevo zlato“, i „Ognjem
i mačem“ Andrije Maurovića i Božidara Rašića, „Tarzan“ čiji je nepoznati autor
očigledno precrtavao kadrove istoimenog Fosterovog ostvarenja, „Nasredinove
pustolovine“ Valtera i Norberta Nojgebauera, „Mali Mića“ i „Ženijalni trik
gospodina Nadžaka“ Džoa Mak Manusa. Narednih nedelja „Oko“ izlazi sa
već pomenutim repertoarom, a onda se na naslovnoj strani 9. broja pojavljuje
strip „Tri mušketira“ sa Mikijem Mausom, u ko zna kojoj po redu neveštoj
crtačkoj interpretaciji domaćih autora. Maurović i Rašić privode kraju „Zlatarevo
zlato“ sa 142. slikom, u 14. broju. Zameniće ga već sledeće nedelje strip „Džungla
velegrada“, čiji je autor veoma loše precrtavao Rejmondovog „Detektiva X–9“, a
scenario „prema istinitim događajima napisao Mark Vaton“. Strip „Tri mušketira“ okončan je u
22. broju, a umesto njega od narednog broja čitaoci su mogli da prate
kriminalistički strip Lajmena Andersona „Bijela krinka“, rađenog prema romanu
Edgara Valasa. Četiri nedelje kasnije, strip „Doživljaji Nasredin Hodže“ menja
naziv u „Pustolovine Nasredin Hodže“. U 33. broju završen je strip „Džungla
velegrada“, a u 35. broju Maurovićev „Ognjem i mačem“. Već u narednom broju
Maurović počinje storiju „Tajna dvorca Kidfield“, takođe po scenariju B. Rašića
i ponovo sa tekstom ispod slika. U istom broju Lajmen Anderson startuje sa još
jednim stripom po romanu Edgara Valasa – „Srebrni ključ“. Samo dve nedelje
kasnije, Maurović i Rašić javljaju se sa novim stripom, vestern-pričom „Kurir“,
crtanim kao i ostali Maurovićevi radovi u „Oku“ (za razliku od onih koje
istovremeno radi za „Novosti“) bez rastera, linearnim crtežom, jakih i
preciznih konturnih linija. U 42. i 43. broju završeni su
stripovi Lajmena Andersona „Srebrni ključ“, odnosno „Bijela krinka“. Od 44. broja, umesto Božidara
Rašića, kao odgovorni urednik „Oka“ prvi put se potpisao Milan Katić. Četrdeset peti broj „Oka“ doneo je
poslednje kadrove Maurovićevog vesterna „Kurir“ i početak „Brika Bradforda“
Klarensa Greja i Viljema Rita. Maurović, međutim, već naredne nedelje počinje
storiju „Lutalica Chagos – brod smrti“, strip savremene tematike. U istom broju
okončan je još jedan njegov strip – „Tajna dvorca Kidfield“. Počev od 47. broja, pustolovine „Detektiva
X–9“ počeo je da potpisuje Čarls Flanders. Epizoda je nosila naziv „Borba na
život i smrt“. Dva broja kasnije, „Oko“ na srednjim stranama objavljuje table
Segarovog „Popaja“. Prvi broj u 1937. godini izašao je
2. januara sa sledećim stripovima: „Brik Bradford“, „Lutalica Chagos – brod
smrti“, „Popaj“, „Borba na život i smrt“ i Pustolovine Nasredin Hodže“. Već u
drugom broju ovim stripovima pridružio se „Kralj kanadskih jahaća“ Alena Dina,
prema najavi redakcije: „mješavina vesterna i policijskog žanra“. U 15. broju u list se posle
izvesne pauze vratio Mak Manusov „Nadžak“, odnosno Tarana. Dve nedelje kasnije priveden je kraju Maurovićev i Rašićev „Lutalica
Chagos – brod smrti“, a najavljeni su za naredni broj novi stripovi Andrije
Maurovića i Harolda Knera. U istom broju izašla je poslednja humoristička tabla
stripa „Pustolovine Nasredin Hodže“ Valtera i Norberta Nojgebauera. Kao što je i najavljeno, u 18.
broju počeli su „Gunka Das“ Andrije Maurovića i B. Rašića, rađen prema
Kiplingovom romanu, i „Pustolovine pomorca Magle i njegove čudnovate obitelji“
Harolda Knera, iza čijeg su se naslova krili „Bim i Bum“. U 24. broju umesto
Knerovog stripa objavljen je Mak Manusov „Nadžak“. Nadalje će se ova dva stripa
smenjivati na stranicama „Oka“, a povremeno će i izostajati. Od 26. broja čitaocima su se predstavili junaci stripa „Ming Foo“ Nika Afonskog i Brendona Volša, kasnije poznatijeg pod naslovom „Pustolovine malog Džonija“.* U istom broju, „Detektiv X–9“ uleće u novu avanturu „U. S. A. protiv crnog Martina, X–9 u borbi sa gangsterima“, ponovo u crtačkoj obradi Čarlsa Flandersa. Jedan od najsimpatičnijih junaka avanturističkog stripa, plavokosi „Brik Bradford“ oprostio se od čitalaca u 33. broju nedeljnika „Oko“. Smenio ga je u narednom broju kriminalistički strip Čarlija Šmita i Edija Salivena „Radio patrola“, sa epizodom „Tajanstveni provalnik Zec“
* Pustolovine malog Džonija,
mornara Toma Trauta i Kineza Šang Lina prvi su upoznali čitaoci „Politike“ još
u toku 1936. godine Kompletnu epizodu popularnog stripa Nika Afonskog objavile
su iste godine i „Mikijeve novine“ u svom dvobroju 17/18. od 1. novembra.
U prvom broju lista u 1938. godini
(izašao 1. januara) okončan je poslednji Maurovićev strip u „Oku“ – „Gunka Das“,
da bi ga zamenio mnogo slabiji „Alješa kraljica Kora“, s tekstom ispod slika.
Istovremeno, počinje „X-9 preuzima novi zadatak“, da bi se u 21. broju „Oka“
završio na pomalo neuobičajeni način opširnim tekstom preko cele strane. Kod nas malo objavljivan Ras
Vestover predstavio se u 22. broju humorističkim stripom „Tvrdoglavi Pepek“. U
23. broju završen je „Tajanstveni provalnik Zec“. Nedelju dana kasnije,
redakcija „Oka“ uvodi novi strip „G-man“ Lona Hanlona. Isto kao i epizoda „Detektiv
X–9 preuzima novi zadatak“, i Hanlonov strip doživljava identičnu sudbinu.
Naime, u 44. broju rasplet stripa dat je u obliku tekstualnog priloga. Dnevna verzija „Tima Tajlora“
Lajmena Janga (iz 1937. godine) krenula je u 45. broju pod nazivom „Tim Tyber“ „Misterij
Afrike“. Naredne nedelje okončan je „Kralj kanadskih jahača“ Alena Dina, a nova
epizoda „Radio patrole“ počinje u 47. broju. Poslednji, 52. broj u 1938. godini
doneo je sledeće stripove: „Alješa kraljica Kora“, „Radio patrola“, „Ming Foo „, „Misterij
Afrike“ i „Vimpi peca ribu“. U poslednjem stripu prvi put nailazimo na
originalno ime popularnog Segarovog lika, koji će kasnije biti daleko poznatiji
kao „Pera Ždera“. Prvi broj u 1939. godini, od 1.
januara, doneo je iste stripove kao i prethodni. Tek u 17. broju dolazi do
promene: prethodno završen „Misterij Afrike“, zamenio je strip „Zanimljive
pustolovine Vil Mortona“. Bio je to veoma slab strip u realističkom maniru,
čiji je autor Edo Gruner nevešto precrtavao Aleksa Rejmonda. U 25. broju poslednji put je izašao
„Ming Foo“, a u narednom se završava i „Radio patrola“. Istovremeno, u 27.
broju počinju dva nova stripa kriminalističkog žanra: „ Tajni agent X–9“ u
crtačkoj verziji Ostina Brigsa (epizoda koju je „Mika Miš“ objavio pod nazivom „Teror
na Brodveju“) i manje poznati „Leteći gusari“ Hala Foresta. U 31. broju završen
je strip „Alješa kraljica Kora“. Naredni broj doneo je novu epizodu Inspektora
Vejda „Kralj noći“, kojom se Lajmen Anderson vratio na stranice „Oka“.
Istovremeno, počeo je i „Supermen“ Džoa Šustera i Džerija Zigla (pod nazivom „Nadčovjek“),
koji je kreiran samo godinu dana ranije. Poslednji broj „Oka“ izašao je 30.
septembra 1939. godine. Bio je to 40. broj lista u toku iste godine. Objavljeni
su stripovi: „Kralj noći“, „Vimpi kao kuhar“, „Tajni agent X–9“, „Leteći gusari“
i „Nadčovjek“, ali nijedan nije završen. Ipak, „Kralj noći“, „Leteći gusari“ i „Tajni
agent X–9“ nastaviće da izlaze na stranicama nove revije „Mickey strip – Oko“,
koja je najavljena u poslednjem broju lista, a nastaće spajanjem „Mickey stripa“ i
„Oka“. Pored toga, najavljeno je da će nova revija biti štampana u tiraži od
30.000 primeraka. Za čitaoce naviknute na praćenje
stripa u nastavcima, pojava izdanja sa kompletnim epizodama predstavljala je
pravo iznenađenje. Pokretač „Mikijevih novina“ prvi je uveo u praksu repriziranje
celovitih storija, prethodno objavljenih u dnevnim listovima („Politika“ i „Vreme“),
a njegovim primerom krenuće narednih godina i drugi izdavači. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |