Славко Драгинчић и Здравко ЗупанИсторија
| ||
Паја Патак (1938/39)
Још један од
листова који ће кратко време увесељавати све бројније поклонике новог медија
био је недељник „Паја Патак“. Први број листа појавио се 2. октобра 1938.
године, а као власник и одговорни уредник потписао се Ђурађ М. Јеличић. „Паја
Патак“ је имао 16 страна и штампан је на уобичајеном формату 21×29 цм. Као и већина сличних издања
продаван је по цени од 1 динар. Поред
америчких сторија „Ted Tauers“, „Доживљаји мале Ане“, „Радио патрола“ и „Феликс
у Кини“, лист је у свом првом броју донео и неколико остварења домаћих аутора.
Са укупно три стрипа „Џарто - јунак преисторијског доба“, „Тајанствено острво у
Тихом океану“ и „Житељи планете Монип“; најзаступљенији аутор био је Себастијан
Лехнер. Жика Митровић је цртао вестерн „Дух прерије“ док ће се на изради стрипа
„Незнани јунаци“ временом измењивати С. Петковић и М. Виторовић. У наредним
бројевима редакција је увела неколико нових радова домаћег порекла: „Крила у
магли“ Ј. Ухлика, „Кријумчари људи“ и „Живо гвожђе“ Маријана Ебнера. Међу њима
својим квалитетом издваја се „Живо гвожђе“, занимљива сторија о професору
Морису Тарснијеу, који се у друштву лепе Лауре сукобљава се џиновским роботом и
при том упада у низ невероватних догодовштина. Насловна страна „Паја Патака“ (1938) „Брик
Брадфорд“ Кларенса Греја и Виљема Рита почиње у четвртом броју „Паје Патка“ и
то од дванаестог наставка. Истовремено је донет кратак садржај претходних
табли, јер су оне пре тога објављене у „Буфало Билу“. У истом броју дечак
Пинки, наредник Пет, девојка Моли и пас Ајриш успешно су се обрачунали са
пристанишним гусарима, да би се већ следеће суботе појавили у новој епизоди
стрипа „Радио патрола“. На насловној страни седмог броја најављен је стрип „Црна
сабласт“ неидентификованог домаћег аутора. Наредне
недеље објављен је почетак стрипа „The Lone Ranger „ (Усамљени Јахач), приче о
маскираном праведнику с Дивљег запада и његовом верном пратиоцу Индијанцу
Тонтоу. Југословенску премијеру овог стрипа редакција „Паје Патка“ прогласила
је за „највећу сензацију и изненађење сезоне“. Била је то недељна верзија
поменутог стрипа из 1938. године коју је ликовно реализовао Ед Креси. Од
деветог броја лист је почео да излази два пута недељно: средом и суботом. У
истом броју Себастијан Лехнер је привео крају „Тајанствено острво“, а Жика
Митровић „Дух прерије“- сторију о трагичном пријатељству каубоја Џека и
Индијанца Була. Два броја касније јунаци стрипа „Радио патрола“ обрели су се у
новој епизоди под називом „Судија Џенкс“, пошто је у десетом броју окончана и
друга епизода овог серијала. У тринаестом
броју стрипом „Освета краљице Тао Мај“ огласио се млади Вељко Коцкар. Нешто
касније, у осамнаестом броју поново се јавља Жика Митровић стрипом „Моћ
факира”. Истовремено Ј. Ухлик завршава сторију „Крила и магли“. Стрип „Аветињски
пилот“ стартовао је у 19. броју, а настао је под пером извесног Рихтера. Са 21.
бројем, чије су корице и средње стране биле одштампане у боји, „Паја Патак“ је
ушао у 1939. годину. У истом броју поново се јавља Жика Митровић својим цртачки
најзрелијим остварењем „Оркан са истока“, чија је радња била смештена у
средњовековној Србији. И поред
очигледних напора уредништва да обогати свој лист „Паја Патак“ ће престати да
излази са 24. бројем 18. јануара 1939. године. У последњем броју појавили су се
следећи стрипови: „Оркан са истока“ Жике Митровића, „Аветињски пилот“ Рихтера, „Кријумчари
људи“, „Моћ факира“ Жике Митровића, „Џарто, јунак преисторијског доба“ и „Житељи
планете Монип“ Себастијана Лехнера, „Радио патрола“ Едија Саливена и Чарлија
Шмита, „Живо гвожђе“ Маријана Ебнера, „Црна сабласт“, „Незнани јунаци“, „Доживљаји
мале Ане“ Ника Афонског, „Феликс у Кини“ Пата Саливена и „Усамљени јахач“ Еда
Кресија. „Доживљаји мале Ане“ Дерла Меклура („Паја Патак“, 1938) _______________________________________________________________ У читавом
предратном периоду развоја југословенског стрипа, 1938. година остаће
забележена као најплоднија у погледу броја издавачких подухвата, али
истовремено и најнесрећнија по судбину покренутих листова. Ниједно издање није
излазило дуже од 18 месеци, а животни век појединих није достизао ни тридесетак
бројева. Узроке овакве појаве не треба тражити искључиво у садржајним
мањкавостима издања, посебно што су оне биле знатно мање изражене код листова
као што су „Mickey стрип“, „Тарцан“ и „Паја Патак“. Право објашњење се, по
свему судећи, налазило у изузетној популарности „Мике Миша“ и већ стеченој
навици читалачке публике да своје потребе за стрипом, пре свега, подмирује
редовним праћењем Ивковићевог издања. У ствари, са изузетком „Ока“, ниједно
издање није издржало конкуренцију „Мике Миша“, све до појаве „Микијевог царства“
и „Политикиног забавника“ почетком 1939. године. „Мачак Феликс“ Пата Саливена („Паја Патак“, 1938) „Тајанствено острво “ Себастијана Лехнера („Паја Патак“, 1938) „Живо гвожђе “ маријана Ебнера („Паја Патак“, 1938) У оваквој атмосфери тржишне незаинтересованости у односу на нове издавачке подухвате, појавио се крајем године у Загребу и први број „Веселог вандрокаша“ Валтера и Норберта Нојгебауера. Мада припреман с много младалачког ентузијазма, лист браће Нојгебауер у почетку није у потпуности одговарао опису једног правог стрип-издања. Текстуални и други прилози најчешће су осетно доминирали и заузимали далеко већи простор од стрипова, и тек ће повећана Валтерова и Норбертова продукција успоставити прихватљивији склад писаног и цртаног дела листа. У сваком случају, остаје утисак да су млади ствараоци помало преценили своје снаге, улазећи у издавачки подухват још незабележен у историји југословенског издаваштва. Они су, наиме, поред сценаристе Бранка Ковача били и једини аутори стрипова од првог до последњег броја листа.Доследно
својим почецима, браћа Нојгебауер већи број радова креирају у најбољој
традицији Дизнијеве школе, постижући резултате какви се реално нису могли
очекивати од аутора њихових година (Норберт је тада имао 21, а Валтер свега
седамнаест година). После искуства са „Краљем кријумчара“ (објављеним шест
месеци раније у „Тарцану“), Walter Nojgebauer са Бранком Ковачем ради и знатан
број стрипова у реалистичком маниру, мада је приметно да његове цртачке
способности највише долазе до изражаја у остварењима хумористичког жанра. Упркос
изузетном таленту и неоспорном труду младог тандема, „Весели вандрокаш“ неће
издржати много дуже од својих претходника у 1938. години и угасиће се после
непуних 18 месеци редовног излажења. Истина, шест месеци касније браћа
Нојгебауер ће поново покренути лист, овога пута под називом „Нови вандрокаш“,
али ће и тада њихов покушај бити окончан неуспехом: издање ће престати да
излази после свега девет бројева. | ||
Историја
југословенског стрипа I // Пројекат Растко / Стрип // |