Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Paja Patak (1938/39)
Još jedan od
listova koji će kratko vreme uveseljavati sve brojnije poklonike novog medija
bio je nedeljnik „Paja Patak“. Prvi broj lista pojavio se 2. oktobra 1938.
godine, a kao vlasnik i odgovorni urednik potpisao se Đurađ M. Jeličić. „Paja
Patak“ je imao 16 strana i štampan je na uobičajenom formatu 21×29 cm. Kao i većina sličnih izdanja
prodavan je po ceni od 1 dinar. Pored
američkih storija „Ted Tauers“, „Doživljaji male Ane“, „Radio patrola“ i „Feliks
u Kini“, list je u svom prvom broju doneo i nekoliko ostvarenja domaćih autora.
Sa ukupno tri stripa „Džarto - junak preistorijskog doba“, „Tajanstveno ostrvo u
Tihom okeanu“ i „Žitelji planete Monip“; najzastupljeniji autor bio je Sebastijan
Lehner. Žika Mitrović je crtao vestern „Duh prerije“ dok će se na izradi stripa
„Neznani junaci“ vremenom izmenjivati S. Petković i M. Vitorović. U narednim
brojevima redakcija je uvela nekoliko novih radova domaćeg porekla: „Krila u
magli“ J. Uhlika, „Krijumčari ljudi“ i „Živo gvožđe“ Marijana Ebnera. Među njima
svojim kvalitetom izdvaja se „Živo gvožđe“, zanimljiva storija o profesoru
Morisu Tarsnijeu, koji se u društvu lepe Laure sukobljava se džinovskim robotom i
pri tom upada u niz neverovatnih dogodovština. Naslovna strana „Paja Pataka“ (1938) „Brik
Bradford“ Klarensa Greja i Viljema Rita počinje u četvrtom broju „Paje Patka“ i
to od dvanaestog nastavka. Istovremeno je donet kratak sadržaj prethodnih
tabli, jer su one pre toga objavljene u „Bufalo Bilu“. U istom broju dečak
Pinki, narednik Pet, devojka Moli i pas Ajriš uspešno su se obračunali sa
pristanišnim gusarima, da bi se već sledeće subote pojavili u novoj epizodi
stripa „Radio patrola“. Na naslovnoj strani sedmog broja najavljen je strip „Crna
sablast“ neidentifikovanog domaćeg autora. Naredne
nedelje objavljen je početak stripa „The Lone Ranger „ (Usamljeni Jahač), priče o
maskiranom pravedniku s Divljeg zapada i njegovom vernom pratiocu Indijancu
Tontou. Jugoslovensku premijeru ovog stripa redakcija „Paje Patka“ proglasila
je za „najveću senzaciju i iznenađenje sezone“. Bila je to nedeljna verzija
pomenutog stripa iz 1938. godine koju je likovno realizovao Ed Kresi. Od
devetog broja list je počeo da izlazi dva puta nedeljno: sredom i subotom. U
istom broju Sebastijan Lehner je priveo kraju „Tajanstveno ostrvo“, a Žika
Mitrović „Duh prerije“- storiju o tragičnom prijateljstvu kauboja Džeka i
Indijanca Bula. Dva broja kasnije junaci stripa „Radio patrola“ obreli su se u
novoj epizodi pod nazivom „Sudija Dženks“, pošto je u desetom broju okončana i
druga epizoda ovog serijala. U trinaestom
broju stripom „Osveta kraljice Tao Maj“ oglasio se mladi Veljko Kockar. Nešto
kasnije, u osamnaestom broju ponovo se javlja Žika Mitrović stripom „Moć
fakira”. Istovremeno J. Uhlik završava storiju „Krila i magli“. Strip „Avetinjski
pilot“ startovao je u 19. broju, a nastao je pod perom izvesnog Rihtera. Sa 21.
brojem, čije su korice i srednje strane bile odštampane u boji, „Paja Patak“ je
ušao u 1939. godinu. U istom broju ponovo se javlja Žika Mitrović svojim crtački
najzrelijim ostvarenjem „Orkan sa istoka“, čija je radnja bila smeštena u
srednjovekovnoj Srbiji. I pored
očiglednih napora uredništva da obogati svoj list „Paja Patak“ će prestati da
izlazi sa 24. brojem 18. januara 1939. godine. U poslednjem broju pojavili su se
sledeći stripovi: „Orkan sa istoka“ Žike Mitrovića, „Avetinjski pilot“ Rihtera, „Krijumčari
ljudi“, „Moć fakira“ Žike Mitrovića, „Džarto, junak preistorijskog doba“ i „Žitelji
planete Monip“ Sebastijana Lehnera, „Radio patrola“ Edija Salivena i Čarlija
Šmita, „Živo gvožđe“ Marijana Ebnera, „Crna sablast“, „Neznani junaci“, „Doživljaji
male Ane“ Nika Afonskog, „Feliks u Kini“ Pata Salivena i „Usamljeni jahač“ Eda
Kresija. „Doživljaji male Ane“ Derla Meklura („Paja Patak“, 1938) _______________________________________________________________ U čitavom
predratnom periodu razvoja jugoslovenskog stripa, 1938. godina ostaće
zabeležena kao najplodnija u pogledu broja izdavačkih poduhvata, ali
istovremeno i najnesrećnija po sudbinu pokrenutih listova. Nijedno izdanje nije
izlazilo duže od 18 meseci, a životni vek pojedinih nije dostizao ni tridesetak
brojeva. Uzroke ovakve pojave ne treba tražiti isključivo u sadržajnim
manjkavostima izdanja, posebno što su one bile znatno manje izražene kod listova
kao što su „Mickey strip“, „Tarcan“ i „Paja Patak“. Pravo objašnjenje se, po
svemu sudeći, nalazilo u izuzetnoj popularnosti „Mike Miša“ i već stečenoj
navici čitalačke publike da svoje potrebe za stripom, pre svega, podmiruje
redovnim praćenjem Ivkovićevog izdanja. U stvari, sa izuzetkom „Oka“, nijedno
izdanje nije izdržalo konkurenciju „Mike Miša“, sve do pojave „Mikijevog carstva“
i „Politikinog zabavnika“ početkom 1939. godine. „Mačak Feliks“ Pata Salivena („Paja Patak“, 1938) „Tajanstveno ostrvo “ Sebastijana Lehnera („Paja Patak“, 1938) „Živo gvožđe “ marijana Ebnera („Paja Patak“, 1938) U ovakvoj atmosferi tržišne nezainteresovanosti u odnosu na nove izdavačke poduhvate, pojavio se krajem godine u Zagrebu i prvi broj „Veselog vandrokaša“ Valtera i Norberta Nojgebauera. Mada pripreman s mnogo mladalačkog entuzijazma, list braće Nojgebauer u početku nije u potpunosti odgovarao opisu jednog pravog strip-izdanja. Tekstualni i drugi prilozi najčešće su osetno dominirali i zauzimali daleko veći prostor od stripova, i tek će povećana Valterova i Norbertova produkcija uspostaviti prihvatljiviji sklad pisanog i crtanog dela lista. U svakom slučaju, ostaje utisak da su mladi stvaraoci pomalo precenili svoje snage, ulazeći u izdavački poduhvat još nezabeležen u istoriji jugoslovenskog izdavaštva. Oni su, naime, pored scenariste Branka Kovača bili i jedini autori stripova od prvog do poslednjeg broja lista.Dosledno
svojim počecima, braća Nojgebauer veći broj radova kreiraju u najboljoj
tradiciji Diznijeve škole, postižući rezultate kakvi se realno nisu mogli
očekivati od autora njihovih godina (Norbert je tada imao 21, a Valter svega
sedamnaest godina). Posle iskustva sa „Kraljem krijumčara“ (objavljenim šest
meseci ranije u „Tarcanu“), Walter Nojgebauer sa Brankom Kovačem radi i znatan
broj stripova u realističkom maniru, mada je primetno da njegove crtačke
sposobnosti najviše dolaze do izražaja u ostvarenjima humorističkog žanra. Uprkos
izuzetnom talentu i neospornom trudu mladog tandema, „Veseli vandrokaš“ neće
izdržati mnogo duže od svojih prethodnika u 1938. godini i ugasiće se posle
nepunih 18 meseci redovnog izlaženja. Istina, šest meseci kasnije braća
Nojgebauer će ponovo pokrenuti list, ovoga puta pod nazivom „Novi vandrokaš“,
ali će i tada njihov pokušaj biti okončan neuspehom: izdanje će prestati da
izlazi posle svega devet brojeva. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |