NovostiPretragaO projektuMapa projektaKontaktPomocProjekat RastkoPromena pisma English
Projekat RastkoStrip
TIA Janus

Славко Драгинчић и Здравко Зупан

Историја
југословенског стрипа I
- до 1941 године-

Труба (1938)

Први број „Трубе” појавио се на тржишту 24. марта 1938. године (један дан после листа „Тарцан“), са измењеним, накнадно одштампаним и налепљеним називом „Труба“, пошто је лист већ био графички реализован као „Нови Тарцан”. Оснивач и директор листа био је Иван Зрнић, док је дужност главног уредника обављао Ал. Петровић. „Труба” је имала 16 страна, од којих су шест штампане у црно-белој техници, а преостале у зеленом, плавом, смеђем или љубичастом тону. Формат листа био је 21×29 цм. На насловној страни првог броја „Труба” је објавила ликове Микија, Мини, Паје, Шиље, Белке и Хорација, мада у листу није било ни једног Дизнијевог стрипа. Слични цртежи смењивали су се на насловним странама „Трубе”све до 25. броја, а престали су да се појављују управо у тренутку када је почео да излази стрип Волта Дизнија „Мики против Микија“. У почетку, лист је излазио у временском интервалу од седам дана, али је већ од трећег броја почео да се појављује два пута недељно. Истини за вољу, редакција је још у првом броју обавестила читаоце да ће лист излазити чак три пута недељно: уторком, четвртком и суботом. Продајна цена „Трубе“, као и код већине сличних издања, износила је један динар.

За разлику од конкурентских листова, који су свој садржај углавном заснивали на америчком стрипу (најквалитетнијем у то време), „Труба“ је посегнула за сторијама европских аутора, пре свега италијанских и француских. Већ у првом броју лист доноси следеће стрипове: „Благо Марка Пола“, „Пад Картагине“ (оба са текстом испод слика), „Борба за наследство“, „Сатурн против Земље“, комични стрип „Звездопловци“, „Малајски тигар“, „Малери Симе Трапиног“, „Тим Тајлор“ (епизода: „Тајна језера Вамба“) Лајмена Јанга и Ван Баренов стрип о догодовштинама симпатичног Прњице Скрепла – „Теткин шампион“. Уз поменуто Бареново остварење, својим квалитетом су се издвајали „Сатурн против Земље“ Фредерика Педрокија и Ђованија Сколарија као и стрип о авантурама Сандокана „Малајски тигар“ кога је, инспирисан литерарним предлошком Емилија Салгарија, креирао Гвидо Челзи Морони.

Насловна страна „Трубе“ (1938)

У трећем броју, уместо стрипа „Малери Симе Трапиног“, објављен је комични стрип у два каиша „Чипе, помози ми“, који ће се убудуће само повремено појављивати. Седми број је донео почетак стрипа „Гусарева освета“ рађеном у реалистичком маниру.

У деветом броју на средњим странама „Трубе“ читаоцима су први пут представљени инжењер Џенкин и његов син Хенри у сторији Ендрјуа Маома „Црни ауто“, чија је радња смештена у Кину. Стрип „Звездопловци“ завршен је у десетом броју, а у наредном га замењује комични стрип „Људи са рибљом главом“ са текстом испод слика.

Борбу научника Сапиенса против мрачњака који носе назив „Црна браћа“ читаоци „Трубе“ могли су да прате од 14. броја у стрипу „Космополис“. У истом броју почела су још три стрипа: „Црни џентлмен“, „Живот кроз милион година“ и „Гангстери неба“, од којих су прва два били с текстом испод слика. Стартовао је и роман „Тајанствена кула“ од Е. Џ. Волеса. Према писању редакције, из „техничких разлога“ изостао је стрип „Пад Картагине“, а није се појавио ни наставак „Благо Марка Пола“.

„Пад Картагине” окончан је у 15. броју. Четири броја касније почиње стрип „Атлантида“ док се у наредном завршава „Људи са рибљом главом“. Двадесет други број „Трубе“ донео је последњи наставак „Сатурна против Земље „ и прву таблу „Земље против Сатурна“ у коме се Маркус и Ивор боре против властољубивог Сатурњанина Ребоа који се удружио са злим научником. Истовремено почиње и реалистични стрип „Бели и црни“ пропраћен кратким редакцијским обавештењем:“један роман о борби раса у коме се непомирљиво сукобљавају људи коже беле боје и примитивни Црнци. Бели људи имају већа средства на располагању, али неустрашиви и свирепи дивљак Деста показује да и црни могу бити јунаци“

„Теткин шампион“ („Труба“, 1938)

„Зрмља против Сатурна“ Фрдрика Педрокија и Ђованија Сколарија („Труба“, 1938)

Насловна страна 30. броја у коме је објављена спорна епизода „Фантома“ (1938)

Наредних дана окончан је „Космополис“, а у 25. броју редакција је најавила два нова стрипа „Мики против Микија“ Волта Дизнија и „Фантом господар џунгле“ Лија Фока и Реја Мура. Оба стрипа појављују се у следећем броју од 30. јуна, али је приметно да то нису оригинални радови славних аутора, већ невешто прекопиране табле настале под пером неког домаћег цртача. Занимљиво је да ће управо „Фантом“ бити директан повод новом отвореном сукобу између редакција „Трубе“ и „Мике Миша“. Оштрина насталог конфликта најбоље се може сагледати из објављених уводника обе редакције.

Уредништво „Трубе“ обратило се својим читаоцима већ у 30. броју од 14. јула, који је донео само стрип „Фантом“ (редовни стрипови су настављени у наредном броју): „Ми смо први почели са објављивањем стрипованог романа „Тим Тајлор: Тајна језера Вамба“. Конкуренција је три недеље после нас почела да објављује исти роман и да се утркује с нама. Били смо приморам да овај роман доносимо у додацима и да га завршимо у неколико бројева. Сада смо ми, купили роман „Фантом – господар џунгле“ и почели смо га пре три недеље објављивати у „Труби“. Да би нас омели у нашем раду дали су једном свом новом роману наше име „Господар џунгле“ да би се опет користили нашом рекламом и створили забуну. Па кад у томе нису успели издали су сада после три недеље „ванредни број“ и посветили га истом роману „Фантом“. Мислили су да ћемо се ми упустити у утркивање с њима, као што је био случај код романа „Тајна језера Вамба“. Да бисмо избегли прегањање са конкуренцијом решили смо да овај број посветимо цео роману Фантом и да у овом броју завршимо целу, најзанимљивију епизоду из романа у коме легендарна личност „Фантом“ открива своје лице пред симпатичном јунакињом Дианом Палмер. Зато смо из овог броја изоставили све наше друге романе чије ћемо наставке донети у наредном тридесет првом броју „Трубе „. У идућем броју почећемо и са објављивањем новог, необично занимљивог романа у стрипу: „Џек Ураган“. Против наше нелојалне конкуренције поднели смо кривичну тужбу Среском суду у Београду…“

Убрзо затим, уследио је одговор редакције „Мике Миша“: „Наш лист „Мика Миш“ никада се није служио бесправним објављивањем романа у стрипу и, захваљујући савршеном избору интересантног материјала и примерном уређивању, успео је да постави заиста солидне темеље и окупи сву читалачку публику. Према томе, памфлети и напади једног конкурентског листа врло су неумесни и имају за смер покушај да доведу у заблуду известан број неупућених читалаца. Међутим, ми уопште не намеравамо да водимо полемику, јер смо изнад ситних пакости људских, али потребно је ипак да овде још једном подвучемо нека факта. За роман „Тим Тајлор“ – „Тајанствено језеро“ који је конкуренција покушала да објави пре два месеца, наш лист је стварно био откупио искључиво право објављивања за Југославију од опуномоћеног заступника америчке фирме King Features Sindicate и појмљиво је стога да је овај роман с пуним правом објављиван у „Мика Мишу“. Такав исти је случај и са „Фантомом“. Читаоцима „Мике Миша“ познато је врло добро да је наш лист објављивао роман „Фантом“ од самог почетка према америчком оригиналу који је откупљен редовним путем. Читаоци и сами виде да се и трећи део „Фантома“ (чији је наслов „Рат у џунгли“ а не „Господар џунгле“) објављује у „Мики Мишу“ нескраћен и тачно према америчком оригиналу, који је такође на редован начин откупљен од америчке агенције. Очевидно је дакле да ни ту није потребан никакав даљи коментар. Ми ћемо стога за своје читаоце наставити објављивање романа „Фантом – III део – Рат у џунгли“, и то у потпуном, нескраћеном облику, јер це само тако читаоци моћи да осете све финесе овог занимљивог светског стрипа. Наш други велики роман „Тарцан – Господар џунгле“ објављен је као такав већ и у реклами у „Политици“ пре но што је конкуренција уопште изишла са копијом почетка III дела Фантома, којег је произвољно назвала: Господар џунгле. Значи да апсолутно не одговара истини да смо ми узели наслов „Господар џунгле“ из неког другог листа, већ би пре могло да буде обрнуто...“

У 31. броју „Трубе“ почео је најављени вестерн-стрип „Џек Ураган“. Неколико наредних недеља у листу се не одигравају никакве промене. Међутим, у 39. броју завршавају се чак четири стрипа: „Бели и црни“, „Гангстери неба“, „Џек Ураган“ и „Црни џентлмен“. Замениће их већ у следећем: „Тајна аеропорта 3“, „Необични становници острва блага“, „Фантом против демона“ и „Жива мета“ В. Гулда, са Риђим Баријем као Бобом Старом у главној улози. У овом тренутку „Труба“ доноси следећи избор стрипова: „Тајна аеропорта З“, „Малајски тигар“ (последњи наставак), „Необични становници острва блага“, „Фантом против демона“, „Земља против Сатурна“, „Мики против Микија“, „Жива мета“, „Живот кроз милион година“ и „Теткин шампион“. У наредном броју придружиће им се „Крилата легија“ и „Бандитова ћуд“.

Два броја касније приведен је крају „Мики против Микија“, да би га у 44. броју заменио веома слаб стрип „Невидљиви непријатељ“. Педрокијев и Сколаријев „Земља против Сатурна“ завршава се у 47. броју. Већ наредни број „Трубе“ доноси два нова стрипа: „ На жутој реци“, слабо урађен стрип у реалистичком маниру и много квалитетније остварење под називом „С К 1“. У 50. броју окончани су „Невидљиви непријатељ“ и „Жива мета“. Међутим, Боб Стар, јунак стрипа „Жива мета“, враћа се већ у следећем броју с епизодом „Зелени идол“.

„Гангстери неба“ („Труба“, 1938)

„Џек Ураган“ („Труба“, 1938)

 

Амерички аутор Френк Гудвин, који ће се педесетих година прославити стрипом „Расти Рајли“, представља се читаоцима „Трубе“ својом јунакињом Алисом у епизоди „Кобни дијамант“. На жалост, његови цртежи су веома лоше репродуковани. Стрип „Бандитова ћуд“ завршен је у 53. броју, а замениће га у наредном броју сторија „Бегунци с ђавољег острва“

У 55. броју од 13. октобра 1938. године лист је донео следеће обавештење: „Из техничких разлога у штампарији задоцнили смо с изласком овог броја „Трубе“ и он излази из штампе тек данас, уместо да је изашао 10. овог месеца. Да бисмо наш лист из основа преуредих редакцијски као и у техничком погледу, неће „Труба“ излазити четрнаест дана и нови лист савршено технички опремљен, штампан у две боје на 16 страна великог формата, са читавим низом нових сензационалних романа у стрипу, од најбољих цртача светског гласа, излази из штампе у четвртак 27. октобра „

Овако преуређена „Труба“ ипак се није појавила, па је 55. број био и последњи број овог издања Ниједан од стрипова у овом броју није завршен. По свему судећи, лист је последњих недеља запао у озбиљне организационо-финансијске тешкоће, јер је почев од 48. броја у импресуму стајало само: Штампа „Графика“ – Београд, Космајска 51.

___________________________________________________

Убрзо након „Тарцана“ и „Трубе“ у Београду је покренут још један лист, овога пута под називом „Буфало Бил“. Стартујући искључиво с радовима неафирмисаних домаћих аутора, нови лист практично није имао никаквих изгледа у конкуренцији једног „Мике Миша“ или „Ока“, па његово гашење, после свега 13 издатих бројева, није ни могло бити неочекивано.

Први бројеви „Паје Патка“, међутим, ни изблиза нису наговештавали такву судбину листа. Ново београдско издање се одмах представило солидним избором увозних остварења, користећи по угледу на већину својих претходника искључиво стрипове америчког порекла. Тако ће у првим бројевима привући пажњу „Радио патрола“ Едија Саливена и Чарлија Шмита, „Доживљаји мале Ане“ Ника Афонског и „Мачак Феликс“ Пата Саливена, да би им се касније придружили „Брик Брадфорд“ Кларенса Греја и Виљема Рита и „Усамљени јахач“ Еда Кресија. Без сумње репрезентативан састав иностраних представника допуњавао је избор сасвим солидних радова домаћих аутора. Стартујући чак са три остварења, у „Паја Патку“ је дебитовао Себастијан Лехнер, а исту продукцију оствариће током излажења листа и Жика Митровић, који се након сарадње са „Мика Мишом“ представља знатно зрелијим радовима. Са првим стриповима огласиће се још два млада аутора: Маријан Ебнер (за „Мику Миша“ почиње да црта тек почетком 1940. године) и Вељко Коцкар. Квалитетан садржај ипак неће обезбедити дуже излажење листа и „Паја Патак“ ће убрзо нестати са тржишта, придружујући се све бројнијој породици издања сличне судбине.


Историја југословенског стрипа I
- до 1941 године-

// Пројекат Растко / Стрип //
[ Промена писма | Претрага | Мапа Пројекта | Контакт | Помоћ ]