Slavko Draginčić i Zdravko ZupanIstorija jugoslovenskog stripa I | |
Truba (1938)
Prvi broj „Trube”
pojavio se na tržištu 24. marta 1938. godine (jedan dan posle lista „Tarcan“),
sa izmenjenim, naknadno odštampanim i nalepljenim nazivom „Truba“, pošto je list
već bio grafički realizovan kao „Novi Tarcan”. Osnivač i direktor lista bio je
Ivan Zrnić, dok je dužnost glavnog urednika obavljao Al. Petrović. „Truba” je
imala 16 strana, od kojih su šest štampane u crno-beloj tehnici, a preostale u
zelenom, plavom, smeđem ili ljubičastom tonu. Format lista bio je 21×29 cm. Na
naslovnoj strani prvog broja „Truba” je objavila likove Mikija, Mini, Paje,
Šilje, Belke i Horacija, mada u listu nije bilo ni jednog Diznijevog stripa.
Slični crteži smenjivali su se na naslovnim stranama „Trube”sve do 25. broja, a
prestali su da se pojavljuju upravo u trenutku kada je počeo da izlazi strip
Volta Diznija „Miki protiv Mikija“. U početku, list je izlazio u vremenskom
intervalu od sedam dana, ali je već od trećeg broja počeo da se pojavljuje dva
puta nedeljno. Istini za volju, redakcija je još u prvom broju obavestila čitaoce
da će list izlaziti čak tri puta nedeljno: utorkom, četvrtkom i subotom.
Prodajna cena „Trube“, kao i kod većine sličnih izdanja, iznosila je jedan dinar. Za razliku
od konkurentskih listova, koji su svoj sadržaj uglavnom zasnivali na američkom
stripu (najkvalitetnijem u to vreme), „Truba“ je posegnula za storijama
evropskih autora, pre svega italijanskih i francuskih. Već u prvom broju list
donosi sledeće stripove: „Blago Marka Pola“, „Pad Kartagine“ (oba sa tekstom
ispod slika), „Borba za nasledstvo“, „Saturn protiv Zemlje“, komični strip „Zvezdoplovci“,
„Malajski tigar“, „Maleri Sime Trapinog“, „Tim Tajlor“ (epizoda: „Tajna jezera
Vamba“) Lajmena Janga i Van Barenov strip o dogodovštinama simpatičnog Prnjice
Skrepla – „Tetkin šampion“. Uz pomenuto Barenovo ostvarenje, svojim kvalitetom
su se izdvajali „Saturn protiv Zemlje“ Frederika Pedrokija i Đovanija Skolarija
kao i strip o avanturama Sandokana „Malajski tigar“ koga je, inspirisan
literarnim predloškom Emilija Salgarija, kreirao Gvido Čelzi Moroni. Naslovna strana „Trube“ (1938) U trećem
broju, umesto stripa „Maleri Sime Trapinog“, objavljen je komični strip u dva
kaiša „Čipe, pomozi mi“, koji će se ubuduće samo povremeno pojavljivati. Sedmi
broj je doneo početak stripa „Gusareva osveta“ rađenom u realističkom maniru. U devetom
broju na srednjim stranama „Trube“ čitaocima su prvi put predstavljeni inženjer
Dženkin i njegov sin Henri u storiji Endrjua Maoma „Crni auto“, čija je radnja
smeštena u Kinu. Strip „Zvezdoplovci“ završen je u desetom broju, a u narednom
ga zamenjuje komični strip „Ljudi sa ribljom glavom“ sa tekstom ispod slika. Borbu
naučnika Sapiensa protiv mračnjaka koji nose naziv „Crna braća“ čitaoci „Trube“
mogli su da prate od 14. broja u stripu „Kosmopolis“. U istom broju počela su
još tri stripa: „Crni džentlmen“, „Život kroz milion godina“ i „Gangsteri neba“,
od kojih su prva dva bili s tekstom ispod slika. Startovao je i roman „Tajanstvena
kula“ od E. Dž. Volesa. Prema pisanju redakcije, iz „tehničkih razloga“ izostao
je strip „Pad Kartagine“, a nije se pojavio ni nastavak „Blago Marka Pola“. „Pad
Kartagine” okončan je u 15. broju. Četiri broja kasnije počinje strip „Atlantida“
dok se u narednom završava „Ljudi sa ribljom glavom“. Dvadeset drugi broj „Trube“
doneo je poslednji nastavak „Saturna protiv Zemlje „ i prvu tablu „Zemlje protiv
Saturna“ u kome se Markus i Ivor bore protiv vlastoljubivog Saturnjanina Reboa
koji se udružio sa zlim naučnikom. Istovremeno počinje i realistični strip „Beli
i crni“ propraćen kratkim redakcijskim obaveštenjem:“jedan roman o borbi rasa u
kome se nepomirljivo sukobljavaju ljudi kože bele boje i primitivni Crnci. Beli
ljudi imaju veća sredstva na raspolaganju, ali neustrašivi i svirepi divljak Desta
pokazuje da i crni mogu biti junaci“ „Tetkin šampion“ („Truba“, 1938) „Zrmlja protiv Saturna“ Frdrika Pedrokija i Đovanija Skolarija („Truba“, 1938) Naslovna strana 30. broja u kome je objavljena sporna epizoda „Fantoma“ (1938) Narednih
dana okončan je „Kosmopolis“, a u 25. broju redakcija je najavila dva nova
stripa „Miki protiv Mikija“ Volta Diznija i „Fantom gospodar džungle“ Lija Foka
i Reja Mura. Oba stripa pojavljuju se u sledećem broju od 30. juna, ali je
primetno da to nisu originalni radovi slavnih autora, već nevešto prekopirane
table nastale pod perom nekog domaćeg crtača. Zanimljivo je da će upravo „Fantom“
biti direktan povod novom otvorenom sukobu između redakcija „Trube“ i „Mike
Miša“. Oštrina nastalog konflikta najbolje se može sagledati iz objavljenih
uvodnika obe redakcije. Ubrzo zatim,
usledio je odgovor redakcije „Mike Miša“: „Naš list „Mika Miš“ nikada se nije
služio bespravnim objavljivanjem romana u stripu i, zahvaljujući savršenom izboru
interesantnog materijala i primernom uređivanju, uspeo je da postavi zaista
solidne temelje i okupi svu čitalačku publiku. Prema tome, pamfleti i napadi jednog
konkurentskog lista vrlo su neumesni i imaju za smer pokušaj da dovedu u
zabludu izvestan broj neupućenih čitalaca. Međutim, mi uopšte ne nameravamo da
vodimo polemiku, jer smo iznad sitnih pakosti ljudskih, ali potrebno je ipak da
ovde još jednom podvučemo neka fakta. Za roman „Tim Tajlor“ – „Tajanstveno
jezero“ koji je konkurencija pokušala da objavi pre dva meseca, naš list je
stvarno bio otkupio isključivo pravo objavljivanja za Jugoslaviju od opunomoćenog
zastupnika američke firme King Features Sindicate i pojmljivo je stoga da je
ovaj roman s punim pravom objavljivan u „Mika Mišu“. Takav isti je slučaj i sa „Fantomom“.
Čitaocima „Mike Miša“ poznato je vrlo dobro da je naš list objavljivao roman „Fantom“
od samog početka prema američkom originalu koji je otkupljen redovnim putem.
Čitaoci i sami vide da se i treći deo „Fantoma“ (čiji je naslov „Rat u džungli“
a ne „Gospodar džungle“) objavljuje u „Miki Mišu“ neskraćen i tačno prema
američkom originalu, koji je takođe na redovan način otkupljen od američke agencije.
Očevidno je dakle da ni tu nije potreban nikakav dalji komentar. Mi ćemo stoga
za svoje čitaoce nastaviti objavljivanje romana „Fantom – III deo – Rat u džungli“,
i to u potpunom, neskraćenom obliku, jer ce samo tako čitaoci moći da osete sve
finese ovog zanimljivog svetskog stripa. Naš drugi veliki roman „Tarcan –
Gospodar džungle“ objavljen je kao takav već i u reklami u „Politici“ pre no što
je konkurencija uopšte izišla sa kopijom početka III dela Fantoma, kojeg je
proizvoljno nazvala: Gospodar džungle. Znači da apsolutno ne odgovara istini da
smo mi uzeli naslov „Gospodar džungle“ iz nekog drugog lista, već bi pre moglo
da bude obrnuto...“ U 31. broju „Trube“
počeo je najavljeni vestern-strip „Džek Uragan“. Nekoliko narednih nedelja u listu
se ne odigravaju nikakve promene. Međutim, u 39. broju završavaju se čak četiri
stripa: „Beli i crni“, „Gangsteri neba“, „Džek Uragan“ i „Crni džentlmen“.
Zameniće ih već u sledećem: „Tajna aeroporta 3“, „Neobični stanovnici ostrva
blaga“, „Fantom protiv demona“ i „Živa meta“ V. Gulda, sa Riđim Barijem kao
Bobom Starom u glavnoj ulozi. U ovom trenutku „Truba“ donosi sledeći izbor
stripova: „Tajna aeroporta Z“, „Malajski tigar“ (poslednji nastavak), „Neobični
stanovnici ostrva blaga“, „Fantom protiv demona“, „Zemlja protiv Saturna“, „Miki
protiv Mikija“, „Živa meta“, „Život kroz milion godina“ i „Tetkin šampion“. U
narednom broju pridružiće im se „Krilata legija“ i „Banditova ćud“. Dva broja
kasnije priveden je kraju „Miki protiv Mikija“, da bi ga u 44. broju zamenio
veoma slab strip „Nevidljivi neprijatelj“. Pedrokijev i Skolarijev „Zemlja protiv
Saturna“ završava se u 47. broju. Već naredni broj „Trube“ donosi dva nova
stripa: „ Na žutoj reci“, slabo urađen strip u realističkom maniru i mnogo
kvalitetnije ostvarenje pod nazivom „S K 1“. U 50. broju okončani su „Nevidljivi
neprijatelj“ i „Živa meta“. Međutim, Bob Star, junak stripa „Živa meta“, vraća
se već u sledećem broju s epizodom „Zeleni idol“. „Gangsteri neba“ („Truba“, 1938) „Džek Uragan“ („Truba“, 1938)
Američki
autor Frenk Gudvin, koji će se pedesetih godina proslaviti stripom „Rasti Rajli“,
predstavlja se čitaocima „Trube“ svojom junakinjom Alisom u epizodi „Kobni
dijamant“. Na žalost, njegovi crteži su veoma loše reprodukovani. Strip „Banditova
ćud“ završen je u 53. broju, a zameniće ga u narednom broju storija „Begunci s
đavoljeg ostrva“ U 55. broju
od 13. oktobra 1938. godine list je doneo sledeće obaveštenje: „Iz tehničkih
razloga u štampariji zadocnili smo s izlaskom ovog broja „Trube“ i on izlazi iz
štampe tek danas, umesto da je izašao 10. ovog meseca. Da bismo naš list iz
osnova preuredih redakcijski kao i u tehničkom pogledu, neće „Truba“ izlaziti
četrnaest dana i novi list savršeno tehnički opremljen, štampan u dve boje na 16
strana velikog formata, sa čitavim nizom novih senzacionalnih romana u stripu,
od najboljih crtača svetskog glasa, izlazi iz štampe u četvrtak 27. oktobra „ Ovako
preuređena „Truba“ ipak se nije pojavila, pa je 55. broj bio i poslednji broj
ovog izdanja Nijedan od stripova u ovom broju nije završen. Po svemu sudeći,
list je poslednjih nedelja zapao u ozbiljne organizaciono-finansijske teškoće, jer
je počev od 48. broja u impresumu stajalo samo: Štampa „Grafika“ – Beograd,
Kosmajska 51. ___________________________________________________ Ubrzo nakon „Tarcana“
i „Trube“ u Beogradu je pokrenut još jedan list, ovoga puta pod nazivom „Bufalo
Bil“. Startujući isključivo s radovima neafirmisanih domaćih autora, novi list
praktično nije imao nikakvih izgleda u konkurenciji jednog „Mike Miša“ ili „Oka“,
pa njegovo gašenje, posle svega 13 izdatih brojeva, nije ni moglo biti
neočekivano. Prvi brojevi
„Paje Patka“, međutim, ni izbliza nisu nagoveštavali takvu sudbinu lista. Novo
beogradsko izdanje se odmah predstavilo solidnim izborom uvoznih ostvarenja,
koristeći po ugledu na većinu svojih prethodnika isključivo stripove američkog
porekla. Tako će u prvim brojevima privući pažnju „Radio patrola“ Edija Salivena
i Čarlija Šmita, „Doživljaji male Ane“ Nika Afonskog i „Mačak Feliks“ Pata
Salivena, da bi im se kasnije pridružili „Brik Bradford“ Klarensa Greja i
Viljema Rita i „Usamljeni jahač“ Eda Kresija. Bez sumnje reprezentativan sastav
inostranih predstavnika dopunjavao je izbor sasvim solidnih radova domaćih
autora. Startujući čak sa tri ostvarenja, u „Paja Patku“ je debitovao Sebastijan
Lehner, a istu produkciju ostvariće tokom izlaženja lista i Žika Mitrović, koji
se nakon saradnje sa „Mika Mišom“ predstavlja znatno zrelijim radovima. Sa prvim
stripovima oglasiće se još dva mlada autora: Marijan Ebner (za „Miku Miša“
počinje da crta tek početkom 1940. godine) i Veljko Kockar. Kvalitetan sadržaj
ipak neće obezbediti duže izlaženje lista i „Paja Patak“ će ubrzo nestati sa
tržišta, pridružujući se sve brojnijoj porodici izdanja slične sudbine. | |
Istorija jugoslovenskog stripa I // Projekat Rastko / Strip // |