Гордана Љубоја, Етнички хумор XX века у хумористичкој штампи СрбијеЦРНОГОРЦИЦрногорци такође већ доста дуго чине интегрални део шаљивог усменог стваралаштва с етнички подељеним улогама. Паралелно с кратким народним причама о Циганима, Турцима, Босанцима или Чивутима, хумористичке творевине у којима су Црногорци главни актери могу се наћи међу грађом коју је скупио, приредио и у другој половини деветнаестог века објавио Вук Врчевић.[1] Кад је реч о традиционалном фолклорном стваралаштву, прва асоцијација која се рађа у свести на спомен црногорског имена сигурно су црногорске јуначке анегдоте - литерарна врста која по својој суштини није комичног карактера. Међутим, и поред њихове несумњиве озбиљности, спона између тих анегдота и шала типичних за Црногорце свакако постоји. Херојски патос толико својствен јуначким анегдотама морао је имати знатног удела у формирању каснијег комичног карактера Црногорца, бивајући непресушном инспирацијом за пародирање и разне друге хумористичке интерпретације. Мада познат од старине, као јунак приче Црногорац се не јавља подједнако често као Лала, Цигани или, у своје време, Јевреји. Истина, шаљиве приче и вицеви о Црногорцима континуирано се препричавају у свим раздобљима двадесетог столећа, само што сижејне варијанте нису толико разноврсне ни разгранате. Попут других етничких типова, Црногорци се не приказују ни сасвим доследно ни коришћењем једне те исте технике. Захваљујући сразмерно дугом временском опстанку и употреби овог лика, мењан је угао посматрања тако да се запажају варијације у карактерним особинама које су фокусиране. За разлику од потоњег развоја, на почетку века његове типске црте нису прецизно дефинисане, устаљене, ни разрађене до ситних појединости: најлакше се препознаје по језику којим говори. Генерално узев, Црногорац је оличење горштака који, сишавши са својих забитих планина, долази у контакт с појавама и стварима о којима пре тога није имао ни елементарног знања. Он је пролазник, неко ко се стицајем околности обрео у средини чији су обичаји и назори дијаметрално различити од његових. У народним причицама често га видимо у улози странца и у ситуацији када је приспео на одредиште које је некад именовано а некад и није. У сваком случају, на том одредишту наилази на разне необичне ствари и појаве, ишчуђава се и, сувим језиком карактеристичним за горштака, исказује своје утиске. Ипак, Црногорац је само делимично туђ култури у којој се стицајем околности нашао. Он је дођош с којим није проблем разумети се, мада не баш у свему и докраја, највише због тога што има сопствени, учвршћен поглед на свет и што негује властити, оригинални начин размишљања. Црногорчево опхођење је увек спонтано, непосредно и крајње директно. Он је зачуђен разликама у понашању и у обичајима, али је ретко кад сметен - напротив, увек је решен да протера свој став. Где год да се затекне, углавном се круто држи својих принципа и својих давно стечених навика; ни на ум му не пада да је можда баш он тај који би требало да учини искорак и да се прилагоди новој и већинској околини. У његовој неадаптибилности, у том тврдокорном ставу и егоцентричном очекивању да управо његови погледи буду ти који ће сви прихватити, као и у доследно непоколебљивом поуздању у оно што је једном у животу усвојио, лежи комика највећег дела шала о Црногорцима. Црногорац и папагај (Брка, 31, 30. VII 1906.) Црногорац у Сарајеву (Кића, 12, 18. III 1907.) Црногорац на пијаци (Кића, 3, 15. I 1912.) Па докле стигне (Јеж, 1972, 15. IV 1977.) Упоредо с цитираним, безличним и мање-више неутралним причицама о контакту културних супротности, постоје шале с окосницом коју чине стандардизоване представе о устројству и о вредностима црногорске културе - племенско уређење, ратничко умеће, чојство и јунаштво. То су елементи који су вешто укомпоновани у разне врсте тема, понајчешће, како то обично бива, у популарне мотиве свог времена: рецимо, подметање пургатива у кафани - типична смицалица на почетку века - али и у згоде с ратишта, такође. У фолклорном оптицају кружиле су многе шале које за предмет имају навику Црногораца да ратују, као и њихову хипертрофирану потребу да се овенчају славом у боју, да снагом, јунаштвом и срчаношћу буду испред осталих. Прошлост испуњена сталним војевањем с Турцима, као и традиционална племенска заједница су два чиниоца која су пресудно деловала на то да се веома рано формира фолклорни и литерарни тип Црногорца ратника. Као што смо већ рекли, многобројне ратничке анегдоте дале су допринос финалном уобличавању и живописном изгледу овога типа. Што се тиче војничких заслуга и афирмације, Црногорац је, на првом месту, ташт. Он је велики заљубљеник како одликовања тако и свих осталих почасти; то је нешто што константно ишчекује. Горд је и самосвестан, особине које често прелазе у хвалисавост, или у крајње комичну, гротескну, надменост. Како их је растерао (Кића, 7, 10. II 1908.) Шала у рату (Звоно, 284, 2. X 1910.) * * *Командир постројио чету и хоће да је разброји, па командова: (Кића, 13, 25. III 1912.) Претеривање у поноситости, парадирање јунаштвом и подвизима оствареним у првим борбеним линијама лако су се пренели на многе друге ситуације у којима Црногорац на сличан начин реагује. Не само у ратним окршајима, у свакој животној прилици он хоће да се покаже као херој, да буде бољи од других, најснажнији, најхрабрији. Диспропорција између амбициозног хтења и маленкости остварења, између високопарне реакције и више него тривијалне ситуације, између реторике и геста стално су при руци као материјал за хумористичке циљеве. У једном броју примера, црногорска реторика исмева се као пуко хвалисање, тачније, лаж. У другим, пак, акценат је за нијансу мање оштар, па је она утилитарне природе - служи као помоћ за извлачење из непријатности и чување достојанства. Каткад се тим шалама поентира ако не глупост, онда ограниченост менталног усмерења. * * *Путујући из Новог Сада за Београд затекох се у купеу заједно са два Црногорца. А Црногорци, мало старији људи, као Црногорци, разговарају о боју. (Веселе новине, 2, 11. I 1925.) Црногорац на испиту (Звоно, 79, 5. I 1924.) * * *У возу за Нови Сад вози се један Црногорац, а два обешењака пречанина одлучила се да с њим истерају шалу. Шапуташе људи нешто, договорише се, па ће тек један стати испод оног пломбираног звонцета за узбуну и као почети да вуче. Упињао се, тобож, упирао обема рукама, али не иде. (Веселе новине, 22, 31. V 1924.) На моју, вала, остаде (Ошишани јеж, 170, 2. IV 1938.) Црногорац и берберин (Ошишани јеж, 175, 7. V 1938.) Црногорско наречје и склоност ка декламаторном, помпезном изражавању могу бити употребљени као самостални објекат хуморне разраде. С друге стране, исти тај језик и особен начин изражавања понекад оличавају филозофски став према свету. У неким старијим примерима шала, Црногорци су представљени као људи који у доколици размишљају и дискутују о исконским питањима овога и онога света. Црногорско поели. (Фигаро, 20, 14. V 1922.) Црногорчева утеха (Звоно, 115, 13. IX 1924.) Побрисао таван (Кића, 16, 18. IV 1926.) Ко је био Адам (Јеж, 2520, 6. XI 1987.) Напоредо с кључним појмовима чојства и јунаштва, црногорској култури печат је дао традиционални, изразито патријархални социјални систем, који мушке улоге и мушке вредности рангира далеко изнад женских. Зна се да женама није био дозвољен приступ јавном животу који се у у Црној Гори понајвише цени. Њима је судбина наменила да живе живот у вечитој сенци мушкараца, неумитно скрајнуте у споредни план. Прокламовани мачизам црногорске културе обезбедио је још једну неисцрпну, више него захвалну тематску област за разне видове хумористичке експлоатације. Црногорце срећемо у мноштву нашироко популарних шала чији су предмет мушко-женски односи. Њихова специфичност састоји се у одбацивању женског становишта а приори, у танушном привиду мушке супериорности, у односу према деци који се формира зависно од пола детета и сл. Поменути тип шала које се тичу Црногораца континуирано се преноси од првих деценија двадесетог века па све до скорашњих дана. Наравно, у новије време у оптицају је кудикамо већи број мотивских варијаната, с обзиром на то да се уклапа у сексуални хумор који се, по масовности и по примату који је данас стекао, не може мерити ни са једном другом тематиком. Интимни живот Црногораца одувек је био атрактивно поље за збијање шала, будући да има широке могућности за додавање разних хумористичких зачина. Грубост у понашању према супротном полу, изостанак лепих манира и непоштовање конвенција које захтева женско друштво централно су место неких раних хумористичких творевина такође. Интимне ствари (Звоно, 179, 3. VII 1910.) Неспоразум (Ошишани јеж, 239, 29. VII 1939.) * * *Истукла жена Црногорца и он побегао под кревет. (Јеж, 1621, 30. VII 1970.) * * *Чувао један сиромашни Црногорац овце поред пута. Ускоро наиђе краљица Милена и упита га: (Јеж, 1621, 30. VII 1970.) Срећни отац (Ђетићи, Јежев хумор - виц, 1978.) Поред лажног мачизма, још једна значајна тема, или особина с којом се типично идентификују Црногорци јесте лењост. У конкуренцији са осталим етничким јунацима знаним у нашем хуморном стваралаштву, Црногорцима је припао трофеј непревазиђених лењиваца. То се узима као мање-више перманентна особина њиховог карактера, но, кад је реч о литерарном стилу и о техници којом се она описује, уочавају се разлике у зависности од историјске епохе и уопште хронологије. Првобитно, шаљиве причице не стављају акценат на лењост саму по себи, већ је та мана комбинована с неким другим мотивским додацима. Наиме, радња тих причица обично је вишесмислена, није једнодимензионална, те се тако тек на завршетку, из целокупног контекста, извлачи закључак да је у основи реч о лењости. Код извесних шала, на пример, нагласак на парадоксалности и комичности завршне реплике потискује доживљај стереотипне лењости, док се код неких осталих, опет, иста та особина ставља у шематски склоп надметања, где се један учесник извлачи од посла на штету другог партнера: Црногорац (Промаја, 5, 4. X 1931.) Диван посао, али... (Ошишани јеж, 167, 12. III 1938.) Црногорац и Лала на послу (Ошишани јеж, 173, Ускрс 1938.) Друга половина двадесетог столећа донела је једну строжу, тачније речено - упрошћену и далеко грубљу шематизацију хумористичких ликова, те је у расподели не тако великог броја улога Црногорцу припало у надлежност да игра лењивца. То је не само најважнија, већ, можда, и једина улога коју овај јунак игра у данашње време. Штавише, изузме ли се спорадично присећање на љубав према почастима и одликовањима, то је једина карактеристика с којом се као лик идентификује. Црногорчева несклоност према раду тек је у савремено доба постала заиста пословична. Мотив се пренео из руралне у урбану средину, у канцеларијски миље и у недавни историјски контекст удруженог рада и самоуправних радних односа. Радна недеља (Ђетићи...) Чудо од радника (Ђетићи...) Вајдица (Ђетићи...) * * *Ишао Црногорац и водио пужа. Наилази лепа дама и каже: (Јеж, 1748, 29. XII 1972.) У сваком случају, најновије, савремене, шале које су сведене на формулу питање-одговор лењост третирају само појмовно, апстрактно, што значи да нам ускраћују могућност да тражимо финесе унутар основног значења: да ли је тежиште стављено на изврдавање, забушавање, настојање да се живот проводи у уживању и доколици, или, пак, на намеру да се намагарчи онај други (како би уједно одрадио и своје и туже), није изводљиво с прецизношћу дефинисати. Смисао савремених шала углавном је у тоталном хумористичком претеривању. Међутим, упоредо с тим шалама сасвим у духу модерне епохе, с времена на време и у савременим издањима се могу наћи освежене и прилагођене старинске анегдоте, односно традиционалне шаљиве причице о Црној Гори и Црногорцима. У Јежевим свешчицама посвећеним етничким јунацима, објављено је неколико таквих анегдота које су традиционалне по свом тону и карактеру, премда су стилски и приповедно адаптиране за ухо данашњег читаоца. Те ране форме и надаље су грађа одакле се црпи инспирација и позајмљује скелет који ће држати и неке новије хумористичке мотиве. Доста често, у њима се преплићу исконструисане фолклорне црте менталитета, то јест колективног карактера који се приписује Црногорцима, и савремени политички мотиви. Црна Гора се представља као мала земља која крајње надобудно умишља да има политички значај у светским размерама. Уображеност, индивидуализам и жудња за престижом - што су уобичајене ознаке етничког идентитета Црногораца - поистовећују се у тим шалама са Црном Гором у целини. Један број савременијих форми као мотив користи тобожњу равноправност Црне Горе с велелепним, просторно и популационо гигантским државама света, супериорним политичким силама попут Америке, Кине и Русије. Комични ефекат остварује се нескладом између илузије и хтења, с једне, и објективне реалности, с друге стране. Мапа (Ђетићи...) Брига (Ђетићи...) Где су одсели (Ђетићи...) Језик и историја Црне Горе сачињавају подлогу на којој су се - у области хумористичког фолклора - јасно, живописно, а однедавно и упрошћено типски уобличили Црногорци. Ипак, захваљујући дугој традицији, овај етнички тип сачувао је локалну обојеност и велику дозу асоцијативности. То је један од неколицине типова који су успели да премосте прошлост и садашњост, чинећи их јединственом целином. Но, и у овом етничком случају, изостало је формирање индивидуализованог фолклорног јунака. Физички и карактерно, лик Црногорца је особен и упечатљив. Слично Лали, он се често приказује и цртежом у карикатури, међутим, то је увек национални тип етничког Црногорца. Ради живости казивања, у циљу обележја и постизања веће индивидуализације јунака, повремено се наводе властита црногорска имена: Вукашин, Ђуко, Јоко, Мило, Радул, као и низ других, међутим, ниједно од њих није устаљено као стандардни симбол за Црногорца. Најчешће је у употреби етноним Црногорац, или скупни надимак за све Црногорце - Ђетићи.[2] Ипак, значајнија од тога јесте околност да је етнички тип Црногорца у дугом низу година задржао своје место у фолклору претрпевши неке, не много битне, измене: од сировог горштака постао је више урбани тип, из сеоског фолклора преселио се у градски, од статуса релативно блиског туђинца с почетка века напредовао је до најприснијег домаћег јунака. У складу с ходом времена, патријархални морал и ратничка страна његове природе одгурнути су у други план, али не тако да би се изгубили из колективног памћења. Мада је данас примарна асоцијација при шаљивом спомену Црногорца несумњиво лењост, потенцијал могућих асоцијација свакако је шири и лако се активира кад год то шала захтева. Напомене
<<назад напред>>© 2000-2001 Slavic Gate kapija@narod.ru
// Пројекат Растко / Антропологија и етнологија // |