Gordana Ljuboja, Etnički humor XX veka u humorističkoj štampi SrbijeCRNOGORCICrnogorci takođe već dosta dugo čine integralni deo šaljivog usmenog stvaralaštva s etnički podeljenim ulogama. Paralelno s kratkim narodnim pričama o Ciganima, Turcima, Bosancima ili Čivutima, humorističke tvorevine u kojima su Crnogorci glavni akteri mogu se naći među građom koju je skupio, priredio i u drugoj polovini devetnaestog veka objavio Vuk Vrčević.[1] Kad je reč o tradicionalnom folklornom stvaralaštvu, prva asocijacija koja se rađa u svesti na spomen crnogorskog imena sigurno su crnogorske junačke anegdote - literarna vrsta koja po svojoj suštini nije komičnog karaktera. Međutim, i pored njihove nesumnjive ozbiljnosti, spona između tih anegdota i šala tipičnih za Crnogorce svakako postoji. Herojski patos toliko svojstven junačkim anegdotama morao je imati znatnog udela u formiranju kasnijeg komičnog karaktera Crnogorca, bivajući nepresušnom inspiracijom za parodiranje i razne druge humorističke interpretacije. Mada poznat od starine, kao junak priče Crnogorac se ne javlja podjednako često kao Lala, Cigani ili, u svoje vreme, Jevreji. Istina, šaljive priče i vicevi o Crnogorcima kontinuirano se prepričavaju u svim razdobljima dvadesetog stoleća, samo što sižejne varijante nisu toliko raznovrsne ni razgranate. Poput drugih etničkih tipova, Crnogorci se ne prikazuju ni sasvim dosledno ni korišćenjem jedne te iste tehnike. Zahvaljujući srazmerno dugom vremenskom opstanku i upotrebi ovog lika, menjan je ugao posmatranja tako da se zapažaju varijacije u karakternim osobinama koje su fokusirane. Za razliku od potonjeg razvoja, na početku veka njegove tipske crte nisu precizno definisane, ustaljene, ni razrađene do sitnih pojedinosti: najlakše se prepoznaje po jeziku kojim govori. Generalno uzev, Crnogorac je oličenje gorštaka koji, sišavši sa svojih zabitih planina, dolazi u kontakt s pojavama i stvarima o kojima pre toga nije imao ni elementarnog znanja. On je prolaznik, neko ko se sticajem okolnosti obreo u sredini čiji su običaji i nazori dijametralno različiti od njegovih. U narodnim pričicama često ga vidimo u ulozi stranca i u situaciji kada je prispeo na odredište koje je nekad imenovano a nekad i nije. U svakom slučaju, na tom odredištu nailazi na razne neobične stvari i pojave, iščuđava se i, suvim jezikom karakterističnim za gorštaka, iskazuje svoje utiske. Ipak, Crnogorac je samo delimično tuđ kulturi u kojoj se sticajem okolnosti našao. On je dođoš s kojim nije problem razumeti se, mada ne baš u svemu i dokraja, najviše zbog toga što ima sopstveni, učvršćen pogled na svet i što neguje vlastiti, originalni način razmišljanja. Crnogorčevo ophođenje je uvek spontano, neposredno i krajnje direktno. On je začuđen razlikama u ponašanju i u običajima, ali je retko kad smeten - naprotiv, uvek je rešen da protera svoj stav. Gde god da se zatekne, uglavnom se kruto drži svojih principa i svojih davno stečenih navika; ni na um mu ne pada da je možda baš on taj koji bi trebalo da učini iskorak i da se prilagodi novoj i većinskoj okolini. U njegovoj neadaptibilnosti, u tom tvrdokornom stavu i egocentričnom očekivanju da upravo njegovi pogledi budu ti koji će svi prihvatiti, kao i u dosledno nepokolebljivom pouzdanju u ono što je jednom u životu usvojio, leži komika najvećeg dela šala o Crnogorcima. Crnogorac i papagaj (Brka, 31, 30. VII 1906.) Crnogorac u Sarajevu (Kića, 12, 18. III 1907.) Crnogorac na pijaci (Kića, 3, 15. I 1912.) Pa dokle stigne (Jež, 1972, 15. IV 1977.) Uporedo s citiranim, bezličnim i manje-više neutralnim pričicama o kontaktu kulturnih suprotnosti, postoje šale s okosnicom koju čine standardizovane predstave o ustrojstvu i o vrednostima crnogorske kulture - plemensko uređenje, ratničko umeće, čojstvo i junaštvo. To su elementi koji su vešto ukomponovani u razne vrste tema, ponajčešće, kako to obično biva, u popularne motive svog vremena: recimo, podmetanje purgativa u kafani - tipična smicalica na početku veka - ali i u zgode s ratišta, takođe. U folklornom opticaju kružile su mnoge šale koje za predmet imaju naviku Crnogoraca da ratuju, kao i njihovu hipertrofiranu potrebu da se ovenčaju slavom u boju, da snagom, junaštvom i srčanošću budu ispred ostalih. Prošlost ispunjena stalnim vojevanjem s Turcima, kao i tradicionalna plemenska zajednica su dva činioca koja su presudno delovala na to da se veoma rano formira folklorni i literarni tip Crnogorca ratnika. Kao što smo već rekli, mnogobrojne ratničke anegdote dale su doprinos finalnom uobličavanju i živopisnom izgledu ovoga tipa. Što se tiče vojničkih zasluga i afirmacije, Crnogorac je, na prvom mestu, tašt. On je veliki zaljubljenik kako odlikovanja tako i svih ostalih počasti; to je nešto što konstantno iščekuje. Gord je i samosvestan, osobine koje često prelaze u hvalisavost, ili u krajnje komičnu, grotesknu, nadmenost. Kako ih je rasterao (Kića, 7, 10. II 1908.) Šala u ratu (Zvono, 284, 2. X 1910.) * * *Komandir postrojio četu i hoće da je razbroji, pa komandova: (Kića, 13, 25. III 1912.) Preterivanje u ponositosti, paradiranje junaštvom i podvizima ostvarenim u prvim borbenim linijama lako su se preneli na mnoge druge situacije u kojima Crnogorac na sličan način reaguje. Ne samo u ratnim okršajima, u svakoj životnoj prilici on hoće da se pokaže kao heroj, da bude bolji od drugih, najsnažniji, najhrabriji. Disproporcija između ambicioznog htenja i malenkosti ostvarenja, između visokoparne reakcije i više nego trivijalne situacije, između retorike i gesta stalno su pri ruci kao materijal za humorističke ciljeve. U jednom broju primera, crnogorska retorika ismeva se kao puko hvalisanje, tačnije, laž. U drugim, pak, akcenat je za nijansu manje oštar, pa je ona utilitarne prirode - služi kao pomoć za izvlačenje iz neprijatnosti i čuvanje dostojanstva. Katkad se tim šalama poentira ako ne glupost, onda ograničenost mentalnog usmerenja. * * *Putujući iz Novog Sada za Beograd zatekoh se u kupeu zajedno sa dva Crnogorca. A Crnogorci, malo stariji ljudi, kao Crnogorci, razgovaraju o boju. (Vesele novine, 2, 11. I 1925.) Crnogorac na ispitu (Zvono, 79, 5. I 1924.) * * *U vozu za Novi Sad vozi se jedan Crnogorac, a dva obešenjaka prečanina odlučila se da s njim isteraju šalu. Šaputaše ljudi nešto, dogovoriše se, pa će tek jedan stati ispod onog plombiranog zvonceta za uzbunu i kao početi da vuče. Upinjao se, tobož, upirao obema rukama, ali ne ide. (Vesele novine, 22, 31. V 1924.) Na moju, vala, ostade (Ošišani jež, 170, 2. IV 1938.) Crnogorac i berberin (Ošišani jež, 175, 7. V 1938.) Crnogorsko narečje i sklonost ka deklamatornom, pompeznom izražavanju mogu biti upotrebljeni kao samostalni objekat humorne razrade. S druge strane, isti taj jezik i osoben način izražavanja ponekad oličavaju filozofski stav prema svetu. U nekim starijim primerima šala, Crnogorci su predstavljeni kao ljudi koji u dokolici razmišljaju i diskutuju o iskonskim pitanjima ovoga i onoga sveta. Crnogorsko poeli. (Figaro, 20, 14. V 1922.) Crnogorčeva uteha (Zvono, 115, 13. IX 1924.) Pobrisao tavan (Kića, 16, 18. IV 1926.) Ko je bio Adam (Jež, 2520, 6. XI 1987.) Naporedo s ključnim pojmovima čojstva i junaštva, crnogorskoj kulturi pečat je dao tradicionalni, izrazito patrijarhalni socijalni sistem, koji muške uloge i muške vrednosti rangira daleko iznad ženskih. Zna se da ženama nije bio dozvoljen pristup javnom životu koji se u u Crnoj Gori ponajviše ceni. Njima je sudbina namenila da žive život u večitoj senci muškaraca, neumitno skrajnute u sporedni plan. Proklamovani mačizam crnogorske kulture obezbedio je još jednu neiscrpnu, više nego zahvalnu tematsku oblast za razne vidove humorističke eksploatacije. Crnogorce srećemo u mnoštvu naširoko popularnih šala čiji su predmet muško-ženski odnosi. Njihova specifičnost sastoji se u odbacivanju ženskog stanovišta a priori, u tanušnom prividu muške superiornosti, u odnosu prema deci koji se formira zavisno od pola deteta i sl. Pomenuti tip šala koje se tiču Crnogoraca kontinuirano se prenosi od prvih decenija dvadesetog veka pa sve do skorašnjih dana. Naravno, u novije vreme u opticaju je kudikamo veći broj motivskih varijanata, s obzirom na to da se uklapa u seksualni humor koji se, po masovnosti i po primatu koji je danas stekao, ne može meriti ni sa jednom drugom tematikom. Intimni život Crnogoraca oduvek je bio atraktivno polje za zbijanje šala, budući da ima široke mogućnosti za dodavanje raznih humorističkih začina. Grubost u ponašanju prema suprotnom polu, izostanak lepih manira i nepoštovanje konvencija koje zahteva žensko društvo centralno su mesto nekih ranih humorističkih tvorevina takođe. Intimne stvari (Zvono, 179, 3. VII 1910.) Nesporazum (Ošišani jež, 239, 29. VII 1939.) * * *Istukla žena Crnogorca i on pobegao pod krevet. (Jež, 1621, 30. VII 1970.) * * *Čuvao jedan siromašni Crnogorac ovce pored puta. Uskoro naiđe kraljica Milena i upita ga: (Jež, 1621, 30. VII 1970.) Srećni otac (Đetići, Ježev humor - vic, 1978.) Pored lažnog mačizma, još jedna značajna tema, ili osobina s kojom se tipično identifikuju Crnogorci jeste lenjost. U konkurenciji sa ostalim etničkim junacima znanim u našem humornom stvaralaštvu, Crnogorcima je pripao trofej neprevaziđenih lenjivaca. To se uzima kao manje-više permanentna osobina njihovog karaktera, no, kad je reč o literarnom stilu i o tehnici kojom se ona opisuje, uočavaju se razlike u zavisnosti od istorijske epohe i uopšte hronologije. Prvobitno, šaljive pričice ne stavljaju akcenat na lenjost samu po sebi, već je ta mana kombinovana s nekim drugim motivskim dodacima. Naime, radnja tih pričica obično je višesmislena, nije jednodimenzionalna, te se tako tek na završetku, iz celokupnog konteksta, izvlači zaključak da je u osnovi reč o lenjosti. Kod izvesnih šala, na primer, naglasak na paradoksalnosti i komičnosti završne replike potiskuje doživljaj stereotipne lenjosti, dok se kod nekih ostalih, opet, ista ta osobina stavlja u šematski sklop nadmetanja, gde se jedan učesnik izvlači od posla na štetu drugog partnera: Crnogorac (Promaja, 5, 4. X 1931.) Divan posao, ali... (Ošišani jež, 167, 12. III 1938.) Crnogorac i Lala na poslu (Ošišani jež, 173, Uskrs 1938.) Druga polovina dvadesetog stoleća donela je jednu strožu, tačnije rečeno - uprošćenu i daleko grublju šematizaciju humorističkih likova, te je u raspodeli ne tako velikog broja uloga Crnogorcu pripalo u nadležnost da igra lenjivca. To je ne samo najvažnija, već, možda, i jedina uloga koju ovaj junak igra u današnje vreme. Štaviše, izuzme li se sporadično prisećanje na ljubav prema počastima i odlikovanjima, to je jedina karakteristika s kojom se kao lik identifikuje. Crnogorčeva nesklonost prema radu tek je u savremeno doba postala zaista poslovična. Motiv se preneo iz ruralne u urbanu sredinu, u kancelarijski milje i u nedavni istorijski kontekst udruženog rada i samoupravnih radnih odnosa. Radna nedelja (Đetići...) Čudo od radnika (Đetići...) Vajdica (Đetići...) * * *Išao Crnogorac i vodio puža. Nailazi lepa dama i kaže: (Jež, 1748, 29. XII 1972.) U svakom slučaju, najnovije, savremene, šale koje su svedene na formulu pitanje-odgovor lenjost tretiraju samo pojmovno, apstraktno, što znači da nam uskraćuju mogućnost da tražimo finese unutar osnovnog značenja: da li je težište stavljeno na izvrdavanje, zabušavanje, nastojanje da se život provodi u uživanju i dokolici, ili, pak, na nameru da se namagarči onaj drugi (kako bi ujedno odradio i svoje i tuže), nije izvodljivo s preciznošću definisati. Smisao savremenih šala uglavnom je u totalnom humorističkom preterivanju. Međutim, uporedo s tim šalama sasvim u duhu moderne epohe, s vremena na vreme i u savremenim izdanjima se mogu naći osvežene i prilagođene starinske anegdote, odnosno tradicionalne šaljive pričice o Crnoj Gori i Crnogorcima. U Ježevim sveščicama posvećenim etničkim junacima, objavljeno je nekoliko takvih anegdota koje su tradicionalne po svom tonu i karakteru, premda su stilski i pripovedno adaptirane za uho današnjeg čitaoca. Te rane forme i nadalje su građa odakle se crpi inspiracija i pozajmljuje skelet koji će držati i neke novije humorističke motive. Dosta često, u njima se prepliću iskonstruisane folklorne crte mentaliteta, to jest kolektivnog karaktera koji se pripisuje Crnogorcima, i savremeni politički motivi. Crna Gora se predstavlja kao mala zemlja koja krajnje nadobudno umišlja da ima politički značaj u svetskim razmerama. Uobraženost, individualizam i žudnja za prestižom - što su uobičajene oznake etničkog identiteta Crnogoraca - poistovećuju se u tim šalama sa Crnom Gorom u celini. Jedan broj savremenijih formi kao motiv koristi tobožnju ravnopravnost Crne Gore s velelepnim, prostorno i populaciono gigantskim državama sveta, superiornim političkim silama poput Amerike, Kine i Rusije. Komični efekat ostvaruje se neskladom između iluzije i htenja, s jedne, i objektivne realnosti, s druge strane. Mapa (Đetići...) Briga (Đetići...) Gde su odseli (Đetići...) Jezik i istorija Crne Gore sačinjavaju podlogu na kojoj su se - u oblasti humorističkog folklora - jasno, živopisno, a odnedavno i uprošćeno tipski uobličili Crnogorci. Ipak, zahvaljujući dugoj tradiciji, ovaj etnički tip sačuvao je lokalnu obojenost i veliku dozu asocijativnosti. To je jedan od nekolicine tipova koji su uspeli da premoste prošlost i sadašnjost, čineći ih jedinstvenom celinom. No, i u ovom etničkom slučaju, izostalo je formiranje individualizovanog folklornog junaka. Fizički i karakterno, lik Crnogorca je osoben i upečatljiv. Slično Lali, on se često prikazuje i crtežom u karikaturi, međutim, to je uvek nacionalni tip etničkog Crnogorca. Radi živosti kazivanja, u cilju obeležja i postizanja veće individualizacije junaka, povremeno se navode vlastita crnogorska imena: Vukašin, Đuko, Joko, Milo, Radul, kao i niz drugih, međutim, nijedno od njih nije ustaljeno kao standardni simbol za Crnogorca. Najčešće je u upotrebi etnonim Crnogorac, ili skupni nadimak za sve Crnogorce - Đetići.[2] Ipak, značajnija od toga jeste okolnost da je etnički tip Crnogorca u dugom nizu godina zadržao svoje mesto u folkloru pretrpevši neke, ne mnogo bitne, izmene: od sirovog gorštaka postao je više urbani tip, iz seoskog folklora preselio se u gradski, od statusa relativno bliskog tuđinca s početka veka napredovao je do najprisnijeg domaćeg junaka. U skladu s hodom vremena, patrijarhalni moral i ratnička strana njegove prirode odgurnuti su u drugi plan, ali ne tako da bi se izgubili iz kolektivnog pamćenja. Mada je danas primarna asocijacija pri šaljivom spomenu Crnogorca nesumnjivo lenjost, potencijal mogućih asocijacija svakako je širi i lako se aktivira kad god to šala zahteva. Napomene
<<nazad napred>>© 2000-2001 Slavic Gate kapija@narod.ru
// Projekat Rastko / Antropologija i etnologija // |