|
Pećka
patrijaršija
1346—1463.
i 1557—1766
Iz knjige "Azbučnik Srpske pravoslavne crkve",
po Radoslavu Grujiću priredio dr Slobodan Mileusnić,
Muzej SPC i BIGZ, Beograd, 1993.
Radom i uticajem Sv. Save i njegovih naslednika na žičko-pećkom prestolu
Srpska pravoslavna crkva u državi Nemanjića postala je vrlo važan faktor
ne samo u religijsko-kulturnom nego i u političkom životu srpskoga naroda.
Stoga je sasvim prirodno da je, sa jačanjem političke i ekonomske moći
srpske države, uporedo rastao i ugled i snaga i Srpske pravoslavne crkve.
Kad je kralj Dušan, u naponu svoje političke moći, odlučio da se proglasi
carem Srba i Grka, u isto vreme je i starešina pravoslavne crkve u njegovoj
proširenoj državi imao da dobije naslov patrijarha. Dušana su na tu akciju
krenuli i naročiti politički razlozi. Pre svega, po državo-pravnom shvatanju
na Istoku, car se nije mogao zamisliti bez patrijarha; sem toga, Dušan
se mogao nadati da će u osvojenim grčkim krajevima bolje i lakše moći uravnotežiti
odnose ako kao car Srba i Grka bude u svojoj državi imao i patrijarha,
koji će, sa formalne strane, dostojno moći zameniti carigradskog vaseljenskog
patrijarha u tim oblastima. Za takav postupak on je imao i kanonsku podlogu.
Po utvrđenoj praksi i kanonskim propisima, granice crkvenih oblasti imale
su se uvek dovoditi u sklad sa državnim granicama. Prema tome, Carigradska
patrijaršija imala se ispo facto odreći jurisdikcije nad eparhijama koje
su otrgnute od Vizantije i pripale srpskoj državi. Ne znamo da li je Dušan,
osvojivši grčke oblasti, pokušavao da u sporazumu sa Carigradskom patrijaršijom
uredi crkvene odnose u njima, ali je nesumnjivo da carigradski patrijarh,
pod vlašću Dušanovog političkog protivnika, nije mogao dati svoj pristanak,
a još manje učestvovati u podizanju Srpske arhiepiskopije na patrijaršiju,
kad je sve to išlo na štetu državnih i crkvenih interesa Vizantije. Stoga
je verovatnije da Dušan nije ni preduzimao korake u tome pravcu u Carigradu.
Za svoje venčanje na carstvo i za proglašenje Srpske arhiepiskopije patrijaršijom
on se je obratio patrijarhu prijateljske Bugarske carevine. Na Državnom
saboru u Skoplju, na Cveti 9. 4. 1346, svečano je proglašen za srpskog
patrijarha dotadašnji pećki arhiepiskop, raniji logotet Dušanov, Janićije
II. Na tom saboru, sem cara i vlastele iz cele države, prisutni su bili
ne samo svi arhiepiskopi, mitropoliti, episkopi, igumani i drugi predstavnici
crkve iz Pećke i Ohridske arhiepiskopije nego i iz osvojenih oblasti Carigradske
patrijaršije i Sv. Gore. Kao gost prisustvovao je tom saboru i bugarski
trnovski patrijarh Simeon sa svojim episkopima i drugim višim sveštenstvom.
Tom prilikom je rešeno da neki ugledni episkopi u starim srpskim oblastima,
kao skopski, prizrenski, zetski i raški, dobiju naslov mitropolita; skopski
mitropolit da se smatra prvoprestolnim, pošto je bio u carevoj prestonici.
Ohridska arhiepiskopija, koja je sva došla u sastav srpske carevine, ostala
je i dalje autokefalna. Samo je njen arhiepiskop morao priznavati prvenstvo
časti pećkom patrijarhu. Grčke eparhije u novoosvojenim oblastima, koje
su ranije potpadale pod Carigradsku patrijaršiju, podvrgnute su jurisdikciji
pećkog patrijarha, kao i Sv. Gora sa svojim privilegijama i imunitetima.
Sedam dana posle proglašenja patrijaršije, na sam Uskrs 16. 4. 1346, bugarski
patrijarh Simeon, sa novim pećkim patrijarhom Janićijem II i ohridskim
arhiepiskopom Nikolom, u prisustvu celoga sabora, krunisao je Dušana za
cara Srba i Grka.
Uskoro se pristupilo reorganizovanju cele Srpske crkve kao patrijaršije.
Osnovane su neke nove episkopije i potčinjene novim mitropolitima; tako
je npr. osnovana nova episkopija u manastiru Lesnovu, i podvrgnuta je
skopskom mitropolitu. Postavljeni su novi episkopi na novoosnovane ili
upražnjene katedre po srpskim i grčkim oblastima; obnavljani su stari i
podizani novi manastiri. Sam car Dušan proveo je celu zimu 1347/48. na
Sv. Gori, obdarivši manastire obilno ne samo novcem i dragocenim predmetima
nego i zemljama i selima po raznim oblastima svoje države. Zatim je i Dušanov
zakonik, koji je donesen i popunjen na saborima u Skoplju 1349. i u Seru
1354, doneo vrlo važna naređenja i za ustrojstvo P. P. Prema Zakoniku i
drugim izvorima, pećkog patrijarha birali su državni sabori, sastavljeni
od crkvene i svetske vlastele, u sporazumu sa vladaocem, a episkope je
postavljao Arhijerejski sabor ili Sinod. Izabrani patrijarh, kao i raniji
arhiepiskopi, postavljen je na presto Sv. Save i klicalo mu se: mnogaja
ljeta. Oslovljavan je sa tvoja svetost, a nazivan je i preosvećenim. Titula
mu je bila: po milosti božjoj arhiepiskop i patrijarh svih srpskih i pomorskih
zemalja (neko vreme, do smrti patrijarha Save IV, 1375, i patrijarh Srba
i Grka). Patrijarh je imao svoga logoteta, kancelara, koji je pisao patrijaraška
akta, potpisivao ih i pečatio. Sami patrijarsi, kao i ohridski arhiepiskopi,
potpisivali su se zelenim mastilom. Patrijarhov dvor, kao i carski, imao
je naročito azilno pravo. Patrijarhov ugled bio je vrlo velik. Vladalac
je svagda u njegovom prisustvu polagao zakletvu, i zvao ga da lično učestvuje
u svima važnijim državnim poslovima. Vizantijski car Jovan Kantakuzen
zabeležio je da je Dušan gologlav izlazio pred vrhovnog starešinu svoje
crkve, prihvatao konja pod njim i pomagao mu da sjaše.
P.P. nazivana je još i Velikom crkvom, a imala je, kao i sve njene mitropolije
i episkopije, svoja naročita vlastelinstva, sela, ljude i zemlje. Srpska
crkva imala je tada, kao i na Zapadu, potpuno feudalan karakter. Mnogi
patrijarsi, arhiepiskopi, episkopi i igumani uglednih manastira bili su
članovi vladalačke kuće ili iz reda vlastele. Crkvena imanja bila su zaštićena
naročitim imunitetom i privilegijama. Tek od vremena turskih provala počeli
su vladaoci da opterećuju crkvena imanja izvesnim dažbinama.
Kao jedan od naj[j]ačih vlasnika zemalja, crkva je mnogo doprinela racionalnoj
obradi zemlje i ekonomskom progresu. Ona je krčila šume, podizala puteve
i građevine, crkvene i profane, i naseljavala puste krajeve kolonistima.
Ali to veliko bogatstvo rđavo je uticalo na život crkvenih predstavnika,
a naročito na viši klir, koji je počeo da živi kao i svetska vlastela.
Stoga se događalo da su neki zauzimali visoka crkvena zvanja ne samo podmićivanjem
nego i nasiljem. Episkopi su, sem prihoda od svog prestonog manastira i
vlasteoskih dobara, imali naročiti duhovni dohodak od naroda i sveštenstva
u svojoj eparhiji. Taj se danak zvao dimnica i vrhovina. Prihode su kupili
naročiti episkopski izaslanici, zvani egzarsi. Oni su ujedno bili i nadzornici
crkava, parohijskog sveštenstva i religijsko-moralnog narodnog života.
Episkopije su isprva deljene samo na inorije ili parohije, docnije i na
protopopijate. Parohijski sveštenici nazivani su popovima. Njih su postavljali
oblasni episkopi, u sporazumu s vlastelinom mesta. Svaki pop je dobivao
po tri zakonite njive za svoje izdržavanje, ali su mnogi imali i svoje baštine.
Sem bogosluženja bavili su se najviše obrađivanjem zemlje. Za obavljanje crkvenih
funkcija dobivali su od naroda tzv. bir, prinos u prirodnim plodovima.
Ugledna i bogata srpska i grčka vlastela, naročito u južnim krajevima,
imala je u svojim dvorovima i domaće crkve, pri kojima je obično postavljan
naročiti kaluđer za obavljanje bogosluženja. Crkveni sud je bio u velikom
ugledu. On je sudio u građanskim i krivičnim poslovima svima ljudima koji
su pripadali crkvenim vlastelinstvima, a tih je bilo onda vrlo mnogo (v.
Crkvena vlastelinstva). Duhovni sud sa ispovedanjem vršili su naročiti
ispovednici, zvani duhovnici, po određenim okruzima. Oni su isprva bili
iz reda najuglednijih parohijskih sveštenika i protopopa, a docnije i
kaluđeri. Da bi se zatrle mnoge praznoverice iz mnogobožačkih vremena
u širokim narodnim masama, sem crkvenog zakonodavstva i Dušanov zakonik
je ustao svom strogošću srednjovekovnog zakonodavstva protiv praznoverica
i vradžbina, iskopavanja i spaljivanja mrtvaca, vukodlaka itd.
Proglašenje Pećke arhiepiskopije za patrijaršiju nije u prvi mah izazvalo
protest Carigradske patrijaršije, iako su time njeni interesi bili znatno
okrnjeni. Tek posle šest godina (1352), nesumnjivo pod uticajem političkih
intriga vizantijskog cara uzurpatora Jovana Kantakuzena, posle novih Dušanovih
osvojenja na štetu Vizantije i neuspelih Kantakuzenovih pokušaja da povrati
izgubljene oblasti, bacio je carigradski patrijarh Kalist I anatemu ili
prokletstvo na cara Dušana, patrijarha Janićija II i na ceo srpski narod,
pravdajući to time što je tobože Skopski sabor nenadležno ustanovio Srpsko
carstvo i patrijaršiju. Iako je očigledno da je ovo prokletstvo imalo
politički cilj, ono je načinilo zabunu među Srbima; ni sam Dušan nije mogao
ostati potpuno ravnodušan prema njemu. Stoga je on pokušao da rasčisti
taj spor i da izmiri P. P. sa Carigradskom patrijaršijom. Ali drugi krupniji
i važniji državni poslovi omeli su ga da svoju nameru izvede do kraja.
Međutim je 3. 9. 1354. umro prvi srpski patrijarh Janićije II, na putu
za Peć iz logora Dušanova kod Žiče. Na prestolu ga je zamenio patrijarh
Sava IV, koji je izabran na Saboru u Seru, dakle u bivšoj grčkoj oblasti,
krajem 1354. Sava je preživeo careve Dušana ( —20. 12. 1355) i Uroša (
—2. 12. 1371).
Za njegovo vreme činjeni su koraci i sa grčke i sa srpske strane da dođe
do izmirenja između Carigradske i P. P. Ta akcija dovela je najzad 1375.
do povoljnog rezultata. Prvi korak u tome pravcu učinio je sam carigradski
patrijarh Kalist I, koji je i bacio prokletstvo na Srbe. On je, naime,
po sporazumu sa carem Jovanom Paleologom, kada je zapretila velika opasnost
od Turaka, utvrđenih u Trakiji, došao 1364. u Ser udovici cara Dušana,
carici Jeleni, da preko nje i ćesara Uglješe potraži pomoć od Srba, i ujedno
da povede pregovore o izmirenju Carigradske i P. P. Slučaj je međutim hteo
da se Kalist uskoro razboleo i umro u Seru. Opasnost od Turaka i ovaj
boravak i smrt Kalistova među Srbima ublažili su zategnutost odnosa između
Srpske i Grčke crkve, te je sve više bilo dispozicije za konačno izmirenje.
— Smrću Kalistovom prekinute pregovore nastavio je despot Uglješa pod uticajem
grčkog sveštenstva, pošto se proglasio samostalnim gospodarem srpske i
dramske oblasti. On je 1368. sve eparhije u svojim oblastima izdvojio
iz P. P. i povratio ih pod jurisdikciju carigradskog patrijarha, koji
je dramskog mitropolita postavio za svoga namesnika ili egzarha u Uglješinoj
državi. Izgleda da pećki patrijarh Sava IV nije hteo pristati na tu transakciju,
te su pregovori o tome trajali tri godine, ali bez rezultata. Stoga je
ugovor o izmirenju sklopljen samo sa Uglješom, i patrijarh carigradski Filotej
dao ga je svečano objaviti u Seru maja 1371, posle povratka cara Jovana
Paleologa sa Zapada, gde je tražio pomoć od Turaka i papi obećao primanje
unije sa Rimskom crkvom. Uglješa Je ubrzo posle toga, zajedno sa bratom
Vukašinom, poginuo na Marici 26. 9. 1371. Provale Turaka u južne srpske
oblasti posle ove pogibije i teške nesreće koje su zatim jedna za drugom
stizale srpski narod, naročito posle smrti cara Uroša, pojačavale su u
narodu i kod mnogih sujevernih predstavnika Srpske crkve uverenje da su
sve to posledice prokletstva, te su neki pisci, toga i docnijeg vremena,
osuđivali cara Dušana što se samovlasno proglasio carem i postavio patrijarha,
a nije ostavio onako kako je Sv. Sava uredio. Ipak se teret prokletstva
naj[j]ače osećao među mnogobrojnim srpskim kaluđerima u Sv. Gori, koji
su živeli izmešano s Grcima, jer Grci nisu hteli, a ni smeli, da služe
ri da se pričešćuju sa Srbima, ostalim pod anatemom, naročito posle Maričke
pogibije, kada je sva Sv. Gora ponovo došla pod vlast Vizantije. Stoga
su srpski svetogorski kaluđeri uzeli inicijativu da se skine prokletstvo
sa Srpske crkve i Carigradska se patrijaršija konačno izmiri sa P. P.
Glavni pokretač te akcije bio je svetogorski starac Isaija, rodom iz Polimlja.
Pošto je spremio teren u Carigradu, on je 1374. otišao knezu Lazaru, kao
najuglednijem srpskom gospodaru toga vremena, i obavestio ga o potrebi
izmirenja. Knez je shvatio Isaijinu brigu i poslao ga patrijarhu Savi IV.
Ali je srpski patrijarh i sada jedva dao svoj pristanak, smatrajući kletvu
nepravednom i zlobnom grčkom osvetom. Dobivši pristanak od patrijarha
i od najmoćnijeg gospodara srpskog, Isaija je dobio ovlašćenje i od Lazarevog
državnog sabora da sprovede izmirenje Grčke i Srpske crkve. Snabdeven darovima,
Isaija je, u pratnji bivšeg prote Sv. Gore Teofila i još trojice kaluđera,
otišao u Carigrad. Car Jovan Paleolog i patrijarh Filotej, sa celim svojim
saborom, primili su lepo ovo izaslanstvo svetogorskih kaluđera, i posle
kratkog savetovanja odlučeno je da se skine prokletstvo, kako sa bivših
careva i patrijaraha srpskih tako i sa svih živih i mrtvih članova Srpske
crkve, da se prizna kanoničnost potpuno samostalnog i nikom nepodvlašćenog
srpskog patrijarha i da se za sve to traži samo obveza: da Srbi, ako opet
ojačaju i uzmu grčke oblasti, neće više zbacivati s prestola grčke mitropolite
i episkope koje zateknu u osvojenim oblastima. O svemu tome načinjen je
akt (tomos) i određeno je da sa svetogorskim izaslanicima idu u Srbiju
carigradski jeromonasi Matej i Mojsej, koji će svečano objaviti izmirenje
Carigradske i P. P. Poslanici su početkom 1375. došli u Prizren, gde je
tada stanovao patrijarh, i tu na svečanoj liturgiji proglasili izmirenje.
Biograf patrijarha Save IV, koji je u to doba (29. 4. 1375) umro, završuje
opis toga događaja rečima: I bi radost velika i veselje, jer se spojiše
udovi sa glavom, i crkva opet dobi svoje blagoljepije.
Prizrenskim aktom 1375. izvršeno je izmirenje Grčke i Srpske crkve, ali
u samoj P. P. nije više bilo pravoga mira i reda. Sa padom državnog jedinstva
opadala je i gubila se moć i Srpske crkve. U rascepkanim i često zavađenim
srpskim državicama nije moglo ni u crkvenoj upravi biti sve povoljno. Stoga
su na visoka crkvena dostojanstva češće dolazili i takvi ljudi koji ni
srcem ni umom nisu bili dorasli svome pozivu, te su separatističke težnje
svojih političkih gospodara prenosili i u crkvu. Jasno je bilo da je sa
padom državnog jedinstva palo i crkveno jedinstvo, iako je pećki patrijarh
po imenu i dalje važio kao vrhovni poglavar cele Srpske pravoslavne crkve
po svima srpskim oblastima Dušanove i Uroševe carevine. To se naročito
jasno pokazalo prilikom izbora novog patrijarha, posle smrti Save IV.
Dotle je patrijarha birao državni sabor sa svojim vladaocem; sada je,
međutim, bilo više vladalaca. Stoga je učinjen sporazum između kneza Lazara
i Đurđa Baošića, gospodara Zete i Peći, da patrijarha izbere sabor samih
arhijereja i igumana iz svih srpskih oblasti, bez uticaja državnih gospodara
i njihove vlastele. Sa tim zadatkom sabor se sastao u Peći, krajem septembra
1375, ali dugo vremena nije moglo doći do sporazuma. Mnogi predstavnici
crkve, sledeći separatistički duh tadanje svetske vlastele, pokušavali
su i na ovome, čisto crkvenom, saboru, da proture svoje lične ili provincijalne
interese. O opštim interesima nije se vodilo računa. Stoga su se, posle
mnogo prepirke, članovi sabora složili na predlog da za pećkog patrijarha
izaberu jednog pustinjaka, čuvenog starca Jefrema. Jefrem je osetio svu
težinu položaja, i tek na veliko navaljivanje sa svih strana primio se izbora
3. 10. 1375. Ali je on već oko 1382. morao napustiti patrijaraški presto
i povukao se ponovo u svoj osamljeni pustinjački život.
Posle kosovske katastrofe (1389), za vlade Stevana Lazarevića, koji je
uspeo da najveći deo srpskih zemalja okupi pod svoju vlast, nastupile su
bolje prilike za P. P. Istina, patrijaršija je izgubila sve episkopije
u južnim oblastima, koje su, sa padom pod Turke, došle pod jurisdikciju
Ohridske arhiepiskopije, štaviše, i sedište patrijaraha od sada je bilo
više u Žiči nego u Peći, ali je ipak ugled njihov u sređenijim državnim
prilikama znatno ojačao. U isto vreme počeo je ponovo da oživljava i duhovni
život u P. P., da se razvija crkvena književnost, arhitektura i ostale
grane umetnosti. Tada je Srbija, a s njom i P. P., postala utočište i stranih
učenih i drugih kulturnih ljudi sa istoka i juga, koji su pred Turcima
morali napustiti svoju otadžbinu i potražiti povoljniji teren za svoj rad.
Ali se i ovde, sa pomeranjem državnog i crkvenog centra na sever, i cela
duhovna i materijalna kultura kretala u tom pravcu, prema Savi i Dunavu,
dok je ranije, za Nemanjića, glavna njena snaga bila u centralnim i južnim
oblastima srpske zemlje. Despot Stevan preneo je svoju prestonicu iz Kruševca
u Beograd, obnovio je njenu Mačvansku mitropoliju, sagradio je u Beogradu
veliki manastir sa bolnicom i crkvom, u koju je iz Kruševca preneo mošti
sv. Petke (Paraskeve) i carice sv. Teofanije. Te mošti dobila je 1398.
u Vidinu njegova mati, kneginja Milica, sa Uglješinom udovicom, Jefimijom,
od sultana Bajazita. Glavnu svoju zadužbinu Stevan je podigao u Resavi.
To je manastir Manasija, koji je ogradio čitavim gradom za odbranu. U
taj manastir dovedeni su obrazovani kaluđeri sa raznih strana da prepisuju,
prevode i ispravljaju crkvene knjige. To su čuveni resavski prevodnici,
čija su dela od 15. do 17. veka bila od velikog uticaja ne samo među Srbima
nego i među Bugarima. Stevanov naslednik, despot Đurađ Vuković, pošto
je Beograd morao da preda Mađarima (1427), sagradio je na Dunavu nov grad
Smederevo (1430) i u njega dao preneti u Carigradu nabavljene mošti sv.
Luke jevanđeliste. Uz to je Smederevo postalo sedište mitropolita obnovljene
Braničevske mitropolije, a oko 1456, kada je i Žiča pala pod Turke, i
poslednji srpski patrijarh samostalne srpske države Arsenije II stanovao
je u Smederevu, u tom poslednjem utočištu srpske srednjovekovne države i
crkve, prosvete i kulture.
Sa propadanjem srpske državne samostalnosti uporedo se gasila i samostalnost
P. P. Sve oblasti P. P., koje su Turci postepeno osvajali, oduzimane su
od nje i podvrgavane jurisdikciji Ohridske arhiepiskopije, čiji je arhiepiskop
živeo pod turskom vlašću već od kraja 14. veka. Na nekoliko godina pred
konačni pad Smedereva pod Turke (1459), obe patrijarhove rezidencije,
Peć i Žiča, nalazile su se van granica Srbije, te je despot Đurđe Branković,
posle smrti patrijarha Nikodima II ili odlaska njegova za ohridskog arhiepiskopa,
bio prisiljen da pita carigradskog patrijarha Genadija Sholarija da li
se može postaviti novi arhiepiskop i patrijarh i u tom slučaju ako nije
više u njegovoj državi mesto koje je dotle bilo katedra arhiepiskopa i
patrijarha? Sholarije je odgovorio: Vladalac mesta i sabor episkopa mogu
postaviti arhiepiskopa i patrijarha, iako ne postoji mesto u kome je ranije
bila njegova katedra; samo u novom mestu gde se bude nalazio arhiepiskop
i patrijarh ne može postojati drugi episkop. Tako je poslednji patrijarh
u samostalnoj srpskoj srednjovekovnoj Srbiji, Arsenije II, po svoj prilici
ranije bio mitropolit smederevski, i njegova je patrijaršija obuhvatala
samo krajeve Srbije severno od Kruševca i Zapadne Morave. Sve ostalo bilo
je pod Ohridskom arhiepiskopijom.
Kada je Smederevo palo pod Turke 1459, i kada je, uskoro zatim, umro
patrijarh Arsenije II (oko 1463), vlast Ohridskog arhiepiskopa mehanički
se proširila i na taj još zaostali deo nekadašnje P. P. Ipak, izgleda da
su neko vreme hercegovački ili mileševski mitropoliti smatrani kao zamenici
pećkog patrijarha, jer se pokatkad u zapisima iz prve četvrti 16. veka
za njih kaže da drže presto Sv. Save. Nešto docnije, 1530—1541, činio je
energične pokušaje smederevski mitropolit Pavle da obnovi autokefalnu
P. P., pa je neko vreme, pomoću turskih vlasti, uspeo da ovlada i samom
Peći i učini da ohridski arhiepiskop Prohor, koji ga je gonio i ometao
u njegovoj težnji, bude zatočen. Ali, kada je Prohoru pošlo za rukom da
se oslobodi tamnice, uspeo je da konačno suzbije Pavlovu akciju: 1541.
saborno ga je prokleo i lišio episkopskog čina, kao i sve one koje je
Pavle rukopoložio na razna crkvena dostojanstva, radeći na novoj organizaciji
P. P. Tako je ponovo cela Srpska crkva došla pod vlast Ohridske arhiepiskopije,
ali samo za kratko vreme.
Već za prvih turskih provala u oblasti P. P. popaljeni su i porobljeni mnogi
manastiri i crkve, naročito po gradovima i u blizini glavnih puteva. Kada
su Turci konačno osvojili sav teritorij P. P., tada su postepeno sve veće
i lepše crkve i manastire po gradovima pretvorili u džamije, ili ih razoravali
pa od njihova materijala gradili sebi bogomolje, mostove, gostionice i druge
javne zgrade. Tako su npr. od mitropolitske crkve i manastira u Beogradu
načinili bezisten i karavanseraj. U Skoplju su takođe porušili sve stare
srpske crkve, te se nijedna od mnogih crkava iz doba Nemanjića nije očuvala
ni kao džamija. Srbima su Turci ostavljali samo male i trošne crkvice i
kapele, bez zvona i krstova. Putnici kroz naše krajeve u 16. veku zabeležili
su da su u Nišu tada videli 7 džamija, a samo jednu malu drvenu crkvu.
U Sremskoj Mitrovici bilo je 17 džamija, a nijedna crkva itd. Ni opravka
starih crkava nije se dopuštala bez velikog mita, pa i tada često samo
sa materijalom od stare crkve. Zvona su Turci poskidali gde god su ih
našli, te se u crkve pozivalo samo drvenim klepalima i gvozdenim zvečkama.
Crkvene dragocenosti su razgrabljene i upropaštene, tako da je npr. putnik
Gerlah 1578. u beogradskoj prestoničkoj crkvi našao putir, diskos i svećnjake
samo od drveta. Gotovo sva sela i zemlje, metohije, koje su srpski vladaoci
i vlastela darivali svojim zadužbinama za izdržavanje, Turci su uzeli i
pretvorili u svoje spahiluke i vakufe. Jedva je poneki veći manastir u
zabitnijem kraju uspeo da kod sultana izdejstvuje pravo na uživanje bar
najmanjega dela svojih pređašnjih dobara. Većina manastira je sasvim opustelo,
jer kaluđeri, koje Turci nisu pobili, nisu mogli podnositi namete i nasilja,
te su se razbegli koje u Sv. Goru, a koje u vrleti i planine.
Tu, daleko od turskih očiju, uz pomoć pribeglog naroda, gradili su oni
male crkve i manastiriće, obično kraj kakvog gorskog izvora ili rečice,
da se oko njih može narod slobodnije okupljati. Nemajući imanja, oni su se
izdržavali većinom od milostinje koju su od naroda dobivali, te su radi
toga često odlazili „u pisaniju", da kupe milostinju po raznim krajevima
našega naroda, docnije i u druge pravoslavne zemlje, naročito u Rumuniju
i Rusiju, odakle su pojedini vladaoci i vlastela katkada slali i veće
darove u dragocenostima i novcu.
— Parohijsko sveštenstvo je takođe mnogo prepatilo od Turaka. Stoga ih
je malo bilo, te neka sela i desetinama godina nisu viđala sveštenika.
Rađalo se, živelo i umiralo bez crkvenog blagoslova, bez tajni i obreda.
U selima gde je bilo sveštenika, nosili su se oni kao i ostali seljaci;
razlikovali su se od njih samo popovskom kapom. Ako nisu znali kakav zanat,
oni su orali i kopali zemlju kao i drugi težaci. Putnici iz toga doba zabeležili
su da su i po većim mestima viđali sveštenike bosonoge i odrpane, pri
pogrebima i drugim obredima. Varoški sveštenici živeli su nešto bolje.
Oni su se obično bavili kakvim zanatom. Tako je npr. beogradski prota
krajem 16. veka bio po zanatu bojadisač, jer od malih parohijskih prihoda
nije mogao živiti. Po zakonu su Turci priznavali slobodu veroispovesti,
ali su u praksi svim silama nastajali da sve ono što je imućnije i uglednije
u narodu primi njihovu veru. Za prost narod nisu se toliko otimali, jer
su im trebali podanici, raja koja će harač plaćati i sve druge terete
snositi od kojih su muhamedovci bili oslobođeni. Ali, ko bi naneo ma i
najmanju uvredu Muhamedovoj veri, ili bi ga potvorili da je to učinio,
taj se morao poturčiti ili poginuti u mukama. Pomenućemo samo slučaj sa
zlatarskim pomoćnikom Đorđem Kratovcem, Srbinom iz Kratova, koji je 1515.
u Sofiji živ spaljen jer se nije hteo odreći Hrista. Takvi primeri čelične
izdržljivosti i verskog junaštva mnogo su uticali na narod. Mnogi su roditelji,
da bi sačuvali svoju decu od prisilnog ili dobrovoljnog otpadništva od
vere pisali im neizbrisive krstove na čelu, prsima ili rukama. Kod vlaških
(pastirskih) žena i devojaka u Južnoj Srbiji vide se i danas još ti tetovirani
krstovi među obrvama na čelu.
Karakteristično je da se na teritoriji P. P. i u to tako teško doba,
kada nigde nije bilo ni političke ni crkvene samostalnosti i kada su upropaštavane
sve ranije kulturne tekovine, osećao još dosta snažan duhovni život i
rad na crkvenoj pismenosti. Štaviše, Srbi su među prvim narodima, i u
tako teškim prilikama, pohitali da iskoriste izum štamparije. Prva srpska
štamparija osnovana je u manastiru pri mitropoliji na Cetinju 1493, i zatim
u Mlecima 1519. Goraždi, Gračanici na Kosovu, Mileševi, Skadru, Beogradu
itd. Iako su te prve srpske štamparije bile kratkog veka (1493—1566),
ipak su one dosta koristile ne samo Srpskoj crkvi nego i Rumunskoj, Bugarskoj
i Ruskoj. Sem toga, među Srbima se još i tada nalazilo toliko spremnih
književnih radnika da su im Rusi poručivali pisanje službi i pohvala za
svoje svetitelje. Tako se npr. zna da je oko 1532—1538. naročiti poslanik
došao iz Rusije u Srbiju crnoriscu Anikiti, zvanom Lav Filosof, i on je
napisao tri pohvalne reči ruskim svetiteljima prema podacima dobivenim
od poslanika.
U vezi sa tim duhovnim životom bila je i stalna težnja da se obnovi crkvena
samostalnost i organizuje jedna institucija koja će okupiti u jednu duhovnu
zajednicu sve pravoslavne Srbe pod turskom vlašću. Raniji neuspesi u tome
pravcu doveli su do povoljnih rezultata u početku druge polovine 16. veka.
Tada se na sultanovom dvoru u Carigradu nalazio, već u vrlo uglednom položaju,
poturčeni Srbin Hercegovac Mehmed Sokolović, potonji veliki vezir Sulejmana
Veličanstvenog. Mehmedovom intervencijom pošlo je za rukom njegovom rođaku
Makariju, ranijem hilandarskom kaluđeru, da 1557. dobije od sultana odobrenje
za obnovljenje samostalne P. P. Ohridski arhiepiskop bio je nemoćan da išta
preduzme protiv ove akcije, koja je imala tako moćnog zaštitnika na sultanovom
dvoru. Za prvog patrijarha obnovljene P. P. postavljen je sam Makarije.
U sastav obnovljene P. P. ušle su tada ne samo sve srpske oblasti, koje
su i za careva Dušana i Uroša bile sastavni deo njezin, nego i sve druge
oblasti u kojima su Srbi živeli pod raznim gospodarima ili su ih naselili
emigracijama za vreme turske invazije. Tako je obnovljena P. P., pored
svoga starog teritorija u Južnoj i Severnoj Srbiji i Crnoj Gori, obuhvatila
još dve eparhije u današnjoj Bugarskoj (Ćustendil i Samokov), celu Bosnu
i Hercegovinu sa Dalmacijom, Srem i Slavoniju sa Hrvatskom, Banat i Bačku
sa Baranjom, sve do više Budima, Temišvara i Arada, gde su se, bežeći pred
Turcima, naselili mnogi pravoslavni Srbi. Ohridskoj arhiepiskopiji ostale
su samo oblasti južno od Tetova, Skoplja, Velesa i Štipa (Ohrid, Bitolj,
Prilep, Kavadar i Strumica od današnjih naših gradova na jugu Kraljevine).
Tako su prvi put gotovo svi Srbi došli u jednu narodno-crkvenu zajednicu,
koja je stekla vanrednih zasluga ne samo za očuvanje i proširenje pravoslavlja
nego i za održanje i razvijanje srpske nacionalne svesti, a sa njom i za
ostvarenje državnog ujedinjenja u današnjoj Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca.
Patrijarh Makarije pristupio je odmah uređenju svoje patrijaršije u smislu
prava i povlastica koje su imali i carigradski patrijarsi u Turskoj. Ta
prava i povlastice priznavali su srpskog patrijarha ne samo vrhovnom duhovnom
poglavicom u oblasti P. P. nego, u neku ruku, i svetovnim starešinom svoga
naroda. Peć je ponovo uzeta za sedište srpskih patrijaraha, obnovljene
su mnoge opustele eparhije i podignuto je nekoliko novih, naročito po
Ugarskoj i Slavoniji. Zapusteli, orobljeni i popaljeni manastiri počeli
su se opravljati i puniti kaluđerima; a podizani su i novi, naročito u
Severnoj Srbiji pod planinama Ovčarom i Kablarom, po Bosni, Sremu, Ugarskoj,
Slavoniji i Hrvatskoj. Uskoro se umnožio i broj prepisivača crkvenih knjiga,
pošto su štamparije, silom teških prilika, morale prekinuti svoj rad.
Od tih prepisivača sačuvano je vrlo mnogo i umetnički izrađenih rukopisa
po raznim srpskim krajevima i mnogim stranim bibliotekama. Pod uticajem
Makarijeve akcije uopšte zastrujao je nov život po celom srpskom narodu
i dobio je poleta.
Posle Makarijeve smrti (1574) njegovi naslednici počeli su postepeno
da se zanose i mišlju o političkom oslobođenju od Turaka. Patrijarh Jovan
(1592—1614) stupio je radi toga u odnose sa zapadnim vladaocima. Za njegovo
vreme, početkom 1594, podigli su banatski Srbi, pod duhovnim vodstvom
vršačkog episkopa Todora, ustanak protiv Turaka, noseći na zastavama lik
Sv. Save; ali ne dobivši pomoći morali su kapitulisati i seliti se u Erdelj.
1597. podigao je u Hercegovini ustanak znameniti vojvoda Grdan, pomagan
od hercegovačkog mitropolita Visariona. I taj je ustanak ugušen, ali se
od toga doba javljaju sve više uskoci i hajduci, koji stalno uznemiruju
Turke i pripremaju teren za oslobođenje. U velikoj težnji za oslobođenjem
naroda od Turaka pećki patrijarsi i pojedini njihovi episkopi stupali su
često u prijateljske odnose i sa rimskim papama, koji su u to doba i docnije
često podsticali zapadne vladaoce na krstaški rat protiv Turaka, ali su
patrijarsi i direktno pregovarali sa pojedinim zapadnim kneževima i vladaocima.
Od svih tih pregovora nije bilo ništa, jer su tada i na zapadu političke
prilike bile vrlo nepovoljne, te niko nije mogao pristupiti akciji za proterivanje
Turaka. Stoga je patrijarh Pajsije Janjevac (1614— 1647), koji je neko
vreme i sam vodio pregovore sa Rimom, počeo obraćati veću pažnju na pravoslavnu
Rusiju, i sa njom je došao u vezu, prvo preko vršačkog mitropolita Antonija
(1632), a zatim preko skopskog mitropolita Simeona, koji je 1641. otišao
u Moskvu i izradio carsku darovnicu katedralnoj crkvi P. P. Patrijarh
Gavrilo I (1648—1655), pozvan u političkoj misiji od moldavskog vojvode
Mateja Besarabe da posreduje za mir između njega i hetmana Bogdana Hmeljnickog,
prešao je docnije i lično u Rusiju, ali su ga Turci radi toga, kad se
vratio, uhvatili, zatočili i pogubili 30. 8. 1659.
Najživlje učešće u radu na oslobođenju Srba od Turaka imali su patrijarsi
Arsenije III Crnojević (1674—1690) i Arsenije IV Jovanović (1725—1739).
Austrijski nastup, pomoću srpskih ustanika, u Južnoj Srbiji 1689. i njihovo
osvojenje Skoplja, Prizrena i Peći odlučilo je patrijarha Arsenija III da
se pridruži austrijskoj vojsci i da pozove narod na borbu s Turcima za
oslobođenje. Ali austrijski neuspesi prisilili su ga, početkom 1690, da
se, sa patrijaraškim dragocenostima, sa episkopima, kaluđerima i nekoliko
desetina hiljada naroda, ukloni pred turskom osvetom, jer su se Turci,
u ogorčenju na raju, koja se na njih digla, grozno svetili svakom Srbinu
ustaniku koji bi im pao u ruke. Stoga su tada opusteli mnogi krajevi,
naročito oko Peći, Prizrena i Prištine, koje su uskoro Arnauti naselili.
Mnoga srpska sela, crkve i manastiri propali su i uništeni su tom prilikom.
Obezglavljenu P. P. spasao je tada od propasti novi patrijarh Kalinik
I Skopljanac (1691— 1710), koji je uspeo da umiri Turke. Ali život je bivao
sve teži, naročito posle 1737, kada je, za vreme novog austrijsko-turskog
rata 1737—1739, pod pritiskom teških prilika, u želji za oslobođenjem, podigao
ustanak i patrijarh Arsenije IV, pa posle neuspeha sa nešto naroda jedva
živ izbegao pod austrijsku vlast.
Od tada Turci nisu imali više vere u Srbe, te su u sporazumu sa carigradskim
patrijarsima počeli postavljati Grke za pećke patrijarhe. Prvi Grk patrijarh
P. P. bio je Vićentije III Karadža, koji se spominje kao srpski patrijarh
do 1746, docnije kao halkidonski mitropolit, i najzad 1760. kao carigradski
patrijarh. Grci patrijarsi postavljali su i za episkope mahom Grke, te
su zajedno globili srpski narod i pljačkali crkve i manastire. Uticaj Grka
fanariota učinio je da su se od tada i na pećkom patrijaraškom prestolu
vrlo brzo menjali patrijarsi, kao što je to već od 17. veka bio običaj
na carigradskom i ohridskom prestolu. Stoga se za nepune tri decenije,
posle bekstva patrijarha Arsenija IV od 1737. do 1766, na pećkom prestolu
izmenilo 10 patrijaraha, 5 Grka i 5 Srba. Sve je to učinilo da je ugled
pećkih patrijaraha u drugoj polovini 18. veka sasvim pao, i da se P. P.
silno zadužila državnoj blagajnici i privatnim poveriocima. To teško stanje
P. P. iskoristio je energični carigradski patrijarh Samuilo I (1763—1768)
za svoje ciljeve, i spremio je teren da ukine autokefalnost P. P. i da
svu njenu oblast podvrgne svojoj jurisdikciji. Poslednji Srbin pećki patrijarh
bio je Vasilije Brkić, rodom iz Sremskih Karlovaca (1763—1765). Njega su
Grci optužili pred turskim vlastima kao uhodu i izdajnika, te je aprila
1765. poslat u zatočenje na ostrvo Kipar, a na njegovo mesto poslat je iz
Carigrada Grk Kalinik II. Ovaj je uskoro, po sporazumu sa carigradskim
patrijarhom Samuilom I, podneo ostavku i, opisavši teško materijalno stanje
P. P., zajedno sa ostalim Grcima episkopima P. P., predložio sultanu da
se P. P. ukine i sjedini sa Carigradskom. Samuilo je uspeo da uveri sultana
da je ukidanje P. P. i njeno sjedinjenje sa Carigradskom patrijaršijom potrebno
i iz državnih interesa, jer će državna blagajnica moći uredno dobivati
propisani danak za P. P. i uterati sav zaostali dug, a uz to će Grci episkopi
umeti bolje čuvati Srbe u vernosti sultanu nego njihovi episkopi, koji su
uvek pokazivali sklonost austrijskom ćesaru i ruskom caru. Pred takovim
razlozima sultan Mustafa III je 13. 9. 1766. izdao ferman kojim se ukida
P. P., s tim da sav njen dug plati Carigradska patrijaršija i ubuduće,
odvojenom sumom od svoga danka, redovno plaća godišnji danak, razrezan
na teritorij ukinute P. P.
Posle ukidanja P. P. svi njeni mitropoliti i episkopi srpske narodnosti
skinuti su sa svojih katedara, a na njihova mesta su postavljeni Grci, koji
su brzo od srpskih crkava, sveštenstva i naroda naplatili dug i danak
P. P., pa zatim pokupili darove za Carigradsku patrijaršiju i obogatili
sebe. Srpski mitropoliti i episkopi ukinute P. P., njih devet (štipski,
samokovski, skopski, niški, novopazarski, užički, hercegovački, bosanski
i beogradski), molili su, preko crnogorskog vladike Vasilija Petrovića,
zaštitu Ruske crkve i države, i tražili su da se P. P. održi. Ali se tada
na ruskom dvoru radilo na tzv. grčkom projektu (na obnovljenju Vizantije),
i srpski vapaji su ostali bez uspeha. Grci su, međutim, odmah uzeli vlast
u svoje ruke na teritoriji ukinute P. P. Patrijarh Vasilije Brkić otišao
je u Rusiju, gde je umro 1772, a Srbi episkopi ostali su delom u zatočenju,
delom su se sami povukli u Sv. Goru ili druge manastire, i pomrli su kao
izgnanici. Njihova mesta zauzeli su gotovo sami Grci. A da bi se sasvim
zatro i trag P. P., u Peći nije postavljen episkop, već je patrijaraški
manastir, sa celom starom Hvostanskom eparhijom, potčinjen prizrenskom
mitropolitu.
Patrijarhe u obnovljenoj P. P. birao je zbor srpskih mitropolita, episkopa,
igumana i drugih crkvenih i narodnih predstavnika. Izabranog je sultan
beratom utvrđivao. Da se spreče zloupotrebe i neredi posle smrti patrijarhove,
neki su patrijarsi još za svoga života, u dogovoru sa crkvenim i narodnim
predstavnicima, birali sebi naslednika. Tako je postupio već prvi patrijarh
Makarije, ustupivši još za života svoj presto Antoniju. Slično je učinio
u 17. veku i Maksim sa Arsenijem III, a u 18. veku Mojsije Rajović sa
Arsenijem IV. No za ratnih i drugih neredovnih prilika i sami su Turci,
a docnije carigradski patrijarsi u sporazumu sa Turcima, postavljali pećke
patrijarhe. Patrijarsi su imali dužnost da za svoje imenovanje polože u
državnu blagajnu 2.000 dukata (u 16. veku), i uz to da daju propisani
godišnji danak na P. P. (od 100.000 groša u 18. veku). Sem toga, prilikom
svake promene na carskom prestolu morali su i patrijarsi, kao i svi državni
činovnici, obnavljati berate na svoje dostojanstvo i zato plaćati posebnu
taksu. Kao vrhovne narodne starešine i u svetovnim poslovima, patrijarsi
su bili odgovorni sultanima i za vernost i odanost podanika svoje vere.
U početku 17. veka pećki su patrijarsi imali neko vreme pod svojom vlašću
oko 40 mitropolija i episkopija, ali za ratova i raseljavanja narodnog,
tokom 17. i 18. veka, propala je gotovo polovina tih eparhija. Stoga je
posle Mira kod Požarevca 1718, kada je Austrija dobila i veliki deo Severne
Srbije, bilo samo 22 srpske eparhije. Samo 10 od toga broja potpadalo
je direktno pod P. P., a 12 pod nešto docnije (1726) udruženu Beogradsko-karlovačku
mitropoliju pod austro-ugarskom vlašću. Beogradskim mirom (1739) postali
su Dunav i Sava severne granice između Turske i Austrije, pa ujedno i
između P. P. i Karlovačke mitropolije. Od tada pa do konačnog ukidanja
P. P. je imala 13 eparhija, i to: 6 u Srbiji (Beograd, Valjevo, Niš, Novi
Pazar, Prizren, Skoplje i Štip), po 2 u današnjoj Bugarskoj (Đustendil(!)
[Ćustendil] i Samokov) i Bosni (Sarajevo i Zvornik), a po 1 u Crnoj Gori
(Cetinje) i Hercegovini (Mostar).
Kao vrhovne crkvene starešine, patrijarsi su imali gotovo neograničeno
pravo da u smislu kanonskih propisa upravljaju celom Srpskom crkvom u granicama
P. P., da postavljaju i zbacuju mitropolite i episkope, da nadziru njihov
rad i da im sude za prestupe. To je obično činjeno u sporazumu sa Arhijerejskim
saborom, koji se jedanput ili dvaput godišnje sastajao. Ali su pojedini
patrijarsi obavljali sve to i sami. Bivalo je, međutim, slučajeva da su
za episkope postavljani i izbranici samog naroda i sveštenstva pojedinih
eparhija. Patrijarh je i inače sazivao episkope na savet, a po potrebi
i narodne prvake. Sa njima je odmeravao porez na narod, od koga se imao
plaćati patrijaraški harač sultanu; sa njima je većao i zaključivao o svima
važnijim crkvenim i narodnim, prosvetnim i kulturnim potrebama. Iz toga
običaja razvili su se docnije srpski crkveno-narodni sabori u Karlovačkoj
mitropoliji pod austro-ugarskom vlašću. Za jačanje verske i narodne svesti
od osobite je koristi bio običaj da patrijarsi lično pohađaju svoju patrijaršiju,
te da zalaze i u malena sela, da služe svečana arhijerejska bogosluženja,
da čitaju narodu molitve, uče ga i savetuju. A narod ih je zato darivao
stokom, ćilimovima, čarapama i drugim proizvodima. Na svojim pohodima
patrijarsi su jašili na konju, bogato ukrašenom; u levici su držali uzdicu
a desnicom su blagosiljali narod, koji je pred njima padao na koljena. Pred
patrijarhom su đakoni nosili veliki patrijaraški krst, a za njim žezao.
U običnim prilikama patrijarha su pratila po dva kavaza (oružane sluge),
a kada je išao u pastirsku posetu u narod imao je veliku oružanu pratnju
na konjima i pešice. Narod se odnosio prema patrijarhu sa strahopoštovanjem
i bojao se naročito njegove kletve (anateme), koju su oni bacali na nepokorne
i nepopravive grešnike, i davali ih svečano po crkvama proglašavati.
Kao svetovne narodne starešine (milet-baše), imali su patrijarsi i episkopi
pravo da sude i svetovnjacima, ne samo u bračnim, testamentskim i naslednim
poslovima nego i u mnogim drugim građanskim sporovima. Na takvim sudovima
obično se nastojalo da se parci izmire i nagode; ako to nije pošlo za
rukom, crkveni su se predstavnici, sem kazne globom i tamnicom, služili
i raznim drugim kaznama, pa i prokletstvom. Pri suđenju su se oslanjali
najviše na običajno pravo, a zatim na Krmčiju i Dušanov zakonik. Za izvršenje
presuda imali su i svoju policiju, kavaze. Kao narodne starešine patrijarsi
i njihovi episkopi bili su ujedno i glavni posrednici i zastupnici Srba
kod turskih vlasti, a po potrebi i njihovi zaštitnici od obesti nesavesnih
činovnika i spahija. U svetovnim stvarima patrijarsima je mogao suditi
samo carski sud u Carigradu, a po zakonu, bez njihova znanja i odobrenja,
niko nije smeo zatvoriti srpskog sveštenika. Ali je u turskoj administraciji,
naročito 17. i 18. veka, i u tome bilo velikih zloupotreba, pa je npr.
patrijarh Atanasije I, na privatnu tužbu jednog čoveka, držan zatvoren
u kuli Nebojši kod Beograda nekoliko meseci (1711). Patrijarsi su bili
zakoniti naslednici ne samo svih episkopa nego i svih Srba u P. P. koji
umru bez naslednika i bez testamenta. Postepeno je ušlo u običaj, naročito
kod Srba pod austro-ugarskom vlašću u 18. veku, da imućniji ljudi na samrti
zaveštaju za svoju dušu ponešto i P. P., koju su izbeglice uvek
poštovale, kao jedini ostatak nekadašnje slave i moći, te su joj slali
bogate darove, i pored strogih zabrana austrijskih vlasti, i po svojim
crkvama držali naročite kutije za kupljenje priloga u korist P. P.
Poznata su ova imena pećkih patrijaraha: Janićije II (6. 4. 1346—3.
9. 1354; crkva ga smatra svetiteljem), Sava IV (29. 11. 1354—29. 4. 1375),
Jefrem (3. 10. 1375—1382; takođe svetitelj), Spiridon (1382—1387), Danilo
Š (1389), Sava V (1398—7. 10. 1404), Danilo IV (1406), Ćirilo I (1407—1419),
Nikon (1420— 1435), Teofan (1446), Nikodim II (1446—1452), Arsenije II
(1457— 1463), zatim arhiepiskopi i mitropoliti, koji su držali presto
Sv. Save: Janićije (1506), Jovan (1508), Teodosije (1520), Marko (1524),
Pavle (1530—1541), Teofan i Josif (1544), a potom patrijarsi obnovljene
P. P.: Makarije (1557—23. 10. 1574), Antonije (1572—1575), Đerasim (1575—
1586), Savatije 1587, Nikanor, Jerotije (1589, 1591), Filip (1592), Jovan
(1592—14. 10. 1614), Pajsije (1614—1648), Gavrilo I Rajić (1648—1655—30.
8. 1659), Maksim (1655—1674—1681), Arsenije III Crnojević (1674—1690—28.
10 1706), Kalinik I Skopljanac (1691—16. 8. 1710), Atanasije I (6. 1. 1711—23.
4. 1712), Mojsije Rajović (6. 10. 1712—1725—1726), Arsenije IV Jovanović
(1725—1737— 18. 1. 1784), Janićije III Grk (1737—1746), Atanasije II Gavrilović
(1747—1. 4. 1752), Gavrilo II Sarajevac (1752), Gavrilo III Grk, Vićentije
Stefanović, Pajsije II Grk, Gavrilo IV Grk (1758), Ćirilo II (1759), Vasilije
Brkić (1763—1767—1772) i Kalinik II Grk (1765—1766).
Literatura: P. Rimski, Kratko je opisanije serpskih patrijaraha
(Letopis 1838); J. Gavrilović, Prostor srpske patrijaršije (Glasnik, 9);
J. Gavrilović, O našim pećskim patrijarsima (Glasnik, 19); M. Milojević,
Opšti list patrijaršije pećske (Glasnik, 35); I. Ruvarac, O katalozima
pećskih patrijaraha (Glasnik, 23); K. Jireček, Der Grossve7.ir
M. Sokolović und die serb. Patriarchen (Archiv für Slav.
Philologie, 9); I, Ruvarac, Nochmals M. Sokolović u. die serbischen
Patriarchen (Archiv, 10); I. Ruvarac, O pećskim patrijarsima od
Makarija do Arsenija III (Istina, 1888); J. Tomić, Pećski patrijarh Jovan
i pokret hrišćana (1903); St. Dimitrijević, Odnošaji pećskih patrijaraha
s Rusijom (Glas, 58 i 60); J. Tomić, Deset godina iz istorije srpskoga
naroda i crkve pod Turcima (Glasnik pravoslavne crkve, 1902); J. Tomić,
Patrijarh Arsenije III prema Mlečićima i ćesaru (Glas, 70); I.
Ruvarac, Odlomci o grofu Đorđu Brankoviću i Arseniju Crnojeviću
(1896);
R. Grujić, Pisma pećskih patrijaraha iz prvih decenija 18 veka
(Spomenik, 51); I. Ruvarac, Begstvo patrijarha Arsenija IV (Glasnik,
23);
I. Ruvarac, Memoari Vasilija Brkića o Balkanskom Poluostrvu (Spomenik,
10); R. Grujić, Sedam pisama pećskog patrijarha Vasilija Brkića (Spomenik,
51); St. Novaković, Crkveni vojvoda, Ostatak pećske patrijaraške hrisovulje
u jednom običaju (Godišnjica, 11); V. S. D., Dal' su bili Srbi ili
Grci mitropoliti što su molili za ukidanje pećske patrijaršije (Glas
istine, 1886); Đ. Vukićević, Da li se P. P. 1766 kanonički ukinula?
(1904); D. Ruvarac, O ukidanju P. P. i o njenom nasleđu (1904); V.
Pribićević, Akta o ukidanju P. P. (Bogoslovski glasnik, 1905); N.
Radojčić, Spomenici o ukidanju P. 77. (Bogoslovski glasnik, 1909);
I. Zeremski, Srpska patrijaršija (Glasnik Srpske pravoslavne patrijaršije,
1920); Lj. Stojanović, Srpska crkva u međuvremenu od patrijarha Arsenija
II do Makarija (Glas, 106); St. Dimitrijević, Kratak pregled istorije
P. P. (Spomenica ustoličenja patrijarha Dimitrija u Peći, 1924).
III, 371—379
Istorija
/ Ljudi / Duhovnost
/ Hramovi / Umetnost
/ Veze
Naslovna / Promena
pisma
Pećka
patrijaršija, Mitropolija crnogorsko-primorska i TIA Janus se zahvaljuju
svim institucijama i pojedincima koji su pomogli pravljenje ovog sajta
i elektronske biblioteke.
©
2001. Autorska prava na pojedinačne elemente sajta zadržavaju njihovi
autori i vlasnici, a na celinu TIA Janus. Umnožavanje materijala bez
dozvole nije dozvoljeno.
|
Preporučene
veze
|