Pomoc Promena pisma Pretraga Mapa Projekat Rastko - Boka
Zemlja
Istorija
Ljudi
Duhovnost
Umetnost
Kontakt

TIA Janus



Др Горан Комар

Излагање на промоцији књиге
"Савинске читуље новских фамилија"

У Херцег-Новоме, 29. октобра 2001. године

Читуље са именима јесу поменик неумрлих, који су жњели по узнемиреном пољу морскога свијета, морске пустиње великог свијета у средини теолошког протективног прстена све наше историје, који је још увијек чува у своме крилу којим окриљује све народе приврженике истини у Христосу, чије је име саопштено у јеванђелским читуљама. Горска пустиња динарског човјека и њено непомично поље уоквирено вршним горама са гробним гомилама које чувају најстарије читуље балканских Срба, јер им у европском средњем вијеку бијаху придодати безимени ликови, у коло ухваћени, а Пресветом Тројицом окриљени. Европски средњи вијек обиљежио је динарски човјек симболичним сабирањем цјелокупног сазнања историјског хода Средишњег свијета и тај је биљег распрострт по васцијелом Балкану, српски Генесис, којему још увијек нисмо нашли код да га прочитамо и сазнамо. Ова књига од стећака јесте књига Постања и она се напросто не може исписивати на туђој земљи. Она вјероватно сакрива име Божије, али и те како разговјетно открива име Сина и Дјејства и тројични врхунски знак. Онолико колико смо продрли у дубину и размјере чворишта знака крста, толико смо данас способни докучити заокруженост система вјеровања у којему је истакнут Творачки, Обдржавајући и Васкрсавајући принцип и прије историјске појаве Христа Спаситеља. Он је осветио морску пустињу и по њој су неумрли Срби купили знање и снагу за одржање својега народа и нама недостојнима пружили слику и исписани пут за наше народно васкрсење. Србин наиме има само једно народно име сачувано у имену једне бљештаве и сасвим надземне и надземаљске и надсвјетске силе која се у његовоме имену чита. А оно је старије од сваког најстаријег историјског имена словенскога. Онако како су стећци и њихова слова народне читуље првих Христових Срба, тако су и ове мале читуље њихов прворазредни и модерни продужетак у европском Новоме вијеку једне растерећене и рафинисане Христове науке која је у првим временима читуља, првим временима наших народних општих листова нашла пут до динарског човјека да је он пронесе кроз свој тегобни и опасни живот. Оне су, дакле, и оквир малене и сасвим сажете народне књиге Постања и књиге Избављења, оне носе знакове и значење творачке и васкрсавајуће снаге у старом балканском свијету који не памти обличје дунавских беочуга који нису ништа друго него веома, веома, стари панонски и дунавски стећци у преовладавајућим формама њихове панонске земље, коју обиљежава њено главно добро и њего главно обдржавајуће средство: ријека, као што су средњевјековни стећци начињени у преовладавајућим резантним формама планинске динарске земље. И панонски и динарски човјек носили су у себи незатомљиву потребу опонашања земаљских форми којима су уносили живот и лик и у томе обличју садржан је дјејствени принцип Милоша Милојевића у саставу и нераскидивом оквиру Тројичног Бога. Дакле, у слици основног природног тока градње преовладавајуће предјелне форме.

Читуља је родослов и преносива књига Постања и Избављења у отоманској пресији и перспективи ваздашњих помјерања по српском етничком оквиру у којима је наш народ преживио свој Нови вијек. Један народ везан за земљу и завичај од којега се тешко откидао и зато је поп Саво Накићеновић написао, у часу када је први пут поменуо ове савинске читуље, а бијаше то 1910. године, да је читуља све што је Србин собом носио када је морао погнут своју кућу напуштати. Она је била и преносива црква и малени гробник и поменик и свјетило на путу.

Све то у овим читуљама пренијели су херцеговачки Срби у Драчевицу када на измаку 17. вијека кренуше према Грахову и Ситници. Оне везаше херцеговачки и требињски 17. вијек и бокешки и новски 18. и 19. вијек. Али, не везаше нас који једва да знамо да је прота Саво 1910. године, у окупираној Боки, тражио да се ова збирка наштампа и објави. А она у педесет породица и родова помиње тројицу владика, једнога кандидата за владику, шесторицу архимандрита, двадесет јеромонаха, двадесет и девет монаха и монахиња, шеснаест свештеника и једнога ђакона. Уколико овај број није разлогом да вјерујемо да је Требиње и Драчевица у 17. и 18. вијеку расадник најснажнијих свештеника и апологета православне Цркве, шта би било разлогом? Најчистији ток народне историје, истрајност и снага земаљске и у земљи утемељене Цркве то је дјело ових чистих Срба који су створили темељ на којему ми још увијек живимо.

У шеснаест свештеничких фамилија, готово све читуље отпочињу требињским и херцеговачким јеромонасима и монасима, али и епископима, од савинских и топаљских Живковића, епископом Стефаном и епископом Симеоном, а од требесињских Паликућа епископом Авксентијем. Међу требесињским Аврамовићима, са тридесет свештеника и калуђера и шест калуђерица у роду, први је архимандрит требињски Георгије, а остали се рађаху у Боки.

И ова збирка читуља новских фамилија, свједочи везаност Новога и Требиња и она казује шта су новска исходишта, јер по њој, Нови произилази и ствара се у Захумљу. Наравно, у свему ономе што је вриједно о што данас можемо показати и изнијети Свијету.

Између шеснаест елитних родова и фамилија који су сви овдје стајали у 19. вијеку чак једанаест више овдје не стоји. Или су изумрли или расељени. И сада ове читуље постају наше обдржавајуће средство за уздржање и подизање наше дјеце јер уколико наш народ задржи свој народни државни и црквени оквир, он ће свакако изнова створити и своје народне школе у којима ће се писати и читати српска народна паметарница ослобођена од окупационих талога. И тада ће ови уписани великани говорити о земљи и слободи, о завичајној и непромјенљивој земљи у којој умрли граде њену надземаљску отаџбину, и слободи Истока који је сама слобода и који су они хранили и подупирали својим животима. Ова имена су имена оних херцеговачких свештеника и калуђера које је на своме путу кроз ову земљу сусрео руски дипломата Александар Гиљфердинг, али и енглески археолог Артур Еванс. И обојица, из различитих култура, вјера, у једном државном оквиру босанске и херцеговачке земље коју је она живјела у своме 19. вијеку, дошли до једнаких основних погледа на њен народ, и обојица, у својим дјелима, отворили иста питања.

Можда је ова збирка, и ова књига и опомена. И можда ће и она помоћи да се у бескрају времена које смо, проживјевши своју историју ми сами исписивали, пронађу и утврде оне тачке на којима се градио програм затирања и заборављања, програм уништења и фалсификовања. А разгледајући принос и отаческо предање старих Срба којему су читуље и општи листови највисочија нововјековна надградња у руци испруженој да дохвати до нас сусталих и гордих, те тачке не стоје далеко. Дубље у вријеме, даље у простор, бродите по пустињи Средишњег мора, или путујте по трагу неуморних приморских каравана, све ћете јаче осјећати домете и снагу најјаче српске динарске народне језгре коју је Свети Симеон подарио своме најдражем сину. И син се подигао у путу који су ова имена безпочетно и беспоговорно понављала и она се сама не би ни записала да се не створише прости записивачи којима и себе самога прибрајам.

Новској дјеци ово преписивачко дјелце посвећујем да се, када се приберу и окрену погледом по завичајном оквиру своје мале земље, сјете да се ништа у божанском току и усмјерењу људске историје не може људима мијењати, него само Богу уподобљавати. А они су дјеца највећих људи, колико су људи могли расти и у историји се указивати. Зато ће искључиво новска дјеца подићи свој град и метнути га у коло градова будућег вијека. Онога часа када његови нерођени житељи дотакну онај стари божански протективни прстен медитеранског свијета по којему су се кретали стари Новљани у свакоме дјелу и свакоме предузећу, сваком мишљу, и сваком слутњом, овај ће град изнова да нађе своје разломљене темеље.


// Пројекат Растко - Бока / Историја //
[ Промена писма | Претраживање | Мапа Пројекта | Контакт | Помоћ ]


© 2001. "Пројекат Растко - Библиотека српске културе на Интернету"; Технологије, издаваштво и агенција "Јанус"; као и носиоци појединачних ауторских права. Ниједан део овог сајта не смије се умножавати или преносити без претходне сагласности. За захтјеве кликните овдје.