Vladimir Stamenković

Recenzija rukopisa knjige "Slovenski Orfej i druge drame" Zorana Stefanovića, 1995.

Četiri komada, koji su izdavaču ponuđeni za publikovanje, [rani] dramski radovi Zorana Stefanovića, napisani su za vreme njegovog školovanja na Fakultetu dramskih umetnosti. Utoliko više iznenađuje zrelost s kojom on izlazi iz okvira realističke drame na koju bi mogli da ga upućuju i [tada] još nezavršeno studiranje i celokupna srpska dramska tradicija. Tu zrelost, Zoran Stefanović duguje u prvom redu tome što u sebi ima neotklonjivi nagon da se kad piše za pozorište ne ograničava samo na prikazivanje pojavnog, već i da teži da po svaku cenu dosegne i ono suštinsko, supstancijalno u čoveku i životu.

Ali, mada su u formalnom smislu, kao i u tematskom pogledu, ti komadi vrlo različiti, oni čine i veoma kompaktnu celinu: svi potiču iz ekspresionističkog nasleđa, u značenju koji je tom pojmu pridavan neposredno posle Prvog svetskog rata u Nemačkoj. Oni deluju kao da ih je napisao saputnik pisaca, koji su, u to vreme, sebe nazivali neopatetičarima, apstraktistima, eternistima, futuristima pa čak i aktivistima. Stav našeg pisca, drugim rečima, osećajno je prenaglašen: među raspoloženjima koja ga obuzimaju, dominiraju užas, potresenost, pobunjenost, vizionarski zanos. I Zoran Stefanović bi, poput Štadlera, mogao povodom njih da kaže: "Ja sam samo plamen, žeđ i krik i požar".

Otud i potiče poetika Zorana Stefanovića, sasvim disparatna u našem književnom prostoru. Po njemu, uloga dramskog pesnika je da bude prorok, da budi i obznanjuje, da buni i vodi. On ne sme da fotografiše; on mora da ima priviđenja. On ne slika, on oblikuje. On ne uzima premnogo iz stvarnosti, pa i ono što iz nje pozajmljuje služi mu kao građa za traganje za suštinom ljudi i pojava.

U jednom drukčijem pozorištu, više naklonjenom eksperimentisanju, stvaralačkom tragalaštvu, bar neki od ovih komada bi kod nas već odavno bili prikazani. Ovako, trebalo bi ih nekako sačuvati od zaborava, za budućnost, dabome u obliku knjige. I to je još jedan razlog zašto ih svakako treba dati u ruke čitaocima.

(Vladimir Stamenković je pozorišni kritičar
i profesor dramaturgije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu)

Glavna stranaSlovenski Orfej - pozorišna dramaSlovenski Orfej - radio-drama