Зоран Стефановић
Благи човек са осмесима: Скица за био-библиографију Момчила Рајина
Увод приређивача: О могућој поновљеној пустоловини
Тридесет година је добар збир: циклус сазревања ствари у људском свемиру. Осврнемо се и бистро видимо уназад, не само уске стазе којима смо ишли, него и ко нам је у путовањима био добри садруг, водич, пастир, окрепљење.
А у новом циклусу који управо дрма српску културу и поп-културу лако препознајемо и да нам је један од трајних садруга и онај благи човек с осмехом – Момчило Мома Рајин.
Урођена скромност овог београдског Банаћина увек је доводила до тога да га рефлектори и друштвена моћ заобилазе, али они који знају (а има их), осећају колико је високо и титраво духовно стабло које чини овај ликовни и музички критичар, теоретичар и историчар, уметник и издавач. Оплемењивач разних израза.
Зато сматрамо да је један од лепих приоритета српске културе да се Рајину – једном од очева нашег музичког Новог таласа, стрипа и данашње културне матрице – евидентира место на овој равни: укњижавањем богатог опуса, прављењем библиографија, проучавањем и разбистравањем шта се то у ствари и са аутором и са нама десило.
Нека овај текст – тек нишча фактографија – буде ведри позив на будућу пустоловину. Премотавање свих чуда света кроз Рајинове очи.
Момчило Рајин и један нови талас (1977-1989)
Јунак нашег текста је натурализовани Београђанин. Рођен је као Момчило, 23. фебруара 1954. у банатској Белој Цркви, где је завршио основну школу. У Београд се пресељава 1968, где похађа III београдску гимназију.
Студије на Филозофском факултету, одсек Историја уметности, завршава на време, 1978, дипломским радом „Рок графика“. Од тада је непрекидно у самој сржи наше културе, понекад бивајући и њена суштина.
Данас видимо да је година 1977. била од великог значаја за аутора. Поред одлуке да дипломира на поп-културној теми, Рајин баш пред крај студија почиње да сарађује и са предузећем „Дечје новине“ из Горњег Милановца, тада једним од југословенских издавачких гиганата. Неколико година пише музичке и ликовне критике за њихов часопис Џубокс, а затим постаје члан редакције, задужен за ликовни изглед магазина и прилоге на ту тему.
Трећи битан и истовремени стицај околности јесте да од 1977. Рајин ради и као хонорарни сарадник у Студентском културном центру у Београду, где организује на десетине концерата и изложби.
У годинама које долазе, млади историчар уметности објављује бројне есеје, критике, студије и интервјуе за елитне новине и магазине у целој СФРЈ: Старт, Полет, НИН, Књижевна реч, Студент, Студентски лист, Венац, Беорама… (Из тог периода је и његово учешће у филму Мише Радивојевића „Дечко који обећава“, 1981.)
Али, креативна жишка је и у њему тињала. Заједно са пријатељем и колегом са студија Слободаном Шајином, оснива 1981. уметнички дует „У маниру“ / „Aux maniere“. Имали су више самосталних и групних изложби графика, колажа и модификованих фотографија (Галерија Музеја савремене уметности - Београд, Студентски културни центар - Београд, Завичајни музеј Рума, Галерија Музеја сувремене уметности - Загреб, Ликовна галерија – Петровац). Осим тога, група је радила и омоте за популарне музичке саставе тог доба, као што су „У шкрипцу“ и „Лаки пингвини“. (Рајин је у групи био до 1986, након чега „Aux maniere“ постаје група једног човека, што је трајало до 2009. и Шајиновог преминућа.)
Ово је раздобље и када Мома Рајин, са 28 година, одлуком Срећка Јовановића постаје и главни и одговорни уредник стрипских издања „Дечјих новина“ (1982), тада апсолутно водећег издавача стрипа у Источној и Средњој Европи. Љубитељ стрипа, Рајин се посебно ангажује на Yu стрип магазину, који под његовим вођством постаје најзначајније југословенско издање за домаће ауторе свих времена, ако гледамо који је уплив овај нараштај имао и на светски стрип.
Ако је Рајин кроз деловање у рокенролу помогао стасавање генерације младих музичара који су чинили оно што се касније звало „Нови талас“, поготово у Београду, онда је у стрипу, такође, допринео развоју нове генерације цртача и сценариста, који су учинили да Београд постане значајно место на европској стрипској мапи.
Данас је са критичке дистанце безбедно рећи да је Рајинов уреднички рад опстао као формула која је утицала на следеће две генерације наших аутора и обезбедила данашњем српском стрипу рутинско присуство на светским уметничким тржиштима, укључујући највећа: француском, америчком и италијанском. Рајинова подршка је била непроцењива у раним каријерама имена као што су Зоран Јањетов, Рајко Милошевић - Гера, Зоран Туцић, Дејан Ненадов, Дарко Перовић, Вујадин Радовановић, Раде Товладијац и многа друга.
Осим писања и уређивања, са колегама је учествовао и на више предавања и изложби у ренесансним осамдесетим, од којих су посебно битне „Београдски стрип 1935-1985“ и „Југословенски стрип данас“ (Музеј сувремене уметности, Загреб, Галерија Музеја савремене уметности, Београд), које су касније преточене у велику изложбу југословенског стрипа у Паризу.
У то време Рајин учествује и на више округлих столова на тему стрипа, рок музике и масовних медија: Студентски културни центар, Студентски град, Дом омладине, Град театар – Будва... Члан је и жирија за доделу награда на овим пољима (Бијенале стрипа у Винковцима) као и рецензент књига на ове теме (Вук у стрипу) итд.
Био је и стални сарадник емисије „ПОПовање“, која се годинама приказивала на ТВ Београд крајем осамдесетих и почетком деведесетих, а сарађивао је и у популарној колажној ТВ емисији „Метрополис“.
Међутим, након 1987. долази неумитни лом геополитичког пројекта СФРЈ, што протреса и Рајиново окружење.
Ликовни оплемењивач (1990-2002)
Како је југословенска криза нарастала, тако су и издавачке прилике биле све горе. Мома Рајин напушта „Дечје новине“ 1989. (тада већ начете и међуљудским односима), и са Драганом Амброзићем оснива сопствени магазин, Ритам, чија ће прва серија трајати следеће три године.
Напоредо са издавањем овог магазина (убрзо у околностима грађанског рата), Рајин из егзистенцијалних разлога почиње да ради као графички дизајнер и уредник. Графички уређује новине и часописе као што су Држава, Новине сербске, Књижевна реч, Свеске - Панчево). Урадио је више предложака за дизајн новина и часописа: Ритам, Трг, Глас Црногорца и Свеске, као и заштитне знаке и основну амбалажу за више фирми („BC-Excel“).
Обликовао је у деведесетим више десетина књига за издавачке куће као што су „Октоих“ - Подгорица, Студентски културни центар - Београд, „Бепар прес“ - Београд, „Имобилиа“ - Београд, „Свеске“ - Панчево, „Југоисток“ - Београд, „Плато“ - Београд, „Орбис“ - Београд, „Веларта“ - Београд, „Перун“ - Подгорица, као и решења за пропагандне видео касете за „Деспотовић филм“ - „Хемофарм“ 1997. и Продужена литургија 1997, за албуме групе „Деца лоших музичара“ и ЦД издање Српско појање у издању Музиколошког института САНУ.
Поред количине, и квалитет Рајиновог графичког рада је био запажен. За дизајн књиге Богдана Радице Агонија Европе, у издању Студентског културног центра из Београда, на Сајму књига 1994. добија II награду. Следеће, 1995. године за дизајн књига Реч недеље Јована Ћирилова, у издању „Октоиха“ из Подгорице, и за Поетика жртвеног обреда Миодрага Павловића, у издању Студентског културног центра из Београда, добија две III награде, такође на Сајму књига у Београду.
Враћање музици и стрипу (2002. до данас)
Од почетка 2002. Рајин се враћа писању о музици и популарним медијима кроз колумне у дневном листу Политика („ПостПоп“), недељнику Европа, месечнику Time-Out, а од 2007. и у дневном листу Вечерње новости.
На Радио Политици, где је био запослен као музички уредник до њеног гашења 2006, имао је сталне емисије „Потрага за изгубљеним рифом“ (2001-2004), а затим свакодневну једноипочасовну емисију „Ово је Поп“. Од 2006. има недељну емисију на радију Студио Б „Средином улице“.
Сабрани музички текстови из Политике му се појављују у две књиге (Постпоп, 1-2, „Драслар партнер“, Београд, 2006), што је прво књишко појављивање Рајинових текстова, иначе и даље већином разасутих по кључним часописима СФРЈ.
Културна јавност је топло поздравила ово укоричавање:
„Промишљање о популарној музици, њеним херојима и феноменима, како год у нас био пролазан и незахвалан посао, одавно је у лику Моме Рајина добило верног и посвећеног хроничара чији ентузијазам је током вишедеценијског рада одолевао не само зубу времена већ и изазовима младих, модерних нараштаја. (...) Најважније је што на том задатку аутор свим темама прилази из угла савременог конзумента поп културе настојећи да, без сувишне сентименталности, данашњем читаоцу укратко предочи суштину кроз аналитички приступ узрочно-последичном односу актера, друштва, политике и економије. Сасвим примерено медију у ком се изражава, Мома Рајин у збирци Постпоп I (издавач “Драслар Партнер”, Београд), одмерено и грађански конзервативно, а ипак с дозом младалачког бунтовништва, познатим темама даје још један, углавном компилаторски угао гледања, а нове појаве третира заинтересовано и с разумевањем. За такав квалитет очито је потребно да се стекну два важна услова – искуство и знатижеља. Ове особине остају тако главне одлике зрелог и концизног стила Моме Рајина, у коме тежња за што реалнијим, објективнијим ставом даје овим текстовима лексиконску вредност.“ (Светлана Ђоловић, Попбокс, 2006)
Није сасвим напустио ни ликовно обликовање. Више од двадесет година тесно сарађује са Југословенском кинотеком из Београда, за коју ради сва графичка решења (месечни програм, брошуре, плакете итд.), као и са Институтом за мајку и дете Србије.
Са буђењем стрипске сцене у Београду и иницијативом за оснивање Удружење стрипских уметника (2008), Рајин опет постаје активни чинилац и у овој уметности. Поред учешћа на трибинама и догађајима, враћа се и као критичар и теоретичар, укључујући и рецензирање критичког лексикона бивше Југославије, Стрипови које смо волели, али и припреме свог сабраног опуса за дуго чекано књишке збирке.
Управо је најава укоричавања скоро четири деценије опуса, уз сталне нове текстове, знак колико ћемо добре радости и духовних витамина добијати од Моме Рајина у четвртој фази његовог рада, данима који нам већ стижу.
Библиографија Момчила Рајина
(рад у току)
Ово је први покушај у нашој култури да се уради библиографија Момчила Рајина. Реч је о стотинама прилога који су објављивани у десетинама периодичних издања СФРЈ или емитована на многим станицама. Израда чак и прелиминарног списка ће захтевати времена и то треба држати на уму док се прегледа овај заметак једне богате библиографије.
Важније изложбе уметничке групе „Aux Maniere“ и „Aux Manir“ (Слободан Шајин и Момчило Рајин)
- 1983. "Media Transformations", Museum of Contemporary Art, Belgrade, Serbia
- 1984. "Fin de siecle", Happy Gallery SKC, Belgrade, Serbia
- 1985. "Fin the siecle -This is today", City of Zagreb Galleries, Zagreb, Croatia
- 1985. "I gioielli della lirica", Happy Gallery SKC, Belgrade, Serbia
- 1985. "Suspicious minds", LandsMuseum, Ruma, Serbia
- 1986. "Armagedon - Bridges 86", Pavilion "Cvijeta Zuzorić", Belgrade, Serbia. "Aux Maniere", "Verbumprogram", "Alter Imago", Raša Todosijević, Miško Šuvaković, Feđa Klikovac, Dušan Otašević, Halil Tikveša, Era Milivojević, Dragoslav Krnajski, Goran Đorđević
- 1986. "Interstellar signalization", Hotel lobby, Ruma, Serbia
- 1987. "Groups in Yougoslav art of 80's", Gallery Meander, Apatin, Serbia. "Alter Imago", "Aux Maniere", [Irwin]]
- 1988. "Simulacrum", Mail Art. Small paintings,reprints and flyers. Art works-gifts randomly delivered.
- 1989. "The need for picture", Contemporary Gallery, Pančevo, Serbia. Aux Maniere, Laslo Kerekeš, Sombati Balint, Dragomir Ugren, Varga Somodji Tibor, Rada Čupić, Jozef Ač, Milan Konjović ...
- 1990. "Rosenzwei Collection", Gallery ESC. Belgrade, Serbia: "Alter Imago", "Aux Maniere", Marcus Geiger, Franz West, Raša Todosijević, Apostolović, Klikovac, Sušnik, Šalamun, Slak, Schubert, Jurić.
- 1990. "Materialita: Ground of geometry", Gallery ULUS, 31.October Art salon, Belgrade, Serbia: "Aux Maniere", Sandro Djukić, Marcus Geiger, Dusan Jurić, Fedja Klikovac, Marjetica Potrč, Edita Schubert, Raša Todosijević, Franz West, Heimo Zobernig, "Alter Imago", Willi Kopf
- 1990. Aux Maniere works, Landsmuseum, Ruma, Serbia
- 1991. "Four Yougoslav art groups", Advertising booklet. Landsmuseum, Ruma, Serbia: "Alter Imago", "Aux Maniere"
- 1992. "U Maniru - Mini retrospective", Museum of Yugoslav Kinoteka, Belgrade, Serbia
- 2002. "Miscellaneous works", Plain air gallery, Ruma, Serbia
- 2003. "Pictures for bedroom", Plain air gallery, Ruma, Serbia
- 2005. "Centaur pictures - Cyber incrustatio", Plain air gallery, Ruma, Serbia
Текстови Момчила Рајина о музици (делимична библиографија)
- „Актуелно: Девојке, ах, девојке, Изазов акустичарима, Не скрећи са правог пута, Том Робинсон у кревету, Сага о поновном уједињавању Дип Парпл (део 326) време за закопавање ратне секирице, Још један рок списатељ, Рок у хумане сврхе“, Џубокс, бр. 102, стр. 5-6
- „Актуелно: Крикет-рок сукоб, Брбљиве главуџе у Европи, Иста свирка - друго паковање, Селецтер У Новој Селекцији“, Џубокс, бр. 102, стр. 7
- „Џон Ленон: Сан је завршен“, Џубокс, бр. 105, 22-24
- „Ian Hunter Live (Welcome to the Club)“, Џубокс, бр. 105, стр. 70
- „Албуми: Roxy Music - Flesh + Blood“, Џубокс, бр. 108, стр. 56
- „Ми плешемо -а ви!“, Џубокс, бр. 108, стр. 79
- „Албуми: Шарло Акробата, Идоли, Електрични Оргазам - Пакет Аранжман“, Џубокс, бр. 110, стр. 57
- „Албуми: Blondie (Autoamerican)“, Џубокс, бр. 110, стр. 57
- „Хроника тог таласа...: Електрични Оргазам, Шарло Акробата, Идоли“, Џубокс, бр. 111, стр. 40-45 и 48-49
- „Албуми: Dawid Bowie - (Scary Monsters And Super Creeps)“, Џубокс, бр. 113, стр. 56-57
- „Концерт групе Булдожер: Урнебесна смицалица“, Џубокс, бр. 114, стр. 50-51
- „Албуми: Public Image Ltd (Second Edition), The Clash (London Calling)“, Џубокс, бр. 115, стр. 54
- „Рок на Загребачком бијеналу: Пронађох ту ретку есенцију“, Џубокс, бр. 116, стр. 25-28
- „Албуми: Електрични Оргазам - (Електрични Оргазам)“, Џубокс, бр. 116, стр. 55
- „Концерт- ВИС Идоли у башти СКЦ-а: Само за ‘гурмане’ - Belle Stars, The Beat, Ретко те виђамо са девокама... Често те виђамо на концертима...“, Џубокс, бр. 119, стр. 48-49
- „СКЦ Београд: Булдожер“, Џубокс, бр. 136, стр. 48
- Пинк Флојд, превод и адаптација књиге Рика Сандерза, библиотека „Џубокс“, 2. коло, „Дечје новине“, Горњи Милановац, 1980.
- „Водич кроз семпловање или Ново организовање звука“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 9, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јануар-март 1988, стр. 72–73.
- „Писма“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 4
- „Бади Холи: Љубавне стазе“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 30
- „Звук и слика: Athens, Ga Inside Out“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 39
- „Приказања: Дејвид Боуви“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 59
- „Рок енциклопедија“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 63
- „Тајни пороци: без страха од тилта“, Ритам, Београд, бр. 5, стр. 81
- „Пинк Флојд: Излазак на светлу страну“, Ритам, Београд, бр. 2, стр. 45-47
- „ЕКВ: А читава вечност за њих“, Ритам, бр. 3, април 1989. стр. 15-18 (коаутор Драган Амброзић)
- „Irving Berlin: Always“, Ритам, Београд, бр. 3, стр. 53
- „Бетмен: Пола века витеза таме“, Ритам, Београд, бр. 4, стр. 24-25
- „Roy Orbison: Mistery girl“, Ритам, Београд, бр. 4, стр. 49
- „Chris Farlowe: Mr. Soulful“, Ритам, Београд, бр. 4, стр. 53
- „Paul Simon: Negotiations And Love Songs“, Ритам, Београд, бр. 4, стр. 53
- „Andy Warhol, Pat Hacket: Popism“, Ритам, Београд, бр. 5, стр. 63
- „John Lennon: Imagine“, Ритам, Београд, бр. 5, 74-75
- „Принс: Ма ко је тај у ствари“, Ритам, Београд, бр. 8, стр. 5-6
- „Paul Mccartney: Flowers In The Dirt“, Ритам, Београд, бр. 8, стр. 53
- „Varius Artists: Unforgettable“, Ритам, Београд, бр. 8, стр. 58
- „Kiss: Smashes thrashes and hits“, Ритам, Београд, бр. 9, стр. 75
- „Aerosmith: Pump“, Ритам, Београд, бр. 12, стр. 70
- „Ритам: Факта“, Ритам, Београд, бр. 14, стр. 17
- „Sabrina, Kylie Minogue“, Ритам, Београд, бр. #, стр. 48
- „Са светом на ти“, Време, Београд, бр. 539, 3. мај 2001.
- „Одлазак Џорџа Харисона: На путу у бескрај“, Време, Београд, бр. 570, 6. децембар 2001.
- „Лични став: Држ'те пирате“, Време, Београд, бр. 582, 28. фебруар 2002.
- „Рокенрол - бајати тинејџери: Крчмећи старе каталоге“, Време, Београд, бр. 585, 21. март 2002.
- „Четрдесет година Ролинг Стонса: Иронија и екстаза“, Време, Београд, бр. 601, 11. јул 2002
- „Двадесетпетогодишњица од смрти Елвиса Прислија: Једини краљ“, Време, Београд, бр. 606, 15. август 2002.
- „Плавуша која је певала џез“, Политика, Београд, 17. 2. 2002.
Кључне речи: Пеги Ли - „Повратак винила, -||-, 25. 2. 2002. Кључне речи: грамофонска плоча, винил
- „Спремни за "кулирање"!, -||-, 3. 3. 2002. Кључне речи: опуштање, hill out, музичка индустрија
- „Добре вибрације“, -||-, 10. 3. 2002. Кључне речи: рокенрол, сазревање
- „Плава трава“, -||-, 24. 3. 2002. Кључне речи: блуграс музика
- „40 година котрљања“, -||-, 31. 3. 2002. Кључне речи: Ролингстонси, Битлси
- „Комичар из сенке“, -||-, 7. 4. 2002. Кључне речи: Ранди Њумен
- „Пацовска дружина“, -||-, 14. 4. 2002. Кључне речи: Френк Синатра, Дин Мартин, Семи Дејвис Џуниор, Питер Лафорд, Џои Бишоп
- „Продавци илузија“, -||-, 21. 4. 2002. Кључне речи: индустрија забаве, конзумеризам, комерцијалност, тинејџери
- „Мали велики блузер“, -||-, 28. 4. 2002. Кључне речи: Чарли Патон
- „Стратегије паковања“, -||-, 4, 5, и 6. 5. 2002. Кључне речи: бокс сет
- „Папирнати јунаци“, -||-, 12. 5. 2002. Кључне речи: суперјунаци, фрустрација, стрип, филм
- „Лепо и празно“, -||-, 19. 5. 2002. Кључне речи: рокенрол, декаденција, џет сет
- „Небрушени дијаманти“, -||-, 26. 5. 2002. Кључне речи: Битлси, Џими Хендрикс
- „То је само рокенрол“, -||-, 2. 6. 2002. Кључне речи: рокенрол, телевизија, први нараштај, Анри Торг
- „Боже сачувај“, -||-, 9. 6. 2002. Кључне речи: панк, побуна, 25 година
- „Вера и искреност“, -||-, 16. 6. 2002. Кључне речи: блуз, Роберт Тили, „Сирова кожа“, „Стрип блуз бенд“, „Blues Files“
- „Последње одбројавање“, -||-, 23. 6. 2002. Кључне речи: проблеми српског стрипа, Србија, Француска
- „Летње шеме“, -||-, 30. 6. 2002.
- „Бука из гараже“, -||-, 7. 7. 2002.
- „Нови пирати“, -||-, 14. 7. 2002.
- „Врлина и грех“, -||-, 21. 7. 2002.
- „Без милости“, -||-, 28. 7. 2002.
- „Погодак у центар“, -||-, 4. 8. 2002.
- „Фиктивни хероји“, -||-, 11. 8. 2002.
- „Краљеви не умиру“, -||-, 18. 08. 2002.
- „Звездани људи“, -||-, 25. 08. 2002.
- „У срцу таме“, -||-, 1. 09. 2002.
- „Ритам мочваре“, -||-, 8. 09. 2002.
- „Датуми који не бледе“, -||-, 15. 09. 2002.
- „Накит и бижутерија“, -||-, 29. 09. 2002.
- „И бетон има душу“, -||-, 6. 10. 2002.
- „Зихернадле и кравате“, -||-, 13. 10. 2002.
- „Човек са стране“, -||-, 20. 10. 2002.
- „Воли ме заувек“, -||-, 27. 10. 2002.
- „Ко још жели бајате новине“, -||-, 3. 11. 2002.
- „Без рекламе, молим!“, -||-, 10. 11. 2002.
- „Скупа игра“, -||-, 17. 11. 2002.
- „Хармонизација времена и простора“, -||-, 24. 11. 2002.
- „Вечна ружа“, -||-, 1. 12. 2002.
- „Човек у црном“, -||-, 8. 12. 2002.
- „Стање ствари“, -||-, 15. 12. 2002.
- „Одласци су увек тужни“, -||-, 22. 12. 2002.
- „Бунтовник с разлогом (први пут се објављује)
- „Сањари и трговци“, -||-, 29. 12. 2002.
- „За сећање“, -||-, 5. 1. 2003.
- „Да ли схваташ“, -||-, 12. 1. 2003.
- „Нису све приче исте“, -||-, 19. 1. 2003.
- „Слатка птица младости“, -||-, 2. 2. 2003.
- „Вива академија!“, -||-, 9. 2. 2003.
- „Грамзивост и похлепа“, -||-, 16. 2. 2003.
- „Па нека буде“, -||-, 23. 2. 2003.
- „На ивици“, -||-, 2. 3. 2003.
- „Визионари и губитници“, -||-, 9. 3. 2003.
- „Узбрдо натрашке“, -||-, 23. 3. 2003.
- „Полудели свет“, -||-, 30. 3. 2003.
- „И ово наново“, -||-, 6. 4. 2003.
- „Упецани на мрежу“, -||-, 13. 4. 2003.
- „Испирање савести“, -||-, 20. 4. 2003. Кључне речи:
- „Иза рефлектора“, -||-, 4. 5. 2003.
- „Лаж која говори истину, -||-, 11. 5. 2003.
- „Светлија страна“, -||-, 18. 5. 2003.
- „Магија из похабане торбе“, -||-, 25. 5. 2003.
- „Више од живота“, -||-, 1. 6. 2003.
- „Пречица или главни пут“, -||-, 8. 6. 2003.
- „Како је освојен Запад“, -||-, 15. 6. 2003.
- „Неуништива звона“, -||-, 22. 6. 2003.
- „Без суза“, -||-, 29. 6. 2003.
- „Преко трња до пара“, -||-, 6. 7. 2003.
- „Музика душе“, -||-, 13. 7. 2003.
- „Лепота буке“, -||-, 20. 7. 2003.
- „Изван жиже“, -||-, 27. 7. 2003.
- „Фанки браћа“, -||-, 3. 8. 2003.
- „Визија и срећа“, -||-, 10. 8. 2003.
- „Нешто друго“, -||-, 17. 8. 2003.
- „Потреба и нада“, -||-, 24. 8. 2003.
- „Усамљен на врху“, -||-, 31. 8. 2003.
- „In Memoriam - Бранко Вукојевић (1956–2003): Капетан жуте подморнице“, Време, Београд, бр. 661, 4. септембар 2003.
- „Кад музика утихне“, -||-, 7. 9. 2003. , Политика, Београд,
- „Боја бистре воде“, -||-, 14. 9. 2003.
- „Иза маске“, -||-, 21. 9. 2003.
- „Живо је најбоље“, -||-, 28. 9. 2003.
- „Империја узвраћа ударац“, -||-, 5. 10. 2003.
- „Лице и наличје“, -||-, 12. 10. 2003.
- „Хладно и вруће“, -||-, 19. 10. 2003.
- „Поп нонстоп“, -||-, 26. 10. 2003.
- „Другачије а исто“, -||-, 2. 11. 2003.
- „Онај други“, -||-, 9. 11. 2003.
- „Било и биће“, -||-, 16. 11. 2003.
- „Стварни крај“, -||-, 23. 11. 2003.
- „Суперплавуша“, -||-, 30. 11. 2003.
- „Дим без ватре“, -||-, 7. 12. 2003.
- „Филигрански рад“, -||-, 14. 12. 2003.
- „Шанса је ту негде“, -||-, 21. 12. 2003.
- „Музика је све“, -||-, 28. 12. 2003.
- „Новац и емоције“, -||-, 4. 1. 2004.
- „Свето и профано“, -||-, 11. 1. 2004.
- „Право и правда“, -||-, 18. 1. 2004.
- „Хлеба и игара“, -||-, 1. 2. 2004.
- „Двојина је лепша“, -||-, 8. 2. 2004.
- „Као најезда“, -||-, 15. 2. 2004.
- „После поста“, -||-, 22. 2. 2004. Кључне речи:
- „Нежно и сурово“, Политика, Београд, 29. 2. 2004. и Постпоп II, 2006.
- „Као код куће“, -||-, 7. 3. 2004.
- „Без традиције“, -||-, 14. 3. 2004.
- „И Исток и Запад“, -||-, 21. 3. 2004.
- „До краја“, -||-, 28. 3. 2004.
- „Копија копије“, -||-, 4. 4. 2004.
- „Бескрајна жртва“, -||-, 10-12. 4. 2004.
- „Просто Вилијам“, -||-, 18. 4. 2004.
- „Бескрајни осмех“, -||-, 1-3. 5. 2004.
- „Без пардона“, -||-, 9. 5. 2004.
- „Стерео Икар“, -||-, 16. 5. 2004.
- „Остварена обећања“, -||-, 23. 5. 2004.
- „За ваше задовољство“, -||-, 30. 5. 2004.
- „Фолк трио“, -||-, 6. 6. 2004.
- „Трчање у месту“, -||-, 13. 6. 2004.
- „Излаз, молим“, -||-, 20. 6. 2004.
- „Нема истог“, -||-, 27. 6. 2004.
- „Алисон у Земљи Чуда“, -||-, 4. 7. 2004.
- „Бескрајна енергија“, -||-, 11. 7. 2004.
- „Тријумф осећања“, -||-, 18. 7. 2004.
- „Путања без краја“, -||-, 25. 7. 2004.
- „Фрагменти раја“, -||-, 1. 8. 2004.
- „Песме које живот значе“, -||-, 8. 8. 2004.
- „Шапутање и голицање“, -||-, 15. 8. 2004.
- „Нова босанова“, -||-, 22. 8. 2004.
- „Нежне заповести“, -||-, 29. 8. 2004.
- „Нико не воли понедељак“, -||-, 12. 9. 2004.
- „Кад Лондон зове“, -||-, 19. 9. 2004.
- „Други живот“, -||-, 26. 9. 2004.
- „Срећна деца“, -||-, 3. 10. 2004.
- „Око Сунца“, -||-, 10. 10. 2004.
- „Теорија и пракса“, -||-, 17. 10. 2004.
- „Љубав и мржња“, -||-, 31. 10. 2004.
- „Поновљени старт“, -||-, 7. 11. 2004.
- „Мали велики човек“, -||-, 14. 11. 2004.
- „Из женског угла“, -||-, 21. 11. 2004.
- „Страх од познатог“, -||-, 29. 11. 2004.
- „Браћа из џунгле“, -||-, 5. 12. 2004.
- „Мајстор заувек“, -||-, 12. 12. 2004.
- „Одшкринута врата“, -||-, 19. 12. 2004.
- „Туристи код куће“, -||-, 26. 12. 2004.
- „Гумене душе“, -||-, 9. 1. 2005.
- „Временске капсуле“, -||-, 16. 1. 2005.
- „Кад звекет утихне“, -||-, 23. 1. 2005.
- „Излазак из кризе“, -||-, 30. 1. 2005.
- „Од девет до пет“, -||-, 6. 2. 2005.
- „Човек који не греши“, -||-, 13. 2. 2005.
- „Мали бели“, -||-, 20. 2. 2005.
- „Права месечина“, -||-, 27. 2. 2005.
- „Пре одрастања“, -||-, 6. 3. 2005.
- „Живот из снова“, -||-, 13. 3. 2005.
- „Будућност је почела“, -||-, 20. 3. 2005.
- „Египатски реге“, -||-, 27. 3. 2005.
- „Потрага за савршенством“, -||-, 3. 4. 2005.
- „Уклети песници“, -||-, 10. 4. 2005.
- „Оаза и пустара“, -||-, 17. 4. 2005.
- „Не отписујте ме“, -||-, 3. 5. 2005.
- „Слатка експлозија“, -||-, 8. 5. 2005.
- „Тихо је бучније“, -||-, 23. 5. 2005.
- „Лоповска дружина“, -||-, 30. 5. 2005.
- „Човек-машина“, -||-, 12. 6. 2005.
- „Кум рокенрола“, -||-, 26. 6. 2005.
- „Двадесет година после“, -||-, 10. 7. 2005.
- „Изукрштане штрафте“, -||-, 24. 7. 2005.
- „Инвазија ветерана“, -||-, 7. 8. 2005.
- „Грешна задовољства“, -||-, 22. 8. 2005.
- „Подметнута истина“, -||-, 3. 9. 2005.
- „Старо и ново“, -||-, 20. 9. 2005.
- „Краљеви ритма“, -||-, 2. 10. 2005.
- „Деци деце наше деце“, -||-, 6. 11. 2005.
- „Одложени нестанак“, -||-, 20. 11. 2005.
- „Сада и заувек“ у: Бранко Вукојевић: Како је био рокенрол: изабрани текстови 1975-1991., Друштво љубитеља популарне културе и „Плато“, Београд, 2005, стр. 515.
- „Вечита енигма“, Политика, Београд, 9. 5. 2006.
- „Ивер и клада“, -||-, 23. 5. 2006.
- „Јасно и гласно“, -||-, 7. 6. 2006.
- „Кад ми буде 64“, -||-, 20. 6. 2006.
- „Границе елеганције“, -||-, 4. 7. 2006.
- „Оба краја горе“, -||-, 18. 7. 2006.
- „Душа од човека“, -||-, 1. 8. 2006.
- „Година великих промена“, -||-, 15. 8. 2006.
- „Последња писма“, -||-, 29. 8. 2006.
- Пост Поп 1 - Текстови 2002-2004 , „Драслар“, Београд, 2006, ISBN 86-7614-052-9
- Пост Поп 2 - Текстови 2004-2006 , „Драслар“, Београд, 2006, ISBN 86-7614-067-7
- „Наопако сазревање“, Постпоп II, 2006.
- „Бесмртни Пил“, Постпоп II, 2006.
- „Свет чека“, Постпоп II, 2006.
- „Случајни пролазник“, Постпоп II, 2006.
- „Нема депресије“, Постпоп II, 2006.
- „Об-ла-ди об-ла-да“, Постпоп II, 2006.
- „Држ'те пирате!“, Постпоп II, 2006.
- „Галерија и вашар“, Постпоп II, 2006.
- „Горе и доле“, Постпоп II, 2006.
- „Маг из лабораторије“, Постпоп II, 2006.
- „Песме нашег доба“, Постпоп II, 2006.
- „Модерно време“, Постпоп II, 2006.
- „Киша и сузе Џека Бруса: о несуђеном интервјуу са легендом“, Београдски књижевни часопис, год. 2, бр. 4, 2006, стр. 163-166.
- „Чуда се, ипак, дешавају: поводом концерта Ролингстонса у Београду“, Београдски књижевни часопис, год. 3, бр. 8, 2007, стр. 162-165.
- „Друго време, друго место“, 15 дана: илустрирани часопис за умјетност и културу, бр 5/6, Пучко отворено училиште и Центар за културу, Загреб, 2008 (2009), стр. 14-19.
- „Бунтовница с разлогом“, НИН, бр. 3123, 5. 11. 2010.
- „Егзита нема у Европи“, НИН, бр. 3107, 15. 7. 2010.
- „Загонетни гуру“, НИН, бр. 3100, 26. 5. 2010.
- "Бисера у Зачараној шуми", "Одличан хрчак", 4. септембар 2012, Кључне речи: Бисера Велетанлић, Darkwood Dub
О ликовним уметностима (делимична библиографија)
- „Изложба рок омота“, Џубокс, бр. 38,, „Дечје новине“, Горњи Милановац, септембар 1977, стр. 74-77
- „Поп арт и рок омоти“, Џубокс, бр. 41, децембар 1977, стр. 74-75.
- „Музичари ствараоци омота“, Џубокс, бр. 42, стр. 34
- „Рок графика“, 3+4, часопис студената историје уметности Филозофског факултета у Београду, br. 1, Београд, 1979. (дипломски рад из 1978).
- „Великани дизајна омота: Hipgnosis - сарадња са Пинк Флојд“, Џубокс, бр. 43, стр. 69-72, 79
- „Штампа омота плоча“, Џубокс, бр. 46, стр. 70-71
- „Омоти Роџера Дина“, Џубокс, бр. 48, стр. 76-77
- „Рокенрол у делићима секунде“, у: Каталог изложбе фотографија Дражен Каленић, Студентски културни центар, Галерија „Срећна нова уметост“, Београд, 15. до 25. октобар 1980, стр. 2.
- „Дражен Каленић: Рокенрол у делићима секунде“, Џубокс, бр. 101, стр. 17
- „Тоне Стојко: Укус прашине“, Џубокс, бр. 102, стр. 16-17
- „Френк Фразета“, Џубокс, бр. 102, стр. 34-35
- „Лепота интергалактичке гвожђурије: Крис Фос“, Џубокс, бр. 104, стр. 34-35
- „Маус и Кели: америчка лепота или реалност“, Џубокс, бр. 105, стр. 35-36
- „Поп арт и рок омоти: Почеци и неке историјско социолошке напомене, или повезивање елитне и масовне уметности, неке основне премисе поп арта, уметност и рок утицаји поп арта“, Џубокс, бр. 105, стр. 41
- „Мајкл Инглиш: Врхунска контрола ока и руке“, Џубокс, бр. 106, стр. 66-67
- „Идиличност и фантазмагоричност природе: Патрик Вудроф“, Џубокс, бр. 108, стр. 50-51 .
- „Илустратори научне фантастике: Брус Пенингтон, Иан Милер“, Џубокс, бр. 109, 46-47
- „Илустратори научне фантастике: Филип Дрије, Каза“, Џубокс, бр. 115, стр. 46-47
- „Илустратори научне фантастике: Мајкл Вилан и Сид Мид - машта као средство изражавања фантазије и блиске реалности“, Џубокс, бр. 117, стр. 42-43
- „Изложба: Рок фотографија“, Џубокс, бр. 118, стр. 15
- „Франк Фразета: Неукротива снага фантазије“, YU стрип годишњак, бр. 1, стр. 126-127, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јун 1981.
- „Уметност Бориса Ваљеха: Кад фатаморгана постане стварност“, YU стрип магазин, 48, стр. 26-27, „Дечје новине“, Горњи Милановац, децембар 1982.
- „Психоделична уметност и Рокенрол“, Поткултуре, бр. 2, Београд, 1986, стр. 123-124.
- „Анди Ворхол 1928–1987“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 8, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јесен 1987, стр. 2–9.
- „Заобилазне стратегије“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 8, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јесен 1987, стр 50.
- „У право време на погрешном месту: Београдски поп арт“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 9, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јануар-март 1988, стр. 11–13.
- „Поп арт и рок омоти“, текст за каталог изложбе Графика поп арта и нове фигурације, из збирке Музеја савремене уметности, Салон Музеја савремене уметности, Београд, 17. октобар - 7. новембар 2003.
О стрипу (делимична библиографија)
- „Рајко Милошевић Гера: Засвирај нежно тим пиштољем“, YU стрип годишњак, бр. 2, стр. 131-134, „Дечје новине“, Горњи Милановац, 1983. (разговор са Р. Милошевићем)
- „Бранислав Керац: Све што сам одувек волео је авантура“ YU стрип годишњак, бр. 2, стр. 135-139, „Дечје новине“, Горњи Милановац, 1983. (разговор са Б. Керцем)
- „Дисциплина кичме и мозга“, YU стрип магазин, бр. 61-62, стр. 30, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јануар-фебруар 1984.
- „Ђорђе Лобачев“, YU стрип магазин, бр. 61-62, стр. 47-49, „Дечје новине“, Горњи Милановац, Јануар-фебруар 1984. (разговор са Ђ. Лобачевим)
- „Дисциплина тоталног хаоса: Зоран Јањетов“, YU стрип магазин, бр. 68, стр. 29-34, „Дечје новине“, Горњи Милановац, август 1984. (разговор са З. Јањетовим)
- „I бијенале југословенског стрипа“, YU стрип магазин, 70, стр. 26-27, „Дечје новине“, Горњи Милановац, октобар 1984.
- „Најскупља стрип издања“, YU стрип магазин, бр. 70, стр. 34-35?, „Дечје новине“, Горњи Милановац, Октобар 1984. (потписан као аутор у садржају)
- „Резултати конкурса за стрип“, YU стрип магазин, бр. 71, стр. 24-25, „Дечје новине“, Горњи Милановац, новембар 1984. Жири, коауторски: Зоран Ђукановић, Слободан Ивков, Здравко Зупан и Момчило Рајин
- „Дивни човек с брковима“, YU стрип магазин, 71, стр. 30-32, „Дечје новине“, Горњи Милановац, новембар 1984.
- „Берни Рајтсон: Страх као покретачки мотив“, YU стрип магазин, бр. 72, стр. 42-43, „Дечје новине“, Горњи Милановац, децембар 1984.
- „Пилот будућности: Френк Хемпсон – ‚Ден Дери‘“, YU стрип магазин, бр. 75, стр. 26-27, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јул-август 1985.
- Излагање у: Умјетност за дјецу и дјечје умјетничко изражавање: студијски разговори XXI-XXIV југославенског фестивала дјетета, Југославенски фестивал дјетета, Шибеник, 1985.
- „У свету стрипа све по старом: Салон југословенског стрипа други пут“, YU стрип магазин, бр. 76-78, стр. 58-59, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јануар 1986.
- „Алексис – човек који волео да машта“, Стрипотека, бр. 899, стр. 3-5, „Форум – Маркетпринт“, Нови Сад, 18. август 1987.
- „Више од занимљиве авантуре - Поводом изложбе 'Француски стрип 80-тих година'“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 8, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јесен 1987, стр. 48–49.
- „Вук за почетнике (стрип)“, Момент, часопис за визуелне медије, бр. 9, „Дечје новине“, Горњи Милановац, јануар-март 1988, стр. 71–72.
- „Оде црта у облак“, Цепелин, бр. 1, стр. 37-38, Самостално ауторско-преводилачко издање, Београд, 1988. (о Зорану Јањетову)
- „Флаш Гордон“, Цепелин, бр. 2, стр. 29, Самостално ауторско-преводилачко издање, Београд, 1988.
- „Флаш Гордон или тријумф праведности и доброте“ у: Алекс Рејмонд: Флаш Гордон, књ. 3, Библиотека „Носталгија“, „Дечје новине“, Горњи Милановац [б. г.], стр. 7-9.
- „Стрип: Више старо него ново“, Ритам, Београд, бр. 1, стр. 45-47
- „Зоран Јањетов: Ма ко је тај у ствари“, Ритам, Београд, бр. 3, стр. 5-6
- „Харолд Р. Фостер: Средњовековни замак“, Ритам, Београд, бр. 4, стр. 64
- „60 година наде“, Квадарт, бр. 3, „Грас“, Београд, 1995.
- „Пропаст или ново рађање“, Свеске: часопис за књижевност, уметност и културу, бр. 36/37, Панчево, 1997, стр. 214-217.
- „Сањари и трговци“, Политика, „Политика А.Д.“, Београд, 29. децембар 2002. (о албуму Саше Ракезића Месец и огњено срце)
- „Зоран Јањетов: Могући путеви“, Политика, „Политика А.Д.“, Београд, 8. јун 2003.
- „Други живот“, Политика, „Политика А.Д.“, Београд, 26. септембар 2005. (О 2. међународном салону стрипа)
- Неоромантизам у стрипу и илустрацији (библиографски подаци ускоро)
- Језик стрипа (библиографски подаци ускоро)
- Френк Хемпсон – Ден Дери: “Свет који не постоји – али га је вредело измислити” (библиографски подаци ускоро)
- Доктор Жир и мистер Мебијус (библиографски подаци ускоро)
- Фантастично путовање у несвесно (библиографски подаци ускоро)
- Херман – заморче за будућност (библиографски подаци ускоро)
- Енки Билал – Из “Вашара бесмртних” (библиографски подаци ускоро)
- Старе ствари у новом паковању” (библиографски подаци ускоро)
- “Нови талас” против кризе у стрипу (библиографски подаци ускоро)
- Мало више старо него ново (библиографски подаци ускоро)
- Ауторски приступ у југословенском стрипу (библиографски подаци ускоро)
- Метални урлик Зорана Јањетова (библиографски подаци ускоро)
- Жељко Пахек – СФ мајсторије у тридесетак слика (библиографски подаци ускоро)
Библиографија о Рајину
- Галерија „Срећна нова уметност“ у време Новог таласа / хронографија 1977–1989. СКЦ, Београд
- „Двадесет година Пакет аранжмана“ (темат) , Време, Београд, бр. 539, 3. мај 2001.
- Бећковић Оливера ет ал. „Утисак недеље: Ауторска права на храброст“, ТВ Б92, 4. април 2010. (Разговор са Небојшом Пајкићем, Небојшом Крстићем и Зораном Костићем)
http://www.b92.net/info/emisije/utisak_nedelje.php?yyyy=2010&mm=04&nav_id=425113 - Деспотовић, Јован. „Момчило Рајин и Слободан Шајин - Aux maniere fin de siècle“, , Трећи програм Радио Београда, 16. фебруар 1984; Момент, бр. 2, Београд, 1985, стр. 44-45.
- Ђоловић, Светлана. „Било и биће (Постпоп 1 - Момчило Рајин)“, Попобокс, Београд, 9. јун 2006.
- Ђурић, Владимир - Ђура: „Мома Рајин и Aux maniere“, , Блиц, Београд, 26. март 2008.
- Зупан, Здравко. Век стрипа у Србији, Културни центар - Галерија савремене уметности, Панчево, 2007.
- Ивков, Слободан. „YU стрип или: дошао је тихо и (можда) отишао у легенду“, Пегаз, бр. 11, Београд, март 1991. Стр. 124-133
- Ивков, Слободан. 60 година стрипа у Србији, поглавље „Обновитељи после II светског рата“ . Галерија „Ликовни сусрет“, Суботица 1995.
- Јањатовић, Петар. „Нико као ја“ (Двадесет година Пакет аранжмана), Време, Београд, бр. 539, 3. мај 2001.
- Јовановић, Срећко. Велики сан, „Архив“, Панчево, 2008.
- Којић, Душан - Која: „Није било лоше“ (Двадесет година Пакет аранжмана) , Време, Београд, бр 539, 3. мај, 2001.
- Кривчевић, Весна. Момчило Рајин, aудио интервју, емисија „Деца покалипсе 20“, Радио Светигора, Цетиње 2008.
- Марић, Небојша. „Можда сад и никад више: Момчило Рајин и Драган Амброзић - 20 година Ритма“, Попбокс, Београд 20. март 2009. http://www.popboks.com/tekst.php?ID=7235
- Мереник, Лидија. „Селективна Хронологија: нове појаве у сликарству и скулптури у Србији 1979-1989.“ , у: Уметност на крају века, „Clio“, Београд, 1998; е-књига: Пројекат Растко, 2001.
- Павковић, Васа. „Зоран Јањетов: Бернард Панасоник“, Наш слатки стрип, „Народна књига“, Београд, 2003. Страна 89-93.
- Стефановић, Зоран. „Космичко јаје или камен фракталног свемира“, поговор за албум Нити снова о моћи Зорана Туцића, Љуана Коке и Радета Товладијца, Нови Сад, 2010.
- Челиковић, Борисав. „Стрип из Горњег Милановца“, Наш траг, бр. 3, Велика Плана, 2003. (према: „Стрип вести“, бр. 220-223, Нови Сад, 2003.)
- Челиковић, Борисав. „Четири деценије стрипа Дечјих новина“, Дани стрипа '95, „Дечје новине“, Горњи Милановац, 1995.
Датум последње измене: 2012-11-06 23:56:31