Момчило Рајин

Стратегије паковања

Бокс-сетови, раскошне кутије уз обавезан штампани материјал, пример су разумевања индустријских правила али и артистичких напора

Свака врста индустрије, а индустрија забаве ту није изузетак, тежи да вам исту ствар прода више пута. То није једноставан задатак и потребни су одговарајући производ, домишљатост, умешност и добра реклама. Музичка и филмска индустрија као два најмоћнија сегмента индустрије забаве су на овом подручју развиле посебне стратегије. Због обиља материјала и константне тежње конзумената да дођу у посед онога што је предмет њиховог обожавања тај процес је овде највидљивији.

Још од доба винилних плоча, најразличитије компилације хитова или тематских целина биле су веома пожељна и тражена роба. Све се то наставило са појавом касета и поготово компакт дискова. Паралелно са новим, постоји читав један сегмент који се базира на продаји старих издања. Издају се компилације или значајне плоче неког аутора чим се за то укаже погодна прилика. А за то има пуно повода: ново издање, полазак на турнеју, обележавање годишњице итд.

Како популарна култура има дугу историју многе приче су заокружене и постоји очигледна тежња да се тако представе на тржишту. Узмимо на пример Битлсе. Иако су се разишли 1970. интерес за њихов рад не јењава. На тржишту осим плоча, касета и компакт дискова однедавно се могу купити комплети свих плоча које су издали — великих, синглова и екстендид плеј (мале плоче са четири песме) у раскошном паковању са пригодним књижицама. И за светске оквире цене су папрене, па је јасно да су ова издања пре свега намењена колекционарима, или данашњим добростојећим бизнисменима који никада нису марили за темељност.

Комплет целокупног стваралаштва Битлса смештен је у елегантну дрвену кутију, а слично паковање добили су и њихови некадашњи конкурентни Бич Бојси. Ови потоњи власници су још једног изузетног издања Pet Sounds Sessions. Овде је сакупљено и „исполирано“ све што је у вези са њиховим легендарним албумом Пет Сaундс, једном од најважнијих рокенрол плоча уопште. Сада је могуће пратити настанак и развој свих песама на албуму, одбачених идеја и различитих верзија.

На овај начин је постављена парадигма за сва слична издања. Ерик Клептон, Крим, Дорс, Фри, Џенесис, Иглс, Лед Цепелин Џими Хендрикс, Џем, Боб Марли, Рокси мјузик, Полис, Брјус Спрингстин, Велвет андерграунд или Стиви Вондер да набројимо само неке, имају своје бокс-сетове у којима су обавезно, сем предвидивог, смештени и досад необјављени снимци и живи наступи. Све то упаковано у раскошне кутије уз обавезни штампани материјал чини ова издања неодољивим. А међу њима има правих бисера као што су 1–2-3–4: Punk and New Wave 1976–1979 где су сакупљени 100 најважнијих синглова из овог периода, или Џон Ленонов Anthology: Box set, где су на четири CD-а смештени његови до сад необјављени снимци, кућне и одбачене верзије као и живи наступи који су се могли наћи само код пирата. Када схватите да се ради о 94 до сад недоступна снимка онда је јасно да ово издање нема пуно пандана.

Мада не сва и не увек, оваква издања су пример разумевања артистичких напора и индустријских правила. Она су доказ да тај природан брак не мора баш у сваком случају да буде из интереса. Уосталом, да није тако не бисмо довде догурали...

4, 5, и 6. 05. 2002.

На Растку објављено: 2012-11-08
Датум последње измене: 2012-11-08 15:14:24
Спонзор хостинга
"Растко" препоручује

IN4S Portal

Плаћени огласи

"Растко" препоручује