Момчило Рајин
Погодак у центар
„Револвер“ Битлса је ослободио рок музику. Била је то више него храбра плоча
„Био сам у Немачкој на турнеји, баш пре него је Револвер изашао. Слушао сам албум и био сам страшно разочаран, јер сам мислио да је све раштимовано. Сви су се трудили да ме убеде како је све ОК.“ Тако Пол Макартни памти овај албум. Без сумње сада више нико не мора да га убеђује да је све у реду. Седми албум Битлса, Revolver, је изашао 5. августа 1966, и наравно, што се уосталом неизбежно дешавало са свим плочама Битлса у то време, заузео сам врх топ листа широм света и није престао да се продаје од тада. Касније ће Макартни, сећајући се 1966., признати да је то био најкреативнији период у његовом животу — ера када су Битлси и њихови следбеници свакодневно преиспитивали свој однос према животу и музици кроз откривање авангардних идеја, нових стимуланса и нових религија. Има, наравно, других албума Битлса који су пуно питкији и пријатнији од „Револвера“, али ниједан од њих не означава прекретницу — за саму групу и поп музику уопште — тако драматично као овај.
Револвер је настајао дуже од иједне претходне колекције Битлса. Снимање је, уз кратке паузе, трајало је два и по месеца. У то време студио је постао њихово природно место боравка — и ту, у свом омиљеном Еби роуд студију, они су први пут произвели песме које више не могу убедљиво да изведу уживо. Процес снимања Револвера, између осталог, донео је пуно новина у начину коришћења студија, поготово у процесу наснимавања. Претходни албум Гумена душа (Rubber Soul) потврдио је њихов поп статус најталентованијих и најсофистициранијих ствараоца. За многе, Револвер је представљао тачку на којој су Битлси престали да буду поп група уопште.
Пуно је момената на овом албуму који немају додирних тачака било с чим што се до тада могло чути. Али за Битлсе је, поготово, 1966. била година многих изазова. У исто време када је изашао њихов Револвер појавила су се још, за рок музику уопште, два од најважнијих албума — Боб Дилан је издао Blonde on Blonde а Бич Бојси су изашли са Pet Sounds. То су били ривали који су инспирисали и узбуђивали. У додиру са поп музиком авангарда је почела да игра важну улогу, као и модерна филозофија, али и мистицизам. Битлси су први храбро заронили, позивајући остале да им се без страха придруже. Наравно, они нису одговорни за све оно што ће уследити — а ту ће не ретко, генијалност и прозаичност ићи руку под руку.
Револвер најпотпуније представља сваког од Битлса као аутора и овде се налазе сви путокази којима ће се они касније кретати. Ленон растегнут између беса и контемплације, Харисон који се опрашта од материјалног света и урања у мистицизам и Макартни увек спреман да испоручи предивну мелодију и када је циничан и када је сентименталан.
Револвер је ослободио рок музику. Била је то више него храбра плоча која се појавила у време које је уместо неспутане забаве почело да слави креативност. После њега чинило се да је све могуће. И да ли је ико потврдио да није!?
4. 8. 2002.Датум последње измене: 2012-11-26 00:22:36